Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-42/10-2/EWW
z 24 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-42/10-2/EWW
Data
2010.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
spedycja międzynarodowa
stawka preferencyjna
stawki podatku
transport międzynarodowy
usługi
usługi transportowe


Istota interpretacji
Usługi transportu międzynarodowego, miejsce świadczenia usługi, stawki podatku, dokumentacja.



Wniosek ORD-IN 596 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2009 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług transportowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usług transportowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT UE. Świadczy usługi transportu i spedycji. w ramach świadczenia tych usług wykonuje także usługi międzynarodowego transportu towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3, w tym usługi spedycji, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT, które to przepisy obowiązywały będą w niezmienionym brzmieniu także po dniu 31 grudnia 2009 r.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego ustalało się w oparciu o art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy VAT (obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r.) a w konsekwencji, odcinek krajowy usługi transportu międzynarodowego korzystał z opodatkowania stawką 0%, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy VAT.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. zmieniła się zasada ustalania miejsca świadczenia dla usług.

W przypadku usług świadczonych na rzecz podmiotów, które na podstawie art. 28a ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., uznaje się za podatników na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Tak więc w przypadku gdy po dniu 31 grudnia 2009 r. zostanie wykonana usługa transportowa lub spedycyjna na rzecz podmiotu z siedzibą w Polsce, uznawanego na potrzeby ustalania miejsca świadczenia za podatnika, a usługa ta będzie spełniała definicję transportu międzynarodowego, miejscem świadczenia dla całej tej usługi będzie terytorium Polski.

Aktualnie obowiązujące przepisy art. 83 ustawy VAT będą obowiązywały także po dniu 31 grudnia 2009 r., co zdaniem Zainteresowanego oznacza, że w zależności od tego czy, dla konkretnej, wykonanej usługi transportu lub spedycji międzynarodowej, jako usługodawca spełni warunki określone w art. 83 ust. 5 ustawy, czy ich nie spełni:

  • to na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 dla całej usługi zastosuje stawkę 0% - gdy spełni wszystkie warunki określone w art. 83 ust. 5,
  • to na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 dla całej usługi zastosuje stawkę 22% - gdy nie spełni chociażby jednego z warunków określonych w art. 83 ust. 5 ustawy.

Pytania dotyczą usług transportu lub spedycji, które będą świadczone po dniu 31 grudnia 2009 r. na trasach uznawanych, na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy, za usługi transportu międzynarodowego o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, które będą wykonywane na rzecz podmiotów uznawanych, na podstawie art. 28a ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., za podatników na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, którzy będą mieli siedzibę w Polsce, a w konsekwencji dla których to usług miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, będzie terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jeżeli usługa międzynarodowego transportu towarów, lub usługa spedycji związana z taką usługą transportową, wykonana przez Zainteresowanego jako przewoźnika lub spedytora będzie dotyczyła eksportowanego towaru:
    1. to czy dla całej usługi (całej trasy) zastosuje on stawkę 0%, jeżeli będzie posiadał dokumenty wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika przekroczenie granicy z krajem trzecim, oraz wystawioną przez siebie fakturę...
    2. to czy dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 22%, jeżeli nie będzie spełniony chociażby jeden z warunków wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy...
  2. Jeżeli wykonana usługa transportu międzynarodowego towarów, lub usługa spedycji związana z taką usługą transportową, będzie związana z importem towarów:
    1. to czy dla całej usługi (całej trasy) Wnioskodawca zastosuje stawkę 0%, jeżeli będzie posiadał dokumenty wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika przekroczenie granicy z krajem trzecim, wystawioną przez siebie fakturę oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów...
    2. to czy dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 22%, jeżeli nie będzie spełniony chociażby jeden z warunków wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. w sytuacji przedstawionej w pytaniu, jeżeli usługę międzynarodowego transportu towarów, lub usługę spedycji związaną z taką usługą transportową, wykona jako przewoźnik lub spedytor na rzecz podatnika z siedzibą w Polsce, a usługa ta będzie dotyczyła eksportowanego towaru:
    1. to dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 0%, jeżeli będzie posiadał dokumenty wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowane wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika przekroczenie granicy z krajem trzecim oraz wystawioną przez siebie fakturę,
    2. to dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 22%, jeżeli nie będzie spełniony chociażby jeden z warunków wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy;
  2. w sytuacji przedstawionej w pytaniu, jeżeli wykonana usługa transportu międzynarodowego towarów, lub usługa spedycji związana z taką usługą transportową, będzie związana z importem towarów:
    1. to dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 0%, jeżeli będzie posiadał dokumenty wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2: list przewozowy lub dokument spedytorski stosowane wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika przekroczenie granicy z krajem trzecim, wystawioną przez siebie fakturę, oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
    2. to dla całej usługi (całej trasy) zastosuje stawkę 22%, jeżeli nie będzie spełniony chociażby jeden z warunków wynikających z art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym w Polsce jako podatnik VAT UE i świadczy usługi transportu i spedycji. w ramach świadczenia tych usług wykonywać będzie usługi międzynarodowego transportu towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3 ustawy, oraz usługi spedycji, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Zatem, z powołanych wyżej przepisów wynika, że Zainteresowany wykonywać będzie czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (odpłatne świadczenie usług).

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

We wniosku Zainteresowany wskazał, że usługi będące przedmiotem pytań, będzie świadczył na rzecz podmiotów uznawanych, na podstawie ww. art. 28a ustawy, za podatników na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, którzy będą mieli siedzibę w Polsce.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 28b ust. 3 ustawy, w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Jak wskazuje art. 28b ust. 4 ustawy, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W myśl art. 28f ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2011 r., miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z zastrzeżeniem ust. 2 (art. 28i ust. 1 ustawy).

Natomiast w myśl ust. 2 tego przepisu, w przypadku gdy usługi restauracyjne i cateringowe są faktycznie wykonywane na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia usług jest miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

Art. 28j ust. 1 ustawy wskazuje, iż miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy.

Przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni (art. 28j ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 28n ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług turystyki, o których mowa w art. 119, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2.

W myśl art. 28n ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi turystyki, o których mowa w art. 119, są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz podatników posiadających siedzibę w Polsce usługi międzynarodowego transportu towarów oraz usługi spedycji. Zatem, dokonując analizy przepisu art. 28b ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że zawarte w nim wyłączenia nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie. Miejsce świadczenia przedmiotowych usług należy ustalić więc na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w tym artykule.

Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a więc w tym przypadku miejscem opodatkowania usług będących przedmiotem pytania będzie terytorium Polski, gdzie usługobiorcy posiadają swoje siedziby.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, na mocy art. 83 ust. 3 ustawy, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z analizy sprawy wynika, że Zainteresowany będzie świadczył usługi międzynarodowego transportu towarów, oraz usługi spedycji zdefiniowane w art. 83 ust. 3 ustawy, związane zarówno z eksportem jak i importem towarów.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować świadczone usługi stawką 0%, pod warunkiem jednak posiadania dokumentów, o których mowa w cyt. powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.

Podsumowując:

  1. Jeżeli Wnioskodawca będzie świadczył usługi międzynarodowego transportu towarów oraz usługi spedycji związane z taką usługą transportową, wykonane jako przewoźnik lub spedytor i będą one dotyczyły eksportowanego towaru to:
    1. dla całej usługi (całej trasy) będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem posiadania następujących dokumentów: listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynikać będzie, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez siebie,
    2. dla całej usługi (całej trasy) zastosowanie znajdzie stawka podatku 22%, w przypadku nie posiadania chociażby jednego z ww. dokumentów.
  2. Jeżeli Zainteresowany będzie świadczył usługi międzynarodowego transportu towarów oraz usługi spedycji związane z taką usługą transportową i będą one związane z importem towarów to:
    1. dla całej usługi (całej trasy) będzie miał prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT pod warunkiem posiadania następujących dokumentów: listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynikać będzie, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, fakturę wystawioną przez siebie oraz dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynikać będzie fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,
    2. dla całej usługi (całej trasy) zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT 22%, w przypadku nie posiadania chociażby jednego z ww. dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj