Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-190/10/KT
z 18 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-190/10/KT
Data
2010.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
fundusz unijny
komputery
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
placówka oświatowa
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
świadczenie nieodpłatne
usługi edukacyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszu unijnego, dotyczącego zakupu sprzętu komputerowego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego zakupu sprzętu komputerowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 12 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dotyczącego zakupu sprzętu komputerowego.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół (dalej ZS) jest zespołem szkół, świadczącym usługi w zakresie edukacji w publicznym systemie oświaty - symbol PKWiU ex 80 - zwolnione od podatku od towarów i usług. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2009 ZS złożył wniosek o dofinansowanie zakupu sprzętu komputerowego ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wnioskowany sprzęt komputerowy przeznaczony jest wyłącznie na cele edukacyjne i ma stanowić wyposażenie klas lekcyjnych jako pomoce dydaktyczno-naukowe w procesie realizacji programów nauczania. Jako podmiot świadczący usługi edukacyjne zwolnione od podatku od towarów i usług, ZS wystąpił o przyznanie dofinansowania w kwotach brutto. Po przyznaniu dofinansowania, w grudniu 2009 r. zakupiono wnioskowany sprzęt komputerowy, którego część, zgodnie z obowiązującymi przepisami, objęta była stawką VAT 0%, a część stawką VAT 22%. Postępowanie przetargowe zostało przeprowadzone bezpośrednio przez ZS, który był bezpośrednim nabywcą towarów i usług (faktury wystawiono bezpośrednio na ZS, a płatności za nie również zostały zrealizowane bezpośrednio z rachunku Zespołu Szkół). Dodatkowo, w ramach założonych kosztów realizacji projektu, dofinansowaniu podlegało również przygotowanie studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie przedmiotowego projektu, sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia w celu przeprowadzenia procedury przetargowej oraz koszt promocji zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej (wykonanie nalepek na zakupiony sprzęt, informujących o współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej). Wszystkie powyższe usługi objęte były 22% stawką VAT i wiązały się bezpośrednio z celem projektu, tj. zakupem sprzętu komputerowego i pomocy naukowych na potrzeby optymalizacji procesu kształcenia w publicznym systemie oświaty. Bez zapewnienia realizacji tych usług (opracowanie studium wykonalności i wniosku, opracowanie SIWZ, promocja projektu), niemożliwe byłoby uzyskanie przyznanego dofinansowania. Całość zakupionych towarów i usług wykorzystywana będzie przez ZS wyłącznie w realizowanych celach edukacyjnych, świadczonych na rzecz uczniów bezpłatnie w publicznym systemie oświaty. Ze względów formalnych, w celu uzyskania wnioskowanych i przyznanych środków, niezbędne jest uzyskanie przez ZS interpretacji indywidualnej, potwierdzającej, iż nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, w związku z czym zasadne jest dofinansowanie realizowanego projektu w kwotach brutto.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy ZS ma możliwość odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Szkół nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenach nabytych towarów i usług, w związku z realizacją opisanego projektu. Działalność ZS w zakresie usług edukacyjnych w publicznym systemie oświaty jest zwolniona od podatku od towarów i usług, tak więc wszystkie koszty ponoszone wyłącznie w celu świadczenia tych usług muszą być rozliczane w cenach brutto i nie ma możliwości odzyskania zawartego w nich podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom VAT, w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy dodać, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r., regulowało powyższą kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 ustawy).

Stosownie do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zespół Szkół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Ubiega się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, na realizację projektu związanego z zakupem sprzętu komputerowego, służącego do wykonywania świadczonych przez ZS usług w zakresie edukacji w publicznym systemie oświaty - zwolnionych od podatku od towarów i usług. Dofinansowaniu podlegało również przygotowanie studium wykonalności i wniosku o dofinansowanie przedmiotowego projektu, sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia w celu przeprowadzenia procedury przetargowej oraz koszt promocji projektu. Wszystkie powyższe usługi wiązały się bezpośrednio z celem projektu, tj. zakupem sprzętu komputerowego i pomocy naukowych na potrzeby optymalizacji procesu kształcenia w publicznym systemie oświaty. Całość zakupionych towarów i usług wykorzystywana będzie wyłącznie w realizowanych celach edukacyjnych, świadczonych na rzecz uczniów bezpłatnie w publicznym systemie oświaty.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ZS nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania tego podatku, gdyż uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Pomimo, że w niniejszej interpretacji potwierdzono stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego, należy zauważyć, że wbrew stanowisku Zespołu Szkół, bezpłatne świadczenie usług edukacyjnych, o których mowa we wniosku, nie podlega zwolnieniu od podatku, ale jako świadczone nieodpłatnie, bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 8 ust. 2 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj