Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-190/09-3/TK
z 15 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-190/09-3/TK
Data
2010.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy skażony
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobu o kodzie CN 3820 i CN 3814 jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
2. Czy dalsza odsprzedaż, konfekcjonowanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 jest opodatkowana podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
3. Czy przetwarzanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach?
4. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym przy obrocie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814?
5. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym przy przetwarzaniu wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814?
6. W jakich procedurach i z jaką dokumentacją należy przemieszczać wyroby o kodzie CN 3820 i CN 3814 oraz wyroby uzyskane z przetworzenia tego wyrobu w obrocie wewnątrzwspólnotowym, imporcie, obrocie krajowym?
7. Czy ma znaczenie miejsce pochodzenia wyrobów wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego skażonego, oraz miejsce przeznaczenia towaru?
8. Czy należy prowadzić ewidencję obrotu, przetwarzania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 jeśli tak, to jaką?
9. Czy należy uzyskać decyzję w sprawie norm zużycia i ubytków od ww. wyrobów?



Wniosek ORD-IN 627 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o kodzie CN 3820 i CN 3814 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobu o kodzie CN 3820 i CN 3814. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.) w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, importować lub nabywać od polskiego producenta/sprzedawcy wyrób o kodzie CN 3820 - środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe z zawartością alkoholu etylowego oraz o kodzie CN 3814 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone; gotowe zmywacze do farb i lakierów z zawartością alkoholu etylowego. Wyroby te będą wyprodukowane na bazie alkoholu etylowego skażonego w sposób określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy.

Wyroby te będą nabywane w cysternach lub innych mniejszych opakowaniach i sprzedawane w niezmienionej postaci, lub przetwarzane w inne wyroby nieakcyzowe i nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi. Przetwarzanie nie będzie miało wpływu na skażenie alkoholu etylowego. Wyroby te będą oferowane polskim, wewnątrzwspólnotowym i spoza unii odbiorcom w opakowanich o pojemności od 0,1 l do 1000 l, bądź luzem.

Zainteresowany nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, nie jest zarejestrowanym; niezarejestrowanym handlowcem, nie jest podmiotem pośredniczącym.

Uwaga generalna:

  • wyroby o kodach CN 3820 i CN 3814 wskazane w niniejszym stanie faktycznym, pytaniach i stanowisku podatnika, zawierają alkohol etylowy skażony zgodnie z normami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobu o kodzie CN 3820 i CN 3814 jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach...
  2. Czy dalsza odsprzedaż, konfekcjonowanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 jest opodatkowana podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach...
  3. Czy przetwarzanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, jeśli tak to na jakich zasadach...
  4. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym przy obrocie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814...
  5. Czy należy mieć zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub być zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym przy przetwarzaniu wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814...
  6. W jakich procedurach i z jaką dokumentacją należy przemieszczać wyroby o kodzie CN 3820 i CN 3814 oraz wyroby uzyskane z przetworzenia tego wyrobu w obrocie wewnątrzwspólnotowym, imporcie, obrocie krajowym...
  7. Czy ma znaczenie miejsce pochodzenia wyrobów wyprodukowanych na bazie alkoholu etylowego skażonego, oraz miejsce przeznaczenia towaru...
  8. Czy należy prowadzić ewidencję obrotu, przetwarzania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 jeśli tak, to jaką...
  9. Czy należy uzyskać decyzję w sprawie norm zużycia i ubytków od ww. wyrobów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, ponieważ wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi. Również zawarty w tych wyrobach alkohol etylowy nie podlega opodatkowaniu, gdyż ze względu na skażenie jest zwolniony z podatku akcyzowego.

Ad. 2.

Dalsza odsprzedaż, konfekcjonowanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym, gdyż wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi, a zawarty w nich alkohol etylowy jest zwolniony z podatku akcyzowego ze względu na jego skażenie.

Ad. 3.

Przetwarzanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, ponieważ wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi.

Ad. 4.

Przy obrocie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym. Wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi, więc nie podlegają przepisom ustawy akcyzowej.

Ad. 5.

Przy przetwarzaniu wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym bowiem wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi.

Ad. 6.

Wyroby o kodach CN 3820 i CN 3814 oraz wyroby uzyskane z ich przetworzenia, ponieważ nie są wyrobami akcyzowymi, nie podlegają więc przepisom o podatku akcyzowym, stąd poza zwykłymi dokumentami handlowymi nie są wymagane dodatkowe dokumenty.

Ad. 7.

Nie ma znaczenia miejsce wyprodukowania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814, miejsce pochodzenia tych wyrobów, oraz miejsce ich przeznaczenia.

Ad. 8.

Nie jest wymagane prowadzenie ewidencji obrotu, przetwarzania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814, ponieważ wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi.

Ad. 9.

Nie ma potrzeby uzyskania decyzji w sprawie norm zużycia i ubytków od wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 ponieważ wyroby te nie podlegają regulacjom podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone – o kodzie CN 2207.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest, m.in.:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.


Na mocy art. 2 pkt 1 ustawy, nabywane przez Wnioskodawcę wyroby o kodzie CN 3814 oraz CN 3820 nie są wyrobami akcyzowymi. Jednakże, zgodnie z definicją alkoholu etylowego, regulacją ustawy o podatku akcyzowym objęty jest alkohol etylowy zawarty w przedmiotowych wyrobach.

Należy zauważyć, że stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 2 i 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

  • zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu;
  • zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2.


W tym miejscu należy zwrócić uwagę na § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. u. Nr 32, poz. 228), w myśl którego dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa powyżej, są w szczególności faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535, ze zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Ponadto, w myśl art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. u. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • zużycia wyrobów przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.


Zauważyć należy, że przedmiotowe zwolnienie odnosi się nie tylko do przypadku, gdy alkohol ten jest zużywany w składzie podatkowym, ale także w sytuacji wymienionej w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, tj. dostarczenia go ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Z powyższego wynika, iż nabycie wyrobów o kodzie CN 3814 oraz CN 3820, jako wyrobów innych niż akcyzowe, nie podlega akcyzie. Natomiast alkohol zawarty w ww. wyrobach, skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego, będzie korzystał ze zwolnienia w przypadku:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, pod warunkiem, że był przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich przed ich przywozem na terytorium kraju,
  2. importu tych wyrobów na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 3,
  3. nabycia krajowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2.


Jak wskazano powyżej, przedmiotowe wyroby nie są wyrobami akcyzowymi ponadto, alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia, tym samym dalsza sprzedaż wyrobów o kodzie CN 3814 oraz CN 3820 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym przetwarzanie wyrobów o kodzie CN 3814 oraz CN 3820 w inny wyrób nieakcyzowy bez wytrącania skażalników nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicje legalne niżej wymienionych pojęć zawartych w art. 2 pkt 10 - 14 oraz pkt 23 ustawy:

  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;
  • podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
  • zarejestrowany handlowiec - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
  • niezarejestrowany handlowiec - podmiot, któremu wydano zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
  • podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.


Należy zauważyć, że zarówno działalność podmiotu prowadzącego skład podatkowy jak też działalność zarejestrowanego handlowca, czy też niezarejestrowanego ściśle wiąże się z obrotem wyrobami akcyzowymi.

Mając na uwadze, iż działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie polegała na produkcji czy obrocie wyrobami akcyzowymi to tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia składu podatkowego, ani też uzyskania statusu jako zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec. Natomiast, jak wynika z cyt. wyżej art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy, w odniesieniu do alkoholu etylowego skażonego nie ma również zastosowania instytucja podmiotu pośredniczącego, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy.

Jak wskazano wyżej, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze, iż przedmiotem powyższych czynności nie będą wyroby akcyzowe nie znajdzie zatem w przedmiotowej sytuacji zastosowanie ww. procedura. w konsekwencji, przemieszczanie tych wyrobów nie będzie wymagało administracyjnego dokumentu towarzyszącego czyli dokumentu, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 2 pkt 15 ustawy), jak też uproszczonego dokumentu towarzyszącego czyli dokumentu, na którego podstawie przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE l 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.) – art. 2 pkt 16 ustawy.

Miejsce wyprodukowania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 oraz miejsce pochodzenia tych wyrobów ma o tyle znaczenie, że w zależności od miejsca (kraju), z którego będą pochodzić te wyroby nabywane wewnątrzwspólnotowo znajdzie zastosowanie odpowiednia podstawa prawna w zakresie zwolnienia alkoholu zawartego w tym wyrobie, o czym była mowa we wcześniejszej części niniejszej interpretacji (art. 30 ust. 9 pkt ustawy). Natomiast, na gruncie podatku akcyzowego, bez znaczenia jest miejsce przeznaczenia tych wyrobów.

Z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, wynika, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Jak wynika z powyższego do prowadzenia ww. ewidencji są zobligowane podmioty, które korzystają ze zwolnienia przy dostawie lub zużyciu wyrobów akcyzowych. Przy czym, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy wyrobów akcyzowych i tym samym powyższy przepis nie będzie miał do niego zastosowania.

Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:

  1. normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;
  2. dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:
    1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,
    2. o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający

Ze względu na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą okoliczności przewidziane w ww. przepisie nie ma podstawy do występowania do właściwego naczelnika urzędu celnego w celu ustalenia norm zużycia i ubytków.

Reasumując:

  1. Nabycie wewnątrzwspólnotowe, import, nabycie od polskiego producenta/sprzedawcy wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym, ponieważ wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi. Zawarty w tych wyrobach alkohol etylowy ze względu na skażenie jest zwolniony z podatku akcyzowego,
  2. Dalsza odsprzedaż, konfekcjonowanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 oraz alkoholu w nich zawartego nie jest opodatkowana podatkiem akcyzowym,
  3. Przetwarzanie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, bez wytrącania skażalników, nie jest opodatkowane podatkiem akcyzowym,
  4. Przy obrocie wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym,
  5. Przy przetwarzaniu wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 w wyrób nieakcyzowy, nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi, nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego lub bycie zarejestrowanym/niezarejestrowanym handlowcem lub podmiotem pośredniczącym,
  6. Przemieszczanie wyrobów o kodach CN 3820 i CN 3814 oraz nieakcyzowych wyrobów uzyskanych z ich przetworzenia nie podlega przepisom o podatku akcyzowym, w konsekwencji nie będą one przemieszczane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym ich przemieszczanie nie wymaga wystawienia ADT czy UDT.
  7. Miejsce wyprodukowania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814 oraz miejsce pochodzenia tych wyrobów ma o tyle znaczenie, że w zależności od miejsca (kraju) z którego będą pochodzić te wyroby znajdzie zastosowanie odpowiednia podstawa prawna w zakresie zwolnienia alkoholu zawartego w tym wyrobie o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy. Natomiast, na gruncie podatku akcyzowego, bez znaczenia jest miejsce przeznaczenia tych wyrobów.
  8. Dla celów podatku akcyzowego nie jest wymagane prowadzenie ewidencji obrotu, przetwarzania wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814, ponieważ wyroby te nie są wyrobami akcyzowymi,
  9. Nie ma potrzeby uzyskania decyzji w sprawie norm zużycia i ubytków od wyrobów o kodzie CN 3820 i CN 3814.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj