Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-5/10-4/WM
z 19 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-5/10-4/WM
Data
2010.03.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
grunty rolne
nabycie
nieruchomości
sprzedaż
zniesienie współwłasności


Istota interpretacji
Czy uzyskany dochód z odpłatnego zbycia działki nr 81/3 oraz części działki nr 33 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w całości, czy w części?



Wniosek ORD-IN 655 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomościjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 2 marca 2010 r. nr ILPB2/415-5/10-2/WM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 2 marca 2010 r. (skutecznie doręczono dnia 5 marca 2010 r.), zaś w dniu 12 marca 2010 r. Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 11 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowana w drodze spadku po zmarłym ojcu w 2002 r. nabyła prawo własności do działek rolnych, stanowiących gospodarstwo rolne, oznaczonych nr 149, 150, 181, 182, 81/3, 33 oraz 61 – w 1/4 części każdej z nich. w 2006 r. nabyła na zasadzie darowizny od brata jeszcze 1/4 udziału we współwłasności przedmiotowych działek. w 2007 r. poprzez umowę zniesienia współwłasności podatniczka otrzymała na własność w całości działki oznaczone nr 149, 150, 181, 182, 81/3 oraz 33 o łącznej powierzchni 6,3059 ha.

Wnioskodawczyni podaje, iż przed zniesieniem współwłasności łączna powierzchnia wszystkich działek wynosiła 9,9039 ha. Połowa tej powierzchni to obszar 4,95195 ha. w związku z powyższym Zainteresowana wskazuje, iż po zniesieniu współwłasności Jej udział w opisanych działkach przekroczył wartość udziałów we współwłasności, które przysługiwały Wnioskodawczyni przed zniesieniem o 27,52%. w dacie zniesienia współwłasności Zainteresowana nie posiadała wyceny wartości poszczególnych działek.

Następnie w 2009 r. dokonała sprzedaży działki nr 81/3 oraz części działki nr 33 (po podziale jej na klika mniejszych działek).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż odpłatne zbycie ww. działek nie zostało dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej.

Ponadto, w związku ze sprzedażą dokonaną w 2009 r. przedmiotowe grunty, w świetle posiadanych przez Zainteresowaną dokumentów, nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego. Dnia 11 grudnia 2009 r. Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą do starostwa powiatowego o potwierdzenie, że sprzedane przez Nią nieruchomości w związku z przedmiotową sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego. w odpowiedzi z dnia 29 grudnia 2009 r. starostwo potwierdziło, iż zbyte działki, w ewidencji gruntów i budynków nadal figurują jako użytki rolne. w piśmie stwierdzono między innymi, że „zmiana użytku rolnego lub leśnego na użytek Bp (teren zurbanizowany niezabudowany) może nastąpić na podstawie wniosku o zmianę złożonego przez właściciela w przypadku wyłączenia gruntów z produkcji rolnej lub leśnej poprzedzonego decyzją o ustaleniu warunków zabudowy lub na użytek b (teren zabudowy mieszkaniowej), czy Bi (teren zabudowy innej) po złożeniu przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego i zaewidencjonowaniu w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej — geodezyjnej inwentaryzacji powstałej inwestycji. Ponieważ do dnia dzisiejszego do tut. starostwa nie wpłynęły dokumenty, które stanowiłyby podstawę wprowadzenia do ewidencji gruntów użytku świadczącego o innym przeznaczeniu niż rolny – ww. działki nie zmieniły swego charakteru.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskany dochód z odpłatnego zbycia działki nr 81/3 oraz części działki nr 33 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w całości, czy w części...

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia działki nr 81/3 oraz części działki nr 33 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jedynie częściowo, tj. w 27,52 %. Pozostała wartość sprzedanych działek jako otrzymanych w drodze spadku i darowizny przed końcem 2006 r. korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

W opinii Zainteresowanej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. u. z 2000 r. Nr 14 poz., 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości (...) jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (...).

Natomiast w myśl art. 30e ww. ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia nabycia i w związku z tym musi ono być rozpatrywane na gruncie Kodeksu cywilnego. w myśl art. 922 § 1 i art. 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16 poz., 93 ze zm.) przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze spadku jest nabyciem tych rzeczy. w kategorii nabycia traktowane są również przypadki, gdy udział osoby w rzeczy (np. w nieruchomości) ulega powiększeniu, czy to w drodze działu spadku, czy zniesienia współwłasności, gdyż w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą, jak też stan jej majątku osobistego.

W myśl art. 195 powołanej wyżej ustawy Kodeks cywilny współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegająca na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Niepodzielność prawa własności współwłaścicieli oznacza, że rzecz nie jest podzielona i żadnemu ze współwłaścicieli nie przysługuje prawo do fizycznie określonej części rzeczy.

Zainteresowana wskazuje, iż co do zasady współwłasność jest ze swojej istoty stanem nietrwałym, tymczasowym, którego likwidacja następuje na żądanie każdego z współwłaścicieli, zarówno co do samego zniesienia współwłasności, jak i co do zakresu zniesienia (całkowite, czy częściowe). Uprawnienia tego współwłaściciel nie może się zrzec, ponieważ jest ono niezbywalne (art. 57 § 1 Kodeksu cywilnego). Przepisy Kodeksu cywilnego nie regulują umownego zniesienia współwłasności. Oznacza to, że sposób zniesienia pozostawiony jest samym stronom, które mogą – z zastrzeżeniem ograniczeń ustawowych – uregulować likwidację współwłasności w sposób dowolny.

Zdaniem Wnioskodawczyni, podstawowym sposobem zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnej, który następuje umową zniesienia współwłasności w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej rzeczy wspólnej, a wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. w przypadku, gdy udział danej osoby ulega powiększeniu musi być traktowany w kategorii nabycia, ponieważ w ten sposób ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego.

Do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych przed 1 stycznia 2007 r. zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowym zwolnieniem zostały objęte przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nabytych uprzednio w drodze działu spadku lub zniesienia współwłasności.

Zainteresowana stoi na stanowisku, iż w wyniku zniesienia współwłasności nabyła 27,52% więcej udziałów w opisanych działkach, przekraczając wartość udziałów we współwłasności, które jej przysługiwały przed zniesieniem współwłasności. Zatem tylko od tej wartości sprzedawanych działek można powiedzieć, że zostały nabyte po 2007 r., a ich sprzedaż podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30e cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana nabyła w drodze dziedziczenia po zmarłym w 2002 r. ojcu udział w wysokości 1/4 w prawie własności działek rolnych stanowiących gospodarstwo rolne. Następnie w 2006 r. nabyła w drodze darowizny od brata kolejny udział w ww. prawie własności działek – również w wysokości 1/4. Końcowo, w wyniku dokonanego w 2007 r. zniesienia współwłasności, Wnioskodawczyni stała się jedyną właścicielką działek nr 149, 150, 181, 182, 81/3 oraz 33. w ramach przedmiotowego zniesienia współwłasności po stronie Zainteresowanej nastąpiło przysporzenie majątku ponad posiadany udział we współwłasności w ten sposób, że zwiększył się stan Jej majątku osobistego o 27,52% w stosunku do stanu sprzed zniesienia współwłasności.

Tak więc w przedmiotowej sprawie – w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości w części nabytej w drodze spadkobrania i darowizny – zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. u. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Natomiast w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaż nieruchomości – w części nabytej w ramach zniesienia współwłasności 2007 r. – zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące w 2008 r.

W myśl bowiem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. w myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz uregulowania prawne w zakresie sprzedaży nieruchomości, stwierdzić należy iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię w wyniku sprzedaży przedmiotowych działek gruntu dokonanej w 2009 r. – w części nabytej w drodze spadku – nie stanowi źródła przychodu. Wskazać bowiem należy, iż sprzedaż ww. udziału została dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie w drodze spadkobrania po zmarłym w 2002 r. ojcu.

W konsekwencji na Zainteresowanej nie ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży tego udziału w nieruchomości.

Ponadto wskazać należy, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. ukonstytuował się przepis z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Tak więc przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości – w części nabytej przez Zainteresowaną w drodze darowizny od brata w 2006 r. – stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jednakże korzysta on ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o wyżej wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy. Zatem, również w wyniku sprzedaży ww. udziału w nieruchomości Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast, w odniesieniu do udziału w nieruchomości nabytego w ramach zniesienia współwłasności, zwrócić należy uwagę na przepis art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Zgodnie z art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo własnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego – art. 196 § 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności.

Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, ale wyłącznie wówczas, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat czy dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Nie zmienia tego fakt, że zniesienia współwłasności dokonuje się bez spłat czy dopłat. Zatem, jeśli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad posiadany udział przed zniesieniem współwłasności oznacza to, że dla części nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności.

Z analizy wniosku wynika, iż Zainteresowana w drodze zniesienia współwłasności w 2007 r. stała się jedyną właścicielką działek rolnych nr 149, 150, 181, 182, 81/3 oraz 33 stanowiących gospodarstwo rolne. w wyniku powyższego, nastąpiło przysporzenie w majątku Wnioskodawczyni ponad posiadany udział we współwłasności o 27,52% w stosunku do wartości udziałów w nieruchomości posiadanych przed zniesieniem współwłasności. Następnie w 2009 r. działki nr 81/3 oraz część działki nr 33 zostały odpłatnie zbyte. Sprzedaż przedmiotowych działek nie została dokonana w wykonaniu działalności gospodarczej.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 roku, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi – 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (ustęp 2 ww. art. 30e ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e wyżej cytowanej ustawy).

Jednakże, z uwagi na fakt, iż w związku ze sprzedażą przedmiotowych działek, grunty nie utraciły charakteru rolnego ani leśnego wskazać należy, iż zastosowanie znajduje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r.

Zgodnie ze wskazanym wyżej przepisem, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t j. z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. u. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. u. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio m. in. z aktu notarialnego, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy. Ponadto, oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w wyniku zniesienia współwłasności zwiększył się udział Zainteresowanej w przedmiotowej nieruchomości o 27,52% w stosunku do wartości udziałów posiadanych przed zniesieniem współwłasności. Zatem dla części nieruchomości nabytej w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności.

W konsekwencji, przychód uzyskany ze sprzedaży działek rolnych nr 81/3 oraz części działki nr 33 – w części nabytej w 2007 r. w drodze zniesienia współwłasności – stanowi źródło przychodu. Jednakże, z uwagi na fakt, iż w związku z tą sprzedażą przedmiotowe grunty nie utraciły charakteru rolnego – korzysta on ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2007 r.

Końcowo, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że na gruncie analizowanej sprawy Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu ww. sprzedaży nieruchomości. w związku z powyższym, tut. Organ nie mógł uznać stanowiska Zainteresowanej w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za prawidłowe. Wnioskodawczyni bowiem wyraziła pogląd, iż przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości – w części nabytej w drodze zniesienia współwłasności o wartości przekraczającej o 27,52% udział we współwłasności – podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30e ww. ustawy. Tymczasem sprzedaż działek – w części nabytej w drodze zniesienia współwłasności – korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w wyżej cytowanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Ponadto, we własnym stawisku Zainteresowana wyraziła pogląd, iż sprzedaż przedmiotowych działek powinna być zwolniona od podatku dochodowego z uwagi na zastosowanie zwolnienia z wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 28 lub art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy. Tymczasem sprzedaż tych działek – w części nabytej w drodze spadku po zmarłym w 2002 r. ojcu – nie stanowi w ogóle źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Dlatego też Organ nie mógł potwierdzić prawidłowości stanowiska Zainteresowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj