Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-809/10/JP
z 23 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-809/10/JP
Data
2010.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W sierpniu 2009r. Wnioskodawca rozpoczął realizację projektu pn. „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%) oraz środków własnych (15%).

Projekt ma charakter edukacyjny i obejmuje swoimi działaniami osoby, które z Ukrainy i Białorusi przyjeżdżają do Polski na 3 letnie studia licencjackie z możliwością kontynuacji na studiach uzupełniających magisterskich w Wyższej Szkole.

Uczestnicy projektu „…” korzystają z jego trzech głównych komponentów, tj.:

  1. zajęć z języka polskiego jako obcego prowadzonych zgodnie z Europejskim Systemem Opisem Kształcenia Językowego uwzględniającym - jako obowiązkową - realizację ścieżki kulturowo-cywilizacyjnej,
  2. wykładów tematyczno-oświatowych, oraz
  3. wycieczek historyczno-krajoznawczych.

Projekt jest realizowany w okresie od sierpnia 2009r. do grudnia 2011r. i obejmuje swoimi działaniami łącznie 540 osób.

W projekcie pn. „...” uczestnicy biorą udział bezpłatnie.

Natomiast otrzymana dotacja (Europejski Fundusz na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%)) stanowi wyłącznie zwrot części kosztów poniesionych przez SSEA na realizację projektu. Nie jest ona zatem dotacją, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, mającą wpływ na cenę sprzedaży, gdyż w ramach projektu żadnej sprzedaży się nie dokonuje.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 lipca 2010r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W ramach realizacji projektu dokonywano i dokonuje się zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę (np. materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi transportowe, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć z języka polskiego, ogłoszenia prasowe, meble biurowe, laptop, oprogramowanie i inne).

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu pozostałe mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających bądź zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich, budżetu państwa oraz środków własnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż w remach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu nie dokonuje się sprzedaży opodatkowanej, a ponadto projekt jest niedochodowy (otrzymana dotacja pokrywa tylko część kosztów związanych z realizacją projektu), zwrot podatku w trybie z art. 87 ust. 1 o podatku od towarów i usług, ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy, nie będą mogły mieć zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął realizację, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%) oraz środków własnych (15%), projektu pn. „...”.

Projekt ma charakter edukacyjny i obejmuje swoimi działaniami osoby, które z Ukrainy i Białorusi przyjeżdżają do Polski na 3 letnie studia licencjackie z możliwością kontynuacji na studiach uzupełniających magisterskich w Wyższej Szkole.

W projekcie uczestnicy biorą udział bezpłatnie.

W ramach realizacji projektu dokonywano i dokonuje się zakupów towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę (np. materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi transportowe, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć z języka polskiego, ogłoszenia prasowe, meble biurowe, laptop, oprogramowanie i inne).

W ramach projektu żadnej sprzedaży się nie dokonuje.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu pozostałe mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających bądź zwolnionych z podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie służą i nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane regulacje zostały utrzymane w obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010r. unormowaniach wynikających z § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zwrot podatku w trybie z art. 87 ust. 1 o podatku od towarów i usług, ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy, nie będą mogły mieć zastosowania, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną (tj. wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania nabywanych w ramach projektu towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług (np. odpłatnego udostępnienia udziału w organizowanych wycieczkach), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z uregulowań art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie nie uznania za dotację, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymanej na realizację przedmiotowego projektu dotacji z Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa, bowiem Wnioskodawca nie sformułował we wniosku takiego pytania oraz nie przedstawił w tym zakresie wyczerpująco opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj