Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1766/09-2/EN
z 19 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1766/09-2/EN
Data
2010.03.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
stawka preferencyjna
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca dostarczy sprzęt komputerowy do placówki oświatowej (szkoły), zachowując przy tym wszystkie warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 oraz art. 83 ust. 13-15 i w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, podczas gdy płatnikiem będzie inna instytucja (Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego) będzie on miał prawo zastosować do takiej dostawy stawkę VAT w wysokości 0%?



Wniosek ORD-IN 619 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 15 marca 1999 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania oraz usług związanych z naprawą i konserwacją przedmiotowych produktów.

Zainteresowany swoje produkty sprzedaje zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak i firmom oraz innym instytucjom.

Wnioskodawca zamierza dostarczyć sprzęt komputerowy do szkoły. Przetarg na dostawę sprzętu komputerowego jest organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który bezpłatnie przekaże sprzęt szkole na podstawie umowy darowizny.

Zgodnie z zapisami art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się m.in. do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, ale także dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym – przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13 -15, tj. opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Zainteresowany wskazał, iż dokumentując takie dostawy powinien on posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową (szkołę), zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, czy też posiadać kopię umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej (szkole) oraz posiadać stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT. Następnie powinien przekazać kopię dokumentów, o których mowa powyżej do właściwego urzędu skarbowego.

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego nie jest organizacją humanitarną, charytatywną czy też edukacyjną – do dostawy nie ma więc zastosowania art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego organizuje przetarg i płaci za towary. Na podstawie umowy darowizny (zawartej między szkołą a ośrodkiem) towary zostaną przekazywane z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy bezpośrednio do szkoły.

Zainteresowany wskazał, iż nabywcą (i płatnikiem) sprzętu widniejącym na wystawionej przez niego (sprzedającego) fakturze VAT będzie Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, natomiast odbiorcą sprzętu będzie szkoła, bowiem to bezpośrednio do niej zostaną dostarczone ww. towary i tam zostaną przez Wnioskodawcę zamontowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca dostarczy sprzęt komputerowy do placówki oświatowej (szkoły), zachowując przy tym wszystkie warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 oraz art. 83 ust. 13-15 i w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, podczas gdy płatnikiem będzie inna instytucja (Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego) będzie on miał prawo zastosować do takiej dostawy stawkę VAT w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostarczając sprzęt komputerowy do placówki oświatowej (szkoły), zachowując przy tym wszystkie warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 oraz art. 83 ust. 13-15 i w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, podczas gdy płatnikiem jest inna instytucja (Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego) będzie miał on prawo zastosować do takiej dostawy stawkę VAT w wysokości 0%.

Jak stanowi art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Zainteresowany wskazał, iż zamówienie na sprzęt komputerowy, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT zostanie potwierdzone przez organ nadzorujący szkołę oraz, że dostarczy on kopie dokumentów do właściwego urzędu skarbowego – zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 15 ustawy o VAT.

W opinii Wnioskodawcy nie ma znaczenia, kto będzie płatnikiem faktury, bowiem odbiorcą będzie szkoła, a więc placówka edukacyjna, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. w przepisie tym mowa jest bowiem o „dostawie sprzętu komputerowego”. Miejscem dostawy jest szkoła.

Jak wyjaśniono w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W ustawie o VAT brak jest konkretnej definicji „przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”. Zdaniem Zainteresowanego, słusznym jest pogląd, że definicja ta odwołuje się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą, a zatem zwraca uwagę na ekonomiczną istotę transakcji, a nie wyłącznie jej charakter prawny. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż pojęcie „prawo do rozporządzania towarami jak właściciel”, należy interpretować znacznie szerzej, gdyż obejmuje ono rzeczywiste władztwo nad rzeczą nawet jeżeli nabywca nie jest właścicielem rzeczy (postanowienie Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 22 lipca 2005 r. Nr PV/443-196/lV/2005/JW).

Należy przy tym zaznaczyć, że otrzymanie faktury przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego jest odrębnym zdarzeniem od nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel przez szkołę. Prawo to w opisywanym przypadku wynika z innych okoliczności niż samo otrzymanie faktury – czyli umowy darowizny podpisanej między szkołą a Ośrodkiem. Ponadto – nie każde przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel musi być związane z przeniesieniem prawa własności towaru, o którym mowa w przepisach kodeksu cywilnego.

Pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” wywodzi się wprost z przepisów VI Dyrektywy, gdzie w art. 5 ust. 1 stwierdza się, że dostawa towarów powinna oznaczać transfer prawa do dysponowania majątkiem rzeczowym jak (jako) właściciel.

Tak więc dostawa towarów nie powinna być interpretowana z punktu widzenia przepisów kodeksu cywilnego, nie jest to zwłaszcza pojęcie tożsame ze sprzedażą, o której mowa w art. 535 tego kodeksu, ani dostawą, o której mowa w art. 605. Można też powołać się na wyrok ETS w sprawie Shipping and forwarding enterprise safe bv (C-320/88), w którym Trybunał uznał, że kwestia przejścia prawa własności nie może decydować o tym, czy dana transakcja jest dostawą towarów czy nie. Istotne jest więc żeby dochodziło do przejścia prawa do dysponowania towarami jak właściciel, nawet jeśli nie pociąga to za sobą przejścia prawa własności.

W omawianej sprawie prawo do dysponowania towarami jak właściciel nabywa szkoła (faktyczny odbiorca sprzętu komputerowego), a nie Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (który jest jedynie płatnikiem faktury).

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a mówi o dostawie towarów dla placówek oświatowych, czyli o dostawie rozumianej jako „prawo do dysponowania towarami jak właściciel”, wobec czego Zainteresowany uważa, że do takiej dostawy ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT – 0%, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie art. 83.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach.

I tak, w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy postanowiono, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

nbspnbsp - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Na podstawie art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a,
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.


Ponadto, na mocy art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Przez placówki oświatowe, o których mowa m.in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dostarczyć sprzęt komputerowy do szkoły. Jednakże nabywcą (i płatnikiem) widniejącym na wystawionej przez Zainteresowanego fakturze VAT dokumentującej dostawę ww. sprzętu będzie Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, który następnie bezpłatnie (na podstawie umowy darowizny) przekaże go szkole. Zainteresowany wskazał, iż Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego nie jest organizacją humanitarną, charytatywną czy też edukacyjną.

Podkreślić należy, iż ustawodawca w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy jednoznacznie wskazał, że stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu nieodpłatnego przekazania go placówkom oświatowym. Oznacza to zatem, iż Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego nie będący żadną z ww. instytucji nie jest uprawniony do nabycia sprzętu komputerowego ze stawką podatku 0%, mimo iż następnie przekaże go placówce oświatowej.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż w podatku od towarów i usług dokumentem stwierdzającym odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju jest faktura VAT. w myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny one zawierać zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Zainteresowany nie będzie miał prawa do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, gdyż nabywcą ww. sprzętu w przedmiotowej sprawie będzie Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (nie będący żadną z instytucji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy), czyli dostawa będzie dla tej instytucji, tylko dostarczenie sprzętu będzie do placówki oświatowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj