Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1054/09/BW
z 11 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1054/09/BW
Data
2010.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
książka
stawki podatku
towar używany


Istota interpretacji
1. Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni uprawniona jest do sprzedaży nowych podręczników z zastosowaniem stawki podatku 0%?
2. Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni uprawniona jest do sprzedaży używanych podręczników szkolnych, zakupionych od osób fizycznych, na zasadach ogólnych stosując stawkę podatku 0%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu 21 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży nowych oraz używanych podręczników szkolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy sprzedaży nowych oraz używanych podręczników szkolnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lutego 2010r. znak: IBPP2/443-1054/09/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży podręczników szkolnych z zakresu szkoły podstawowej, gimnazjum oraz szkoły średniej.

Wnioskodawczyni nabywa od podmiotów zajmujących się profesjonalnie sprzedażą i drukiem podręczniki szkolne, które następnie sprzedaje jako nowe podręczniki. Sprzedaż nowych podręczników stanowi około 60% łącznej sprzedaży podręczników.

Wnioskodawczyni prowadzi również skup używanych podręczników szkolnych od osób fizycznych, a następnie sprzedaje je po obniżonej cenie, w stosunku do nowych egzemplarzy, jako używane podręczniki szkolne. Sprzedaż ta stanowi około 40% łącznej sprzedaży podręczników.

Wnioskodawczyni wskazała także, iż oprócz sprzedaży podręczników szkolnych posiada w swoim asortymencie również inne książkowe pomoce naukowe. Wszystkie podręczniki i książkowe pomoce naukowe posiadają oznaczenie ISBN.

Natomiast w ww. piśmie z dnia 25 lutego 2010r. Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w swojej ofercie handlowej posiada podręczniki, które na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997r., należy klasyfikować według następujących symboli:

1/ 22.11.20-10.00 Podręczniki szkolne.

Wnioskodawczyni stwierdziła, że wskazane powyżej symbole PKWiU odnoszą się zarówno do podręczników sprzedanych jako nowe jak i używane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni uprawniona jest do sprzedaży nowych podręczników z zastosowaniem stawki podatku 0%...
  2. Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni uprawniona jest do sprzedaży używanych podręczników szkolnych, zakupionych od osób fizycznych, na zasadach ogólnych stosując stawkę podatku 0%...

Stanowisko Wnioskodawczyni:

  1. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy VAT, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich część, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 41 ust. 2 w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% podlegają książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek. W myśl art. 41 ust. 16 ustawy VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek. W § 9 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia:
    1. książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.
    Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawczyni, uprawniona jest do stosowania stawki podatku 0% do sprzedaży nowych podręczników szkolnych.
  2. Wnioskodawczyni nabywa używane podręczniki od osób fizycznych w celu ich dalszej odsprzedaży. Kierując się dyspozycją art. 120 ust. 14 ustawy VAT, zdaniem Wnioskodawczyni, może wybrać opodatkowanie sprzedaży używanych podręczników na zasadach ogólnych, zamiast stosować szczególne procedury związane z opodatkowaniem marży przy sprzedaży towarów używanych, ponieważ nabywa podręczniki od osób fizycznych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy VAT (art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT). Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni stwierdziła, iż może sprzedawać używane podręczniki szkolne na zasadach ogólnych, tj. na takich samych zasadach jak nowe podręczniki szkolne, opisanych w pkt 1 powyżej, stosując stawkę podatku 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, m.in., odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, jak stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i usług stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do ust. 2 tego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 48 tego załącznika wymieniono książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 22.11.

W świetle objaśnienia nr 2 do powołanego załącznika nr 3 do ustawy, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), 0% stawkę podatku stosuje się do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Zatem w odniesieniu do dostaw określonych kategorii książek, dla których mocą ww. przepisów przewidziano różne stawki, stosuje się regulacje korzystniejsze dla podatnika (tu: przepisy wynikające z aktu wykonawczego).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sprzedaje nowe podręczniki szkolne. Podręczniki te nabywa od podmiotów zajmujących się profesjonalnie sprzedażą i drukiem podręczników szkolnych.

Wnioskodawczyni wskazała, że wszystkie podręczniki posiadają oznaczenie ISBN, natomiast w piśmie z dnia 25 lutego 2010r. Wnioskodawczyni dla przedmiotowych podręczników, wskazała symbol PKWiU 22.11.20-10.00 Podręczniki szkolne.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotowe podręczniki szkolne faktycznie mieszczą się we wskazanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji PKWiU 22.11.20-10.00, ich dostawa korzysta ze stawki 0%, na podstawie § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni, że uprawniona jest do stosowania stawki podatku 0% do sprzedaży nowych podręczników szkolnych, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (…).

W myśl art. 120 ust. 4 ww. ustawy o VAT w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie natomiast do postanowień art. 120 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o VAT przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 120 ust. 14 ww. ustawy o VAT podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11.

W myśl art. 120 ust. 15 ww. ustawy o VAT jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni, w zakresie prowadzonej działalności, prowadzi również sprzedaż używanych podręczników szkolnych. Przedmiotowe podręczniki szkolne Wnioskodawczyni skupuje od osób fizycznych, a następnie sprzedaje je po obniżonej cenie w stosunku do sprzedaży nowych egzemplarzy, jako używane podręczniki szkolne. W ocenie Wnioskodawczyni ww. używane podręczniki szkolne należy klasyfikować według PKWiU do grupowania: 22.11.20-10.00.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy należy stwierdzić, iż jeżeli Wnioskodawczyni nabywa od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (czyli od osoby niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT), towary używane (podręczniki szkolne) w celu ich dalszej odsprzedaży, to przy sprzedaży tychże podręczników może stosować ogólne zasady opodatkowania.

Należy też zauważyć, iż o ile przedmiotowe używane podręczniki szkolne faktycznie mieszczą się we wskazanej przez Wnioskodawczynię klasyfikacji PKWiU 22.11.20-10.00, to ich dostawa, stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT 0%.

W konsekwencji powyższego przedstawione we wniosku stanowisko, że Wnioskodawczyni może sprzedawać używane podręczniki szkolne na zasadach ogólnych, stosując stawkę podatku 0%, również należy uznać za prawidłowe.

Należy tutaj zauważyć, iż stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem to Wnioskodawczynię obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania, według PKWiU, wymienionych we wniosku podręczników szkolnych.

Ponadto należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., kwestie będące przedmiotem przywołanego wyżej przepisu § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. reguluje § 39 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj