Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1165/12/ESZ
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1165/12/ESZ
Data
2012.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
konkursy
obowiązek płatnika
płatnik
przychód
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy w świetle obowiązujących przepisów wartość nagród stanowi dla laureatów przychód, który agenci powinni doliczyć do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować stosownie do wybranej formy opodatkowania, a równocześnie na organizatorze konkursu nie ciążą żadne obowiązki płatnika?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 18 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród rzeczowych w konkursach organizowanych przez spółkę przekazanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem nagród rzeczowych w konkursach organizowanych przez spółkę przekazanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegającą w przeważającej mierze na pośrednictwie usług ubezpieczeniowych (PKD 2007 – 66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych) na rzecz zakładu ubezpieczeń. Wnioskodawca współpracuje z agentami ubezpieczeniowymi - osobami prowadzącymi działalność gospodarczą, wykonującymi usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przeprowadził konkurs, w którym mogli uczestniczyć agenci prowadzący działalność gospodarczą, świadczący usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Wnioskodawcy oraz osoby nie prowadzące działalności gospodarczej, świadczące pracę na rzecz agentów współpracujących z Wnioskodawcą. Konkurs polegał na przyznawaniu punktów w zależności od ilości sprzedanych usług ubezpieczeniowych. Osoby które uzyskały najwyższą ilość punktów uzyskiwały prawo do nagrody rzeczowej.

Od wartości nagród przyznanych osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej (osoby świadczące pracę na rzecz agentów) Wnioskodawca pobrał i odprowadził podatek zryczałtowany w wysokości 10%, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od wartości nagród, które otrzymali agenci prowadzący działalność gospodarczą świadczący dla Wnioskodawcy usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, Wnioskodawca nie pobrał podatku zryczałtowanego, w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy. Laureaci ci podpisali oświadczenia, że otrzymane w konkursie nagrody, uwzględnią w przychodach z prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, w związku z którą otrzymują nagrodę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów wartość nagród stanowi dla laureatów przychód, który agenci powinni doliczyć do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i opodatkować stosownie do wybranej formy opodatkowania, a równocześnie na organizatorze konkursu nie ciążą żadne obowiązki płatnika...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród rzeczowych uzyskanych w konkursie przez agentów, prowadzących działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Wnioskodawcy, powinna być opodatkowana na zasadach opisanych w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.).

W art. 10 ww. ustawy, dokonano sklasyfikowania źródeł przychodów, wskazując wśród nich jako odrębny rodzaj przychodów działalność gospodarczą. Przychody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu przez podatnika według przyjętych przez niego zasad wynikających z odpowiednich przepisów. W przedmiotowej sprawie agenci, osoby fizyczne - przedsiębiorcy, uzyskują przychody w postaci świadczeń rzeczowych, które są ściśle związane z wykonywaniem przez nich usług na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn. W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku wygranych pozostających w związku z działalnością gospodarczą wartość nagrody stanowi przychód z tej działalności, zatem podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej.

W związku z tym, iż nagroda została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie miał tutaj zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 w związku z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj