Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-667/10/JD
z 9 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-667/10/JD
Data
2010.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
korekta
korekta przychodu
przychód


Istota interpretacji
Czy można skorygować przychody podatkowe wykazane w deklaracji CIT-8 za 2008 rok?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniach 13 i 15 lipca oraz 6 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorygowania przychodów za 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorygowania przychodów za 2008r. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 6 lipca 2010 r. Znak: IBPP1/443-419/10/AW, IBPBI/2/423-667/10/JD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 13 i 15 lipca oraz 6 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła umowę o wykonanie usługi w zakresie opracowania studium wykonalności oraz opracowania wniosku o dofinansowanie zadania inwestycyjnego.

Termin wykonania usługi przypadł na 1 grudnia 2008 r., wynagrodzenie brutto 41 249,42 zł, w tym podatek VAT 7 438,42 zł. W § 8 umowy figuruje zapis, że wykonana usługa zostanie przekazana zamawiającemu, który w okresie 7 dniu od przekazania potwierdzi wykonanie usługi w formie protokołu odbioru pod warunkiem braku konieczności wprowadzenia zmian i uzupełnień do wniosku.

W miesiącu listopadzie 2008 r., po wykonaniu usługi, Spółka wystawiła fakturę VAT na kwotę 41 249,42 zł, w tym VAT 7 438,42 zł i łącznie z protokołem odbioru podpisanym przez Spółkę przesłała do odbiorcy dokumenty wraz z materiałami dotyczącymi wykonanej usługi.

Odbiorca wystawioną fakturę zwrócił z adnotacją, że nie przyjmuje tej faktury z powodu wadliwego wykonania usługi oraz proponuje obniżenie wartości usługi z uwagi na wady, jakie wystąpiły w wykonaniu.

Strony doszły do porozumienia i aneksem z dnia 18 grudnia 2008 r. obniżyły wynagrodzenie do kwoty 30 500,00 zł, w tym VAT 5 500,00 zł. Spółka wystawiła nową fakturę na wskazaną kwotę, która została przyjęta przez zamawiającego. Nowa faktura została również zaewidencjonowana przez Spółkę oraz rozliczona przez obydwie strony.

W księgach Spółki obydwie faktury zostały zaewidencjonowane i podatek dochodowy oraz podatek VAT zostały od tych faktur naliczone i odprowadzone do Urzędu Skarbowego.

Spółka nie dokonała anulowania faktury z listopada 2008 r. przez przeoczenie, jak również z powodu nieznajomości przepisów podatkowych przez osobę podejmującą decyzje w firmie.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 15 lipca 2010 r. wskazano, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku wykonano jedną usługę, którą zafakturowano dwukrotnie. Pierwsza faktura nie została przyjęta przez zamawiającego ponieważ uznano, że usługa została wykonana wadliwie. Faktura nie została wprowadzona do obiegu, gdyż zarówno kopia, jak i oryginał jest w posiadaniu wystawcy. Właściwy dokument został wystawiony z datą grudniową po wprowadzeniu odpowiednich zmian w świadczonej usłudze. Zmieniła się wówczas ostateczna kwota wynagrodzenia, którą ustaliły strony w aneksie z dnia 18 grudnia 2008 r. W przedstawionej sytuacji nie jest możliwe wystawienie faktury korygującej, gdyż dokument pierwotny nie został wprowadzony do ksiąg zamawiającego.

Przepisy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują wprost kwestii anulowania faktur i związanego z tym obniżenia przychodu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy można skorygować przychody podatkowe wykazane w deklaracji CIT-8 za 2008 rok (pytanie wynikające z uzupełnienia wniosku, jakie wpłynęło w dniu 15 lipca 2010 r.)...

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury, uregulowania należności.

W opinii Spółki, można zniwelować efekt wystawienia faktury, która nie została przyjęta przez odbiorcę. Jedynym sposobem jest anulowanie faktury i skorygowanie przychodów w deklaracji CIT-8 za 2008 rok (stanowisko zawarte w uzupełnieniu wniosku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do postanowień zawartych w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 3a ustawy o pdop za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów określających zasady dokonywania korekt przychodów. Należy jednakże zauważyć, iż fakt korygowania wartości przychodu nie zmienia daty jego powstania, a zatem korekta przychodu winna odnosić skutek w okresie w którym przychód został zarachowany. Przyczyny skutkujące koniecznością dokonania korekty przychodu mogą być zróżnicowane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka, dwukrotnie zafakturowała i ujęła w ewidencji podatkowej faktury dotyczące wykonanej (tej samej) usługi. Pierwsza z faktur opiewająca na wyższą kwotę nie została wprowadzona do obiegu w związku z odmową jej przyjęcia przez kontrahenta, jednakże została ujęta w ewidencji po stronie przychodów. W wyniku dwustronnych ustaleń co do wartości wykonanej usługi Wnioskodawca ponownie wystawił fakturę na tę samą usługę ujmując ją równocześnie w ewidencji księgowej jako przychód. Tak więc, wykonana usługa została dwukrotnie zafakturowana, a wartości wynikające z tych faktur zostały ujęte w przychodach Spółki. W związku z tym przychód Spółki został zawyżony o wartość faktury pierwotnej i o tę wartość powinien zostać skorygowany. Jak już wcześniej wskazano, korekta przychodu winna odnosić skutek w okresie, w którym przychód ten został prawidłowo zarachowany.

W świetle powyższego stanowisko Spółki, iż w przedstawionym stanie faktycznym będzie ona uprawniona do dokonania korekty przychodu za rok 2008 jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że uregulowania dotyczące korekty deklaracji zostały zawarte w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Art. 81 § 1 ww. ustawy stanowi, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Powyższe oznacza, iż w obowiązującym stanie prawnym zasadą jest, że podatnik ma prawo skorygować deklarację, o ile nie zabrania tego przepis szczególny. W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na przepis art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj