Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-950/09/MS
z 7 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-950/09/MS
Data
2009.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
czy przyznawane kontrahentom premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009r. (data wpływu 18 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2009r. (data wpływu 30 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przyznawane kontrahentom premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy przyznawane kontrahentom premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 listopada 2009r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-950/09/MS z dnia 18 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów elektrycznych. W ramach swojej działalności Wnioskodawca przyznaje kontrahentom, którzy w ciągu kwartału uzyskali określony poziom obrotów premie pieniężne. Premie te nie są powiązane z konkretnymi dostawami, ale prawo do nich i ich wysokość są ustalane na koniec kwartału po obliczeniu poziomu zakupów dokonanych przez danego kontrahenta za kwartał w oparciu o ustalony regulamin oraz zawarte umowy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym pod VAT 644 29 26 039. Premiowani kontrahenci Wnioskodawcy również są płatnikami VAT.

Świadczone usługi będące przedmiotem interpretacji są wyłącznie związane z czynnościami opodatkowanymi.

Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za określone czynności kontrahenta: promowanie produktów Wnioskodawcy wśród odbiorców końcowych. Promowanie polega na szczególnym eksponowaniu towarów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży premiowanego kontrahenta, organizowaniu szkoleń i prezentacji systemu Wnioskodawcy dla instalatorów, włączaniu produktów Wnioskodawcy do oferty i kosztorysów inwestycyjnych, eksponowaniu logo Wnioskodawcy podczas lokalnych targów i na stronie internetowej kontrahenta. Czasami jest też związane z zaniechaniem promowania wyrobów konkurencyjnych. Powyższe wynika z zawartych umów. Otrzymanie premii przez kontrahenta uzależnione jest od wymienionych jako przykłady działań.

Premia jest uzależniona m.in. od terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towaru, reklamy towarów, a w przypadku kontrahentów wielooddziałowych utrzymywanie odpowiednich stanów zapasów towarów Wnioskodawcy w magazynie centralnym kontrahenta i zachowanie ciągłości dostaw do oddziałów.

Premia jest wyliczana wg pewnego algorytmu, który sprowadza się do reguły - wyższa wartość zakupu to wyższa kwota premii. Poszczególne progi wielkości zakupu wpływają na wysokość premii. Premia nie jest związana z konkretną dostawą. Wysokość progów ustala Wnioskodawca w ramach zawieranych umów. Procent premii uzależniony jest od wielkości zakupu pod warunkiem przekroczenia kwoty netto w kwartale, np. 6% od wartości zakupów pod warunkiem przekroczenia kwoty netto 450.000 zł.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawierana jest umowa ustalająca zasady wynagrodzenia i działania jakie musi realizować kontrahent. Kontrola tych działań jest prowadzona przez regionalnych przedstawicieli handlowych Wnioskodawcy. Przedstawiciele regionalni odwiedzają każdy punkt handlowy nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.

Dotychczas nie wystąpiła sytuacja, by klient związany z Wnioskodawcą umową zaniechał działań na rzecz Wnioskodawcy. Kilkunastoletnie doświadczenie Wnioskodawcy wskazuje, że w sytuacji silnej konkurencji na rynku kilku równorzędnych produktów, zaniechanie działań promocyjnych, natychmiast przekłada się na drastyczny spadek sprzedaży, a tym samym zmniejszenie lub całkowity brak premii.

Świadczonym usługom przypisane są następujące symbole PKWiU : 73.11.12.0 -marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premie pieniężne przyznawane kontrahentom przez Wnioskodawcę podlegają pod ustawę o VAT, tzn. czy stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 27 listopada 2009r.), premia pieniężna jest wynagrodzeniem za określone czynności kontrahenta: promowanie produktu firmy wśród odbiorców końcowych. Promowanie polega na szczególnym eksponowaniu towarów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży premiowanego kontrahenta, organizowanie szkoleń i prezentacji systemu Wnioskodawcy dla instalatorów, włączanie produktów Wnioskodawcy do ofert i kosztorysów inwestycyjnych, eksponowanie logo Wnioskodawcy podczas lokalnych targów i na stronie internetowej kontrahenta. Czasami jest też związane z zaniechaniem promowania wyrobów konkurencyjnych. Jakość i intensywność tych czynności przekłada się na wysokość sprzedaży produktów Wnioskodawcy. W związku z tym premia uzależniona od wartości sprzedaży kwartalnej stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, powinna być realizowana na podstawie faktury VAT wystawionej przez kontrahenta Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

Z powyższego wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przy czym pojęcie usługi według ustawy o VAT jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za zapłatę w postaci premii ma miejsce świadczenie usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie hurtowej sprzedaży wyrobów elektrycznych. W ramach swojej działalności Wnioskodawca przyznaje kontrahentom, którzy w ciągu kwartału uzyskali określony, poziom obrotów premie pieniężne. Premie te nie są powiązane z konkretnymi dostawami, ale prawo do nich i ich wysokość są ustalane na koniec kwartału po obliczeniu poziomu zakupów dokonanych przez danego kontrahenta za kwartał w oparciu o ustalony regulamin oraz zawarte umowy.

Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za określone czynności kontrahenta: promowanie produktu firmy wśród odbiorców końcowych. Promowanie polega na szczególnym eksponowaniu towarów Wnioskodawcy w punktach sprzedaży premiowanego kontrahenta, organizowanie szkoleń i prezentacji systemu Wnioskodawcy dla instalatorów, włączanie produktów Wnioskodawcy do oferty i kosztorysów inwestycyjnych, eksponowanie logo Wnioskodawcy podczas lokalnych targów i na stronie internetowej kontrahenta. Czasami jest też związane z zaniechaniem promowania wyrobów konkurencyjnych. Powyższe wynika z zawartych umów. Otrzymanie premii przez kontrahenta uzależnione jest od wymienionych jako przykłady działań.

Ponadto premia jest uzależniona m. in. od terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towaru, reklamy towarów, a w przypadku kontrahentów wielooddziałowych utrzymywanie odpowiednich stanów zapasów towarów Wnioskodawcy w magazynie centralnym kontrahenta i zachowanie ciągłości dostaw do oddziałów.

Premia jest wyliczana wg pewnego algorytmu, który sprowadza się do reguły - wyższa wartość zakupu to wyższa kwota premii. Poszczególne progi wielkości zakupu wpływają na wysokość premii. Premia nie jest związana z konkretną dostawą. Wysokość progów ustala Wnioskodawca w ramach zawieranych umów. Procent premii uzależniony jest od wielkości zakupu pod warunkiem przekroczenia kwoty netto w kwartale, np. 6% od wartości zakupów pod warunkiem przekroczenia kwoty netto 450.000 zł.

Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem zawierana jest umowa ustalająca zasady wynagrodzenia i działania jakie musi realizować kontrahent. Kontrola tych działań jest prowadzona przez regionalnych przedstawicieli handlowych Wnioskodawcy. Przedstawiciele regionalni odwiedzają każdy punkt handlowy nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.

Dotychczas nie wystąpiła sytuacja, by klient związany z Wnioskodawcą umową zaniechał działań na rzecz Wnioskodawcy. Kilkunastoletnie doświadczenie Wnioskodawcy wskazuje, że w sytuacji silnej konkurencji na rynku kilku równorzędnych produktów, zaniechanie działań promocyjnych, natychmiast przekłada się na drastyczny spadek sprzedaży, a tym samym zmniejszenie lub całkowity brak premii.

Świadczonym usługom przypisane są następujące symbole PKWiU: 73.11.12.0 - marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami został zawarty stosunek zobowiązaniowy na mocy którego jedna strona transakcji zobowiązana jest do wykonania określonych czynności na rzecz drugiej strony, za które to czynności przewidziana jest należna zapłata nazwana premią pieniężną. Strony łączy tym samym stosunek prawny wiążący się ze świadczeniem wzajemnym.

Zatem zobowiązanie kontrahenta wynikające z zawartej umowy do świadczenia na rzecz Wnioskodawcy wskazanych czynności powoduje, że zachowanie takie spełnia przesłanki do uznania go za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a wypłacona przez Wnioskodawcę premia stanowi wynagrodzenie za świadczenie tej usługi.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, świadczenie usług przez Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy winno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez kontrahenta w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na to, iż Wnioskodawca zawęził swoje stanowisko tylko i wyłącznie do kwestii opodatkowania usług, za które przyznawane jest wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych, przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących świadczenie przedmiotowych usług.

Na marginesie należy dodać, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r., stosuje się klasyfikację wyrobów i usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Klasyfikacja ta nie obejmuje symbolu wskazanego przez Wnioskodawcę tj. PKWiU 73.11.12.0 – marketing bezpośredni i reklama bezpośrednia, jednakże kwestia ta w przedmiotowej sprawie nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została wyłącznie dla Wnioskodawcy, zatem nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahenta.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj