Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-833/12-2/UNR
z 22 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla usług skalsyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 96.03.1 oraz 96.03.11.0jest prawidłowe,
  • stawki podatku VAT dla usług skalsyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 23.69.19.0, 23.70.1, 43.99.60.0jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług PKWiU 96.03.1, 23.69.19.0, 23.70.1 oraz 43.99.60.0.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych i pokrewnych PKD 96.03.Z pogrzeby i działalność pokrewna, podklasa ta obejmuje:

  • grzebanie i kremację zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz usługi powiązane:
  • przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, balsamowanie zwłok,
  • usługi zakładów pogrzebowych,
  • przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji,
  • wynajmowanie przygotowanego miejsca w domach pogrzebowych,
  • dzierżawę lub sprzedaż grobów,
  • opiekę i utrzymywanie grobów i mauzoleów.

W ramach tych usług wykonuję także takie prace, jak:

  • wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu,
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjąca powyżej 75 lat,
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek,
  • montażu kwatery,
  • wykonaniu kompleksowej usługi tj.: montażu nagrobka i kwatery,
  • wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego nagrobka,
  • wykonaniu grobu ziemnego,
  • wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby,
  • renowacji istniejącego nagrobka,

Czynności powyższe zostały sklasyfikowane przez urząd statystyczny odpowiednio:

  1. Wykonywanie nagrobków, grobowców granitowych, marmurowych itp., wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia, w tym remont i renowacja nagrobków z kamienia naturalnego - PKWiU 23.70.1 „kamienie cięte, formowane i wykończone”,
  2. Wykonywanie nagrobków, grobowców z lastrico, betonu wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia oraz ich renowacją i remontem - PKWiU 23.69.19.0 „wyroby z cementu, betonu lub sztucznego kamienia, gdzie indziej niesklasyf1kowane”,
  3. Wykonanie grobu murowanego, wkopanie kwatery (dołu) i obmurowanie piwnic grobowych (katakumby), zasklepienie grobowca - PKWiU 43.99.60.0 „roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia”,
  4. Usługi polegające m.in. na przygotowaniu istniejącego grobu do ponownego pochówku (np. zdjęciu płyty grobowej) oraz zamknięciu grobowca po pochówku (zamurowaniu grobu), wykopaniu grobu ziemnego oraz zasypaniu grobu ziemią - jako obsługa ceremonii pogrzebowej PKWiU 96.03.1 „usługi pogrzebowe i pokrewne”,
  5. Opieka nad grobami, obejmująca m.in.: sprzątanie i pielęgnowanie grobów i miejsc pochówku, składanie kwiatów, zapalanie zniczy PKWiU 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi w zakresie:

  1. Wykonywanie nagrobków, grobowców granitowych, marmurowych itp., wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia, w tym remont i renowacja nagrobków z kamienia naturalnego - PKWiU 23.70.1 „kamienie cięte, formowane i wykończone”;
  2. Wykonywanie nagrobków, grobowców z lastrico, betonu wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia oraz ich renowacją i remontem – PKWiU 23.69.19.0 „wyroby z cementu, betonu lub sztucznego kamienia, gdzie indziej nie sklasyfikowane”;
  3. Wykonanie grobu murowanego, wkopanie kwatery (dołu) i obmurowanie piwnic grobowych (katakumby), zasklepienie grobowca - PKWiU 43.99.60.0 „roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia”;
  4. Usługi polegające m.in. na przygotowaniu istniejącego grobu do ponownego pochówku (np. zdjęciu płyty grobowej) oraz zamknięciu grobowca po pochówku (zamurowaniu grobu), wykopaniu grobu ziemnego oraz zasypaniu grobu ziemią - jako obsługa ceremonii pogrzebowej PKWiU 96.03.1 „usługi pogrzebowe i pokrewne”;
  5. Opieka nad grobami, obejmująca m.in.: sprzątanie i pielęgnowanie grobów i miejsc pochówku, składanie kwiatów, zapalanie zniczy PKWiU 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji”,

podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT - załącznik nr 3 do ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z ww. przedstawionych czynności – poz. od 1 do 5 włącznie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT – załącznik nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • stawki podatku VAT dla usług skalsyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 96.03.1 oraz 96.03.11.0jest prawidłowe,
  • stawki podatku VAT dla usług skalsyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 23.69.19.0, 23.70.1, 43.99.60.0jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Należy w tym miejscu zauważyć, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że to właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadku zaistniałych trudności zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się – sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 – „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych i pokrewnych.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane jako:

  1. Wykonywanie nagrobków, grobowców granitowych, marmurowych itp., wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia, w tym remont i renowacja nagrobków z kamienia naturalnego - PKWiU 23.70.1 „kamienie cięte, formowane i wykończone”,
  2. Wykonywanie nagrobków, grobowców z lastrico, betonu wraz z ich montażem na miejscu przeznaczenia oraz ich renowacją i remontem - PKWiU 23.69.19.0 „wyroby z cementu, betonu lub sztucznego kamienia, gdzie indziej niesklasyf1kowane”,
  3. Wykonanie grobu murowanego, wkopanie kwatery (dołu) i obmurowanie piwnic grobowych (katakumby), zasklepienie grobowca - PKWiU 43.99.60.0 „roboty związane ze wznoszeniem konstrukcji z cegieł i kamienia”,
  4. Usługi polegające m.in. na przygotowaniu istniejącego grobu do ponownego pochówku (np. zdjęciu płyty grobowej) oraz zamknięciu grobowca po pochówku (zamurowaniu grobu), wykopaniu grobu ziemnego oraz zasypaniu grobu ziemią - jako obsługa ceremonii pogrzebowej PKWiU 96.03.1 „usługi pogrzebowe i pokrewne”,
  5. Opieka nad grobami, obejmująca m.in.: sprzątanie i pielęgnowanie grobów i miejsc pochówku, składanie kwiatów, zapalanie zniczy PKWiU 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji”.

Wskazać należy, iż pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”. Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, iż stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03:

  • grupowanie 96.03.11.0 „Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:
    • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
    • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
    • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
    • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
    • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów,





  • grupowanie 96.03.12.0 „Usługi pogrzebowe” obejmuje:
    • usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,
    • usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,
    • usługi balsamowania zwłok,
    • usługi instytucji pogrzebowych,
    • przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,
    • usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych. Grupowanie to nie obejmuje: usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w grupowaniu 94.91.10.0.





Mając tym samym na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wymienione przez Wnioskodawcę czynności, które zostały sklasyfikowane przez Zainteresowanego wg PKWiU w grupowaniu 96.03, opodatkowane są obniżoną stawką podatku w wysokości 8%, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast czynności, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU w grupowaniu 23.70.1, 23.69.19.0 oraz w grupowaniu 43.99.60.0, nie zostały wymienione w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, regulujących opodatkowanie stawkami obniżonymi, zatem w ich przypadku zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie zaznacza się, że analiza dokonanej we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany, przedstawionej we wniosku klasyfikacji PKWiU dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj