Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-727/10/SD
Data
2010.08.11
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
dochód
działalność rolnicza
energia cieplna
produkcja rolna
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy uprawa wierzby energetycznej jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż na biomasę energetyczną podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
1022 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 24 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy uprawa wierzby energetycznej jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż na biomasę energetyczną podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy uprawa wierzby energetycznej jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż na biomasę energetyczną podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka prowadzi działalność rolniczą i pozarolniczą. W roku 2007 Spółka założyła plantację wierzby energetycznej. Na przełomie roku 2009/2010 dokonała cięcia roślin i sprzedaży części uzyskanego surowca do Elektrociepłowni na biomasę energetyczną, a część zużyła we własnym gospodarstwie. Wszystkie koszty związane z tą działalnością ewidencjonowane są jako koszty działalności rolniczej, a przychody ze sprzedaży wierzby energetycznej jako przychody z działalności rolniczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy uprawa wierzby energetycznej jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż na biomasę energetyczną podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, uprawa wierzby energetycznej jest działalnością rolniczą, a jej sprzedaż w stanie naturalnym, nieprzetworzonym nie rodzi przychodu podlegającego podatkowi dochodowemu od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.
Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pdop, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej: - miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
-licząc od dnia nabycia.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o pdop ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest wytwarzanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Powyższe oznacza, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w roku 2007 założyła plantację wierzby energetycznej. Na przełomie roku 2009/2010 dokonała cięcia roślin i sprzedaży części uzyskanego surowca do Elektrociepłowni na biomasę energetyczną, a część zużyła we własnym gospodarstwie.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż tego rodzaju działalność zgodnie z cytowanym art. 2 ust. 2 ustawy o pdop, stanowi działalność rolniczą, a w związku z tym przychody ze sprzedaży wierzby energetycznej w stanie naturalnym i nieprzetworzonym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Reasumując stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|