Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1212/12-3/RR
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1212/12-3/RR
Data
2013.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dostawa towarów
ewidencja
kasa rejestrująca
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – sprzedaż wysyłkowa.



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2012 r. (data wpływu 03.12.2012 r.), uzupełniony pismem nadanym w dniu 3.12.2012 r. (data wypływu 5.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym w dniu 3.12.2012 r. (data wypływu 5.12.2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej perfum i kosmetyków głównie do zakładów fryzjerskich, salonów piękności, aptek i podobnych instytucji. Część sprzedaży dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dostawa towarów w formie sprzedaży wysyłkowej odbywa się wyłącznie przesyłkami kurierskimi. Spółka z o.o. ma podpisaną umowę z jedną z firm kurierskich, za pośrednictwem której będą dostarczane przesyłki także dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Dostawa towaru odbywać się będzie w następujący sposób:

  • klient zamawia towar za pośrednictwem infolinii
  • forma zapłaty - zapłata „za pobraniem”- w momencie wydania przesyłki z towarem
  • firma kurierska przekaże pobrane kwoty bezpośrednio przelewem na konto bankowe Spółki.

Sp. z o.o. wystawia faktury do każdej dostawy towarów dokonywanej w formie sprzedaży wysyłkowej, zawierającą m.in. następujące pozycje:

  • imię i nazwisko / firma
  • adres odbiorcy towaru
  • kwota do zapłaty
  • forma zapłaty - „za pobraniem”.

Faktury będą dołączone do wysyłanej do klienta paczki zawierającej zamówiony towar. Klient odbierając towar i przekazując zapłatę kurierowi odbierze jednocześnie fakturę. W rozrachunkach z firmą kurierską potwierdzeniem zapłaty będą wyciągi bankowe dokumentujące otrzymane przelewy oraz specyfikacje. Ze względu na fakt, iż przelewy dokonywano przez firmę kurierską z częstotliwością dwa razy w tygodniu, będą dotyczyły wielu, często kilkudziesięciu lub więcej przesyłek, nie będzie możliwym podanie w tytule przelewu wszystkich numerów przesyłek, których dotyczy płatność.

Z tego powodu firma kurierska przesyłać będzie dodatkowo specyfikację - zawierającą:

  • numer listu przewozowego
  • datę nadania i datę doręczenia
  • adres odbiorcy
  • kwota do zapłaty
  • numer faktury
  • kwota zbiorczego przelewu
  • datę zbiorczego przelewu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministraa Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2010 nr 138 poz. 930) przedstawiony przez Sp. z o.o. sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż wysyłkowa dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie będzie podlegać obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: u.p.t.u.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązani są prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego. Jak stanowi art. 111 ust. 8 u.p. t. u. Minister Finansów może zwolnić w drodze rozporządzenia na określony czas niektóre grupy podatników, oraz niektóre grupy czynności z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kas fiskalnych. Zwolnienia te uregulowane są przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, m.in. jak stanowi pkt 36 załącznika: dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (...) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Oznacza to, że podatnik będzie podlegał zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania obrotu, jeżeli sprzedaż spełnia następujące warunki:

  • dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich
  • zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
  • prowadzona jest ewidencja sprzedaży i dowody dokumentujące transakcję pozwalają na jednoznaczne określenie jakiej dostawy dotyczyła dana zapłata
  • prowadzona jest szczegółowa ewidencja dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej na rzecz której dokonywana jest dostawa towarów.

Oprócz tego aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia sprzedaż wysyłkowa nie może dotyczyć dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia.

Zdaniem Sp. z o.o., spełni ona wyżej wymienione przesłanki. Sprzedaż wysyłkowa prowadzona będzie wyłącznie w formie przesyłek kurierskich, zatem spełniona zostanie pierwsza z przesłanek zwolnienia. Firma kurierska dostarczając przesyłkę pobierze od klienta zapłatę za towar, następnie przekaże ją na rachunek bankowy Spółki - co zdaniem Spółki wyczerpie przesłankę zapłaty za dostawę towaru w całości za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej. Firma kurierska w tytule przelewu podawać będzie numer przesyłki, zatem na podstawie wyciągów bankowych możliwe będzie powiązanie danego przelewu bankowego ze specyfikacją zawierającą, zestawienie wszystkich przesyłek dotyczących danego przelewu otrzymywana, od firmy kurierskiej a w konsekwencji powiązanie konkretnej przesyłki z przelewem bankowym. Spółka na podstawie kopii faktur stanowiących potwierdzenie dokonanej transakcji będzie w stanie ustalić dane adresowe klienta. Ponadto dane klienta będą możliwe do ustalenia na podstawie specyfikacji otrzymywanej każdorazowo od firmy kurierskiej. Zatem w opinii Spółki sprzedaż wysyłkowa będzie należycie udokumentowana. Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Katowicach w piśmie z dnia 14.10.2010 r. (sygn. IBPP4/443-1172/10/AZ) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w piśmie z dnia 28.02.2012 r. (sygn. IPTPP4/443-87/11-5/BM). Oprócz tego należy podkreślić, iż Spółka działa w branży kosmetycznej co wyklucza spełnienie przesłanki negatywnej tj. Spółka z o.o. nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia. Wobec powyższego zdaniem Spółki spełnione zostaną przesłanki warunkujące zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży wysyłkowej za pomocą kas fiskalnych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, t.j. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Od 1 stycznia 2011 r. w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 wskazano, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie wymienione w poz. 36 nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei w objaśnieniu zawartym w punkcie 4) wskazano, iż odnośnie zwolnień wskazanych w poz. 36 w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów - korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.,
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencje dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, na rzecz której dokonano wysyłki towarów,
  • nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych lub dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej perfum i kosmetyków głównie do zakładów fryzjerskich, salonów piękności, aptek i podobnych instytucji. Część sprzedaży dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dostawa towarów w formie sprzedaży wysyłkowej odbywa się wyłącznie przesyłkami kurierskimi. Odbywa się ona w następujący sposób: klient zamawia towar za pośrednictwem infolinii, forma zapłaty - zapłata „za pobraniem”- w momencie wydania przesyłki z towarem, firma kurierska przekaże pobrane kwoty bezpośrednio przelewem na konto bankowe Spółki. Wnioskodawca wystawia faktury do każdej dostawy towarów dokonywanej w formie sprzedaży wysyłkowej, zawierającą m.in. następujące pozycje: imię i nazwisko / firma, adres odbiorcy towaru, kwota do zapłaty, forma zapłaty - „za pobraniem”. W rozrachunkach z firmą kurierską potwierdzeniem zapłaty będą wyciągi bankowe dokumentujące otrzymane przelewy oraz specyfikacje. Ze względu na fakt, iż przelewy dokonywano przez firmę kurierską z częstotliwością dwa razy w tygodniu, będą dotyczyły wielu, często kilkudziesięciu lub więcej przesyłek, nie będzie możliwym podanie w tytule przelewu wszystkich numerów przesyłek, których dotyczy płatność. Z tego powodu firma kurierska przesyłać będzie dodatkowo specyfikację zawierającą: numer listu przewozowego, datę nadania i datę doręczenia, adres odbiorcy, kwota do zapłaty, numer faktury, kwota zbiorczego przelewu, datę zbiorczego przelewu.

Jak wskazano we wniosku dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej następuje w formie sprzedaży wysyłkowej, a przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupiony towar jest płatność dokonywana u kuriera „za pobraniem”, który to na podstawie zawartej umowy rozlicza się ze sprzedawcą dokonując przelewów bankowych. Firma kurierska dodatkowo przesyła specyfikację zawierającą zestawienie przesyłek dotyczących danego przelewu, na podstawie której Wnioskodawca wraz z wyciągiem bankowym jest w stanie powiązać otrzymaną należność z dokonaną dostawą towaru wraz z danymi adresowymi klienta .

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Stronę sposób dokumentacji sprzedaży w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), według którego stosownie do treści § 2 ust. 1 wskazanego. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 36 rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio a rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj