Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-87c/10/ZG
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-87c/10/ZG
Data
2010.08.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Rejestracja podmiotów --> Obowiązek rejestracyjny


Słowa kluczowe
biogaz
energia elektryczna
podatek akcyzowy
rejestracja
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracji dla celów podatku akcyzowego w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 roku (data wpływu 1.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku akcyzowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka dokonuje modernizacji oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu modernizacji oczyszczalni powstający jako produkt uboczny procesu technologicznego biogaz będzie wykorzystywany w całości do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej. Całkowita moc generatora przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej nie przekracza 1 MW i wynosi ona 160 KW. Wytworzona energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Zainstalowane zostaną również urządzenia, które mierzą ilość wyprodukowanej z biogazu energii elektrycznej i cieplnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma obowiązek złożyć zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.)...


Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z cyt. przepisem w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności zwolnionych od podatku akcyzowego Spółka nie ma obowiązku rejestracji w podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą wówczas gdy wykonuje on czynności:


  • podlegające opodatkowaniu akcyzą lub
  • z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.


Zgłoszenie rejestracyjne należy wówczas złożyć przed dokonaniem jednej z ww. czynności.

Wskazać należy, iż celem ustawodawcy było wyłączenie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, w stosunku do których nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy - czego wyrazem jest regulacja zawarta w art. 16 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, wyłączająca zastosowanie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy.

Mając na uwadze powyższe unormowania uznać należy, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem biogazu nie jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Wynika to z faktu, iż obrót tym biogazem - czy to przeznaczonym na cele napędowe, czy opałowe - nie rodzi obecnie obowiązku zapłaty akcyzy oraz zwolnienie od akcyzy mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, co zostało przesądzone w wydanych interpretacjach indywidualnych o sygn. akt ITPP3/443-87a/10/ZG i ITPP3/443-87b/10/ZG z dnia 18 sierpnia 2010 r.

Wskazać należy ponadto, iż zużywając wyprodukowaną energię Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego w związku ze zużyciem energii elektrycznej, wypełniając dyspozycję art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy, jednakże na skutek braku obowiązku zapłaty akcyzy, z uwagi na zastosowane zwolnienie od akcyzy, również nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracji w zakresie podatku akcyzowego.

Reasumując stwierdza się, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracji dla celów podatku akcyzowego w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj