Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-87a/10/ZG
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-87a/10/ZG
Data
2010.08.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
biogaz
energia elektryczna
podatek akcyzowy
rejestracja
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Energia elektryczna zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków w opisanym przypadku będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w treści § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień o podatku akcyzowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 roku (data wpływu 1.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka dokonuje modernizacji oczyszczalni ścieków. Po zakończeniu modernizacji oczyszczalni powstający jako produkt uboczny procesu technologicznego biogaz będzie wykorzystywany w całości do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej. Całkowita moc generatora przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej nie przekracza 1 MW i wynosi ona 160 KW. Wytworzona energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Zainstalowane zostaną również urządzenia, które mierzą ilość wyprodukowanej z biogazu energii elektrycznej i cieplnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej na własne potrzeby na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228)...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego warunkiem uzyskania zwolnienia od akcyzy zużycia na własne potrzeby energii elektrycznej wytworzonej przez Spółkę jest:


  • uiszczenie akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii - biogaz jako produkt przeznaczony do wytworzenia energii elektrycznej sklasyfikowany jest w grupie CN 2711. Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 litera a, tiret drugie zdanie ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku na biogaz wynosi 100 zł/1000 kilogramów. Jednakże w myśl art. 164 ust. 1 ww. ustawy do dnia 31 października 2013 roku na biogaz stosuje się zerową stawkę podatku. Wobec powyższego biogaz używany do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej opodatkowany jest stawką akcyzy 0 zł.
  • produkcja energii elektrycznej przez generator o mocy nie przekraczającej 1 MW - Spółka posiada generator o mocy 160 KW
  • niedostarczenie energii elektrycznej do instalacji połączonych i współdziałających ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej - energia elektryczna w całości wykorzystywana jest na potrzeby wewnętrzne oczyszczalni, a zatem nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej.


W myśl powyższych przepisów Spółka stoi na stanowisku, iż energia elektryczna wytworzona z biogazu korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na przesyłanie, dystrybucję lub obrót tą energią w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię, nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.


Z powyższego wynika, iż zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej przez niego energii elektrycznej na potrzeby własne – t.j. na potrzeby prowadzonej przez niego oczyszczalni ścieków stanowi czynność opodatkowaną akcyzą, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

A zatem, w przypadku zużycia przez podmiot, wytworzonej z agregatu prądotwórczego energii, będzie miało zastosowanie zwolnienie, przy zachowaniu określonych warunków.

Należy wskazać, że dla biogazu, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy, ustalono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Jednakże przepisy przejściowe ustawy (art. 164, ust. 2) uzależniają możliwość zastosowania tej stawki od uzyskania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Zatem w takim przypadku dla biogazu sklasyfikowanego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej w pozycji CN 2711, przeznaczonego do napędu silników spalinowych w stanie gazowym miałaby zastosowanie stawka z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy. Jednakże na mocy art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 roku stosuje się zerową stawkę akcyzy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w odniesieniu do wyprodukowanego biogazu, w obecnym stanie prawnym nie wystąpi obowiązek zapłaty akcyzy.

Ponadto z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zużywana przez Wnioskodawcę energia elektryczna produkowana jest przez generator o mocy nieprzekraczającej 1 MW oraz wyprodukowana energia nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współdziałających ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej.

Zatem tut. organ stwierdza, iż energia elektryczna zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków w opisanym przypadku będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w treści § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień o podatku akcyzowego, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Końcowo wskazuje się, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj