Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-470/10-4/KS
z 25 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-470/10-4/KS
Data
2010.08.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dotacja
korekta przychodu
oświata
przychód
system oświaty
szkoła niepubliczna
zwolnienia przedmiotowe
zwrot dotacji


Istota interpretacji
1. Czy niewykorzystana dotacja podlega zwrotowi? – jeżeli tak to jaki jest termin tego zwrotu i czy od niewykorzystanej dotacji w poszczególnych miesiącach jst może naliczyć odsetki?
2. Czy dotacja przekazywana przez jednostkę samorządu terytorialnego jest w całości zwolniona z CIT – 8 w związku z koniecznością jej zwrotu?



Wniosek ORD-IN 917 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2010 r. (data wpływu 02.08.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej od jednostki samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka otrzymuje comiesięczną dotację na działania oświatowe, jak również uzyskuje przychody z opłat słuchaczy za szkołę.

W ocenie Spółki, cała dotacja (w związku z koniecznością jej zwrotu) nie podlega opodatkowaniu i wykazana zostanie w CIT-8/0. Opodatkowana podatkiem dochodowym jest ta część przychodu związana z wpływem opłat za szkołę.

Niewykorzystana część dotacji jest wykorzystana na działalność oświatową w następnych miesiącach i wg Spółki od niewykorzystanej dotacji jednostka samorządu terytorialnego nie powinna naliczać odsetek za każdy miesiąc. w przypadku konieczności zwrotu dotacji, dotację niewykorzystaną należy umniejszyć w poszczególnych miesiącach poczynając od grudnia do początku roku.

Pismem uzupełniającym z dnia 29 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymuje dotację podmiotową na każdego ucznia i słuchacza. Dotacja otrzymywana jest co miesiąc. Ze Starostwa Powiatowego w X dotacja wpływa na wydatki przyszły, tzn. np. dotacja za miesiąc lipiec wpłynęła na koniec miesiąca czerwca, z Urzędu Gminy X Gminy X. i Miasta X. wpływa na koniec danego miesiąca (tzn. za miesiąc lipiec na koniec lipca).

Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, stanowiskiem jednostek samorządu terytorialnego, dotację można wydatkować tylko na działalność bieżącą, czyli, że dotacja może być przeznaczona tylko na dofinansowanie realizacji zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wykorzystane na pokrycie wydatków bieżących szkoły.

Na podstawie np. Uchwały Rady Gminy X niewykorzystana dotacja podlega zwrotowi do 31 stycznia 2011 r. wraz z odsetkami. Zdaniem Spółki, zwrot dotacji dotyczy szkół publicznych a nie prywatnych. Szkoły publiczne zwracają dotację na podstawie ustawy o finansach publicznych, a ww. ustawa nie obowiązuje Spółki.

Szkoły prowadzone przez Spółkę posiadają uprawnienia szkół publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy dotacja przekazywana przez jednostkę samorządu terytorialnego jest w całości zwolniona z CIT – 8 w związku z koniecznością jej zwrotu...

Wniosek nie zawierał własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz opisu zdarzenia przyszłego. Pismem z dnia 21 lipca 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-2/KS, ILPP1/443-597/10-2/HW wezwano Wnioskodawcę do uzupełniania powyższego. Poniżej przedstawione stanowisko Wnioskodawcy zostało zawarte w piśmie z dnia 29 lipca 2010 r., stanowiącym odpowiedź na ww. wezwanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na to, że dotacja jest podmiotowa nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i wykazywana powinna być w CIT – 8 jako przychód zwolniony.

Ponadto, ponieważ Spółki nie obowiązują przepisy ustawy o finansach publicznych nie musi zwracać niewykorzystanej dotacji, a już na pewno Urząd Gminy nie może naliczać odsetek od niewykorzystanej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. u. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) określa m.in. zasady, na jakich prowadzone są szkoły. Dyspozycja art. 82 ust. 1 tej ustawy wskazuje, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Osoby prawne prowadzące szkoły podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymuje comiesięczną dotację na działania oświatowe, jak również uzyskuje przychody z opłat słuchaczy za szkołę.

Kwestią wymagającą odpowiedzi jest ustalenie, czy otrzymana dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z koniecznością jej zwrotu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Jednakże, co do zasady, za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika. Źródła przychodów zostały natomiast określone w art. 12 tej ustawy. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog przychodów, których nie zalicza się do przychodów podatkowych, wymieniony został w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tego rodzaju przychodów ustawodawca nie wymienił wpływów z dotacji otrzymywanych od jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego, dotacja przekazywana przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi, co do zasady, przychód podatkowy. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przepisy ustawy nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Jednakże późniejszy ewentualny zwrot dotacji, nie powoduje zmiany daty powstania przychodu uzyskanego z tyt. dotacji. Tym samym, zwrot dotacji uprzednio zaliczonych do przychodów podatkowych powinien zatem powodować korektę tych przychodów za okres, w którym były one uprzednio wykazane jako otrzymane dotacje. Równocześnie powinno być dokonane odpowiednie zmniejszenie dochodów wolnych w podatku dochodowym. w rozliczeniu za ten okres powinno również nastąpić ewentualne zwiększenie kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż były sfinansowane z dotacji zwolnionej od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy.

Ewentualny zwrot dotacji w terminie późniejszym nie wywołuje skutków takich, iż w dniu jej otrzymania zwolnieniu podlega jedynie ta część, która zostanie zatrzymana. w dacie wpływu dotacji nie jest bowiem znana wysokość zwrotu niewykorzystanej dotacji. w konsekwencji, w momencie otrzymania dotacji, całość otrzymanej kwoty podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.

Reasumując, otrzymana dotacja w całości stanowi mocą art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód podatkowy w dacie jej otrzymania. Dochód z otrzymanej dotacji przekazywanej od jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy jest wolny od tego podatku. Jednocześnie w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych powinien ten dochód zostać wykazany. w momencie otrzymania dotacji dla zastosowania powyższego zwolnienia nie ma znaczenia późniejszy jej ewentualny zwrot. Natomiast zwrot dotacji – uprzednio zaliczonej do przychodów – powinien skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były wykazywane w związku z ich otrzymaniem.

W tym miejscu nadmienia się, iż tryb udzielania i rozliczania dotacji, tryb i zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty).

Wobec powyższego zastrzega się, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do powiązanego z nim pytania oznaczonego numerem 2 we wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek Spółki w zakresie:

  • podatku dochodowego od osób prawnych dot. opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 25 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-5/KS,
  • podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane w dniu 25 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-470/10-6/KS, ILPP1/443-597/10-4/HW postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj