Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-875/10-2/PG
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-875/10-2/PG
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
premia
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Premia jaką Wnioskodawczyni ma otrzymać od kontrahenta niemieckiego będzie traktowany jako rabat, który spowoduje obniżenia podstawy opodatkowania WNT.



Wniosek ORD-IN 716 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznanej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznanej premii pieniężnej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni prowadzi hurtownię karmy dla psów i kotów. Dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Towary handlowe kupuje w firmie niemieckiej.

Po zakończeniu roku kalendarzowego pod datą 31 grudnia, po dokonaniu podsumowania rocznych zakupów z firmy niemieckiej, ma ona otrzymać od tej firmy premię-bonus za dużą roczną wartość sprzedaży (zakupu) karmy dla psów i kotów - kupowanej od jednej firmy niemieckiej. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów z firmy niemieckiej towarów do sprzedaży na terenie Polski.

Wysokość premii będzie się kształtować w oparciu o tabelkę premii, przedstawioną przez dostawcę z Niemiec. Kwota premii nie jest stała, jest zmienna, obliczona wg tabelki i wynika z umowy handlowej.

W sytuacji gdy w danym okresie wartość i ilość kupowanych towarów nie będzie uprawniać do otrzymania premii zgodnie z tabelką - premia nie będzie przyznana.

W zamian za udzielenie premii nie będzie świadczonych innych usług, w tym o charakterze promocyjnym, reklamowym, marketingowym, jak również nie złożono zobowiązania dokonywania zakupów u wypłacającego premię oraz nie zobowiązano się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta - dostawcy.

Na przyznaną premię roczną-bonus - firma niemiecka wystawi uznaniowy rachunek pod nazwą „credit notte” w walucie EUR.

Premia nie jest wypłacana ani przelewana na rachunek bankowy Zainteresowanej, jedynie będzie kompensowana z jej zobowiązaniami.

Premia nie będzie związana z żadną konkretną dostawą i nie stanowi usługi umownej.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy premia przyznana za dużą wartość sprzedaży towarów w roku, sprowadzanych z Niemiec od jednej firmy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Jak udokumentować premię przyznaną i skompensowaną z zobowiązaniami - fakturą VAT, czy notą księgową - dla udokumentowania transakcji w przeliczeniu EUR na PLN...


Zdaniem Wnioskodawczyni:

  1. Premia otrzymana przez nią od dostawcy towarów z Niemiec, po osiągnięciu określonego progu obrotów, nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi ani też nie jest rabatem dotyczącym danej partii towarów.
  2. Nota księgowa jako uniwersalny dokument księgowy służący do udokumentowania transakcji, wydaje się prawidłowym dokumentem do udokumentowania otrzymanej premii.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - art. 9 ust. 1 ustawy.


Z analizy sprawy wynika, że Zainteresowana prowadzi hurtownię karmy dla psów i kotów. Towary handlowe kupuje w firmie niemieckiej i traktuje te transakcje jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, zgodnie z powołanym art. 9 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Art. 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.


Stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.


Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 3 ustawy).

Wnioskodawczyni poinformowała, iż po zakończeniu roku kalendarzowego pod datą 31 grudnia, po dokonaniu podsumowania rocznych zakupów z firmy niemieckiej ma ona otrzymać od tej firmy premię-bonus za dużą roczną wartość sprzedaży (zakupu) karmy dla psów i kotów kupowanej od jednej firmy niemieckiej. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów z firmy niemieckiej towarów do sprzedaży na terenie Polski.

Wysokość premii będzie się kształtować w oparciu o tabelkę premii, przedstawioną przez dostawcę z Niemiec, kwota premii nie jest stała, jest zmienna, obliczona wg tabelki i wynika z umowy handlowej.

W sytuacji, gdy w danym okresie wartość i ilość kupowanych towarów nie będzie uprawniać do otrzymania premii zgodnie z tabelką - premia nie będzie przyznana.

W zamian za udzielenie premii nie będzie świadczonych innych usług, w tym o charakterze promocyjnym, reklamowym, marketingowym, jak również nie złożono zobowiązania dokonywania zakupów u wypłacającego premię oraz nie zobowiązano się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta - dostawcy.

Na przyznaną premię roczną-bonus - firma niemiecka wystawi uznaniowy rachunek pod nazwą „credit notte” w walucie EUR.

Premia nie będzie wypłacana, przelewana na rachunek bankowy Zainteresowanej jedynie będzie kompensowana z jej zobowiązaniami.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie/bonusy nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii/bonusów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie zostały one wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia/bonus jest związana z konkretną dostawą nawet, jeżeli jest wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, podlegający uregulowaniom wynikającym z art. 29 ust. 4 ustawy.

Po dokonaniu analizy przedmiotowej sprawy, tut. Organ stwierdza, iż wypłacana Wnioskodawczyni premia/bonus nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi na rzecz kontrahenta niemieckiego. Poza zakupem towarów (osiągnięciem określonego poziomu zakupów od dostawcy niemieckiego) związanym z ich sprzedażą, nie będzie wykonywać ona bowiem żadnych dodatkowych czynności na jego rzecz.

Zdaniem tut. Organu, otrzymana nota kredytowa będzie dokumentować udzielenie przez kontrahenta niemieckiego rabatu. Bowiem, przyznany rabat będzie uzależniony od określonego poziomu zakupu/sprzedaży towarów dokonanych przez Wnioskodawczynię, w ściśle określonym czasie.


Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostanie fakt, że premia/bonus nie będzie wypłacana, przelewana na rachunek bankowy Zainteresowanej lecz kompensowana z jej zobowiązaniami.

Zatem, przedmiotowy rabat będzie miał bezpośredni wpływ na wartość dostaw i będzie prowadzić do obniżenia ceny towarów. Wnioskodawczyni będzie miała możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna, w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat będzie mógł być przyporządkowany do konkretnej dostawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przyznaną premię udokumentowaną notą kredytową przez kontrahenta niemieckiego, należy traktować jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, który zmniejszy podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (…).


Na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.


Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyraz „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Jeżeli zatem nabywca towarów nabędzie prawo do rabatu, a fakt ten zostanie uzgodniony z kontrahentem, zostanie ustalona ostateczna kwota rabatu przyznanego nabywcy oraz zostanie on o tym fakcie, jak i o wysokości przyznanego rabatu powiadomiony przez kontrahenta zagranicznego w formie pisemnej, fakt ten będzie można uznać za wystarczającą przesłankę determinującą konieczność (a zarazem i termin) wystawienia wewnętrznej faktury korygującej.

W związku z powyższym, jeśli po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (oraz po wystawieniu faktury wewnętrznej) zaistnieje podstawa do skorygowania tej transakcji z powodu udzielenia rabatu, nabywca takiej faktury winien wystawić wewnętrzne faktury korygujące do wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Zatem, w przypadku otrzymania od kontrahenta niemieckiego rabatu w związku z dokonanymi wewnątrzwspólnotowymi nabyciami towarów, Zainteresowana obowiązana będzie do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących do każdego z nabyć, w związku z którymi został on udzielony.

Reasumując, premia jaką Wnioskodawczyni ma otrzymać od kontrahenta niemieckiego z tytułu osiągnięcia określonego poziomu zakupu/sprzedaży jego towarów - na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - będzie traktowana jako rabat. Spowoduje on zatem obniżenie podstawy opodatkowania dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, a tym samym będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie Zainteresowana będzie zobowiązana do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących w celu udokumentowania przyznanego rabatu, zgodnie z powołanymi przepisami rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym otrzymana przez nią premia nie będzie wynagrodzeniem za świadczenie usługi ani też rabatem dotyczącym danej partii towarów oraz że prawidłowym dokumentem do udokumentowania jej otrzymania będzie nota księgowa, należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj