Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-272/12/MS
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012r. (data wpływu do tut. organu 9 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2012r. (data wpływu do tut. organu 21 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanego przez Wnioskodawcę świadczenia usług organizacji i prowadzenia lekcji, których celem jest wychowanie dzieci w duchu rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012r. do tut. organu, wpłynął wniosek z dnia 7 marca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanego przez Wnioskodawcę świadczenia usług organizacji i prowadzenia lekcji, których celem jest wychowanie dzieci w duchu rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2012r. (data wpływu do tut. organu 21 maja 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-272/12/MS z dnia 8 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza organizować i przeprowadzać lekcje (także przy pomocy zatrudnionych i przeszkolonych współpracowników) których celem jest wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego.

Prezentowanie za pomocą metody: oglądowej, podającej i eksponującej pszczelej rodziny, wyposażenia pasieki, pracowni pszczelarza oraz sposobów pozyskiwania miodów, propolisu i pyłku. Zapoznanie ze zwyczajami pszczół oraz procedurami bezpieczeństwa w kontakcie z nimi. Omówienie roli pszczół w ekosystemie oraz wartości produktów pszczelich dla człowieka. Kształtowanie postaw proekologicznych na przykładzie pszczoły miodnej Apis mellifera oraz propagowanie treści korelujących z ochroną dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru.

Usługi będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie przedszkoli, szkół, domów kultury itp.

Zajęcia będą finansowane ze środków zgromadzonych przez rodziców a faktura za usługę wystawiana na przedszkole, szkołę lub dom kultury.

Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z dnia 23 lutego 2012r. ustalił, że usługi te mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 1 kwietnia 1996r. Wykonywana działalność to ogólna inżynieria mechaniczna - naprawa i konserwacja maszyn PKD 33.12.Z. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 2002r. z tytułu wykonywania samodzielnie działalności gospodarczej (zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. l ustawy).

Wnioskodawca jest pszczelarzem uzyskującym pożytki tylko na własny użytek. Pragnąc przekazać swoją wiedzę o pszczole miodnej dzieciom i młodzieży postanowił poszerzyć działalność gospodarczą o usługi opisane powyżej.

W dniu 16 lutego 2012r. Wnioskodawca opisując przyszłą usługę wystąpił z wnioskiem o nadanie symbolu według klasyfikacji PKWiU, na który otrzymał odpowiedź, że wymienione w piśmie usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Wnioskodawca nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. Głównym celem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest przekazanie dzieciom i młodzieży miłości i szacunku dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru. Przyszłe zajęcia będą się odbywać na terenie szkół, przedszkoli lub domów kultury w obecności i pod nadzorem sprawującego opiekę pedagoga.

Szczegółowy scenariusz zajęć „Spotkanie z pszczelarzem” został opracowany w oparciu o treści podstawy programowej:

  1. wychowania przedszkolnego „12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt",
  2. kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych „6. Edukacja przyrodnicza, wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi omówione w poz. 68 są zwolnione od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi są ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawą towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat,

i korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 43 pkt 24 ustawy i § 13 ust. 1 pkt 26, ust. 9 rozporządzenia Ministerstwa Finansów z 4 kwietnia 2011r. do tej ustawy.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane przyszłe usługi są przedmiotowo zwolnione z VAT jako ściśle związane z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Jak stanowi § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2012r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza organizować i przeprowadzać lekcje (także przy pomocy zatrudnionych i przeszkolonych współpracowników) których celem jest wychowanie w duchu rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego.

Powyższe prezentowane będzie za pomocą metody oglądowej, podającej i eksponującej pszczelą rodzinę, wyposażenie pasieki, pracowni pszczelarza oraz sposobów pozyskiwania miodów, propolisu i pyłku. Ponadto wskazane szkolenia obejmować będą zapoznanie ze zwyczajami pszczół oraz procedurami bezpieczeństwa w kontakcie z nimi, omówienie roli pszczół w ekosystemie oraz wartości produktów pszczelich dla człowieka, kształtowanie postaw proekologicznych na przykładzie pszczoły miodnej Apis mellifera oraz propagowanie treści korelujących z ochroną dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru.

Usługi będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zlecenie przedszkoli, szkół, domów kultury itp.

Zajęcia będą finansowane ze środków zgromadzonych przez rodziców a faktura za usługę wystawiana na przedszkole, szkołę lub dom kultury.

Urząd Statystyczny w Łodzi pismem z dnia 23 lutego 2012r. ustalił, że usługi te mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawca nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. Głównym celem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest przekazanie dzieciom i młodzieży miłości i szacunku dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru. Przyszłe zajęcia będą się odbywać na terenie szkół, przedszkoli lub domów kultury w obecności i pod nadzorem sprawującego opiekę pedagoga.

Szczegółowy scenariusz zajęć „Spotkanie z pszczelarzem” został opracowany w oparciu o treści podstawy programowej:

  1. wychowania przedszkolnego „12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt",
  2. kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych „6. Edukacja przyrodnicza, wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej”.

W kontekście powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane przyszłe usługi są przedmiotowo zwolnione z VAT jako ściśle związane z usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Odnosząc przytoczone regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadcząc usługi polegające na organizowaniu i przeprowadzaniu lekcji których celem jest wychowanie w duchu rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i lit. b ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie świadczy bowiem usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

W piśmie z dnia 15 maja 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-272/12/MS z dnia 8 maja 2012r. na zadane pytanie czy przedmiotowa usługa oraz ewentualna dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle z tą usługą związana będzie usługą w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz przepisach o systemie oświaty, jeżeli tak to należy wskazać z których dokładnie przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu prawnego) wynikają te formy i zasady, Wnioskodawca stwierdził jedynie, że głównym celem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest przekazanie dzieciom i młodzieży miłości i szacunku dla dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszaru. Przyszłe zajęcia będą się odbywać na terenie szkół, przedszkoli lub domów kultury w obecności i pod nadzorem sprawującego opiekę pedagoga.

Wnioskodawca stwierdził ponadto, że szczegółowy scenariusz zajęć „Spotkanie z pszczelarzem” został opracowany w oparciu o treści podstawy programowej:

  1. wychowania przedszkolnego „12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt",
  2. kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych „6. Edukacja przyrodnicza, wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej”.

Mając zatem na uwadze powyższe brak zatem podstaw do uznania, że Wnioskodawca świadcząc usługi przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

W konsekwencji usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Jednocześnie z przedmiotowego uzupełnienia wniosku z dnia 15 maja 2012r. wynika, że Wnioskodawca nie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat zatem w odniesieniu do wskazanych usług w sprawie nie ma również zastosowania zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przewidzianego dla usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Zgodnie bowiem z § 13 ust. 8 wskazanego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT zwolnienie o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia stosuje się do świadczenia usług ściśle związanych z usługą główną zwolnioną od podatku, ale świadczonych przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną, a nie usług świadczonych przez ewentualnego podwykonawcę na rzecz głównego wykonawcy, tj. podmiotu, który świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Zatem nie można na podstawie tej regulacji objąć zwolnieniem usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę (w zakresie wychowania dzieci w duchu rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej, na przykładzie pszczoły miodnej jako bioindykatora środowiska naturalnego) na rzecz zleceniodawcy (przedszkoli, szkół, domów kultury itp.), bowiem jest on podmiotem zewnętrznym, który nie jest podmiotem realizującym usługę podstawową.

Należy ponadto mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT, w świetle której wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zakresu zwolnień.

W przywołanym przepisie, intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem wyłącznie tych dostaw towarów i świadczenia usług towarzyszących usłudze wiodącej, które po pierwsze są z nimi ściśle związane, a ponadto istotny jest także podmiot je wykonujący tj. świadczący usługę wiodącą, podstawową.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługi które zamierza świadczyć korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT i § 13 ust. 1 pkt 26 oraz ust. 9 rozporządzenia Ministerstwa Finansów z 4 kwietnia 2011r., należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ wydając interpretację indywidualną nie prowadzi postępowania dowodowego, tym samym dołączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj