Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-457/10-4/SJ
z 25 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-457/10-4/SJ
Data
2010.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
bonus
opodatkowanie
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy premia pieniężna (bonus) udzielany kontrahentowi z tytułu osiągnięcia przez nich odpowiednich obrotów nie podlega opodatkowaniu VAT i winien być udokumentowana notą księgową?



Wniosek ORD-IN 636 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania premii pieniężnych (bonusów) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania premii pieniężnych (bonusów). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o drugi wymagany podpis osoby upoważnionej do występowania z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż hurtową artykułów drogeryjno-chemicznych. W celu zwiększenia sprzedaży, zamierza zastosować wobec swoich odbiorców premie pieniężne (bonusy). Premie miałyby być wypłacane w wysokości ustalonego procentu od dokonanego pułapu zakupu, np.: przy zakupach powyżej 100.000 zł – 1% premii, przy zakupach powyżej 200.000 zł – 1,5% premii, itd. Premia pieniężna wypłacana byłaby jedynie z tytułu osiągnięcia przez nabywcę określonych wielkości obrotów.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:

  • W zamian za udzielenie premii kontrahent nie świadczy żadnych usług (w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym); wypłacana premia nie zobowiązuje do dokonywania zakupów wyłącznie u Zainteresowanego; nie zobowiązuje kontrahenta do posiadania pełnego asortymentu jego towaru; nie zobowiązuje kontrahenta do jakiegokolwiek eksponowania jego produktów. Wnioskodawca zamierza wypłacać premie tylko z tytułu osiągnięcia danego pułapu obrotów – bez świadczenia jakichkolwiek usług.
  • Premie miałyby być wypłacane za okresy kwartalne.
  • Jeżeli kontrahent nie osiągnie określonego pułapu zakupów – Zainteresowany premii nie będzie wypłacać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premia pieniężna (bonus) udzielana kontrahentom z tytułu osiągnięcia przez nich odpowiednich obrotów nie podlega opodatkowaniu VAT i winna być udokumentowana notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacana przez niego premia z tytułu wielkości dokonywanych zakupów przez odbiorców, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i winna być udokumentowana notą księgową.

Potwierdzeniem stanowiska Spółki jest wyrok NSA z dnia 23 września 2008 r. (sygn. akt I FSK 998/08). Również organy podatkowe prezentują taki pogląd, w tym np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacjach z dnia 1 lipca 2009 r. (nr IPPP2/443-346/09-2/BM) oraz z dnia 16 lipca 2009 r. (nr IPPP3-433-396/09-4/JF), a także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 czerwca 2009 r. (nr ITPP2/443-169a/09/EŁ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Podstawą opodatkowania – według art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w celu zwiększenia sprzedaży (Spółka zajmuje się sprzedażą hurtową artykułów drogeryjno-chemicznych) zamierza swoim odbiorcom udzielać premii pieniężnych (bonusów). Warunkiem niezbędnym do otrzymania przez kontrahenta premii będzie jedynie osiągnięcie przez niego określonych wielkości obrotów (zakupów). Premia miałaby być wypłacana za okresy kwartalne. W zamian za otrzymaną premię nie będzie miało miejsca świadczenie żadnych usług (w tym o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym), a wypłacana premia nie będzie zobowiązywała kontrahenta do dokonywania zakupów wyłącznie u Spółki. Ponadto, kontrahent nie będzie zobowiązany do posiadania pełnego asortymentu towarów Zainteresowanego oraz do ich eksponowania. W przypadku, gdy kontrahent nie osiągnie określonego pułapu zakupów premie nie będą wypłacane.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona będzie wyłącznie od wielkości łącznego obrotu zrealizowanego przez kontrahenta w określonym przedziale czasowym. Premie wyliczane będą okresowo (kwartalnie), a ich wysokość stanowić będzie określony procent od dokonanego pułapu zakupów.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż premie pieniężne, które będzie wypłacał Wnioskodawca na rzecz klienta będzie można przyporządkować do konkretnych dostaw. Zatem, aby ustalić wysokość premii (bonusu) należnej klientowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane będzie obliczanie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – odbiorca nie będzie w żaden sposób zobowiązany do świadczenia jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym na rzecz Wnioskodawcy, jak również do nabywania towarów wyłącznie u Zainteresowanego, czy posiadania pełnego asortymentu jego towarów oraz ich eksponowania. Premie wypłacane będą wyłącznie z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów.

Zatem, zawarty we wniosku opis sprawy, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent (odbiorca) nie będzie wykonywał żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię oraz rozliczaniem się z Wnioskodawcą na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to, że opisana we wniosku premia pieniężna (bonus) nie będzie w żaden sposób związana z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż brak jest takich działań, które są czynnościami dodatkowymi do jakich zobligowany będzie odbiorca towaru postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii pieniężnej. Za taką czynność dodatkową nie można uznać bowiem dokonywania zakupów towarów oferowanych przez Zainteresowanego w trakcie określonego przedziału czasowego.

Tym samym, z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka będzie udzielała premię pieniężną, która będzie gratyfikacją wyłącznie z tytułu nabycia odpowiedniej ilości towarów w przewidzianym okresie rozliczeniowym.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna (bonus), która będzie udzielana przez Spółkę swoim kontrahentom z tytułu osiągniętych przez nich odpowiednich obrotów, stanowić będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ”KOREKTA” albo wyrazy ”FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Z uwagi na to, iż premia pieniężna udzielana przez Spółkę swoim odbiorcom, stanowić będzie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania, zatem – na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., udzielający premię (Zainteresowany) zobligowany będzie do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Wobec powyższego, sposób w jaki Wnioskodawca zamierza dokumentować udzielanie premii pieniężnej (poprzez wystawienie noty księgowej) należy uznać za nieprawidłowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie NSA nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Należy zauważyć ponadto, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj