Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/202/687/WCX/12/13/PK-579
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2010 r., nr IPPP1/443-1308/09-2/AW wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, uznającej za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług, zmienia ww. interpretację z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

  • w zakresie miejsca świadczenia usług noclegowych w hotelach – jest prawidłowe,
  • w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa w rezerwacji hotelu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek z dnia 1 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zajmuje się kompleksową obsługą podróży służbowych klientów. Główną działalnością jest pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych i kolejowych, pośrednictwo w rezerwacjach miejsc noclegowych oraz organizacja wyjazdów na konferencje i kongresy.

Od stycznia 2010 r. Spółka będzie dokonywać rezerwacji noclegów w hotelach zagranicznych położonych (zarejestrowanych na potrzeby VAT) głównie na terenie Państw Wspólnoty.


Zgodnie z art. 28e znowelizowanej ustawy o VAT (Dz. U. Nr 195 z 23.11.2009 poz. 1504) Spółka:

  1. otrzyma z hotelu np. w Niemczech fakturę za noclegi, która zawierać będzie niemiecki podatek VAT;
  2. wystawi dla zagranicznego podatnika np. w Czechach fakturę za nocleg nie zawierającą podatku VAT.


Ponadto Spółka będzie pobierać od zagranicznego podatnika opłatę za pośrednictwo w rezerwacji hotelu.


Zgodnie z art. 28b znowelizowanej ustawy o VAT (Dz. U. Nr 195 z 23.11.2009 r. poz. 1504) Spółka:

  1. wystawi dla zagranicznego podatnika np. w Czechach fakturę za pośrednictwo w dokonaniu rezerwacji hotelowej bez podatku VAT i nie będzie tego VAT-u rozliczać z polskim Urzędem Skarbowym.


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest opodatkowanie usługi noclegu w hotelu jako usługi na nieruchomości zgodnie z art. 28e znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195 z 23.11.2009 poz. 1504), a usługi pośrednictwa w rezerwacji hotelu zgodnie z art. 28b ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 28e znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195 z 23.11.2009 poz. 1504), miejscem świadczenia usług hotelowych jest miejsce gdzie nieruchomość jest położona i podatek VAT jest rozliczany tam, gdzie nieruchomość jest położona.

Pośrednictwo w rezerwacji hotelowej opodatkowane jest zgodnie z art. 28b znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w miejscu gdzie usługobiorca posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

W dniu 18 lutego 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr IPPP1/443-1308/09-2/AW, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał na treść przepisów mających zastosowanie w sprawie, tj.: art. 28a, 28b ust. 1, 28d oraz 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Ponieważ z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka świadczy usługi w zakresie rezerwacji noclegów w hotelach zagranicznych położonych głównie na terenie Państw Wspólnoty, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że w odniesieniu do tego rodzaju usług w kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług a zatem opodatkowania, zastosowanie znajdzie przepis art. 28e ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa usługa – jako usługa związana z nieruchomościami – zdaniem organu podatkowego, będzie opodatkowana w miejscu położenia nieruchomości.

W odniesieniu natomiast do usługi pośrednictwa w rezerwacji noclegu w hotelu, którą Spółka również świadczy, zdaniem Dyrektora ww. Izby Skarbowej, miejsce świadczenia powyższej usługi uzależnione będzie od tego czy Spółka będzie świadczyła daną czynność na rzecz podatnika w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy, czy też na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że w przypadku gdy usługa pośrednictwa w rezerwacji noclegu w hotelu będzie świadczona na rzecz podatnika, zastosowanie znajdzie przepis art. 28b ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia ww. usługi będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsca zamieszkania. Natomiast w odniesieniu do sytuacji gdy dana usługa pośrednictwa będzie świadczona na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy) miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja.

Konkludując Dyrektor ww. Izby Skarbowej stwierdził, że z uwagi, iż w odniesieniu do usług pośrednictwa w rezerwacji noclegu w hotelu Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazywał, że dana usługa będzie świadczona na rzecz podatnika należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy należało stwierdzić, że interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2010 r., nr IPPP1/443-1308/09-2/AW, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

  • w zakresie miejsca świadczenia usług noclegowych w hotelach – jest prawidłowe,
  • w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa w rezerwacji hotelu – jest nieprawidłowe.

Należy wskazać, że ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) wprowadziła istotne zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Celem wprowadzonych zmian była modyfikacja ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług w transakcjach między podatnikami VAT.


Zgodnie z art. 28a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Miejscem świadczenia usług, stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonywana jest podstawowa transakcja – art. 28d tej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 28e ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zajmuje się kompleksową obsługą podróży służbowych klientów. Główną działalnością Spółki jest pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych i kolejowych, pośrednictwo w rezerwacjach miejsc noclegowych oraz organizacja wyjazdów na konferencje i kongresy.

Od stycznia 2010 r. Spółka będzie dokonywać rezerwacji noclegów w hotelach zagranicznych (zarejestrowanych na potrzeby VAT) położonych głównie na terenie Państw Wspólnoty. Powyższą usługę Spółka udokumentuje fakturą.

W kwestii ustalenia miejsca świadczenia usług, a zatem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w odniesieniu do świadczenia usługi noclegu w hotelu, zdaniem Ministra Finansów, zastosowanie znajdzie zacytowany wyżej przepis art. 28e ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa usługa – jako usługa związana z nieruchomościami – będzie opodatkowana w miejscu położenia nieruchomości. Tym samym Minister Finansów w zakresie tym podzielił stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, uznając je za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do usługi pośrednictwa w rezerwacji miejsc noclegowych w hotelach, której to rezerwacji Wnioskodawca dokonuje we własnym imieniu, lecz na rzecz innego podmiotu, należy wskazać, że w takim przypadku uznaje się, że Wnioskodawca (pośrednik) nabył usługę noclegową i ją wykonał sam. W konsekwencji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotową usługę pośrednictwa należy zakwalifikować jako usługę pomocniczą względem usługi głównej i miejsce jej świadczenia powinno być tożsame z miejscem świadczenia usługi hotelowej, tj. określone również zgodnie z art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – w miejscu położenia nieruchomości.

W takiej sytuacji nie znajduje więc zastosowania art. 28b ww. ustawy o podatku od towarów i usług, na który wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku wyrażonym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie zostało uznane za nieprawidłowe.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 18 lutego 2010 r. nr IPPP1/443-1308/09-2/AW, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj