Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-868/10/EJ
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-868/10/EJ
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
adaptacja
adaptacja
budynek
budynek
gmina
gmina
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
przebudowa
przebudowa
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
użyczenie
użyczenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na adaptacji budynku, przekazanego następnie w użyczenie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010r. (data wpływu 14 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2010r. (data wpływu 19 lipca 2010r.), pismem z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu 28 lipca 2010r.) oraz z dnia 2 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2010r. (data wpływu 19 lipca 2010r.) pismem z dnia 20 lipca 2010r. (data wpływu 28 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje w latach 2009-2010 projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „…”. W dniu 15 kwietnia 2010r. Zarząd Województwa uchwałą nr X wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach działania 6.2 „rewitalizacja obszarów zdegradowanych”, Poddziałania 6.2.1. „Rewitalizacja – Duże Miasta” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie Beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

Przedmiotem projektu jest remont i adaptacja dawnego budynku parafialnego przy Kościele na Centrum Inicjatyw Społecznych, z przeznaczeniem na potrzeby wielofunkcyjnego Centrum Aktywności Lokalnej, Centrum Szkoleniowego oraz Domu Dziennego Pobytu dla mieszkańców miasta. Zrewitalizowany obiekt stanie się miejscem spotkań, zdobywania wiedzy oraz aktywności społecznej, zaspakajając tym samym potrzeby lokalnej społeczności dotkniętej dysfunkcjami i patologiami społecznymi.

W ramach projektu nie planuje się odpłatnego świadczenia usług dla ludności, jednakże zgodnie z uchwałą Rady Miasta, Miasto jest zobowiązane do egzekwowania od osób pozostających pod dzienną opieką 13-14% kosztu takiej opieki, zakładając, iż dzienny koszt pobytu wyniesie 20 zł, opłata użytkownika wynosi 2,80 zł. Resztę kosztu pokrywa Miasto. Nie planuje się innych przychodów.

Rzeczowa realizacja projektu będzie prowadzona w terminie od dnia 2 listopada 2009r. do dnia 30 września 2010r. Beneficjentami ostatecznymi projektu będą dzieci, młodzież oraz dorośli mieszkańcy miasta, w tym osoby bezrobotne, starsze oraz chore na Alzheimera.

W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac faktur VAT za nadzór autorski, roboty dotyczące adaptacji budynku (roboty budowlane, instalacje c.o. + gaz, instalacje wod.-kan. instalacje wentylacji i elektryczne oraz zagospodarowanie terenu) oraz wydatki związane z promocją projektu. Wszystkie wydatki projektu zostaną poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Planuje się złożenie pierwszego wniosku o płatność we wrześniu 2010r. Refundacja poniesionych przez Beneficjenta kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Do dnia dzisiejszego poniesiono wydatki związane z przygotowaniem dokumentów tj. wstępnego studium wykonalności, studium wykonalności, dokumentacji projektu, oraz wydatki związane z częściowym wykonaniem prac budowlanych, instalacji c.o. + gaz, instalacji wod.–kan., instalacji wentylacji i elektrycznej.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

W dniu 24 maja 2010r. Urząd Marszałkowski Województwa w ramach komplementowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie, wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy Beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W piśmie z dnia 13 lipca 2010r. Wnioskodawca wskazał, że Zarządcą budynku Centrum Inicjatyw Społecznych na podstawie umowy użyczenia oraz polecenia służbowego Zastępcy Prezydenta Miasta ds. Społecznych będzie samodzielna jednostka organizacyjna Miasta – Ośrodek Pomocy Społecznej. Zakres prowadzonej działalności na terenie obiektu będzie obejmował utworzenie:

  • ośrodka wsparcia – dzienny dom pomocy,
  • punktu porad obywatelskich,
  • punktu szkoleniowego,
  • zaplecza szkoleniowego dla kursów zawodowych oraz spotkań hobbystycznych,
  • punktu konsultacyjnego dla osób bezrobotnych,
  • punktu pracy socjalnej w środowisku lokalnym.

Zarządca budynku będzie udostępniał poszczególnym użytkownikom pomieszczenia Centrum na podstawie regulaminu obiektu. Użyczenie będzie miało charakter nieodpłatny. Ośrodek Pomocy Społecznej posiada swój odrębny numer identyfikacji podatkowej NIP i nie składa deklaracji podatkowych we własnym zakresie.

W ramach projektu nie planuje się odpłatnego świadczenia usług dla ludności jednakże zgodnie z Uchwałą Rady Miasta, Miasto zobowiązane jest do egzekwowania od osób pozostających pod dzienną opieką opłat za taką opiekę. Zakładając, iż dzienny koszt pobytu wyniesie 25 zł, opłata użytkownika wyniesie ok. 14 % tj. 3,50 zł. Resztę kosztu pobytu pokrywa Miasto. Pierwotnie na potrzeby analizy finansowej projektu oszacowano łączny przychód otrzymany z tytułu opłaty częściowej za pobyt osób starszych oraz osób z chorobą Alzheimera (razem 55 osób) na poziomie 38.500 zł/rok począwszy od roku 2011. Obecnie liczbę korzystających z domu dziennego pobytu szacuje się na 15 osób dziennie co znacznie wpłynie na obniżenie tej kwoty. Otrzymane przychody będą wpływały na rachunek Ośrodka Pomocy Społecznej, a następnie będą przekazywane Miastu, natomiast środki finansowe konieczne do prowadzenia przez Caritas ośrodka wsparcia dziennego dla osób z chorobą Alzheimera będą wpływały w całości na rachunek bankowy Caritasu. Nie planuje się innych przychodów w projekcie. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 20 lipca 2010r. Wnioskodawca wskazał, ze efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Opłata wynikająca z Uchwały Rady Miasta nie będzie opodatkowana podatkiem VAT. Ponadto Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących wykonanych robót, nadzoru autorskiego, promocji projektu, faktur VAT dotyczących zapłaty za przygotowanie dokumentacji technicznej oraz studium wykonalności w związku z realizacją niniejszego projektu inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy wskazać, że wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt inwestycyjny pn. „…”. Przedmiotem projektu jest remont i adaptacja dawnego budynku parafialnego przy Kościele na Centrum Inicjatyw Gospodarczych, z przeznaczeniem na potrzeby wielofunkcyjnego Centrum Aktywności lokalnej, centrum szkoleniowego oraz domu dziennego pobytu dla mieszkańców miasta. Zarządcą budynku Centrum Inicjatyw Społecznych na podstawie umowy użyczenia oraz polecenia służbowego Zastępcy Prezydenta Miasta Chorzów ds. Społecznych będzie samodzielna jednostka organizacyjna Miasta – Ośrodek Pomocy Społecznej. Ośrodek ten nie jest płatnikiem podatku VAT.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U Nr 16, poz. 93 ze zm.), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl cytowanych wyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami należą do zadań własnych gminy. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego przekazania wyremontowanego budynku Ośrodkowi Pomocy Społecznej, który będzie zarządzał tym budynkiem, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania wyremontowanego w ramach projektu budynku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie budynku do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Wobec powyższego biorąc pod uwagę fakt, iż towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, tj. efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku przy jego nabyciu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie mienie które powstanie w efekcie zrealizowania przedmiotowego projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, (w szczególności wykorzystywania powstałego obiektu do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj