Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-221/10/WN
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-221/10/WN
Data
2010.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomość mieszkalna
nieruchomość mieszkalna
zarządzanie nieruchomością
zarządzanie nieruchomością


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na usługi zarządzania nieruchomościami



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010r. (data wpływu 9 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010r. (data wpływu 18 maja 2010r.), pismem z dnia 27 maja 2010r., które wpłynęło w dniu 1 czerwca 2010r. oraz pismem, które wpłynęło w dniu 8 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi zarządzania nieruchomościami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi zarządzania nieruchomościami.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2010r. (data wpływu 18 maja 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 maja 2010r. znak: IBPP2/443-221/10/WN, pismem dnia 27 maja 2010r. oraz pismem, które wpłynęło w dniu 8 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Zrzeszenie) prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług zarządzania nieruchomościami, na podstawie umowy zlecenia zawieranej pomiędzy Zrzeszeniem a Zleceniodawcą takiej usługi.

Na podstawie § 1 wzoru umowy o zarządzanie nieruchomością do obowiązków zleceniobiorcy, w opisywanym stanie faktycznym należy:

  1. prowadzenie wykazu lokali oraz najemców, a także osób zajmujących te lokale wraz z najemcami, bądź na podstawie innych tytułów prawnych,
  2. podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomicznej i finansowej nieruchomości, właściwej jej eksploatacji, utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem.

Realizując te zadania Zleceniobiorca zobowiązuje się do:

  1. prowadzenia księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości
  2. zlecania kontroli technicznych oraz okresowych przeglądów nieruchomości
  3. zapewnienia dla nieruchomości usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych
  4. utrzymywania nieruchomości w należytym stanie sprawności technicznej
  5. zlecania usuwania awarii i jej skutków
  6. utrzymania nieruchomości w należytym stanie czystości
  7. zapewnienie dla nieruchomości dostaw energii elektrycznej, cieplnej, wody oraz wywozu nieczystości
  8. ubezpieczania budynku
  9. opłacania podatków i innych opłat publicznoprawnych
  10. reprezentowanie Zleceniodawcy w sprawach związanych z przedmiotem zlecenia przed organami władzy i administracji
  11. zawieranie i rozwiązywanie umów najmu
  12. pobieranie od najemców czynszu najmu i opłat
  13. wydawanie zaświadczeń niezbędnych do celów urzędowych.

Wnioskodawca oświadcza jednocześnie, że przedmiotem umowy zlecenia w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym są ww. czynności, które dotyczą wyłącznie budynków mieszkalnych.

Dodatkowo w piśmie z dnia 14 maja 2010r. Wnioskodawca podał, że symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na będące przedmiotem wniosku usługi zarządzania nieruchomościami jest 68.32.11.0.

Natomiast w dniu 1 czerwca 2010r. do tut. organu wpłynęło pismo będące sprostowaniem pisma z dnia 14 maja 2010r. w kwestii symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług na usługi zarządzania nieruchomościami, które sklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 70.32.11.

Ponadto z pisma, które wpłynęło w dniu 8 czerwca 2010r. wynika, iż przedmiotem usług zarządzania nieruchomościami są nieruchomości mieszkalne, tj. takie obiekty budowlane, których co najmniej połowa (50% i więcej) powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji (Dz. U. 1999, Nr 112, poz. 1316 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisywanym w przedmiotowej sprawie stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym usługa zarządzania nieruchomościami zwolniona jest od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym, w przedmiotowej sprawie, stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym - usługa zarządzania nieruchomościami zwolniona jest od podatku od towarów i usług. Obowiązujące przepisy ustalają zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Na podstawie art. 12 par. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług "zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie." Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji (Dz. U. 1999, nr 112, poz. 1316 ze zm.) za budynki mieszkalne uznaje się obiekty budowlane, których co najmniej połowa (50% i więcej) powierzchni użytkowej nie jest wykorzystywana do celów mieszkalnych (taka sytuacja ma miejsce w opisywanym w przedmiotowej sprawie stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym).

Na poparcie własnego stanowiska Wnioskodawca powołał:

  • interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów z dnia 3 maja 2005r., sygn. 1433/NG/GV/443-231/2005/RW, z której wynika, iż zarządca, który świadczy usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi i w ramach usługi wykonuje także czynności dodatkowe - konserwacji instalacji, sprzątania ulic i placów, prowadzenia księgowości wspólnot - co do całości wykonywanych usług może zastosować stawkę VAT zwolnioną (...). Jeżeli podatnik świadczy kompleksową usługę na rzecz zlecającego w ramach, której wyodrębnia się m.in. usługi administrowania i prowadzenia księgowości, to można stwierdzić, pomimo faktu, że niniejsza usługa składa się z szeregu innych usług - że ogólnie mamy do czynienia z jedną usługą (...). Usługi księgowania i administracyjne są ściśle związane z zarządzaniem nieruchomością. Zakres przedmiotowy usługi zarządu nieruchomością będącej przedmiotem ww. interpretacji pokrywa się z zakresem przedmiotowym usługi zarządu nieruchomościami w opisywanym w przedmiotowej sprawie stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym,
  • interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 września 2009r., sygn. IPP3-443-536/09-2/JK, gdzie organ podatkowy uznał, że usługa zarządu nieruchomościami jest zwolniona od VAT, w przypadku gdy podatnik świadczył usługi zarządzania lokalami mieszkalnymi na rzecz właścicieli tych lokali, a jeden z właścicieli zawarł umowę najmu lokalu na potrzeby biura. Organ podatkowy stwierdził bowiem, że zakres obowiązków podatnika był taki sam.

Reasumując - w zaistniałym w przedmiotowej sprawie stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym świadczone przez Wnioskodawcę usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi spełniają przesłanki dla zwolnienia ich świadczenia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 12 par. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy jednocześnie wskazać, iż na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).

W Dziale 70 załącznika do powołanego rozporządzenia, pod symbolem 70.32 sklasyfikowano usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie. Zastosowano jednakże oddzielne grupowanie tych usług ze względu na rodzaj nieruchomości. Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie posiadają symbol 70.32.11, natomiast niemieszkalnymi – 70.32.12.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Jednym z przepisów szczególnych jest § 12 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że usługa w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11 – z wyłączeniem wyceny nieruchomości) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi jako umieszczone w grupowaniu PKWiU 70.32.12 podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Innymi słowy dla czynności mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 70.32.11 ustawodawca przewidział zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (dalej również Zrzeszenie) prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług zarządzania nieruchomościami, na podstawie umowy zlecenia zawieranej pomiędzy Zrzeszeniem a Zleceniodawcą takiej usługi.

Na podstawie § 1 wzoru umowy o zarządzanie nieruchomością do obowiązków zleceniobiorcy, w opisywanym stanie faktycznym należy:

  1. prowadzenie wykazu lokali oraz najemców, a także osób zajmujących te lokale wraz z najemcami, bądź na podstawie innych tytułów prawnych
  2. podejmowanie decyzji i dokonywanie czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomicznej i finansowej nieruchomości, właściwej jej eksploatacji, utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem.

Realizując te zadania Zleceniobiorca zobowiązuje się do:

  1. prowadzenia księgi obiektu budowlanego oraz dokumentacji technicznej nieruchomości
  2. zlecania kontroli technicznych oraz okresowych przeglądów nieruchomości
  3. zapewnienia dla nieruchomości usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń technicznych
  4. utrzymywania nieruchomości w należytym stanie sprawności technicznej
  5. zlecania usuwania awarii i jej skutków
  6. utrzymania nieruchomości w należytym stanie czystości
  7. zapewnienie dla nieruchomości dostaw energii elektrycznej, cieplnej, wody oraz wywozu nieczystości
  8. ubezpieczania budynku
  9. opłacania podatków i innych opłat publicznoprawnych
  10. reprezentowanie Zleceniodawcy w sprawach związanych z przedmiotem zlecenia przed organami władzy i administracji
  11. zawieranie i rozwiązywanie umów najmu
  12. pobieranie od najemców czynszu najmu i opłat
  13. wydawanie zaświadczeń niezbędnych do celów urzędowych

Wnioskodawca oświadczył jednocześnie, że przedmiotem umowy zlecenia w opisywanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym są ww. czynności, które dotyczą wyłącznie budynków mieszkalnych. Natomiast usługi zarządzania nieruchomościami ostatecznie zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.32.11.

Reasumując, usługi zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg symbolu PKWiU – 70.32.11 - „usługi zarządzania nieruchomościami", korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. o ile przedmiotem umowy zarządzania jest cała nieruchomość mieszkalna.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga również czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są faktycznie usługami zarządzania nieruchomością, ponieważ nie sformułowano w tym zakresie pytania i stanowiska.

Wymaga także wyjaśnienia, iż przytoczenie przez Wnioskodawcę w stanowisku błędnej definicji budynku mieszkalnego nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj