Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-422/10-4/ISN
z 17 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-422/10-4/ISN
Data
2010.06.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
spedycja
spedycja
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług
transport międzynarodowy
transport międzynarodowy
usługi
usługi


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług spedycji świadczonych w 2009 r. na odcinku kraj trzeci – pierwsze miejsce przeznaczenia na terytorium kraju (0%), pierwsze miejsce przeznaczenia na terytorium kraju – docelowe miejsce przeznaczenia na terytorium kraju (22%).



Wniosek ORD-IN 470 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług spedycji świadczonych w 2009 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług spedycji świadczonych w 2009 r. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisany stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy kompleksowe usługi w zakresie spedycji międzynarodowej. Usługa spedycji wg Podręcznika Spedytora wydanego przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki obejmuje m.in.: zawieranie umów na zorganizowanie dostawy towarów do miejsca załadunku na główny środek transportu, zawieranie umów z przewoźnikami, sporządzanie i kompletowanie dokumentów przewozowych, ubezpieczenie towarów i organizowanie odprawy celnej. Usługa spedycji międzynarodowej zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jest traktowana jak usługa transportu międzynarodowego.

Za wykonaną usługę spedycji zleconą przez podatnika podatku VAT zarejestrowanego w kraju i mającego siedzibę w Polsce na trasie z miejsca w kraju trzecim do miejsca przeznaczenia w Polsce, poprzez port Niemiecki z odprawą celną w Polsce, Zainteresowany stosuje na poszczególnych odcinkach następujące stawki VAT:

  • stawkę VAT 0% na usługę spedycyjną na odcinku z kraju trzeciego do portu w Niemczech oraz na odcinku z Niemiec do pierwszego miejsca w kraju czyli urzędu celnego. Przy czym, w skład usługi spedycyjnej z kraju trzeciego do pierwszego miejsca w kraju, Wnioskodawca zalicza transport morski, bądź lotniczy do portu w Niemczech i ubezpieczenie przesyłki oraz transport na trasie port w Niemczech - pierwsze miejsce w kraju wraz z usługami pomocniczymi, takimi jak opłaty portowe i dokumentacyjne w Niemczech, które stanowią integralną część tego transportu. Ubezpieczenie przesyłki, jest dokonywane na wniosek zleceniodawcy i stanowi usługę pomocniczą do transportu i jest integralną częścią usługi spedycyjnej, której głównym elementem jest transport, bez którego nie miałoby miejsce ubezpieczenie towaru. Jednocześnie Zainteresowany dodał, że ubezpieczenie traktuje jako element spedycji i jest osobą zgłaszającą do ubezpieczenia, a nie firmą ubezpieczeniową,
  • stawkę 22% do usługi spedycyjnej na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju czyli z urzędu celnego do ostatecznego miejsca przeznaczenia w kraju, czyli magazynu klienta. w skład tej części usługi wchodzi transport oraz odprawa celna.

Stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju, Zainteresowany stosuje w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 5 pkt 1 ustawy, w którym jest zastrzeżenie pkt 2 i posiada dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości tej części usługi do podstawy opodatkowania.

Stawkę 22% na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju - ostateczne miejsce przeznaczenia w kraju Wnioskodawca zastosował, ponieważ usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania przy odprawie celnej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż dla świadczonych usług opisanych we wniosku posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., z których wynika, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dokumentami tymi są kopie listów przewozowych morskich i lotniczych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że transport morski, bądź lotniczy oraz transport na trasie port w Niemczech - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju, ubezpieczenie przesyłki, opłaty portowe i dokumentacyjne poniesione w Niemczech są wliczane do podstawy opodatkowania, na co ma dowody w postaci kopii dokumentów SAD.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w 2009 r. Zainteresowany prawidłowo stosował stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli ubezpieczenia, opłat portowych i dokumentacyjnych w Niemczech...
  2. Czy w 2009 r. Wnioskodawca prawidłowo stosował stawkę 22% na usługę spedycyjną na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju - miejsce docelowe w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli odprawy celnej...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W 2009 r. prawidłowo stosował stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli ubezpieczenia, opłat portowych i dokumentacyjnych w Niemczech, ponieważ ma zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 5 pkt 1, w którym jest zastrzeżenie pkt 2 i posiada on dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości tej części usługi do podstawy opodatkowania.

Ad. 2

W 2009 r. prawidłowo stosował stawkę 22% na usługę spedycyjną na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju - miejsce docelowe w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli odprawy celnej ponieważ usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania przy odprawie celnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 2 pkt 2 ustawy, przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej.

Z kolei, przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej (…) - art. 2 pkt 3 ustawy.

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty - art. 2 pkt 5 ustawy.

Art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, iż przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca mający siedzibę na terytorium Polski świadczy kompleksowe usługi w zakresie spedycji międzynarodowej, na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium Polski. Usługa spedycji zgodnie z przywołanym przez niego Podręcznikiem Spedytora wydanego przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki obejmuje m.in.: zawieranie umów na zorganizowanie dostawy towarów do miejsca załadunku na główny środek transportu, zawieranie umów z przewoźnikami, sporządzanie i kompletowanie dokumentów przewozowych, ubezpieczenie towarów i organizowanie odprawy celnej. Usługa spedycji międzynarodowej wykonywana przez Zainteresowanego rozpoczyna się w kraju trzecim i kończy na terytorium Polski.

W znaczeniu słownikowym spedycja, to ogół czynności, których celem jest zorganizowanie przewozu rzeczy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia spedycja, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki zobowiązany jest m.in. do:

  1. podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki,
  2. podejmowania czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora,
  3. ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia.


Z art. 800 ww. ustawy wynika, że spedytor może sam dokonać przewozu. w tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Zatem, pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odbieranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Nie oznacza to jednak, iż spedytor musi sam wszystkie te czynności wykonać. Działalność spedytora może ograniczać się jedynie do znalezienia firmy, która te wszystkie czynności wykona na zlecenie spedytora.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W związku z wyżej powołanym art. 27 ust. 1 ustawy, świadczona usługa spedycji opodatkowana jest na zasadach ogólnych, w miejscu gdzie usługodawca posiada siedzibę. Tym samym, miejscem opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji jest terytorium kraju.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział, w odniesieniu do niektórych czynności, zastosowanie zwolnienia od podatku lub stawek obniżonych, tj.: 0%, 3% i 7%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  2. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  3. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem ust. 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (art. 83 ust. 5 ustawy).


Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym - w zakresie stawki podatku dla usług spedycji międzynarodowej związanej z importem towarów należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art. 83 ust. 1 pkt 23, art. 83 ust. 3 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy.

Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika, iż usługa spedycji międzynarodowej wykonana przez Zainteresowanego, została zlecona przez podatnika podatku VAT zarejestrowanego w kraju i mającego siedzibę w Polsce. Usługa ta obejmowała trasę z miejsca w kraju trzecim do miejsca przeznaczenia w Polsce, poprzez port Niemiecki z odprawą celną w Polsce. Przy czym, w skład tej usługi, Wnioskodawca zalicza transport morski, bądź lotniczy do portu w Niemczech i ubezpieczenie przesyłki oraz transport na trasie port w Niemczech - pierwsze miejsce w kraju wraz z usługami pomocniczymi, takimi jak opłaty portowe i dokumentacyjne w Niemczech, które stanowią integralną część tego transportu. Ubezpieczenie przesyłki, jest dokonywane na wniosek zleceniodawcy i stanowi usługę pomocniczą do transportu i jest integralną częścią usługi spedycyjnej, której głównym elementem jest transport bez którego nie miałoby miejsce ubezpieczenie towaru. Jednocześnie Zainteresowany dodał, że ubezpieczenie traktuje jako element spedycji i jest osobą zgłaszającą do ubezpieczenia, a nie firmą ubezpieczeniową.

Wnioskodawca stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju stosuje w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 5 pkt 1 ustawy, w którym jest zastrzeżenie pkt 2 i posiada dokument potwierdzony przez urząd celny z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości tej części usługi do podstawy opodatkowania. Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że transport morski, bądź lotniczy oraz transport na trasie port w Niemczech - pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju, ubezpieczenie przesyłki, opłaty portowe i dokumentacyjne poniesione w Niemczech są wliczane do podstawy opodatkowania na co ma dowody w postaci kopii dokumentów SAD oraz poinformował, iż dla świadczonych usług posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, z których wynika, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dokumentami tymi są kopie listów przewozowych morskich i lotniczych.

W tym miejscu warto wskazać, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku - art. 29 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany świadczy usługę spedycji międzynarodowej, związaną z importem towarów, zdefiniowanym w art. 2 pkt 7 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. w przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Z kolei, na mocy art. 29 ust. 14 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub procedury przetwarzania pod kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i o podatek akcyzowy.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu - art. 29 ust. 15 ustawy.

Z powyższego wynika, iż w sposób prawidłowy podwyższono podstawę opodatkowania z tytułu importu towarów o koszty poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju.

Wnioskodawca świadczy usługi spedycji na odcinku kraj trzeci pierwsze miejsce przeznaczenia na terytorium kraju, które jak wskazano powyżej podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów, wskazanych w cyt. powyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, uprawniających go do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Zatem stwierdzić należy, iż Zainteresowany prawidłowo zastosował w 2009 r. stawkę 0% na usługę spedycyjną na odcinku kraj trzeci pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli ubezpieczenia, opłat portowych i dokumentacyjnych w Niemczech, które zostały wliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Natomiast w odniesieniu do usługi spedycji odbywającej się na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju - miejsce docelowe w kraju, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z powołanym art. 27 ust. 1 ustawy, świadczona usługa spedycji opodatkowana jest na zasadach ogólnych, w miejscu gdzie usługodawca posiada siedzibę. Tym samym, miejscem opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi spedycji jest terytorium kraju.

Stwierdzić należy, że ustawodawca w przypadku usług spedycji świadczonych na terytorium kraju nie przewidział zwolnienia od podatku oraz stawki obniżonej, zatem usługa spedycji wykonana przez Wnioskodawcę na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia na terytorium kraju - miejsce docelowe na terytorium kraju, jest opodatkowana wg stawki podstawowej, tj. 22%.

Tym samym również w powyższym przypadku, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym w 2009 r. prawidłowo zastosował stawkę 22% na usługę spedycyjną na odcinku pierwsze miejsce przeznaczenia w kraju - miejsce docelowe w kraju w odniesieniu do usługi głównej transportu, jak i pomocniczych, czyli odprawy celnej, ponieważ usługi te nie zostały wliczone do podstawy opodatkowania przy odprawie celnej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. (z wyjątkami określonymi w art. 8 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 195, poz. 1504), zgodnie z którą uchylone zostały art. 27 i art. 28, a dodano art. 28a do art. 28o regulujące kwestię określenia miejsca świadczenia usług.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie stawki podatku dla usług spedycji świadczonych w 2009 r. Natomiast stan faktyczny w części dotyczącej stawki podatku dla usług spedycji świadczonych w 2010 r. został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2010 r. Nr ILPP2/443-422/10-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj