Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-623/10/KG
z 21 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-623/10/KG
Data
2010.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
promocja
promocja
teren
teren


Istota interpretacji
Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części związanej z promocją terenów inwestycyjnych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu 28 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 czerwca 2010r. (data wpływu 21 czerwca 2010r.), dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu 29 czerwca 2010r.) oraz dnia 12 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do odrębnych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 czerwca 2010r. (data wpływu 21 czerwca 2010r.), dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu 29 czerwca 2010r.) oraz dnia 12 lipca 2010r. (data wpływu 14 lipca 2010r.) będącymi odpowiedzią na wezwania tut. organu nr IBPP4/443-623/10/KG z dnia 9 czerwca 2010r. oraz dnia 1 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina B. jest w trakcie podpisywania umowy z Zarządem Województwa (instytucją zarządzającą RPO W) o dofinansowanie projektu z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Nazwa projektu to „…”, który realizowany jest w ramach priorytetu 1 „Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość”, Działania 1.1 „Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu”, Poddziałanie 1.1.2 „Promocja inwestycyjna” RPO W na lata 2007-2013.

Projekt „…” zakłada przeprowadzenie przez B. kompleksowej kampanii promującej tereny inwestycyjne zlokalizowane w śródmieściu i jego najbliższym otoczeniu.

Celem projektu jest zainteresowanie przedsiębiorców lokowaniem inwestycji w centrum B. w komplementarności innymi inwestycjami realizowanymi bądź planowanymi do zrealizowania w najbliższym otoczeniu projektu.

W procesie przebudowy gospodarki Województwa bardzo ważne jest dalsze podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, które będzie prowadzić do zwiększenia nowoczesności gospodarki, transferu technologii i rozwoju kooperujących przedsiębiorstw. Bez powstania nowych firm w sektorach alternatywnych dla dominującego tradycyjnego przemysłu, nie będzie możliwe odniesienie sukcesu w procesach restrukturyzacyjnych i nie zostanie wykorzystany powyżej scharakteryzowany duży potencjał regionu. Pomimo dużej liczby firm oraz zróżnicowanego profilu prowadzonej działalności gospodarczej, większość firm w regionie funkcjonuje przede wszystkim na rynkach lokalnych. Bardzo często firmy cechuje niski poziom rozwoju technologicznego co także bezpośrednio przekłada się na atrakcyjność inwestycyjną dla inwestorów poszukujących lokalizacji dla biznesu w naszym województwie. W ostatnich latach nastąpiła też znaczna redukcja nakładów inwestycyjnych w sektorze przemysłowym.

W opinii ekspertów te czynniki, a także stosunkowo wysokie koszty pracy (relatywnie w stosunku do innych obszarów kraju) oraz wysoka przestępczość charakterystyczna dla obszarów silnie zurbanizowanych, czy też zdegradowanych, zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym – są niejako przeciwwagą dla scharakteryzowanych powyżej atutów gospodarczych regionu.

Analiza problemów występujących w skali całego Województwa bezpośrednio przekłada się na problemy występujące na terenie Gminy, a mianowicie pozwala zidentyfikować w nim następujące problemy:

  • utrzymywanie się niskiej atrakcyjności miasta jako miejsca lokalizacji nowych aktywności ekonomicznych,
  • duże nagromadzenie niezagospodarowanych terenów poprzemysłowych, w tym pokolejowych stanowiące barierę w sprawnym funkcjonowaniu struktury przestrzennej miasta,
  • brak nowoczesnych zespołów parkingowych,
  • niewystarczająca i przestarzała baza hotelowa,
  • niski poziom integracji miejskiego układu komunikacyjnego z aglomeracyjnym i transeuropejskim systemem transportowym,
  • niski poziom separacji ruchów wewnątrzmiejskich i tranzytowych oraz dróg wykorzystywanych przez różne środki transportu.

Głównym zdiagnozowanym problemem, z którym boryka się Gmina B. jest istnienie w newralgicznych częściach miasta, w dobie zachodzących procesów globalizacji i związanego z tym wzrostu znaczenia atrakcyjności inwestycyjnej, obszarów nieprzystających do dzisiejszych czasów. Ograniczenia funkcjonalne przedmiotowych obszarów stanowią o ich małej atrakcyjności inwestycyjnej. Koniecznym warunkiem planowanej funkcjonalnej przebudowy pociągającej za sobą zmianę użytkowania terenów i aktywizację gospodarczą tych obszaru jest wzrost ich atrakcyjności inwestycyjnej poprzez odpowiednią promocję inwestycyjną. Spowoduje to w konsekwencji wzrost zainteresowania przedmiotowymi terenami potencjalnych inwestorów i w dalszej perspektywie wzrost inwestycji na tych obszarach. Takie działania zmienią zaistniałą sytuację permanentnego niedoinwestowania newralgicznych terenów B.

Opis terenów będących przedmiotem wizualizacji:

Teren I – Plac W. w B., stanowią działki, które stanowią własność Miasta B. i Skarbu Państwa, a w chwili obecnej są w wieczystym użytkowaniu P. S.A. Ponadto w zakres nieruchomości wchodzą działki będące własnością Skarbu Państwa we władaniu P. S.A. P. S.A. złożyły do Wojewody wniosek o uwłaszczenie na przedmiotowych działkach. Urząd Miasta B. zaopiniował negatywnie wniosek P. o ich uwłaszczenie i w chwili obecnej oczekuje na decyzję Wojewody.

Teren I znajduje się w południowo-wschodniej części Śródmieścia B., którego główną częścią jest Plac W. Plac znajduje się między wylotem jezdni z dworca autobusowego, DK i DK, a ul. J., ul. K. M. i ul. Z., jest także początkiem drogi wojewódzkiej.

Plac W. poprzez ulicę D., stanowiącą główną oś komunikacji pieszej, łączy się z Placem K., gdzie obecnie budowana jest galeria handlowo-rozrywkowa A. Galeria A. to nowoczesny wielofunkcyjny obiekt, łączący handel, rozrywkę, kulturę i biznes. Plac W. jest również rozbudowanym skrzyżowaniem, na terenie którego usytuowane są dworce autobusowe (komunikacji miejskiej i PKS) oraz kolejowy.

Plac W. objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego śródmieścia B. (Plan Rewitalizacji i Rozwoju Śródmieścia).

Teren II – teren po byłej KWK R., stanowi własność Miasta B. Dla części przedmiotowego terenu opracowany został Program Funkcjonaino-Użytkowy obejmujący etap rewitalizacji terenów poprzemysłowych wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu, w ramach którego były budynek administracyjny oraz budynek cechowni planuje się zaadaptować na cele związane z działalnością Teatru Tańca i Szkoły Teatralnej.

Adaptacja ww. obiektów wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu wpisują się w projekt przeznaczony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja – „duże miasta”.

Przeprowadzony został także konkurs na opracowanie projektu koncepcyjnego zagospodarowania terenu po byłej KWK R. Złożone prace konkursowe przedstawiają propozycję rewitalizacji terenu pod kątem stworzenia warunków do prowadzenia działalności artystycznej przez instytucje takie jak: Teatr Tańca w B., Wydział Teatru Tańca Szkoły Teatralnej w K., Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w B., utworzenie Międzynarodowego Centrum Choreograficznego. Obecnie wyniki konkursu zostały przedłożone Prezydentowi Miasta.

Ponadto trwają prace nad opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego terenu.

Teren III – teren po byłej KWK S.,

wskazany teren należy do prywatnego właściciela. Teren ten zlokalizowany Jest miedzy ulicą Z., Ł., Ś. i granicą ze Ś. oraz R., w większości powstały po zlikwidowanej kopalni S. Na terenie tym planowana jest między innymi lokalizacja usług i handlu z dopuszczeniem wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, usług hotelarskich, gastronomicznych, kulturotwórczych czy sportowych.

Obecnie trwają prace nad opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego terenu.

Celem projektu jest przeprowadzenie przez władze B. kompleksowej kampanii promocyjnej, która efektywnie upowszechni wśród określonej grupy docelowej ofertę inwestycyjną newralgicznych obszarów położonych w śródmieściu B.

Dzięki realizacji projektu podniesie się atrakcyjność inwestycyjna i konkurencyjność B., a tym samym Województwa w skali kraju, co może prowadzić do wzrostu bezpośrednich inwestycji na obszarze realizacji projektu. Cel projektu zbieżny jest z głównym celem „Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013”: „Stymulowanie dynamicznego rozwoju – przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu”. Analizowany projekt w szczególności zbieżny jest z celem szczegółowym RPO – „Wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki opartej na wiedzy”. Projekt jest także zbieżny z celem Priorytetu I RPO Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, dla Działania 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu – „Wzrost wartości bezpośrednich inwestycji w regionie” i koresponduje z Poddziałaniem 1.1.2 Promocja inwestycyjna.

W trakcie realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jego celem jest tylko i wyłącznie promocja określonych terenów.

Na dzień dzisiejszy niemożliwym jest określenie, czy w przyszłości w efekcie realizacji projektu Gmina pozyska inwestorów i będzie osiągała obroty ze sprzedaży lub dzierżawy terenów należących do Gminy lub innych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt w 85% dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, a w 15% są to środki własne Gminy. Właściciele terenów prywatnych objętych projektem, nie będą ponosić żadnych kosztów z tytułu realizacji projektu.

Studium wykonalności oraz wniosek dla projektu pn. „…” Poddziałanie 1.1.2 „Promocja inwestycyjna” RPO W na lata 2007-2013 było tworzone na przełomie lipca/sierpnia 2009r. i na tamten czas Wnioskodawca nie miał informacji na temat planów dot. rewitalizacji budynku administracyjnego oraz cechowni po byłej KWK R. Dokumenty dot. części terenu po byłej KWK R. w postaci studium wykonalności zadania pn. „Rewitalizacja terenów po byłej KWK R. Etap I” oraz programu funkcjonalno-użytkowego obejmujący etap rewitalizacji terenów poprzemysłowych wraz z zagospodarowaniem przyszłego terenu, były tworzone w czasie składania wniosku do konkursu dot. promocji inwestycyjnej.

Na dzień dzisiejszy nie został złożony przez Miasto wniosek dot. części terenu po byłej KWK R. w ramach poddziałania 6.2.1. „Rewitalizacja – duże miasta”. Ponadto niniejszy konkurs został ogłoszony po raz pierwszy w tym okresie programowania i nie ma pewności, czy ma szansę na uzyskanie dofinansowania ze środków UE.

Założeniem projektu pn. „…” jest promowanie terenu położonego przy Placu W. w B. z uwzględnieniem inwestycji planowanych lub realizowanych na terenie B., tj. np. planowane zagospodarowanie terenu po byłej KWK R. Ujęcie terenu po byłej KWK R. w projekcie dot. promocji inwestycyjnej i ma na celu pokazanie powiązań inwestycyjnych otoczenia oraz ich wpływu na przedmiot promocji, jakim jest Plac W.

Zgodnie z harmonogramem zapisanym w studium wykonalności do niniejszego projektu planuje się dopiero rozpocząć akcję promocyjną w 2011r.

W studium wykonalności zadania pn. „Rewitalizacja terenów po byłej KWK R. Etap I” jest zapis o następującej treści: „Eksploatacja obiektu ma na celu zapewnienie dostępu do powstałej infrastruktury możliwie najszerszej liczbie użytkowników, którzy korzystali będą z obiektu zgodnie z jego planowanym przeznaczeniem. Nie przewiduje się pobierania opłat za taki sposób korzystania z powstałej infrastruktury. Źródłem finansowania kosztów operacyjnych obiektu będą środki właściciela Gminy B.”.

Część terenu po byłej KWK R. zostanie zagospodarowana pod kątem stworzenia warunków do prowadzenia działalności artystycznej.

Pozostałą część terenu planuje się zagospodarować zgodnie z obowiązującymi dokumentami planistycznymi dla tego terenu. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wyznacza następujące przeznaczenie dla tego obszaru: tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, tereny usług komercyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt pn. „…” wykonuje zadanie własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. „…” będzie miała charakter powszechny i nieodpłatny, kierowana będzie do nieoznaczonego uczestnika.

W związku z powyższym Urzędowi Miejskiemu jako podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy jest nabywcą towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to zatem, że nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do odrębnych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania jego przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przez niego przychodu, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie jego przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest w trakcie podpisywania umowy z Zarządem Województwa (instytucją zarządzającą RPO W) o dofinansowanie projektu pn. „…” z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu 1 „Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość”, Działania 1.1 „Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu”, Poddziałanie 1.1.2 „Promocja inwestycyjna” RPO W na lata 2007-2013.

Projekt zakłada przeprowadzenie przez Gminę kompleksowej kampanii promującej tereny inwestycyjne zlokalizowane w śródmieściu (tereny położone przy Placu W. w B.) i jego najbliższym otoczeniu. Tereny objęte projektem pn. „…” stanowią działki, które są własnością Miasta B. i Skarbu Państwa (obecnie w wieczystym użytkowaniu), tereny prywatne.

Celem projektu jest przeprowadzenie przez władze B. kompleksowej kampanii promocyjnej, która efektywnie upowszechni wśród określonej grupy docelowej ofertę inwestycyjną newralgicznych obszarów położonych w śródmieściu B.

Dzięki realizacji projektu podniesie się atrakcyjność inwestycyjna i konkurencyjność B.

Plac W. objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego śródmieścia B. (Plan Rewitalizacji i Rozwoju Śródmieścia).

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu planuje się przygotowanie i przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej ofertę inwestycyjną terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie śródmieścia, będących własnością Gminy B. (które w końcowym – długookresowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy) oraz terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (np. tereny objęte wieczystym użytkowaniem, tereny prywatne), niemających finansowego udziału w projekcie.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym (długookresowym) efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy, stwierdzić należy co następuje:

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tereny inwestycyjne będące przedmiotem promocji są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę działek (czynności opodatkowanych podatkiem VAT). W treści wniosku Wnioskodawca wskazał bowiem, że celem ogólnym projektu jest przeprowadzenie przez władze B. kompleksowej kampanii promocyjnej, która efektywnie upowszechni wśród określonej grupy docelowej ofertę inwestycyjną newralgicznych obszarów położonych w śródmieściu B.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 – tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. W przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przez inwestycje rozumie się lokaty.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów znajdujących się na terenie miasta, przeznaczonych przez Gminę do zagospodarowania. Jeżeli będzie zainteresowany Inwestor – Gmina dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. „…”.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjno-informacyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu, końcowym – długokresowym celem projektu pn. „…” w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów)

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, jednakże tylko w części w jakiej są one związane z promocją terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy, które w przyszłości mogą generować obrót opodatkowanych VAT.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (tereny Skarbu Państwa objęte wieczystym użytkowaniem, tereny prywatne), niemających finansowego udziału w projekcie, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak już to zostało wyżej wskazane, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy, tj. w tym przypadku promocji terenów należących do właścicieli działek znajdujących się na terenie Gminy, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością właścicieli działek, niemających finansowego udziału w projekcie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, należących do odrębnych podmiotów, niemających finansowego udziału w projekcie;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj