Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-545/10-2/KB
z 19 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-545/10-2/KB
Data
2010.07.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe --> Czasowe zastosowanie zerowej stawki akcyzy do opodatkowania niektórych gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych


Słowa kluczowe
benzyna
benzyna
biokomponenty
biokomponenty
Komisja Europejska
Komisja Europejska
paliwo
paliwo
stawki podatku
stawki podatku
wyroby energetyczne
wyroby energetyczne


Istota interpretacji
obowiązujące stawki dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów i biokomponentów stanowiących samoistne paliwo



Wniosek ORD-IN 283 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2010 r. (data wpływu 04.06.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązujących stawek dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów i biokomponentów stanowiących samoistne paliwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązujących stawek dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów i biokomponentów stanowiących samoistne paliwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

J. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz obrotu paliwami silnikowymi z dodatkiem biokomponentów oraz biokomponentami stanowiącymi samoistne paliwo. Komisja dnia 18 września 2009 r. podjęła decyzję nr N 57/2008 zezwalającą Polsce na wprowadzenie systemu pomocy operacyjnej w zakresie biopaliw (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 15 października 2009 r., C 247/1).

Spółka, do dnia ogłoszenia powyższej decyzji, była uprawniona, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach akcyzowych, do korzystania ze zwolnień z opodatkowania podatkiem akcyzowym:

  • nieetylizowanych benzyn silnikowych z dodatkiem biokomponentów – na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia w sprawie zwolnień;
  • olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów – na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia w sprawie zwolnień;
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwo – na podstawie § 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Obecnie Spółka spełnia warunki dla zastosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa określone w art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8:

  • wyroby powstałe ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49 z biokomponentami zawierają powyżej 2% biokomponentów, produkowane są w składzie podatkowym oraz spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  • wyroby powstałe ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami zawierają powyżej 2% biokomponentów, produkowane są w składzie podatkowym oraz spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  • biokomponenty stanowiące samoistne paliwo produkowane są w składzie podatkowym i spełniają wymagania określone w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy od dnia 15 października 2009 r., na podstawie art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka, przy spełnieniu warunków określonych w poniżej wskazanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym, jest uprawniona do:

  1. stosowania dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49 z biokomponentami, stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym;
  2. stosowania dla wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami, stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym;
  3. stosowania dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym...

2. Czy od dnia 15 października 2009 r. straciły moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień...

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 15 października 2009 r., tj. od daty opublikowania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej nr N 57/2008, weszły w życie przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7-8 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, przy spełnieniu warunków wskazanych w tych przepisach, Spółka jest uprawniona do korzystania ze wskazanych w tych przepisach stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo. Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że od tego dnia straciły moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Zgodnie z § 38 rozporządzenia w sprawie zwolnień przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 rozporządzenia w sprawie zwolnień tracą moc z dniem wskazanym w art. 164 ust. 2 ustawy.

Zdaniem Spółki, dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej jest dzień, w którym decyzja nr N 57/2008 została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tj. 15 października 2009 r.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy, zdaniem Spółki dnia 15 października 2009 r. straciły moc przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień, dotyczące zwolnienia z podatku akcyzowego nieetylizowanych benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentu oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwo. Od tego dnia zaczęły natomiast obowiązywać przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7-8 ustawy o podatku akcyzowym, które przewidują obniżone stawki podatku akcyzowego dla wskazanych powyżej produktów i które zastąpiły uchylone przepisy przewidujące zwolnienie z opodatkowania.

Powyższe stanowisko potwierdza komunikat Ministerstwa Finansów opublikowany na stronie mf.gov.pl, zgodnie z którym:

„Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C 247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 – Polska „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw”.

Informacja dostępna jest na stronie:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ.do...uri=OJ:C:2009:247:0001:0004:PL:PDF

Z dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11, z późn. zm.), tym samym tracą moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 28).”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;
  3. wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;
  7. wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów.

Natomiast. zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 28). zwalnia się od akcyzy:

1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, w rozumieniu odrębnych przepisów, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
2) spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2 % biokomponentów:

a) benzyny silnikowe nieetylizowane - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,
b) oleje napędowe - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego

    - z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych paliw;

3) biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach - w wysokości 1.680 zł/1.000 l, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych biokomponentów.

W myśl ust. 4 i 5 ww. paragrafu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-11 ustawy. W przypadku zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do § 38 ww. rozporządzenia przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 tracą moc z dniem wskazanym w art. 164 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Należy przy tym wyraźnie odróżnić dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską od dnia podania jej do publicznej wiadomości, czyli ogłoszenia. W przypadku decyzji o nie wnoszeniu zastrzeżeń do zgłoszonego środka pomocowego, Komisja Europejska publikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich skrócone zawiadomienie o podjęciu takiej decyzji. Zawiadomienie o nie zgłoszeniu przez Komisję Europejską zastrzeżeń do notyfikowanego jej programu pomocowego w sprawie N 57/08 „pomoc operacyjna w zakresie biopaliw” zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 2009/C 247/01 z dnia 15 października 2009 r. Przedmiotową datę publikacji należy zatem przyjąć jako dzień ogłoszenia pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską w ww. sprawie, od którego można stosować przepisy o obniżonych stawkach akcyzy dla biopaliw.

W konsekwencji, do dnia 15 października 2009 r. znajdował zastosowanie system ulg dla biopaliw regulowany przepisami § 11 ww. rozporządzenia, natomiast od tego dnia stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz obrotu paliwami silnikowymi z dodatkiem biokomponentów oraz biokomponentami stanowiącymi samoistne paliwo. Spółka, do dnia ogłoszenia powyższej decyzji, była uprawniona, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach akcyzowych, do korzystania ze zwolnień z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Obecnie Spółka spełnia warunki dla zastosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa określone w art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Spółka od dnia 15 października 2009 r. tj. od dnia ogłoszenia ww. decyzji jest uprawniona do stosowania stawek określonych w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach, odpowiednio do wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z biokomponentami, wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwo.

Reasumując, z dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy, a tym samym tracą moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj