Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-580/10-4/PR
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-580/10-4/PR
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura VAT
faktura VAT
obrót
obrót
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnych przyznawanych wyłącznie w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów



Wniosek ORD-IN 616 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2010 r. (data wpływu 04.06.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28.07.2010r. (data wpływu 30.07.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.07.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnych przyznawanych wyłącznie w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnych przyznawanych wyłącznie w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się sprzedażą systemów do drzwi przesuwnych i składanych oraz akcesoriów meblowych i okuć budowlanych. Spółka zawarła umowy handlowe z kontrahentami na dostawy tych produktów i towarów handlowych, które zawierają między innymi elementy motywacyjne zachęcające do dalszej współpracy.

W umowach zawarte są postanowienia, że po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie tj. miesiąca, kwartału, półrocza, roku, odbiorca towarów otrzyma bonus (premię pieniężną). Bonus (premia pieniężna) nie jest związany z konkretną dostawą towarów, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw towarów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku spełnienia przez odbiorcę warunków umowy, ma on prawo obciążyć Spółkę fakturą VAT z tytułu premii pieniężnej za zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym obrót, z wykazanym na niej podatkiem VAT w wysokości 22%.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje na rzecz sieci handlowych w tym między innymi Sp. z o.o. 1, Sp. z o.o. 2 (zwanych „Odbiorcą”) dostaw towarów, które następnie sprzedawane są w sieci własnych sklepów Odbiorcy. Podstawą współpracy w omawianym zakresie pomiędzy Wnioskodawcą a Odbiorcą jest „Umowa Ramowa długoterminowej współpracy gospodarczej” (w skrócie Umowa Ramowa). Umowa Ramowa w sposób kompleksowy określa warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Odbiorcą, w szczególności przewiduje szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy jej stronami, np. rabaty, wynagrodzenie za usługi w zakresie promocji towarów czy premie pieniężne. Zgodnie z treścią przedmiotowych umów ramowych, za przekroczenie przez Wnioskodawcę poziomu obrotów z poprzedniego roku kalendarzowego sprzedanych towarów Wnioskodawcy, wypłaci on ustalany procent wartości rocznych obrotów netto. Strony ponadto ustaliły progi wartości sprzedaży towarów, po przekroczeniu których, liczona jest premia pieniężna.

Zgodnie z Umową Ramową Wnioskodawca zobowiązał się do przyznania Odbiorcy premii pieniężnej, z tytułu i pod warunkiem dokonania przez Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym tj. kwartału, roku kalendarzowego, określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy.

Do tej pory, dla celów rozliczeń Vat wskazanych powyżej zdarzeń, Odbiorca wystawiał Wnioskodawcy fakturę Vat na kwotę netto, równą wartości przyznanych premii pieniężnych, tzn. że obie strony traktowały wypłacane premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu Vat, świadczone przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

Wnioskodawca pragnie poinformować, że np. Sp. z o.o. 1, posiada potwierdzenie prawidłowości schematu rozliczeń Vat stosowanego przez obie strony Umowy Ramowej wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego <„Organ”> Organ ten potwierdził, że premie pieniężne otrzymywane przez Sp. z o.o. 1 (czyli także Premie wypłacane przez Wnioskodawcę) powinny być dla celów Vat traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez Sp. z o.o. 1 na rzecz swoich dostawców (czyli na rzecz także Wnioskodawcy). Podobnie Sp. z o. o. 2 posiada potwierdzenie prawidłowości dokumentowania premii pieniężnej fakturą Vat na podstawie wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1-443-151/08/AK Interpretacji Indywidualnej.

Ponadto zaznacza, iż podstawą do wyliczenia wysokości premii rocznej, są łączne obroty netto zrealizowane przez Odbiorcę. Premia przyznawana jest w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określanego wolumenu zakupu towarów Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym. Premia roczna rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywistych osiągniętych obrotów. Premia roczna płatna jest zaliczkowo miesięcznie lub w innych okresach rozliczeniowych określanych w Umowie Ramowej w formie potrącenia z wierzytelności Wnioskodawcy. Strony ustaliły roczną premię stanowiącą procent od wartości całego obrotu, uzależniony od przekroczenia jednego z kilku progów wartości wynikających ze sprzedaży towarów Wnioskodawcy, które nie może być uznane za rabat, lecz stanowi szczególny rodzaj wynagrodzenia dla Odbiorcy za świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi. Premia ta wypłacana będzie w przypadku osiągnięcia sprzedaży przekraczającej umawianą wielkość, liczoną od wartości sprzedaży towarów udokumentowanych fakturami Vat przez Wnioskodawcę z tytułu wszystkich dostaw na rzecz Odbiorcy w zakresie roku kalendarzowego.

W opisanym stanie faktycznym premia wypłacana jest przez Wnioskodawcę Odbiorcy w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorcę określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym. Przyznanie przez Wnioskodawcę premii nie jest zatem związane z konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Za słusznością takiego stanowiska przemawia fakt, że przyznanie premii przez Spółkę nie wynika z dokonania konkretnej dostawy towarów na rzecz Odbiorcy, lecz ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami Umowy Ramowej. Dodatkowo, Premia przyznawana jest Odbiorcy w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca uznaje, że wypłacane przez niego Premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, które to zachowanie należy na gruncie przepisów ustawy o Vat potraktować jako świadczenie usługi, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o Vat, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o Vat, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawianym stanie faktycznym, Premia przyznawana przez Spółkę ma charakter płatności wzajemnej, tzn. stanowi ekwiwalent za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, polegające na dokonaniu zakupów towarów Wnioskodawcy, o określonej wartości przez strony Umowy Ramowej.

W rezultacie:

W przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia, polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych z Wnioskodawcą, wypłacenie Premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy.

W przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do zapłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania Premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur od odbiorców produktów i towarów handlowych z tytułu należnych im bonusów (premii pieniężnych), na zasadach i w terminach wynikających z przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług ...

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, jest produkcja i sprzedaż systemów do drzwi przesuwnych i składanych oraz sprzedaż akcesoriów meblowych i okuć budowlanych. W związku z tą działalnością Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów i towarów handlowych. Spółka podjęła działania polegające między innymi na wprowadzenie systemu wynagradzania odbiorców poprzez tzw. system bonusów (premii pieniężnych). W ramach umów o współpracy zawartych z odbiorcami, w tym z sieciami handlowymi, w zakresie sprzedaży systemów do drzwi przesuwnych oraz akcesoriów meblowych i okuć budowlanych, Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniężnych o ile odbiorca spełni przewidziane umową warunki.

Odbiorcom tych produktów i towarów przysługuje premia pieniężna z tytułu osiągnięcia określonego poziomu sprzedaży tych produktów i towarów, zrealizowanej w danym okresie rozliczeniowym. Zdaniem Spółki, odbiorca, aby zrealizować określony obrót, od którego przysługuje mu premia pieniężna, musi podjąć dodatkowe działania zmierzające do zwiększenia atrakcyjności towarów. W konsekwencji może to bezpośrednio przekładać się na wzrost popytu na te produkty i towary. Wskazane premie pieniężne nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym, określone procentowo od wartości dostaw zrealizowanych.

Dlatego też premie pieniężne należałoby potraktować jako wynagrodzenie za usługę. Spółka tym samym, przyjęła wykładnię przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług, wyrażoną w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, potwierdzoną następnie pismem z 26 grudnia 2007 r. Nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001, mówiącą, że premia pieniężna za zrealizowanie obrotów na odpowiednim poziomie jest świadczeniem usług przez otrzymującego tę premię. W konsekwencji, otrzymane od kontrahentów faktury VAT stanowią dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z otrzymanych faktur, na zasadach i w terminach określonych w przepisie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca uściślił, iż w przedstawionym stanie faktycznym, wypłacana Premia stanowi ekwiwalent określonego świadczenia ze strony Odbiorcy, co w efekcie stanowi ona wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi, podlegającej opodatkowaniu Vat. Przyjmując uwagi przedstawione powyżej, nie ulega wątpliwości, że usługa świadczenia Wnioskodawcy przez Odbiorcę w zamian za Premie powinna zostać udokumentowana fakturą Vat na podstawie art. 106 ustawy o Vat. W efekcie, Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach Odbiorcy, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o Vat. W szczególności, dla określenia zakresu wspomnianego prawa Spółki nie będzie znajdował zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o Vat. Regulacja ta dotyczy bowiem tych faktur Vat, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu Vat lub zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawą opodatkowania – według art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Z treści wniosku wynika, iż Spółka wypłaca odbiorcom sowich produktów i towarów premie pieniężne z tytułu osiągnięcia przez nich określonego poziomu obrotu zakupów, zrealizowanych w danym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca zaznacza, iż przedmiotowe premie pieniężne kalkulowane są wyłącznie w oparciu o osiągnięty obrót w danym okresie przez odbiorców i nie jest powiązany z konkretną dostawą towarów.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów, można będzie przyporządkować do konkretnych dostaw. Aby ustalić wysokość premii należnej klientowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii (bonusu).

Ponadto – jak wynika z wniosku – kontrahenci w ramach wynagrodzenia z tytułu premii pieniężnych nie będą zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki dodatkowych czynności, czy świadczenia dodatkowych usług. Warunkiem uzyskania premii pieniężnych będzie wyłącznie osiągnięcie określonego obrotu.

Zatem, zawarty we wniosku opis stanu faktycznego, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent nie jest zobowiązany do wykonywania żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię oraz rozliczaniu się z Zainteresowanym na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że kontrahent nie będzie świadczył wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż nie będzie wykonywał on takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne stanowić będą w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ”KOREKTA” albo wyrazy ”FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Wobec powyższego, premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowiące rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania – na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., obligują Zainteresowanego (udzielającego premię) w takiej sytuacji do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

W opisanym stanie faktycznym premia wypłacana jest przez Wnioskodawcę Odbiorcy w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorcę określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki, w danym okresie rozliczeniowym.

Podsumowując, odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom premii pieniężnych, które stanowią w istocie rabat. Rabat ten, w oparciu o przepis art. 106 ust. 1 ustawy oraz § 13 rozporządzenia, powinien być dokumentowany fakturą korygującą. Zatem, wystawione przez kontrahentów faktury VAT, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany.

Z uwagi na fakt, iż udzielenie premii (bonusu) nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, co więcej nie następuje w związku ze świadczeniem jakichkolwiek usług, to faktura VAT wystawiona przez odbiorcę premii dokumentująca otrzymanie przez niego premii, nie stanowi dla Spółki podstawy do obniżenia podatku należnego. Z treści wniosku wynika, iż w rzeczywistości Odbiorcy (kontrahenci) nie świadczą wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, bowiem nie wykonują oni takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do wykonania których byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii, stąd też faktury wystawiane przez Odbiorców w istocie nie dokumentują usług, gdyż nie miało miejsca ich świadczenie.

W związku z powyższym, w trybie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców (kontrahentów), a dokumentujących otrzymanie premii od Spółki, bowiem stwierdzają one czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji otrzymanych przez jego kontrahentów należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 80, poz. 60 ze zm.), interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie Zainteresowanego, który składa wniosek, w oparciu o przedstawiony przez niego wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Nadmienić także należy, że zgodnie z dyspozycją art. 14e cyt. ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj