Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/4440-16/10/MS
z 25 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/4440-16/10/MS
Data
2010.08.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
montaż
montaż
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
stawki podatku
usługi
usługi
zabudowa
zabudowa


Istota interpretacji
Czy usługi montażu zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej z gotowych elementów trwale zamontowanych w przestrzeni wnękowej pomieszczeń mieszkalnych (PKOB 111 i 112) - (PKWiU 43.32.10) - mogą być opodatkowane 7% stawką VAT?



Wniosek ORD-IN 672 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


W związku ze skargą z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2010 r. znak ITPP1/443-144/10/MS w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej z gotowych elementów, doręczoną w dniu 7 maja 2010 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), uwzględniając skargę w całości, zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2010 r. znak ITPP1/443-144/10/MS, uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek z dnia 10 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej z gotowych elementów, indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2010 r. znak ITPP1/443-144/10/MS.


We wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiono stan faktyczny, z którego wynikało, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług stanowiących roboty budowlano-remontowe i modernizacyjne oraz budowlano-montażowe. Wnioskodawca rozszerzył zakres prowadzonej działalności o działalność wynikającą z PKD 43.32.Z ("Zakładanie stolarki budowlanej") - tj. o usługi budowlane w zakresie zakładania stolarki budowlanej poprzez wyposażanie pomieszczeń mieszkalnych w meble wbudowane na stałe. Usługi te polegają na montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej w sposób trwały w przestrzeniach wnękowych pomieszczeń mieszkalnych (tworząc w ten sposób trwale wbudowane - stałe zabudowy przestrzenne) w budynkach mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB 111 i PKOB 112. Wszystkie elementy składowe tych stałych zabudów (fronty, blaty, lustra, półki, płyty meblowe, zawiasy, uchwyty itd.) są nabywane u ich producentów, którzy je wcześniej wykonają dla Wnioskodawcy i przygotowują w określony przez niego sposób i wymiar. Usługi montażu elementów zabudowy odbywają się w pomieszczeniach mieszkalnych klientów na podstawie zawartych z nimi przez Wnioskodawcę umów cywilnoprawnych, których przedmiotem jest usługa budowlana zgodnie z PKD 43.32.Z, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 i jest wykonywana w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112 w sposób trwały. Na powyższe usługi jest wystawiana dla tych klientów faktura VAT, zawierająca jedną pozycję obejmującą całość robót wraz z wykorzystanymi materiałami - powiększona o wartość montażu i marżę. Wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0 "roboty instalacyjne stolarki budowlanej".


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wartość całej usługi montażu stałej zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej z gotowych elementów trwale zamontowanych w przestrzeniach wnękowych pomieszczeń mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0, gdzie wszystkie elementy składowe tych zabudów są nabywane u ich producentów (którzy je wcześniej przygotowują i wykonują w określony przez Wnioskodawcę sposób i wymiar) - może być opodatkowana obniżoną 7% stawką VAT...


Pani zdaniem, wartość całej usługi montażu trwale wbudowanej - stałej zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej, z gotowych elementów trwale zamontowanych w przestrzeniach wnękowych pomieszczeń mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111 i 112, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 43.32.10.0, gdzie wszystkie elementy składowe tych zabudów są zakupione u ich producentów, którzy je wcześniej przygotowują i wykonują w określony przez Panią sposób i wymiar - może być opodatkowana obniżoną 7% stawką VAT.

Uzasadniając własne stanowisko powołuję się Pani, na wyjaśnienia PKD stanowiące załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności, gdzie usługi wyposażenia pomieszczeń w meble wbudowane takie jak: meble kuchenne, kredensy, szafy wnękowe, meble sklepowe i inne elementy wbudowane, zostały ujęte w podklasie 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej, działu 43 - roboty budowlane specjalistyczne, sekcji F - budownictwo. Ponadto zauważa Pani iż, zgodnie z zasadami metodycznymi zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293, ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.)

Usługi, które Pani wykonuje, zgodnie z pismem z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi - znak OK-5672/KU-2738/2009, mieszczą się w grupowaniu PKWIU 43.32.10.0 - "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

Argumentując własne stanowisko powołuje się Pani na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 2, art. 41 ust. 12, art. 41 ust. 12a i 12b). Powołuje się Pani również na definicję zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, gdzie modernizacja rozumiana jest jako "unowocześnienie" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003). Zauważa Pani, iż o modernizacji można mówić w sytuacji, gdy są to roboty, które będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych obiektów wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy. Wyjaśniając pojęcie „robót” odwołuje się Pani do definicji zawartej w „Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, gdzie określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś; praca, działanie, działalność, robienie czegoś”. Natomiast, zgodnie z definicją robót budowlano-montażowych stosowaną przez Główny Urząd Statystyczny, zakres pojęcia roboty budowlano-montażowe obejmuje również wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych, tj. prace takie jak m.in. roboty sztukatorskie, instalowanie elementów stolarki budowlanej, układanie płytek podłogowych i ściennych, parkietów oraz innych drewnianych pokryć ścian i podłóg, prace wykończeniowe (czyszczenie zewnętrznych ścian budynków za pomocą piaskowania, pary wodnej i podobnych metod, zakładanie w budynkach i budowlach dekoracyjnych elementów metalowych). Wg metodologii statystycznych GUS do robót budowlano - montażowych zaliczane są także roboty o charakterze modernizacyjnym.

Mając na uwadze omówione i wyjaśnione definicje terminów (pojęć) takich jak modernizacja i roboty budowlano montażowe i przytoczony stan prawny, w świetle którego wykonywane są świadczone przeze Panią, usługi polegające na montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej w sposób trwały w przestrzeniach wnękowych pomieszczeń mieszkalnych (tworząc w ten sposób trwale wbudowane - stałe zabudowy przestrzenne) – uważa Pani, że jeśli są one zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 43.32.10.0 i są wykonywane w sposób trwały w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 cytowanej ustawy), a Pani firma wykonuje je z użyciem własnych materiałów w zakresie opisanym także powyżej, to do całej wartości takiej usługi można zastosować 7% stawkę podatku VAT.

Dla poparcia własnego stanowiska przywołuje Pani interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1-443-310/09-2/PR. Ponadto, uzasadniając własne stanowisko, powołuje się Pani również na stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 9 września 2005 roku w sprawie I FSK 79/05, z którego wynika, iż przy wykładni pojęcia roboty budowlano-montażowe można posłużyć się porównaniem z przepisami o podatku dochodowym od osób fizycznych. Argumentując własne stanowisko wyraża Pani również pogląd, iż w świetle orzecznictwa ETS w sytuacji, gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia, po pierwsze czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie jednolite, a po drugie czy w tym ostatnim przypadku owo jednolite świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług. Przywołuje Pani również, art. 2 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE (poprzednio art. 2 pkt 1 VI Dyrektywy).

Uważa Pani, iż niedopuszczalne jest tłumaczenie na niekorzyść podatnika przepisów niejasnych, których znaczenia nie można ustalić w drodze wykładni językowej, a dla poparcia swojej opinii przywołuje Pani uchwałę Trybunału Konstytucyjnego z 26 kwietnia 1994 r. (W.11/93) oraz w wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 września 2001 r. (I SA/Łd 48/01, z dnia 8 lipca 2008 r. (I FSK 871/07) i z dnia 24 czerwca 2005 r. (I FSK 112/05).

Końcowo przywołuje Pani stanowisko Urzędu Skarbowego w Brzegu przedstawione w postanowieniu z dnia 31 lipca 2007 r. nr PP-ll-443/84/07/IW, zgodnie z którym usługi w zakresie montażu szaf wnękowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego z materiałów nabytych w innej firmie, które następnie są odsprzedane wraz z usługą, mieszczą się w pojęciu robót budowlano-montażowych. Aby zastosować 7% stawkę podatku VAT, faktura dokumentująca tą czynność powinna zawierać jedną pozycję obejmującą całość wykonanych robót wraz z wykorzystanymi materiałami i musi się na niej znaleźć podstawa prawna zastosowania niższej stawki VAT.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2010 r. znak ITPP1/443-144/09/MS uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W dniu 17 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.), Wnioskodawca złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym wniósł o zmianę interpretacji i uznanie stanowiska za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w odpowiedzi z dnia 23 czerwca 2010 r. znak ITPP1/443W-51/10/BK na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji.

Nie zgadzając się z rozstrzygnięciem zawartym w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, w dniu 26 lipca 2010 r. (data nadania w UP) za pośrednictwem tutejszego organu złożyła Pani skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na wydaną indywidualną interpretację, w której wnosi o uchylenie przedmiotowej interpretacji indywidualnej.


W złożonej skardze Skarżąca zarzuca organowi naruszenie prawa materialnego, a w szczególności:


  • art. 41 ust. 2 oraz art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - polegające na ich błędnej wykładni i w konsekwencji braku uznania, że Skarżąca wykonuje usługi polegające na modernizacji w myśl załącznika nr 3 do ustawy i przyjęcie, że Skarżąca nie ma prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7%;
  • § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT,
  • § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,


oraz naruszenie przepisów postępowania, a w szczególności:

  • art. 121 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa poprzez naruszenie zasady prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych,
  • art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa poprzez wybiórcze odniesienie się do przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy, w tym brak odniesienia się do faktu, że usługi budowlano-montażowe, które Skarżąca wykonuje mieszczą się w PKD 43.32.Z.


W uzasadnieniu skargi Strona Skarżąca powtórzyła argumentację zawartą zarówno we wniosku, jak i w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W ocenie Skarżącej w przypadku świadczenia usług sklasyfikowanych zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolami PKWiU 43.32.10.0 oraz spełnienia przesłanek wynikających z art. 41 ust. 12-12b ustawy o VAT oraz § 6 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., obecnie § 37 nowego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. - powinna istnieć możliwość zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na świadczone usługi.

Ponadto Skarżąca uzasadniając swoje stanowisko powołała interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPPl/443-125/08/MS), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPP2/443-805/08-2/JK), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IPPP1-443-310/09-2/PR.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 26 lipca 2010 r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącej przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej z gotowych elementów - jest prawidłowe.


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę stwierdza co następuje:


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie świadczenie usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Zgodnie z ust. 3 powołanego wyżej przepisu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12 -12c ustawy.


Powyższy przepis, do dnia 31 grudnia 2009 r. zawarty był w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.).

Według norm zawartych w przytoczonych przepisach, 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, Pani firma zajmuje się świadczeniem usług polegających na wykonywaniu i montażu gotowych elementów zabudowy wnękowej. Świadczone usługi klasyfikuje Pani do grupowania PKWiU 43.32.10 jako roboty instalacyjne stolarki budowlanej. Usługi te polegają na montażu gotowych elementów zabudowy kuchennej, wnękowej i łazienkowej w sposób trwały w przestrzeniach wnękowych pomieszczeń mieszkalnych (tworząc w ten sposób trwale wbudowane - stałe zabudowy przestrzenne) w budynkach mieszkalnych, sklasyfikowanych w PKOB 111 i PKOB 112. Wszystkie elementy składowe tych stałych zabudów (fronty, blaty, lustra, półki, płyty meblowe, zawiasy, uchwyty itd.) są nabywane u ich producentów, którzy je wcześniej dla Pani wykonają i przygotują w określony przez Panią sposób i wymiar.

Wskazać należy, iż dokonując klasyfikacji świadczonych usług do grupowania PKWiU 43.32.10 – jako „roboty instalacyjne stolarki budowlanej” oparła się Pani o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).


Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4), stanowiącymi załącznik do ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, roboty instalacyjne i montażowe wykonane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu, w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:


  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,
  • budowlane roboty instalacyjne montażowe klasyfikuje się w dziale 45,


roboty instalacyjne wykonane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu w dziale 52


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997 r. obowiązującym dla celów podatku VAT, w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:


  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.


Ponadto, jak wynika z art. 2 pkt 12 ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Po ponownej analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz przytoczonych przepisów prawa stwierdzić należy, iż o ile opisane przez Panią czynności polegające na wykonaniu i montażu trwałej zabudowy wnękowej odbywać się będą budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 111,112 i czynności te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to ma Pani prawo do zastosowania preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług dla przedmiotowych robót.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) było zatem prawidłowe.

Końcowo informuje się, iż, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj