Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-97/10/ZG
z 13 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-97/10/ZG
Data
2010.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy --> Obowiązki podatnika podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa
obniżka (obniżenie)
obniżka (obniżenie)
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
znaki akcyzy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, nie będzie posiadał prawa do obniżenia akcyzy o wartość naniesionych znaków akcyzy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka realizuje umowy z kontrahentem w zakresie produkcji wyrobów napojów spirytusowych polegającą na rozlewie dostarczonego przez niego spirytusu.


W szczególności umowy stanowią iż:

  • kontrahent dostarcza Spółce spirytus etylowy do celów spożywczych, który opuścił skład podatkowy, a podatek akcyzowy w związku z opuszczeniem składu został właściwie zadeklarowany i rozliczony,
  • Spółka zobowiązuje się do dostosowania spirytusu do właściwej jakości co oznacza między innymi konieczność powtórnej rektyfikacji w celu oczyszczenia w odniesieniu do części partii dostarczonego spirytusu charakteryzującego się gorszymi parametrami jakościowymi,
  • Spółka zobowiązuje się do rozlewu spirytusu z wykorzystaniem swoich materiałów do tego potrzebnych czyli między innymi: woda, butelki, zakrywki, etykiety, kartony.
  • obowiązkiem Spółki jest również dostarczenie i prawidłowe oznaczenie wyrobów akcyzowych powstałych w wyniku rozlewu spirytusu znakami akcyzy,
  • wynagrodzenie Spółki za usługę rozlewu określone jest fakturą wystawianą dla kontrahenta określającą jednostkową cenę sprzedaży usługi pomnożoną przez ilość rozlanych butelek w danym dniu,
  • cena usługi została określona ryczałtowo w odniesieniu do pojemności butelki metodą koszt plus.


Wnioskodawca wskazuje, iż spirytus przetwarzany w ramach umowy z kontrahentem został przez niego nabyty od syndyka masy upadłości spółki, która prowadziła skład podatkowy. W skutek likwidacji składu, syndyk zadeklarował podatek akcyzowy od przedmiotowego spirytusu, a wartość zobowiązania podatkowego z tego tytułu weszła w skład zobowiązań pokrywanych z majątku upadłej spółki. Na okoliczność braku powstania obowiązku podatkowego w trakcie przetworzenia tego spirytusu kontrahent przedstawił indywidualną interpretację podatkową, którą uzyskał na swój wniosek - interpretacja z dnia 30 października 2009 roku wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy. Rozlew dostarczonego spirytusu następuje w składzie podatkowym spółki. Na wyroby akcyzowe (butelki) powstałe w wyniku rozlewu dostarczonego spirytusu nakładane są podatkowe znaki akcyzy otrzymane zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu MF w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z dnia 24 lutego 2009 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może, stosując art. 21 ust. 7 oraz art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, obniżyć kwotę akcyzy deklarowaną w deklaracji, o której mowa w art. 21 ust. 2 pkt 1 (AKC-4) o wartość podatkowych znaków akcyzy, które zostały prawidłowo nałożone na wyroby wytworzone w ramach realizacji opisanych w stanie faktycznym umów...


Zdaniem Wnioskodawcy posiada on takie prawo, gdyż art. 21 ust. 7 ustawy stanowi, iż kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe.

Z kolei art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy wskazuje moment, kiedy najwcześniej można tej obniżki dokonać w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym. Z brzmienia tych przepisów wynika, iż ustawa warunkuje możliwość obniżenia kwoty akcyzy deklarowanej we właściwej deklaracji (zgodnie z innymi przepisami jest to deklaracja AKC-4 z zał. AKC-4/A) o wartość podatkowych znaków akcyzy jedynie tym, iż podatkowe znaki akcyzy muszą być prawidłowo naniesione na wyroby akcyzowe.

Tym samym jeśli podatkowy znak akcyzy zostanie prawidłowo naniesiony na wyroby powstające w wyniku realizacji umów z kontrahentem opisanych w stanie faktycznym to Spółka może obniżyć deklarowaną w deklaracji AKC-4 (wraz z zał. AKC-4/A) kwotę akcyzy. Obniżenie podatku akcyzowego poprzez wpisanie kwoty będącej wartością podatkowych znaków akcyzy w pozycję 31 deklaracji AKC-4 oraz pozycję 14 załącznika AKC-4/A może nastąpić nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach umowy dokona rozlewu alkoholu etylowego. Przedmiotowy alkohol etylowy został zakupiony od syndyka masy upadłości i opuścił procedurę zawieszenia poboru akcyzy w skutek likwidacji składu podatkowego. Wnioskodawca w ramach usługi oznaczy swoimi znakami akcyzy rozlany do butelek alkohol.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe naniesienie znaków akcyzy w ramach wykonanej usługi daje prawo do obniżenia własnego zobowiązania w akcyzie o wartość tak naniesionych znaków akcyzy w ramach tej usługi.

Zatem odnosząc się do stanowiska należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.), znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl ust 3 przepisu, importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy mogą przekazać znaki akcyzy podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe, będące przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Natomiast zgodnie z ust. 4 ww. przepisu, właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, może przekazywać znaki akcyzy w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe stanowiące jego własność, podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy.

Zatem znaki akcyzy nie mogą być odstępowane w jakikolwiek sposób, za wyjątkiem przypadków określonych w cytowanych przepisach.

Podkreślenia wymaga, iż naklejenie własnych znaków akcyzy w ramach usługi świadczonej innemu podmiotowi, stanowi niewątpliwie ich zbycie, które zostało zabronione przez cytowany art. 130 ust. 1 ustawy.


Natomiast odnosząc się do prawa pomniejszenia kwoty akcyzy o wartość znaków akcyzy należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:


  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju;
  2. po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:


    1. produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
    2. niezarejestrowanego handlowca,
    3. podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej;

  3. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego;
  4. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:


    1. zarejestrowanego handlowca,
    2. oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.


Art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy stanowi, iż wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:


  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju,
  2. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa członkowskiego,
  3. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:


    1. zarejestrowanego handlowca,
    2. oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przez właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.


Wobec powyższego Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, nie będzie posiadał prawa do obniżenia akcyzy o wartość naniesionych znaków akcyzy. Przedmiotowe banderole będące własnością Wnioskodawcy nie będą prawidłowo naniesionymi, gdyż będą zbyte innemu podmiotowi w ramach świadczonej usługi. Ponadto w związku z rozlaniem alkoholu znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zadeklarowaną akcyzą, jak słusznie wskazuje Wnioskodawca, nie powstanie obowiązek podatkowy, będący podstawą realizacji prawa do obniżenia akcyzy o wartość znaków akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj