Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-535/10-2/LS
z 3 września 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-535/10-2/LS
Data
2010.09.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
budowa
budowa
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
pozwolenie na budowę
pozwolenie na budowę
przychód
przychód
rolnicy
rolnicy
sprzedaż
sprzedaż
Istota interpretacji
1. W jaki sposób opodatkować przychód pochodzący ze sprzedaży zbędnego urobku powstającego podczas budowy stawu rybnego?
Wniosek ORD-IN 470 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 21.06.2010 r. (data wpływu 28.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży zbędnego urobku powstającego podczas budowy stawu rybnego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży zbędnego urobku powstającego podczas budowy stawu rybnego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne o powierzchni 5ha. W bieżącym roku Wnioskodawca uzyskał pozwolenie wodno-prawne oraz pozwolenie na budowę stawu rybnego na jednej z należących do Wnioskodawcy działek. We wniosku o udzielenie pozwolenia Wnioskodawca zadeklarował, że masy urobku, których nie będzie w stanie zagospodarować we własnym zakresie zostaną sprzedane. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Głównym źródłem utrzymania Wnioskodawcy jest zatrudnienie etatowe. Sprzedaż zbędnego urobku nie będzie miała charakteru ciągłego i zorganizowanego. Będzie to jednorazowa operacja związana z koniecznością pozbycia się urobku z budowy zbiornika wodnego. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Przychodów ze zbycia urobku z budowy zbiorników wodnych nie można, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 roku zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej. Według PKWiU (Dz. U. Nr. 89, poz. 844) żwir piasek i gliny zostały wyszczególnione w sekcji C: produkty górnictwa, dział 14: surowce górnictwa pozostałe, grupa 14.2: żwir, piasek, gliny. W PKD (Dz. U. Nr. 251, poz. 1885) wydobywanie tych kopalin sklasyfikowane jest w sekcji B: górnictwo i wydobywanie, w podklasie 08.12.Z. Według art. 5a pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza rozumiana jest jako działalność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły. W pozostałych przypadkach (jednorazowe uzyskanie urobku przy budowie zbiornika wodnego) przychód ze sprzedaży urobku powinien być zaliczony na podstawie art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów uzyskiwanych z innych źródeł i podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Sprzedaż zbędnego urobku pozyskanego z własnego gospodarstwa rolnego nie mieści się w obrębie definicji działalności rolniczej. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51 poz. 307 z późn. zm.) działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej:
- licząc od dnia nabycia. Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że sprzedaż zbędnego urobku, nie ma charakteru czynności ciągłej i zorganizowanej, zatem przychód z niej uzyskany nie będzie podlegał opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Sprzedaż zbędnego urobku jest czynnością jednorazową związaną z koniecznością pozbycia się urobku z budowy zbiornika wodnego. Zatem uzyskany przychód należy uznać za przychód z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w art. 20 ust. 1 ustawy sformułowania „w szczególności” świadczy o przykładowym charakterze tego katalogu przychodów z innych źródeł. Stąd też przychodami z innych źródeł są także inne przychody nie wymienione wyraźnie w ustawie. Przenosząc przepisy ustawy na grunt opisanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży zbędnego urobku powstającego podczas budowy stawu rybnego należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. Reasumując, należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży urobku, podlega opodatkowaniu jako przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca winien wykazać go w zeznaniu rocznym i opodatkować na zasadach ogólnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Z uwagi na to, iż wniosek z dnia 21.06.2010 r. (data wpływu 28.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy 1 stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży zbędnego urobku powstającego podczas budowy stawu rybnego, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 75,00 zł, zatem dodatkowa opłata dokonana w dniu 22.06.2010 r. w wysokości 35,00 zł zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona, na wskazany przez Stronę adres zamieszkania. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.