Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-674/10-5/PR
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-674/10-5/PR
Data
2010.10.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje zaniechane
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, zakładana sprzedaż opodatkowana nie zostania osiągnięta.



Wniosek ORD-IN 961 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2010 r. (data wpływu 29.06.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13.09.2010r. (data wpływu 20.09.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 06.09.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, zakładana sprzedaż opodatkowana nie zostania osiągnięta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku gdy z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, zakładana sprzedaż opodatkowana nie zostania osiągnięta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut jest Partnerem Konsorcjum na wykonanie projektu finansowanego ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej.

Umowa Konsorcjum została zawarta w dniu 22 kwietnia 2009 r. (Projekt rozpoczęto od stycznia 20 br.) Zgodnie z Umową „celem Konsorcjum jest realizacja wspólnego Projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytet I - Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 - Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1. 1.2 - Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych. Projekt pt..

Koordynatorem Projektu oraz reprezentantem Konsorcjum jest Politechnika jako Beneficjent (Wnioskodawca). Politechnika jako Beneficjent (Wnioskodawca) w dniu 30 grudnia 2009 r. podpisała z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako „Instytucją Pośredniczącą” umowę o dofinansowanie projektu. „Projekt dotyczy realizacji Nowych Generacji Internetu opartego na protokole lPv6 oraz tzw. Internetu Przyszłości, nowych usług oraz zbudowania krajowej sieci eksperymentalnej.

Celem projektu w ramach Internetu IPv6 jest opracowanie metodyki dla ewolucyjnego zastąpienia w sieci krajowej obecnej wersji IP (IPv4) przez protokół IPv6 oraz zaproponowanie nowych rozwiązań sieciowych i usług wynikających z IPv6. Celem projektu w ramach Internetu Przyszłości jest opracowanie i przetestowanie propozycji nowej architektury opartej na wirtualizacji zasobów wraz z nowymi mechanizmami i algorytmami dotyczącymi istotnych aspektów działania sieci. Celem podejmowanych w projekcie działań, jest ukierunkowanie badań naukowych na dziedziny i dyscypliny naukowe, które mogą mieć duży wpływ na szybki rozwój cywilizacyjno-gospodarczy kraju i budowę gospodarki opartej na wiedzy. W projekcie wyróżnia się realizację następujących pięciu Celów Szczegółowych (CS):

CS1: Internet lPv6.

Wdrożenie IPv6 w poszczególnych krajach członkowskich jest jednym z priorytetów UE. Wyniki projektu powinny wspomóc te działania poprzez:

  1. opracowanie zasad tworzenia sieci wirtualnych lPv6,
  2. opracowanie zasad współpracy obecnie stosowanej wersji IPv4 z nową wersją lPv6 oraz odbytych praktyk dla efektywnego wdrożenia lPv6,
  3. opracowanie nowej funkcjonalności Internetu wynikającej z możliwości protokołu lPv6.

CS2: Internet Przyszłości.

Opracowanie architektury dla Internetu Przyszłości jest priorytetem UE. W ramach CS2 przewiduje się realizację następujących zagadnień:

  1. opracowanie wymagań i specyfikację architektury,
  2. opracowanie mechanizmów i algorytmów umożliwiających wirtualizację infrastruktur oraz budowę sieci wirtualnych korzystających z zasobów tej infrastruktury,
  3. opracowanie rozwiązań dla wykorzystania nowej generacji mediów transmisyjnych (przewodowych i bezprzewodowych),
  4. opracowanie rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo przekazu informacji, co jest ważne z praktycznego punktu widzenia
  5. implementację proponowanych rozwiązań, która będzie wykorzystywana w sieci eksperymentalnej.

CS3: Zastosowanie Nowych Generacji Internetu.

Zostaną opracowane i zademonstrowane zastosowania Internetu Przyszłości w następujących obszarach:

  1. sieci domowych i samochodowych,
  2. sieci e-zdrowie,
  3. lnternetu 3D,kina cyfrowego UHD,
  4. sieci edukacyjnych i społecznościowych.

CS4: Sieć eksperymentalna.

Zostanie zbudowana krajowa sieć eksperymentalna dla sprawdzenia efektywności rozwiązań opracowanych w ramach CS1, CS2, CS3. Architektura tej sieci będzie bazowała na koncepcji wirtualizacji zasobów sieciowych i sieci wirtualnych proponowanej dla Internetu Przyszłości i opracowanej w CS2.

CS5: Rozpowszechnienie wyników.

Wyniki projektu zostaną rozpowszechnione poprzez publikacje na konferencjach, w czasopismach, książkach i pokazach opracowanego systemu.

Końcowym wynikiem projektu są:

  1. opracowanie metodologii szybkiego wdrożenia protokołu lPv6 w sieci krajowej,
  2. opracowanie infrastruktury dla Internetu Przyszłości,
  3. opracowanie nowych usług mających duży wpływ na rozwój społeczno-ekonomiczny kraju,
  4. stworzenie krajowej sieci eksperymentalnej.

Obok wymienionych celów szczegółowych należy wymienić cele strategiczne.

Każdy cel strategiczny, zdefiniowany dla Programu Operacyjnego POIG jest widoczny w działaniach proponowanych w projekcie. Są to w szczególności:

  1. Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw - widziane przez poszerzenie dostępu do wiedzy.
  2. Wzrost konkurencyjności polskiej nauki - zapewniany przez udział wielu zespołów w badaniach objętych projektem, rozwijających nowoczesną tematykę.
  3. Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym - poprzez udostępnienie wyników projektu.
  4. Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym - przez znaczne powiększenie zakresu usługi, poprawę dostępności aplikacji w Internecie nowej generacji,
  5. Wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce - przez wdrożenie efektów projektu u operatorów i dostawców usług i serwisów internetowych,
  6. Tworzenie trwałych i atrakcyjnych miejsc pracy - jako synergiczny rezultat osiągnięcia celów 1 i 5.

Efektem końcowym projektu ma być spójna infrastruktura i usługi dla nowych generacji sieci Internet, których dostępność dzięki opracowanym rozwiązaniom, będzie znacznie poszerzona w stosunku do stanu aktualnego. Z możliwości nowych generacji Internetu będzie mogło korzystać całe społeczeństwo we wszystkich lub prawie wszystkich obszarach ludzkiej aktywności i w żaden sposób nie będą stawiane jakiekolwiek bariery w dostępie do kontentu przekazu.

Realizowany projekt posiada pozytywny wpływ na polityki horyzontalne, w tym także na realizację polityki zrównoważonego rozwoju. Tryb realizacji jak i produkty osiągane przez projekt są pozytywne dla środowiska:

  1. Produkty - ponieważ przez wykorzystanie nowoczesnych technologii w zastosowaniach internetowych, przyczynią się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania urządzeń wykorzystywanych w dostarczaniu Internetu dla odbiorców (efektywniejsze wykorzystanie energii elektrycznej oraz zmniejszenie oddziaływania promieniowania fal radiowych).
  2. Tryb realizacji - używanie komunikacji elektronicznej (spotkania, telekonferencje, panele uzgodnień, wymiana informacji) ograniczy w sposób znakomity negatywne oddziaływanie na środowisko poprzez zmniejszenie zarówno emisji spalin (redukcja podróży związanych z projektem) jak i zmniejszenie zużycia papieru.

Projekt jest realizowany zgodnie z:

  1. Przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz zasadami polityk wspólnotowych, które są dla niego wiążące w tym z przepisami dotyczącymi konkurencyjności zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz równouprawnienia kobiet i mężczyzn.
  2. Programem oraz Szczegółowym opisem priorytetów Programu.
  3. Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego, wydanymi w trybie art. 35 ust.3-7 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w zakresie, w którym jego dotyczą, obowiązującym na dzień dokonania odpowiedniej czynności.
  4. Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu, w wersji obowiązującej w chwili ogłoszenia naboru.
  5. Umową zawartą między Beneficjentem (Wnioskodawca) Politechniką, a Instytucją Pośredniczącą (MNiSZW)
  6. Umową Konsorcjum zawartą pomiędzy 9-cioma Partnerami.

Okres trwania projektu to 3 lata. Całkowita wartość projektu wynosi 40 013 585,36 PLN. Wydatki kwalifikowane wynoszą 39 729 125,36 PLN. Projekt jest dofinansowywany w 100% w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych w kwocie 39 729 125,36 PLN z czego 85% wartości wydatków kwalifikowanych pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15% z budżetu Państwa.

Zgodnie z wydzielonymi zadaniami w projekcie dla Instytutu udział w dofinansowaniu wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi 5 589 000,00 PLN podział dofinansowania jest taki jak wyżej (85% środki EFR 15 % środki z Budżetu Państwa). Wydatki kwalifikowane nie zawierają podatku VAT od zakupów realizowanych w Projekcie (VAT jest wydatkiem niekwalifikowanym). Zgodnie z § 3 ust. 4 Umowy o dofinansowanie i § 5 pkt 13 umowy konsorcjum w celu zapewnienia, że udzielone wsparcie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechnienia wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych na równych zasadach rynkowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. W przypadku spółki niedziałającej dla zysku jej udziałowcy nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej wspartej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań. W przypadku konsorcjów naukowo-przemysłowych, reprezentowanych przez Beneficjenta, przedsiębiorcy wchodzący w skład konsorcjum nie mogą mieć preferencyjnego dostępu do infrastruktury badawczej wspartej w ramach Projektu, ani do wyników przeprowadzonych badań.

Dlatego też Wnioskodawca (Beneficjent) i partnerzy Konsorcjum oświadczają, że wyniki uzyskane w efekcie realizacji projektu będą udostępnione wszystkim zainteresowanym podmiotom na zasadach rynkowych oraz, że nie będą wdrażać wyników badań i zapewnią kontynuację projektu poprzez rozpowszechnienie informacji o uzyskanych wynikach badań szerszej grupie odbiorców. Wnioskodawca i partnerzy Konsorcjum deklarują, że w okresie pięciu lat od zakończenia realizacji projektu nie zostanie zmieniony charakter własności elementów infrastruktur, i że nie zaprzestaną prowadzenia działalności. Uzyskane wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach, na stronie internetowej projektu, będą publikacje książek (w wersji papierowej i elektronicznej) i prezentowane na konferencjach i seminariach krajowych i zagranicznych. Wyniki projektu będą stanowiły bazę wdrożeniową i edukacyjną w obszarze Internetu i jego zastosowań na terenie kraju.

Projekt ma strukturę sześciu Celów Szczegółowych (CSO-CS5), w którym skumulowane prace pozwolą osiągnąć pięć głównych elementów technologii wykorzystanych w strukturach, zaś Cel Szczegółowy 0 kumuluje procesy związane z zarządzaniem merytorycznym oraz administrowaniem.

Cele Szczegółowe od CS1-CS5 zostały opisane powyżej (Zał. 1,2 ORD-IN/A). Cele szczegółowe podzielono na trzy, cztery zadania, a każde zadanie podzielono na dwa, trzy działania.

Instytut uczestniczy w 11-tu zadaniach i 26 działaniach. Instytut jako Partner w wykonaniu w/w Projektu przewiduje osiągnięcie wskaźników rezultatu poprzez komercjalizację wyników badań B+R w ilości 3 sztuk.

Będą to napisane oprogramowania oparte o rozwiązania wytworzone w projekcie. Sprzedaż tych oprogramowań będzie z podatkiem VAT. Możliwość sprzedaży nastąpi po zakończeniu Projektu lub w wyjątkowych przypadkach wcześniej, po uzyskaniu wyników badań i znalezieniu zainteresowanych komercjalizacją podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Instytutowi jako Partnerowi w wykonaniu Projektu przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego Projektu zarówno, gdy po zakończeniu Projektu nastąpi sprzedaż opodatkowana VAT jak i w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od Instytutu jako Partnera, a w szczególności w przypadku nieosiągnięcia zakładanych rezultatów, możliwa sprzedaż opodatkowana VAT nie zostanie zrealizowana ...

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z literalnego brzmienia wyżej zacytowanego przepisu wynika, iż uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu czy rezultatu jego działalności. Ustawa VAT definiuje działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działalność gospodarcza nie jest uzależniona od rezultatu, czyli widocznego efektu podejmowanych przez podatników działań. Działalność gospodarcza nie musi więc oznaczać konieczności osiągania zysków.

Zgodnie z orzecznictwem ETS nie ważny jest rezultat prowadzonej działalności, istotnym staje się zamiar prowadzenia działalności i ponoszone w związku z tym faktem koszty. Przy ponoszeniu kosztów na wydatki inwestycyjne w pełni korzystać można z prawa odliczenia już na etapie ich przygotowania, prawo do odliczenia może zostać wyłączone jedynie w przypadku ewentualnego oszustwa ze strony podatnika i jego nadużyć, co potwierdza wyraźnie orzeczenie ETS - w sprawie C-15/81 z 5 maja 1982r. pomiędzy Schul a Inspecteur der Invoerrechten on Accijzen.

Istotny jest więc zamiar prowadzonej działalności potwierdzony obiektywnymi dowodami. Podatek płacony przez podatnika nie może stanowić dla niego faktycznego kosztu. W orzeczeniu w sprawie 50/87 Trybunał wskazał, iż zadaniem wszystkich państw jest zadbanie, by podatnicy nie ponosili ekonomicznego ciężaru podatku, jaki płacony jest w trakcie prowadzenia przez nich działalności.

W sprawie C-110/94 podkreślono wyraźnie, że już pierwsze wydatki inwestycyjne, jakie poniesiono dla celów i z zamysłem rozpoczęcia działalności muszą zostać potraktowane jak działalność gospodarcza. Ponadto, samo prawo odliczenia nie może być ograniczone czasem czy zakresem przedmiotowym. Możliwość wykonywania tego prawa zapewniona ma być niezwłocznie w odniesieniu do wszystkich kwot podatku (sprawa C-177/99). Podstawą dla funkcjonowania podatku od wartości dodanej jest jego neutralność. Zasada neutralności niejednokrotnie była przedmiotem orzeczeń ETS.

W odniesieniu do przedmiotowej sprawy, a dokładnie prawa do odliczenia w przypadku ewentualnego zaniechania inwestycji, jakie zostały podjęte w celu prowadzenia działalności gospodarczej, na bazie osiągniętych z niej rezultatów stwierdzić należy, że ETS uznaje w takich sytuacjach prawo do odliczenia w pełnym zakresie i to bezwarunkowo (wyjątek stanowi dokonanie ewentualnego oszustwa przez podatnika). Trybunał w orzeczeniu z dnia 15 stycznia 1998 roku w sprawie C-37/95, wyraźnie wskazał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Jednak sam fakt niewykorzystania towarów czy usług jakie jednak nabyto w celu wykorzystania ich w prowadzonej działalności nie stanowi podstawy do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Trybunał w uzasadnieniu podkreślił, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej.

Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Trybunał w orzeczeniu w sprawie C-110/94, która dotyczyła przedsięwzięcia, jakie nigdy nie miało związku z żadną transakcją opodatkowaną stwierdził wyraźnie, że prawo do odliczenia jeżeli powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeżeli planowana wcześniej działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu.

Inne orzeczenia Trybunału podobnie wskazują, iż osiągnięty rezultat podjętej działalności nie jest istotny przy możliwości dokonania odliczeń. Przykładem jest orzeczenie w sprawie 268/83 z dnia 14 lutego 1985 roku, w którym Trybunał stwierdził, iż „wspólny system VAT zapewnia zatem to, aby całość działalności gospodarczej niezależnie od jej celu czy rezultatów, pod warunkiem, że działalność ta sama w sobie podlega VAT była opodatkowana w całkowicie naturalny sposób”. Podobnie w sprawie C-400/98 w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. Trybunał stwierdził, iż art. 4 i 17 (ustanawiający prawo do odliczenia podatku naliczonego) VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia VAT zapłaconego w związku z transakcjami wykonywanymi w celu zrealizowania planowanej działalności gospodarczej istnieje nadal, nawet jeżeli organ skarbowy ma świadomość, że zamierzona działalność gospodarcza, która miała doprowadzić do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie podjęta. A także, w sprawie C-736/02. wyrok z dnia 26 kwietnia 2005 roku.

Trybunał stwierdził, że system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT podlegającego zapłacie lub zapłaconego w ramach jego działalności gospodarczej. Wspólny system VAT gwarantuje w ten sposób w zakresie ciężaru podatkowego pełną neutralność jakiejkolwiek działalności gospodarczej, niezależnie od celów bądź rezultatów pod warunkiem, że co do zasady podlega ona opodatkowaniu VAT.

Odnosząc powyższe uwagi do regulacji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, należy stwierdzić co następuje.

Ustawodawca wyraźnie uzależnił prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony od związku towarów i usług zakupionych z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Czynności niewykorzystywane do takich celów nie mogą korzystać z prawa odliczenia. Po dokonaniu analizy przepisów art. 15 ust. 1 oraz art. 86 ustawy VAT należy stwierdzić, iż podatnikiem jest podmiot bez względu na rezultat prowadzonej działalności, a prawo do odliczenia podatku od nabytych towarów i usług istnieje, jeśli pozostają one w związku z tą działalnością. Podatnikiem jest więc nawet podmiot, który ponosiłby straty z takiej działalności.

Instytut jako Partner nie może przewidzieć z góry rezultatu badań podejmowanych przez siebie i pozostałych Partnerów. Z założenia jednak uzyskane wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych (Instytut przewiduje 13 publikacji) i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Wyniki badań będą udostępnione podmiotom zainteresowanym ich wdrożeniem lub komercjalizacją na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie. Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji Projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać wyłącznie Beneficjentowi lub Partnerowi Konsorcjum, który wykonał dane prace. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość ich komercjalizacji poprzez udzielenie licencji na korzystanie z praw autorskich lub sprzedaż tych praw zainteresowanym podmiotom.

Projekt jest ukierunkowany na budowę prototypu, który będzie podstawą dla potencjalnych zastosowań komercyjnych wdrożeń. Z listów intencyjnych zainteresowanych wdrożeniem wyników projektu jest 15 przedsiębiorstw.

W przypadku sprzedaży będzie to sprzedaż opodatkowana VAT. Możliwość sprzedaży nastąpi po zakończeniu projektu lub w wyjątkowych przypadkach wcześniej, po uzyskaniu odpowiednich wyników badań. Instytut jako Partner stoi na stanowisku, iż związek wszelkiego rodzaju nabytych towarów czy usług z celem prowadzenia opisanego we wniosku projektu o zamierzonych przez jego współtwórców rezultatach, jest podstawą do możliwości odliczenia podatku przy ich zakupie. Na prawo do odliczenia nie będzie miał wpływu także inny niż planowany obecnie rezultat badań, lub ich całkowity brak.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 20 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy zauważyć, że związek z czynnościami opodatkowanymi musi być znany z momencie nabycia danych towarów lub usług. Jest to związane z ustanowioną w ustawie o podatku od towarów i usług tzw. zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Podstawową przesłanką, dla realizacji uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy). Związek ten zachodzi także jeśli z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej działalności wynika, iż zakup został dokonany w celu wykorzystania w prowadzonej działalności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając to na uwadze należy uznać, iż nawet gdy finalnie zakupy towarów i usług w sposób niezawiniony nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie powoduje to utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy przy tym zauważyć, iż konieczne staje się udowodnienie przez Wnioskodawcę takiego związku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest partnerem konsorcjum na wykonanie projektu finansowanego ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej. Projekt ten dotyczy realizacji Nowych Generacji Internetu opartego na protokole IPv6 oraz tzw. Internetu Przyszłości, nowych usług oraz zbudowania krajowej sieci eksperymentalnej. Celem podejmowanych w projekcie badań jest ukierunkowanie badań naukowych na dziedziny i dyscypliny naukowe, które mogą mieć duży wpływ na szybki rozwój cywilizacyjno-gospodarczy kraju i budowę gospodarki opartej na wiedzy. Uzyskane w ramach realizacji projektu wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach, na stronie internetowej projektu, będą publikacje książek i prezentacje na konferencjach i seminariach krajowych i zagranicznych. Wyniki projektu będą stanowiły bazę wdrożeniową i edukacyjną w obszarze Internetu i jego zastosowań na terytorium kraju. Wnioskodawca przewiduje osiągnięcie wskaźników rezultatu poprzez komercjalizację wyników badań w postaci napisania oprogramowania opartego o rozwiązania wytworzone w projekcie. Wnioskodawca zaznacza, iż prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji projektu wyników badań naukowych będą przysługiwać wyłącznie temu partnerowi konsorcjum, który wykonał dane prace. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań, będzie istniała możliwość udzielania licencji na korzystanie z praw autorskich lub sprzedaż tych praw zainteresowanym podmiotom. Zainteresowany nadmienia także, że przedmiotowy projekt jest ukierunkowany na budowę prototypu, który będzie podstawą dla potencjalnych zastosowań komercyjnych wdrożeń. W przypadku sprzedaży, będzie to sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, a możliwość sprzedaży nastąpi po zakończeniu projektu lub też w wyjątkowych przypadkach wcześniej, po uzyskaniu odpowiednich wyników badań. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją w/w projektu w sytuacji, gdy w rezultacie po zakończeniu projektu wygenerują one podatek VAT należny, a także w przypadku gdy z przyczyn niezależnych nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, iż skoro wydatki związane z przedmiotowym projektem poniesione zostały w celu wykorzystania ich do czynności opodatkowanych, Instytutowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących w/w zakupy, nawet w przypadku gdy ostatecznie zakładana sprzedaż opodatkowana nie zostanie zrealizowana z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, leżących poza jego kontrolą.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj