Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-631/12-4/AP
z 27 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-631/12-4/AP
Data
2012.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych


Słowa kluczowe
jednoosobowa działalność gospodarcza
następstwo prawne
spółka kapitałowa


Istota interpretacji
Czy z uwagi na brak szczegółowych regulacji w zakresie sukcesji podatkowej w Ordynacji podatkowej dla omawianego typu przekształcenia, należy uznać, że sukcesja ta nie występuje, czy też występuje na podstawie przepisów KSH?



Wniosek ORD-IN 610 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia kosztów uzyskana przychodów u przedsiębiorcy przekształcanego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową, a także ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wykonywaną we własnym imieniu, jako przedsiębiorca pod nazwą X na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta i Gminy. Głównym rodzajem Jego działalności są roboty budowlane związane z budową linii energetycznych średniego i wysokiego napięcia, budową stacji elektroenergetycznych, jak również produkcja rozdzielnic, obudów, konstrukcji metalowych itp. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, cała Jego działalność jest w pełnym zakresie tym podatkiem opodatkowana. Zgodnie z ustawą o rachunkowości ewidencję księgową prowadzi w postaci ksiąg rachunkowych. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy i jest on również stosowany do celów podatkowych. W skład przedsiębiorstwa Zainteresowanego wchodzą m.in. składniki majątkowe w postaci majątku trwałego, składniki majątku obrotowego, w tym zapasy materiałów, towarów i produktów gotowych, produkcja w toku i należności od kontrahentów, środki pieniężne. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca posiada zobowiązania, w tym wobec dostawców oraz bieżące zobowiązania z tytułu podatków i ZUS oraz wynagrodzeń. Poniesione koszty uzyskania przychodu rozlicza metodą memoriałową, w stosunku do zakupionych materiałów i towarów prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową (nie są kosztem w momencie zakupu, lecz w momencie sprzedaży lub wydania na poszczególne roboty budowlane).

Zgodnie z regulaminem pracy, obowiązującym w firmie Wnioskodawcy, wynagrodzenie za pracę należne pracownikom wypłacane jest do 10 dnia następnego miesiąca.

Składki z tytułu wypłaconych wynagrodzeń określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych w części finansowanej przez płatnika składek oraz składki na FP i FGŚP stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że zostaną opłacone terminowo.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Ustawa ta wprowadziła m.in. zmianę umożliwiającą osobie fizycznej wykonującej we własnym imieniu działalność gospodarczą przekształcenie formy prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę z o.o. albo akcyjną z zachowaniem ciągłości prawnej.

Na chwilę obecną Wnioskodawca rozważa przekształcenie prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej, zgodnie z ww. ustawą, w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W ramach przekształcenia może dojść do następujących zdarzeń gospodarczych:

  1. W dniu przekształcenia Spółka przekształcona stanie się podmiotem wszystkich praw i obowiązków przedsiębiorstwa przekształcanego związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (kredyty, inne podpisane umowy). W konsekwencji, Spółka przekształcona będzie podmiotem, który będzie spłacał zobowiązania zaciągnięte przez przedsiębiorstwo przekształcane przed dniem przekształcenia.
  2. W praktyce wystąpi sytuacja, w której Spółka przekształcona będzie otrzymywała zapłatę z tytułu należności, które wcześniej, tj. przed dniem przekształcenia, zostaną wykazane i opodatkowane jako przychód należny przedsiębiorstwa przekształcanego.
  3. Istnieje grupa kosztów, które zostały lub zostaną poniesione przez przedsiębiorstwo Wnioskodawcy jeszcze przed dniem przekształcenia, jednak które nie będą mogły być zaliczone do kosztu uzyskania przychodów przed dniem przekształcenia z uwagi na regulacje art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będą to tzw. bezpośrednie koszty uzyskania przychodów poniesione przed przekształceniem, jednak korespondujący z nimi przychód wystąpi po dniu przekształcenia (koszty robót budowlanych i produkcji w toku, towarów kupionych przed a sprzedanych po dniu przekształcenia).
  4. Istnieje grupa kosztów (rozliczenia międzyokresowe czynne), które zostaną zapłacone przez przedsiębiorstwo przekształcane przed dniem przekształcenia, które stanowią tzw. koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami oraz które z uwagi na swój charakter rozliczane są proporcjonalnie w czasie, którego dotyczą (abonamenty, polisy ubezpieczeniowe, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportu).
  5. Wnioskodawca pragnie również wskazać, że istnieją należności, które zostały rozpoznane i opodatkowane w Jego przedsiębiorstwie, jednak które nie zostały zapłacone przez kontrahentów. W odniesieniu do części należności istnieje możliwość, iż po dniu przekształcenia (kiedy należności te staną się należnościami Spółki przekształconej) należności te spełnią warunki do uznania ich za należności nieściągalne, co wiąże się z wątpliwościami, czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do zaliczenia takich należności do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyżej przedstawionym zdarzeniem przyszłym pojawiło się szereg wątpliwości dotyczących określonych konsekwencji podatkowych związanych z planowanym przekształceniem działalności w Spółkę przekształconą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

Czy z uwagi na brak szczegółowych regulacji w zakresie sukcesji podatkowej w Ordynacji podatkowej dla omawianego typu przekształcenia należy uznać, że sukcesja ta nie występuje, czy też występuje na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową występuje sukcesja uniwersalna również na gruncie prawa podatkowego.

Procedura przekształcenia uregulowana jest w szczególności przepisami art. 584(1) - 584(13) Kodeksu spółek handlowych. Wskutek przekształcenia formy prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę z o.o. albo akcyjną osoba fizyczna staje się wspólnikiem w odniesieniu do spółki z o.o. lub akcjonariuszem w odniesieniu do spółki akcyjnej.

Zgodnie z art. 584(2), spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

W dalszej części tego przepisu wskazano, że zasady sukcesji generalnej nie stosuje się jednak do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu koncesji, zezwolenia albo ulgi stanowi inaczej.

W ocenie Wnioskodawcy, językowa wykładnia tych przepisów prowadzi do wniosku, że przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową wiąże się z sukcesją generalną wszystkich praw i obowiązków przedsiębiorcy przekształcanego, w tym także wynikających z przepisów prawa podatkowego. Wyjątek w tym zakresie stanowią jedynie ulgi podatkowe.

W ocenie Zainteresowanego, charakter czynności przedmiotowego przekształcenia opartego na ciągłości prawnej działalności gospodarczej osoby fizycznej oraz powstałej w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej nie skutkuje uzyskaniem przez Niego żadnego „zewnętrznego” przysporzenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w bardzo fragmentarycznym zakresie uregulowały kwestię podatkowych aspektów przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. Żaden przepis ww. ustaw nie stanowi wprost odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób dokonać podziału wydatków stanowiących koszt uzyskania przychodu, które dotyczą (w sposób pośredni) zarówno przychodów osiąganych przed przekształceniem (przez przedsiębiorstwo przekształcane), jak również po przekształceniu (przez spółkę przekształconą). W ocenie Wnioskodawcy, właściwym będzie odpowiednie (poprzez analogię) zastosowanie regulacji art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powyższymi przepisami: „Koszty uzyskania przychodu, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą”.

Wskazane wyżej regulacje nie mogą być do omawianej kwestii zastosowane wprost. Nie mniej jednak, odpowiednie zastosowanie powyższej regulacji prowadzi do logicznej konkluzji, iż zarówno przedsiębiorca przekształcany będący podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również wstępująca w jego prawa Spółka przekształcona, która będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, będą uprawnione do pomniejszania osiąganych przychodów o koszty dotyczące odpowiednio okresu przed przekształceniem oraz po przekształceniu - proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wnioskodawca uważa, iż Jego stanowisko w przypadku braku jednoznacznego uregulowania na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych, jako znajdujące pośrednie potwierdzanie w przepisach tych ustaw dotyczących zasad rozliczania pośrednich kosztów na przełomie lat podatkowych, jest stanowiskiem prawidłowym.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 22 ust. 5 ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Jeżeli w danym okresie rozliczeniowym nie osiągnięto przychodu odpowiadającego danym kosztom bezpośrednim, kosztów tych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tego okresu. Odpowiednie zastosowanie powyższych regulacji prowadzi do logicznego wniosku, iż poniesione przez przedsiębiorcę przekształcanego koszty bezpośrednie dotyczące prowadzonych robót budowlanych, które będą w toku realizacji na dzień przekształcenia i dla których odpowiedzi przychód osiągnie Spółka przekształcona (na mocy prawa Spółka stanie się podmiotem wszystkich umów podpisanych przez przedsiębiorcę przekształcanego) stanowić będą koszt uzyskania przychodu Spółki w momencie osiągnięcia przez Spółkę korespondującego z nimi przychodu.

Należy w tym miejscu jednocześnie wskazać, że w przypadku Spółki przekształconej spełniony zostanie podstawowy warunek do uznania omawianej kategorii kosztów do kosztów uzyskania przychodów, jakim jest wymóg, aby koszt był „poniesiony przez podatnika”. Jak wynika z art. 584(2) § 1 Kodeksu spółek handlowych, Spółka przekształcana wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego funkcjonalnie związane z przedsiębiorstwem, stając się tym samym „quasi-kontynuatorem” przedsiębiorcy przekształcanego. Dlatego należy uznać, że koszty poniesione przed przekształceniem przez przedsiębiorcę przekształcanego są kosztami poniesionymi przez Spółkę przekształconą.

Zainteresowany pragnie również wskazać, że zgodnie z treścią rządowego uzasadnienia do projektu Ustawy Deregulacyjnej procedura przekształcenia jednoosobowej działalności osoby fizycznej w spółkę kapitałową została oparta nie na zasadzie kontynuacji, lecz na zasadzie sukcesji: „skutkiem przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę kapitałową będzie sukcesja uniwersalna. Powyższe oznacza, że Spółce przekształconej przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego”. Oznacza to, że zamiarem ustawodawcy było uczynienie nowopowstałych jednoosobowych spółek kapitałowych swego rodzaju kontynuatorami jednoosobowych przedsiębiorstw prowadzonych wcześniej przez osoby fizyczne. W takim przypadku należy przyjąć, że intencją ustawodawcy (szczególnie w braku wyraźnej regulacji na gruncie przepisów prawa podatkowego) było uczynienie omawianego zdarzenia gospodarczego neutralnym na gruncie przepisów prawa podatkowego.

Sukcesję praw na gruncie prawa podatkowego można wywodzić z treści normy prawnej wyrażonej w art. 584(2) Kodeksu spółek handlowych, na co wskazuje wyłączenie w tym przepisie jedynie ulg wynikających z prawa podatkowego. Pozwala to uznać, że ustawodawca - ograniczając to wyłączenie tylko do ulg podatkowych - nie wyłączył ich stosowania do innych praw wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca uważa więc, że przy przekształceniu przedsiębiorstwa osoby fizycznej w jednoosobową spółkę kapitałową występuje sukcesja uniwersalna również na gruncie prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestię sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształconych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749).

Stosownie do treści art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa (art. 93a § 2 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przekształcić prowadzoną przez siebie jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Należy zauważyć, że ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622 ze zm.) wprowadziła zmianę w Kodeksie spółek handlowych, polegającą na stworzeniu możliwości przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. Nowelizacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2011 r.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

W myśl art. 5841 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Co istotne, jak stanowi art. 5842 § 1 ww. ustawy, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (art. 5842 § 2 Kodeksu spółek handlowych).

Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 3 Kodeksu spółek handlowych).

Jednocześnie, art. 5844 Kodeksu stanowi, że do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Z powyższych unormowań Kodeksu spółek handlowych wynika, że skutkiem przekształcenia prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w spółkę kapitałową jest sukcesja uniwersalna. Art. 5842 Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Oznacza to, że spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej, z tym zastrzeżeniem, że przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Jednakże przewidziana w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych sukcesja uniwersalna nie obejmuje praw i obowiązków na płaszczyźnie prawa podatkowego. Kodeks spółek handlowych przewiduje sukcesję na płaszczyźnie prawa handlowego w przypadku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż nie przewiduje tego ustawa Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa ma miejsce tylko wtedy, gdy konkretne zdarzenie skutkujące przejściem praw i obowiązków podatkowych znalazło się w przepisach Ordynacji podatkowej. Tymczasem w ustawie Ordynacja podatkowa nie ustanowiono zasad następstwa prawnego wszystkich praw i obowiązków podmiotu przekształconego w zakresie przepisów prawa podatkowego. Należy zaznaczyć, iż Ordynacja podatkowa wskazuje konkretne przypadki, zakres sukcesji oraz podmioty, które stają się z mocy prawa następcami prawnymi podmiotów przekształcanych, dzielonych lub łączonych. Nie zostały w niej jednak wprowadzone regulacje, które konstytuowałyby wstąpienie przez jednoosobową spółkę kapitałową, powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność, w prawa i obowiązki podatkowe tego przedsiębiorcy.

Do ustawy Ordynacja podatkowa wprowadzono natomiast art. 112b przewidujący odpowiedzialność solidarną jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną oraz tej osoby fizycznej za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, iż w związku z nową kategorią przekształcenia nie ustanowiono w ustawie Ordynacja podatkowa zasady następstwa prawnego wszystkich praw i obowiązków podmiotu przekształconego w zakresie przepisów prawa podatkowego. Oznacza to, że omawiane przekształcenie nie skutkuje uniwersalnym przejściem na jednoosobową spółkę kapitałową wszelkich, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną oraz nie czyni tej spółki następcą prawnym osoby fizycznej.

Sukcesję praw na gruncie prawa podatkowego można wywodzić z treści normy prawnej wyrażonej w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych, na co wskazuje wyłączenie w tym przepisie jedynie ulg wynikających z prawa podatkowego. Pozwała to uznać, że ustawodawca - ograniczając to wyłączenie tylko do ulg podatkowych - nie wyłączył ich stosowania do innych praw wynikających z przepisów prawa podatkowego. Ponadto, jak wykazano wyżej, przedmiotem sukcesji nie będzie odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe przekształconego przedsiębiorcy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie - z uwagi na brak szczegółowych regulacji w zakresie sukcesji podatkowej na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej - sukcesję praw na gruncie prawa podatkowego można wywodzić z treści normy prawnej wyrażonej w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania dotyczącego ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie skutków podatkowych przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego przez Wnioskodawcę stanowiska tut. Organ odniósł się tylko do kwestii będącej przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w dniu 27 września 2012 r. wniosek Zainteresowanego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia kosztów uzyskana przychodów u przedsiębiorcy przekształcanego został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-631/12-2/AP, natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-631/12-3/AP. Jednocześnie wskazuje się, że wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj