Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-773/10-2/IGo
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-773/10-2/IGo
Data
2010.09.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżka (obniżenie)
obniżka (obniżenie)
opodatkowanie
opodatkowanie
podatek
podatek
pośrednictwo finansowe
pośrednictwo finansowe
usługi pośrednictwa
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
Opodatkowanie usługi związanej z pośrednictwem finansowym oraz prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu tej usługi.



Wniosek ORD-IN 664 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2010r. (data wpływu 23.07.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi związanej z pośrednictwem finansowym oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu tej usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi związanej z pośrednictwem finansowym oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu tej usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank D. S.A. (dalej: „Bank” lub D.), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi pośrednictwa finansowego. Bank oferuje klientom detalicznym oraz instytucjonalnym m.in. obsługę pieniężną płatności masowych, tj. usługę w zakresie przyjmowania i przekazywania płatności wynikających z masowo wystawianych rachunków / faktur od odbiorców do wystawców tych rachunków / faktur (np. należności z tytułu dostaw energii elektrycznej).

W celu dotarcia do szerszego grona klientów detalicznych oraz klientów instytucjonalnych zainteresowanych ofertą Banku, stworzony został odrębny kanał dystrybucji produktów bankowych. Kanałem tym jest sieć agencji działających pod firmą M… (dalej: „Agencje”). Na wspomnianą sieć Agencji składają się zarówno placówki własne M... Sp. z o.o. (dalej: „M...” lub „Wnioskodawca”), jak również placówki niezależnych Agentów (dalej: „Agenci”).

Jednocześnie, na podstawie umowy zawartej w dniu 2 maja 2006 r. pomiędzy Bankiem a M... (dawniej: „S. Sp. z o.o.”), dalej zwanej jako „Umowa Bank – M...”, M... jest zobowiązana do zorganizowania wspomnianej sieci Agencji (na którą składają się placówki własne M... oraz placówki niezależnych Agentów) oraz zapewnienia efektywnej współpracy pomiędzy Bankiem a Agentami. Powyższe ma przyczynić się do zwiększenia przychodów M… oraz D. z tytułu świadczonych usług,

W celu poprawnej realizacji usługi zleconej przez Bank, M... podejmuje i wykonuje w szczególności następujące czynności główne:

  1. stałego pośrednictwa na rzecz Banku przy zawieraniu z Klientami Banku umów o produkty D. oraz produkty innych banków;
  2. rozliczanie operacji pieniężnych (transakcji pośrednictwa pieniężnego) dokonywanych w Agencjach;
  3. rozliczanie należności od Agencji na rzecz Banku oraz dokonanych wypłat, w tym należności zaległych oraz przygotowywanie wezwań do zapłaty;
  4. rozliczenia z Agentami za czynności pośrednictwa finansowego wykonywane w ramach umów agencyjnych (przygotowanie pełnych danych do rozliczeń).

Ponadto M... podejmuje i wykonuje szereg czynności dodatkowych, umożliwiających właściwe wykonywanie czynności głównych (podstawowych). W szczególności, M... jest odpowiedzialna za:

  1. uruchamianie i pozyskiwanie Agencji (w tym ma prawo akceptacji agenta oraz lokalizacji na podstawie wytycznych banku), koordynuje otwieranie Agencji;
  2. bieżącą współpracę z Agentami;
  3. szkolenia Agentów i kasjerów (praktyczne oraz teoretyczne), przy czym działania te mogą być również zlecone firmie zewnętrznej zaakceptowanej przez Bank;
  4. kontrolę funkcjonowania i wyposażenia Agencji;
  5. wnioskowanie o rozwiązywanie umów agencyjnych;
  6. likwidację agencji;
  7. rozpatrywanie reklamacji nie wymagających decyzji ze strony Banku;
  8. ubezpieczenie Agencji;
  9. zamawianie materiałów reklamowych, wizualizacyjnych, stempli, pieczęci i ich dostarczanie Agentowi;
  10. zamawianie konwojów odprowadzających gotówkę z Agencji;
  11. zamawianie instalacji bankowego systemu informatycznego w Agencjach;
  12. odbiór Agencji;
  13. wynajmowanie i podnajmowanie Agentowi powierzchni pod działalność agencyjną;
  14. kontrolowanie funkcjonowania i wyposażenia Agencji, w szczególności w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i procedur bankowych, rozwiązywania kwestii związanych z sytuacjami szczególnymi, nadzoru nad poprawnością działania bankowego systemu informatycznego w Agencjach, bieżącej współpracy z agencjami ochrony w zakresie konwoju wartości pieniężnych z Agencji.

Jednocześnie Agencje (w tym Agenci oraz placówki własne M...) świadczą na rzecz D. usługi pośrednictwa finansowego, m.in. polegające na:

(i) stałym pośrednictwie w obsłudze płatności masowych, wykonywanej przez Bank na rzecz wystawców tych płatności;
(ii) stałym pośrednictwie na rzecz Banku przy zawieraniu z Klientami Banku umów o produkty Banku (np. pożyczka konsumpcyjna).

Usługi te świadczone są przez Agentów na podstawie umów agencyjnych podpisywanych przez poszczególnych Agentów z Bankiem. Jednocześnie, pomiędzy Agentami i M... zostały zawarte umowy, w których strony zobowiązały się do współdziałania w zakresie niezbędnym do należytego wykonania i rozliczenia usług świadczonych przez Agentów na rzecz Banku (dalej: „Umowa w sprawie zasad wykonywania umowy agencyjnej”). Na podstawie tej umowy dany Agent wyraża zgodę na wykonywanie przez M... obowiązków D. wynikających z umowy agencyjnej, w tym na dokonywanie wszelkich rozliczeń, tj. wypłatę wynagrodzenia Agenta.

Ponadto, w marcu 2008 r. M... wstąpiła w prawa i obowiązki T. Sp. z o.o. wynikające z umowy zawartej przez ten podmiot w dniu 30 kwietnia 2007 r. z Bankiem I. S.A. (obecnie D.), zwanej dalej jako „Umowa Agencyjna”. Na podstawie Umowy Agencyjnej, M... zobowiązała się w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego wykonywania w imieniu i na rzecz Banku pośrednictwa w zakresie czynności agencyjnych wykonywanych przez placówki własne M... (tj. placówki stanowiące oprócz Agentów jeden z dwóch elementów wspomnianej powyżej sieci Agencji). Zgodnie z załącznikiem 1 do Umowy Agencyjnej czynności agencyjne, których dotyczy Umowa Agencyjna obejmują:

(i) przyjmowanie wpłat na rachunki w Banku, oraz
(ii) przyjmowanie wpłat na rachunki w innych bankach.

W niektórych okresach, na podstawie zawartych aneksów do Umowy Agencyjnej, zakres czynności agencyjnych, które M... wykonywała w imieniu i na rzecz Banku zawierał również czynności obejmujące:

(i) przyjmowanie, sprawdzanie autentyczności, prawidłowości i aktualności dokumentacji kredytowej związanej z udzieleniem pożyczki konsumpcyjnej z ubezpieczeniem na życie;
(ii) potwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentacji kredytowej związanej z udzieleniem pożyczki konsumpcyjnej z ubezpieczeniem na życie składanej w postaci kopii;
(iii) przyjmowanie i potwierdzanie podpisów pod wnioskami, oświadczeniami i umowami związanymi z udzieleniem pożyczki konsumpcyjnej z ubezpieczeniem na życie;
(vi) dokonywanie wypłat gotówkowych przy użyciu terminali POS.

W zamian za wykonywanie wszystkich powyżej opisanych czynności M... otrzymuje od Banku jedno wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o elementy stałe (opłaty ryczałtowe) oraz elementy zmienne odnoszące się do wysokości wpłat pobieranych przez Bank.

Przedstawione powyżej usługi są świadczone przez M... zasadniczo od maja 2006 r. Pomimo, iż w międzyczasie miały miejsce m.in. przekształcenia własnościowe w grupie Banku, zakres świadczonych usług będących przedmiotem niniejszego wniosku oraz treść dotyczących ich umów zasadniczo nie ulegały zmianie w tym okresie.

Obecnie M... przygotowała i wdrożyła ujednolicony tekst umowy, który w pełni odpowiada faktycznemu zakresowi usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz D.. Jednocześnie, M... wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej traktowania, dla celów podatku VAT, usług, które będą świadczone na podstawie ujednoliconej umowy. W interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2009 r. (sygn. IPPP2/443-281/09-2/AS) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż usługi, które będą świadczone przez M... na rzecz Banku na podstawie ujednoliconej umowy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym, M... powzięła wątpliwości odnośnie poprawności dotychczasowego traktowania przez Spółkę dla celów podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę od maja 2006 r. do momentu wejścia w życie ujednoliconego tekstu umowy, o którym mowa w akapicie powyżej.

Z tego względu M... wystąpiła do urzędu statystycznego z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej usług świadczonych przez M... na rzecz Banku od maja 2006 r. W opinii klasyfikacyjnej dokonanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych (dalej: „OSK”) Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r. (znak:…), OSK stwierdził, że przedstawiona powyżej usługa świadczona na rzecz Banku, mieści się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00 (według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dniu 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dalej: „PKWiU z 1997 r.”) – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe” oraz 60.19.99.0 (według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dalej: „PKWIU z 2008 r.”) – „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż dotychczas M... deklarowała podatek VAT należny w związku z opisanymi powyżej usługami świadczonymi na rzecz Banku i jednocześnie odliczała podatek VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenie niniejszych usług.

Mając na uwadze powyższe, M... przygotowała niniejszy wniosek celem uzyskania interpretacji na temat (i) poprawnego traktowania dla celów podatku VAT usług dotychczas świadczonych przez Wnioskodawcę oraz (ii) prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia niniejszych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisana w stanie faktycznym usługa, świadczona przez M... na rzecz Banku, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT...
  2. Czy podatek VAT naliczony przy dokonywanych przez M... zakupach nie podlega odliczeniu w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania przedstawionej w stanie faktycznym usługi...

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. W zakresie pytania 1

Zdaniem Spółki, przedstawiona powyżej usługa świadczona przez M... na rzecz Banku, podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od tego podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. Wśród usług objętych zakresem zwolnienia znajdują się m.in. usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”), z wyłączeniem niektórych kategorii usług wymienionych szczegółowo w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

2. W zakresie pytania 2

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym, podatek VAT naliczony przy dokonanych przez M... zakupach w zakresie, w jakim dotyczą one świadczenia przedstawionej powyżej usługi, nie będzie podlegał odliczeniu po stronie M....

Jak wskazano w stanie faktycznym, dotychczas M... odliczała podatek VAT naliczony na nabyciu towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług będących przedmiotem niniejszego wniosku. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, konsekwencją powyższego stanowiska jest w szczególności obowiązek M... dokonania obecnie stosownej korekty podatku VAT naliczonego na powyższych zakupach poprzez dokonanie korekty uprzednio złożonych deklaracji VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

1. W zakresie pytania pierwszego

Zdaniem Wnioskodawcy, za poprawnością przedstawionego powyżej stanowiska przemawiają w szczególności następujące argumenty, tj.:

Brzmienie przepisów ustawy o VAT i klasyfikacja usług świadczonych przez M... na gruncie PKWiU

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym złączniku, pod pozycją 3, wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż zgodnie z art. 8 ust 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, co do zasady są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Jednocześnie, w myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293) do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem M..., kluczowe dla określenia prawidłowego traktowania dla celów VAT usługi, którą świadczy M... na rzecz Banku, jest właściwe ustalanie, do jakiego grupowania PKWiU należy zaliczyć opisaną wyżej usługę, zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU.

Zdaniem M..., działalność w zakresie opisanym w polu 54 niniejszego wniosku, ma charakter usługi pomocniczej w stosunku do usług pośrednictwa finansowego, świadczonych przez Bank, korzystający z sieci Agencji wykonujących działalność agencyjną w zakresie oferowania produktów bankowych D.. Za usługi pomocnicze do usług finansowych uznaje się bowiem usługi pomocnicze do działalności sklasyfikowanej w dziale 65 PKWiU. Należy w tym miejscu wskazać, iż działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest właśnie w dziale 65 zatytułowanym „Usługi pośrednictwa finansowego”.

O pomocniczym charakterze przedmiotowej usługi do usług pośrednictwa finansowego świadczy w szczególności fakt, że wszystkie działania oraz czynności podejmowane przez M..., realizowane są w ścisłym związku z działalnością Banku, tj. z pośrednictwem finansowym i mają na celu wsparcie tej działalności w obszarach produktów oferowanych przez Bank.

M... m.in. koordynuje przepływy pieniężne pomiędzy Bankiem a Agencjami, jak również jest upoważniona do przeprowadzania kontroli w Agencjach, w celu sprawdzenia, czy Agencje odpowiednio wywiązują się z powierzonych im zadań w zakresie świadczenia usług pośrednictwa finansowego. W świetle powyższego należy stwierdzić, że usługa świadczona przez M..., na którą składają się czynności mające na celu zapewnienie świadczenia przez Bank (korzystający z Agencji) usług pośrednictwa finansowego w sposób oczekiwany przez klientów Banku, jest usługą pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym.

W ocenie M..., usługa będąca przedmiotem niniejszego wniosku to usługa mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 – Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, według PKWiU z 2008 r. Jednocześnie, zdaniem M..., przedmiotowa usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 - Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione, według PKWiU z 1997 r.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej dokonanej przez OSK w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r.

W powyższej opinii OSK stwierdził, że przedstawiona powyżej usługa świadczona na rzecz Banku, mieści się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00 (według PKWiU z 1997 r.) – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe” oraz 66.19.99.0 (według PKWiU z 2008 r.) – „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączaniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”. OSK nie doprecyzował jednocześnie grupowania PKWiU do pełnego 10 cyfrowego poziomu, pozostawiając je na poziomie 8 cyfrowym. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż ostatnie dwie cyfry grupowania PKWiU 1997 r. 67.13.10-00 mogą przyjąć następujące kombinacje: -10 (Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów); -20 (Usługi doradztwa finansowego i maklerów); -30 (Usługi kantorów wymiany walut); -90 (Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione). OSK pozostawił jednak wskazówkę, która z powyższych 4 możliwości jest prawidłowa, dokonując klasyfikacji na gruncie PKWiU 2008 r. na pełnym, 7-cyfrowym poziomie.

OSK mając do wyboru, na gruncie PKWiU 2008 r., m.in. grupowanie właściwe dla doradztwa finansowego - 66.19.91.0 „Usługi związane z doradztwem finansowym”, sklasyfikował jednak usługę świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz D. do grupowania 66.19.99.0 – „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”. Tym samym OSK uznał, iż właściwym grupowaniem dla przedmiotowych usług, na gruncie PKWiU 1997 r. jest grupowanie inne niż 67.13.10-00.20. Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzonym przez OSK w przytoczonej opinii, prawidłowym grupowaniem PKWiU 1997 r. dla świadczonych na rzecz Banku usług jest grupowanie 67.13.10-00.90.

W świetle powyższego, M... pragnie zaznaczyć, że jakkolwiek treść załącznika nr 4 do ustawy o VAT wyłącza ze zwolnienia szereg usług pośrednictwa finansowego, w tym usługi klasyfikowane do grupowania PKWiU 1997r. 67.13.10-00.20, usługa świadczona przez M... na rzecz Banku nie należy do katalogu wyłączonych ze zwolnienia z VAT. Charakter tej usługi nie pozwala bowiem na przyporządkowanie jej do którejkolwiek z kategorii usług pośrednictwa finansowego, wobec których zwolnienie z VAT nie ma zastosowania.

Kompleksowy charakter usługi:

Przepisy ustawy o VAT oraz regulacje Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE.L.06.347.1 ze zm., dalej „Dyrektywa 112”) nie regulują bezpośrednio kwestii czynności złożonych.

Niemniej jednak, jak na to wskazują interpretacje organów skarbowych oraz orzecznictwo Europejskiego Trybunatu Sprawiedliwości (dalej: „ETS”), świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone.

„W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną.

Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług” .

W ramach świadczonej usługi pomocniczej do pośrednictwa finansowego, M... podejmuje i wykonuje szereg różnorodnych czynności, opisanych w polu 54 niniejszego wniosku.

Niektóre czynności, co do wykonywania których zobowiązała się Spółka (przedstawione jako czynności dodatkowe w stanie faktycznym), mają charakter jedynie czynności techniczno-administracyjnych i polegają na wykonywaniu działań uzupełniających w stosunku do czynności zasadniczych. Podejmowanie przez M... tych czynności jest niezbędne (podobnie jak wykonywanie wszystkich czynności wymienionych w niniejszym wniosku) dla zapewnienia wsparcia dla Banku dotyczącego wykonywania pośrednictwa finansowego w zakresie determinowanym przez czynności zasadnicze.

Niemniej jednak wszystkie czynności podejmowane i wykonywane przez M... pozostają w ścisłym związku z działalnością pośrednictwa finansowego wykonywaną przez Bank, m.in. za pośrednictwem Agencji. Czynności te są podejmowane przez M... w jednym nadrzędnym celu, tj. zapewnienia funkcjonowania sieci Agencji w sposób, aby wykonywały one czynności agencyjne w zakresie pośrednictwa finansowego, na rzecz D.. Z tego też względu, wszystkie czynności podejmowane przez M... w związku ze świadczeniem wskazanej usługi powinny być traktowane jako integralne elementy jednej kompleksowej usługi.

Poprawność wskazanej powyżej interpretacji została również potwierdzona we wskazanej powyżej opinii klasyfikacyjnej wydanej przez OSK Urzędu Statystycznego w Łodzi.

2. W zakresie pytania drugiego

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze w szczególności treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz okoliczność, iż przedmiotowa usługa świadczona przez M... jest zwolniona z VAT, M... co do zasady nie będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z zakupów towarów i usług w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania tej usługi.

Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, dotychczas M... naliczała podatek VAT należny w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług na rzecz Banku i jednocześnie odliczała podatek VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia tych usług.

Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe usługi są, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnione z opodatkowania VAT, M... powinna obecnie dokonać stosownej korekty odliczonego uprzednio przez Spółkę podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług w zakresie, w jakim te towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania tej usługi. Bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, iż w praktyce Spółka naliczała i deklarowała w składanych deklaracjach VAT podatek należny z tytułu świadczenia przedmiotowych usług przy zastosowaniu 22% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj