Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-294/10-4/MC
z 7 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-294/10-4/MC
Data
2010.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
podatek
podatek
uczelnie niepubliczne
uczelnie niepubliczne
zeznanie roczne
zeznanie roczne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy uczelnia postąpiła prawidłowo wykazując w części K w poz. 97 wartość poniesionych w 2008 r. kosztów niezasadnych i naliczyła z tego tytułu podatek?



Wniosek ORD-IN 452 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 31.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania kosztów niezasadnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 02 czerwca 2010 r. (data wpływu 07.06.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania kosztów niezasadnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest uczelnią niepaństwową, wpisaną do rejestru uczelni niepaństwowych. Uczelnia uzyskuje przychody głównie z tytułu usług edukacyjnych (np. opłaty czesnego). Pozostałe przychody pochodzą z najmu, dzierżawy itp. usług. Uczelnia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, jako jednostka przeznaczająca dochody na cele statutowe związane z kształceniem studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej.

W roku 2008 Uczelnia poniosła koszty niezasadne, tj. z tytułu reprezentacji, amortyzacji i ubezpieczenia samochodów ponad limit 20.000 EURO itp. Na działalności statutowej w roku 2008 koszty uzyskania przychodów (po wyłączeniu kosztów zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), przekroczyły sumę przychodów. Na całości działalności powstał dochód podatkowy. w trakcie roku 2008 r. Uczelnia przekazywała miesięczne zaliczki do Urzędu Skarbowego z tytułu przychodów z działalności pozastatutowej oraz ponoszenia przez Uczelnię kosztów niezasadnych. w rocznym rozliczeniu w części j w deklaracji CIT-8 za rok 2008 w pozycji 96 powstała nadpłata jako różnica między sumą wpłaconych zaliczek za rok podatkowy, a podatkiem należnym. w deklaracji CIT-8 za rok 2008 w części k w pozycji 97 Uczelnia wykazała poniesione wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów (koszty niezasadne), od których naliczyła należny podatek wykazany w pozycji 98. Na konto Urzędu Skarbowego Uczelnia przekazała różnicę między pozycją 98 a pozycją 96 deklaracji CIT-8. Urząd Skarbowy zwróci uczelni na konto nadpłatę z pozycji 96. Pracownik Urzędu w rozmowie telefonicznej poinformował, że Uczelnia nie powinna wykazywać w deklaracji CIT-8 w części k w pozycji 97 poniesionych wydatków z tytułu kosztów niezasadnych, ponieważ zostały już odliczone w pozycji 31 Deklaracji CIT-8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia postąpiła prawidłowo, wykazując w części k w pozycji 97 wartość poniesionych w 2008 r. kosztów niezasadnych i naliczyła z tego tytułu podatek...

Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił On prawidłowo wykazując w deklaracji CIT-8 za rok 2008 w części k w pozycji 97 poniesione w 2008 r. koszty niezasadne, jako wydatki na inne cele zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 tej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem, wydatki ponoszone przez podatników podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, czyli ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody oraz mają one związek z prowadzoną działalnością (tj. służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 - 3 wskazanej wyżej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

  1. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  2. przychodów wymienionych w art. 21 i 22, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się przychody wymienione w art. 21, jeżeli związane są z działalnością zakładu,
  3. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.


Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.


Natomiast w myśl art. 25 ust. 4 tej ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący uczelnią niepaństwową, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, jako jednostka przeznaczająca dochody na cele statutowe związane z kształceniem studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej. w roku 2008 poniósł On koszty niezasadne z tytułu reprezentacji, amortyzacji i ubezpieczenia samochodów ponad limit 20.000 EURO. w trakcie roku 2008 r. Uczelnia przekazywała miesięczne zaliczki do Urzędu Skarbowego z tytułu przychodów z działalności pozastatutowej oraz ponoszenia przez Uczelnię kosztów niezasadnych. w rocznym rozliczeniu CIT-8 Uczelnia wykazała powyższe koszty w części k w pozycji 97.

Reasumując, stwierdzić należy, iż Uczelnia wykazała w poz. 97 części k wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów niezasadnie.

W części D w poz. 31 rocznego rozliczenia CIT-8 wykazuje się bowiem koszty uzyskania przychodów, tj. poniesione wydatki pomniejszone o koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Nie ujęcie tych wydatków w poz. 31 w części D.2 spowoduje, iż zwiększy się dochód i podstawa opodatkowania o równowartość tych wydatków.

Końcowo wyjaśnia się, iż tut. Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej zwolnienia poniesionych wydatków z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj