Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1117/09/ES
z 3 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1117/09/ES
Data
2010.02.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe


Istota interpretacji
opodatkowanie premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009r. (data wpływu 4 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 12 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 12 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę ramową o długotrwałej współpracy gospodarczej ze swoim największym odbiorcą. Umowa zawiera wiele art. dotyczących zamówień, dostaw, towarów, cen, dokumentowania itp. Na podstawie art. 19 umowy strony przewidziały możliwość przyznawania premii pieniężnej (poniżej treść tego art.).

„Strony postanawiają, że z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym Dostawca przyzna C. premię pieniężną. Warunkiem przyznania premii pieniężnej na rzecz C. jest zrealizowanie w stosunkach handlowych z Dostawcą określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego. Szczegółowe zasady określania wysokości premii pieniężnych określi odrębna umowa stanowiąca załącznik do niniejszej umowy. Okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, chyba, że umowa przyznania premii pieniężnej o której mowa stanowi inaczej.

Obrót netto wynika z faktur VAT dokumentujących sprzedaż, wystawionych na rzecz C. przez Dostawcę i dotyczących faktycznie zrealizowanych dostaw w okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów oraz korekt sprzedaży, w szczególności spowodowanych zwrotem towarów. Podstawą obciążenia Dostawcy premią pieniężną będzie pisemne potwierdzenie przez Dostawcę osiągniętego obrotu. Brak takiego potwierdzenia w terminie 7 dni od otrzymania informacji przez Dostawcę oznacza akceptację przez Dostawcę wielkości obrotu przyjętego przez C. i upoważnia ją do wystawienia dokumentu rozliczeniowego w oparciu o wyliczony przez nią obrót.

W przypadku, gdy C. nabędzie prawo do otrzymania premii pieniężnej wystawi Dostawcy dokument rozliczeniowy zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Należność z tytułu premii będzie płatna w terminie 30 dni od daty wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Dostawca wyraża zgodę na potrącenie kwoty premii pieniężnej od należności, do jakich uiszczenia zobowiązana jest C. z tytułu zapłaty za towary nabyte od Dostawcy." Inne art. umowy nie warunkują w żaden sposób wypłatę premii.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego otrzymujący premię C. wystawia fakturę VAT.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. C. nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy czynności mających na celu zwiększenie (intensyfikację) poziomu sprzedaży towarów dostawcy lub jakiejkolwiek usługi.

Premie są wyliczane w kwocie 200 zł od kwoty stałej 10 000 zł i kwoty dodatkowej za każde 10 000,00 zł ponad podstawę - 200,00 zł. (Np. w okresie rozliczeniowym zrealizowano obrót 9 540 000,00 - premia 190 800,00 zł).

Obrót wylicza C., dostawca potwierdza obrót, a brak takiego potwierdzenia w terminie 7 dni od otrzymania informacji przez Dostawcę oznacza akceptację wielkości obrotu przyjętego przez C. i upoważnia ją do wystawienia dokumentu rozliczeniowego w oparciu o wyliczony przez nią obrót.

Nie ma potrzeby ustalania czy C. spełnia wszystkie warunki uprawniające do otrzymania premii bo takich warunków nie ma. Z zawartej umowy nie wynika uzależnienie otrzymania premii pieniężnych od takich działań jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości w określonym czasie, ani od terminowych regulowań należności ani od posiadania pełnego asortymentu towarów czy reklamy towarów itp.

Zawarta umowa ustalająca zasady wypłacania premii pieniężnych nie określa działań jakie miałaby podejmować C. w celu intensyfikacji sprzedaży, a tym samym takie działania nie są potwierdzane a co za tym idzie niepodejmowanie działań nie zawartych w umowie nie rodzi sytuacji, że premia może być nie wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010r.:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek zawarty w fakturze VAT skoro na podstawie ostatnich orzeczeń sądów i interpretacji indywidualnych izb skarbowych premia pieniężna nie jest usługą i VAT wykazany w fakturze nie będzie podlegał odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 stycznia 2010r.): ma prawo odliczyć podatek VAT zawarty w fakturze wystawionej przez C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r., gdyż we wniosku z dnia 30 października 2009r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
      określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    1. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Dostawca) będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT zawarł umowę ramową o długotrwałej współpracy gospodarczej ze swoim największym odbiorcą. Umowa zawiera wiele art. dotyczących zamówień, dostaw, towarów, cen, dokumentowania itp. Na podstawie art. 19 umowy strony przewidziały możliwość przyznawania premii pieniężnej.

Warunkiem przyznania premii pieniężnej na rzecz Odbiorcy jest zrealizowanie w stosunkach handlowych z Dostawcą określonego obrotu netto w ciągu okresu rozliczeniowego. Szczegółowe zasady określania wysokości premii pieniężnych określi odrębna umowa stanowiąca załącznik do niniejszej umowy. Okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, chyba, że umowa przyznania premii pieniężnej o której mowa stanowi inaczej.

Obrót netto wynika z faktur VAT dokumentujących sprzedaż, wystawionych na rzecz Odbiorcy przez Dostawcę i dotyczących faktycznie zrealizowanych dostaw w okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów oraz korekt sprzedaży, w szczególności spowodowanych zwrotem towarów. Podstawą obciążenia Dostawcy premią pieniężną będzie pisemne potwierdzenie przez Dostawcę osiągniętego obrotu. Brak takiego potwierdzenia w terminie 7 dni od otrzymania informacji przez Dostawcę oznacza akceptację przez Dostawcę wielkości obrotu przyjętego przez Odbiorcę i upoważnia go do wystawienia dokumentu rozliczeniowego w oparciu o wyliczony przez niego obrót.

W przypadku, gdy Odbiorca nabędzie prawo do otrzymania premii pieniężnej, wystawi Dostawcy dokument rozliczeniowy zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Należność z tytułu premii będzie płatna w terminie 30 dni od daty wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Dostawca wyraża zgodę na potrącenie kwoty premii pieniężnej od należności, do jakich uiszczenia zobowiązany jest Odbiorca z tytułu zapłaty za towary nabyte od Dostawcy. Inne art. umowy nie warunkują w żaden sposób wypłaty premii.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego otrzymujący premię Odbiorca wystawia fakturę VAT.

Odbiorca nie wykonuje na rzecz Dostawcy czynności mających na celu zwiększenie (intensyfikację) poziomu sprzedaży towarów Dostawcy lub jakiejkolwiek usługi.

Premie są wyliczane w kwocie 200 zł od kwoty stałej 10 000 zł i kwoty dodatkowej za każde 10 000,00 zł ponad podstawę - 200,00 zł.

Obrót wylicza Odbiorca, Dostawca potwierdza obrót, a brak takiego potwierdzenia w terminie 7 dni od otrzymania informacji przez Dostawcę oznacza akceptację wielkości obrotu przyjętego przez Odbiorcę i upoważnia go do wystawienia dokumentu rozliczeniowego w oparciu o wyliczony przez niego obrót.

Nie ma potrzeby ustalania czy Odbiorca spełnia wszystkie warunki uprawniające do otrzymania premii bo takich warunków nie ma. Z zawartej umowy nie wynika uzależnienie otrzymania premii pieniężnych od takich działań jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości w określonym czasie, ani od terminowych regulowań należności ani od posiadania pełnego asortymentu towarów czy reklamy towarów itp.

Zawarta umowa ustalająca zasady wypłacania premii pieniężnych nie określa działań jakie miałby podejmować Odbiorca w celu intensyfikacji sprzedaży, a tym samym takie działania nie są potwierdzane a co za tym idzie niepodejmowanie działań nie zawartych w umowie nie rodzi sytuacji, że premia może być nie wypłacana.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne wypłacane Odbiorcy stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania.

W przedmiotowej sprawie obrót netto stanowiący podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej wynika bowiem z faktur VAT dokumentujących sprzedaż, wystawionych na rzecz Odbiorcy przez Wnioskodawcę i dotyczących faktycznie zrealizowanych dostaw w okresie rozliczeniowym, po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów oraz korekt sprzedaży, w szczególności spowodowanych zwrotem towarów. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez Odbiorcę.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – Odbiorca nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy czynności mających na celu zwiększenie (intensyfikację) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy lub jakiejkolwiek usługi.

Nie można zatem uznać, by wystawiana przez kontrahenta faktura dotycząca premii pieniężnej dokumentowała jakiekolwiek usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż faktura dotycząca premii pieniężnej nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności dokonywanych przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy, poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie osiągniętych obrotów. Oznacza to zatem, że Odbiorca nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Odbiorcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi dokumentowanymi fakturą dotyczącą premii pieniężnej.

W związku z tym, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do potraktowania podatku VAT wykazanego w otrzymanej od Odbiorcy fakturze VAT dotyczącej premii pieniężnej jako podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, bowiem faktura ta nie dokumentuje dokonania zakupu żadnych towarów ani usług świadczonych przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahenta Wnioskodawcy, któremu wypłacane są premie pieniężne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj