Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-463/10-3/MM
z 21 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-463/10-3/MM
Data
2010.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
badania naukowe
badania naukowe
badanie
badanie
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
faktura VAT
projekt
projekt
usługi naukowo-badawcze
usługi naukowo-badawcze


Istota interpretacji
czynności wykonywane w związku z realizacją projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym czynności te nie powinny być dokumentowane za pomocą faktur VAT



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24.06.2010r. (data wpływu 01.07.2010r.), uzupełnione odpowiedzią na wezwanie z dnia 23.08.2010r. (data wpływu 26.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zadania realizowanego w ramach projektu badawczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zadania realizowanego w ramach projektu badawczego. Wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 11.08.2010r. znak IPPP2/443-463/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Instytut w x, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane. Strukturą sprzedaży określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku 2009 wynosi 3% (zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, wartość ta może ulec zmianie). Pozostałe 97% podatku zostanie poniesione ostatecznie, ponieważ związane będzie z działalnością zwolnioną (usługami medycznymi).

Przedmiotem działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych oraz działalności leczniczo-usługowej ukierunkowanej na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży.

Realizując zadania statutowe związane z prowadzonymi badaniami naukowymi oraz pracami badawczo-rozwojowymi Instytut złożył do Fundacji x (dalej: Fundacja) ofertę, swojego pracownika naukowego (kierownika projektu) na konkurs o realizację projektu badawczego pt.: „Wpływ suplementacji witaminą D w okresie laktacji na zasoby ustrojowe witaminy D, masę kostną oraz skład ciała matek karmiących oraz ich dzieci karmionych piersią”. Fundacja po dokonaniu oceny zgłoszonych ofert przyznała Instytutowi środki finansowe na realizację zadań badawczych w ramach projektu.

Warunkiem finansowania projektu przez Fundację jest zawarcie umowy pomiędzy Instytutem a Fundacją o realizację projektu badawczego. Planowany okres realizacji projektu wynosi 2 lata - od 10.06.2010r do 10.06.2012r. Umowa o realizację projektu badawczego zakłada, że Instytut - wykonawca projektu będzie otrzymywał z Fundacji środki finansowe na realizację kolejnych etapów zadania badawczego. Rozliczenia płatności z Fundacją odbywać się będą na podstawie faktur VAT.

Pierwsza zaliczka na realizację pierwszego etapu zadania badawczego została wpłacona na rachunek bankowy Instytutu w terminie 5 dni po podpisaniu umowy przez strony. Kolejne płatności będą przekazane przez Fundację, w terminie do 14 dni od dnia otrzymania faktury VAT wystawionej zgodnie z harmonogramem realizacji projektu i raportu z wykonania poprzedniego etapu zadania badawczego. Harmonogram realizacji zadań badawczych jest załącznikiem do umowy. Zgodnie z zapisami w umowie, środki finansowe przeznaczone na realizację projektu muszą być wykorzystane zgodnie z planem, a niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi, tak więc przyznane środki finansowe będą mogły być wykorzystane tylko na pokrycie kosztów realizowanego projektu.

W ramach projektu zaplanowane do realizacji przez Instytut zostały następujące zadania:

  1. Zakup preparatów witaminowych,
  2. Rekrutacja i randomizacja par matka-dziecko,
  3. Wykonanie badań wyjściowych,
  4. Wizyty z badaniami kontrolnymi po 3 i 6 miesiącach,
  5. Utworzenie i prowadzenie bazy danych,
  6. Podsumowanie i analiza statystyczna uzyskanych wyników, opracowanie i publikacja wyników i wniosków w czasopismach medycznych.

W związku z realizacją w/w zadań zostaną poniesione następujące koszty:

  1. Koszt wynagrodzeń członków zespołu badawczego,
  2. Koszt wykonania badań antropometrycznych, biochemicznych i densytometrycznych u pacjentów,
  3. Koszt zakupu preparatów witaminowych,
  4. Koszt zakupu materiałów biurowych,
  5. Koszt wyjazdu na konferencję naukową (koszt podróży, utrzymania oraz opłat za uczestnictwo w konferencji),
  6. Koszt wykonania analizy statystycznej,
  7. Koszt wydania opinii przez Komisję Bioetyczną.

Wyniki badań uzyskane w ramach realizacji zadań badawczych przyczynią się do optymalizacji postępowania w zakresie profilaktyki niedoborów witaminy D u kobiet w okresie ciąży i laktacji oraz u ich potomstwa. Ma ono na celu zapobieganie konsekwencjom niedoborów witaminy D również w dłuższej perspektywie czasowej. Wiadomo bowiem, że niedobory witaminy D to zwiększone ryzyko osteoporozy, chorób o podłożu autoimmunologicznym, nowotworów oraz chorób sercowo— naczyniowych. Badanie to przyczyni się więc do poprawy w przyszłości jakości życia kobiet i ich dzieci.

Zapis w umowie o realizację projektu badawczego zakłada, że Instytutowi przysługiwać będzie prawo do własności wyników badań naukowych oraz uzyskiwania przychodów z ich odpłatnego udostępniania lub sprzedaży, w tym także sprzedaży za granicę z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów. Również Instytutowi będą przysługiwać prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku opracowania wyników badań uzyskanych w ramach Projektu, w tym prawo do publikacji opracowania. Fundacja będzie otrzymywała od Instytutu raporty z realizacji kolejnych zadań badawczych oraz raport końcowy po zakończeniu projektu.

Odbiorcy wyników projektu: Odbiorcą wyników badań będzie środowisko medyczne - głównie lekarze. Nie będzie komercjalizacji wyników badań, wyniki badań będą rozpowszechniane — przekazane bezpłatnie do wiadomości na konferencjach naukowych i publikowane w czasopismach i pismach medycznych, co wiąże się z ponoszeniem kosztów. Udział w konferencji i koszty publikacji są uwzględnione w budżecie projektu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

  1. Po przeprowadzonej analizie, w związku z otrzymanym wezwaniem do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca powziął w wątpliwość fakt wystawiania faktur VAT po otrzymaniu zaliczek z Fundacji na realizację zadania badawczego. Fundacja przekazuje środki na finansowanie projektu, a prace prowadzone w ramach projektu nie są usługą dla konkretnego odbiorcy. Są to badania, które przyczyniają się do postępu nauk medycznych, a tym samym posłużą całemu społeczeństwu. W związku z tym nie podlegają ustawie o VAT. Wnioskodawca zamierza wystawiać noty obciążeniowe na potwierdzenie zaliczek otrzymywanych z Fundacji na realizację projektu.
  2. Zgodnie z umową o realizację projektu badawczego zawartą 10.06.2010r. pomiędzy Instytutem, a Fundacją, Wykonawcy (Instytutowi) przysługuje prawo do własności wyników badań naukowych. Fundacja jest jedynie stroną finansującą wykonanie projektu badawczego. Fundacja będzie informowana o wynikach badań naukowych tylko poprzez składane raporty z wykonania etapów zadania badawczego zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu, które będą podstawą do przyznania kolejnych zaliczek na realizację Projektu w ramach kwoty przyznanej Instytutowi umową.
  3. Zgodnie z umową o realizację projektu badawczego zawartą 10,06.2010r. pomiędzy Instytutem, a Fundacją, prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku opracowania wyników badań w ramach Projektu, w tym prawo do publikacji opracowania, przysługują Wykonawcy (Instytutowi).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Instytut postąpił zgodnie z przepisami prawa wystawiając fakturę VAT po otrzymaniu pierwszej zaliczki na realizację projektu badawczego...
  2. Czy wystawiając fakturę VAT Wnioskodawca zastosował prawidłową stawkę podatku „niepodlegające opodatkowaniu”...
  3. Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo rozliczając płatności z Fundacją - fakturami VAT - podczas realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wystawiając fakturę VAT postąpił on zgodnie z zapisem § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie faktur, z którego wynika, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymaną zaliczkę nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano tę zaliczkę.
  2. Jeżeli z zawartej umowy wynika, że Fundacja jedynie finansuje projekt badawczy i nie jest dokonywane przez Wnioskodawcę żadne świadczenie na rzecz czy to osoby fizycznej, czy osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. czynność (świadczenie usługi) podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Rozliczenia płatności z Fundacją podczas realizacji projektu - fakturami VAT - są zgodne z przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może zostać dokonane na podstawie analizy zawartych umów cywilnoprawnych.

Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług badawczych, naukowych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługi badawcze są realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Fundacją o realizację wykonania projektu badawczego pt.: „Wpływ suplementacji witaminą D w okresie laktacji na zasoby ustrojowe witaminy D, masę kostną oraz skład ciała matek karmiących oraz ich dzieci karmionych piersią”. Umowa na realizację projektu przewiduje, że Wnioskodawca jako wykonawca projektu będzie otrzymywał z Fundacji środki finansowe na realizację kolejnych etapów zadania badawczego. Środki te muszą być wykorzystane zgodnie z planem, a niewykorzystane środki bądź wykorzystane niezgodnie z umową podlegają zwrotowi, tak więc przyznane środki finansowe będą mogły być wykorzystane tylko na pokrycie kosztów realizowanego projektu. Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do własności wyników badań naukowych. Fundacja jest jedynie stroną finansującą wykonanie projektu badawczego. Fundacja będzie informowana o wynikach badań naukowych tylko poprzez składane raporty z wykonania etapów zadania badawczego zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu. Prawa autorskie majątkowe do utworu powstałego w wyniku opracowania wyników badań w ramach Projektu, w tym prawo do publikacji opracowania, przysługują Wnioskodawcy.

A zatem, w przedstawionej sprawie, Fundacja występuje wyłącznie jako strona finansująca projekt, wyniki prac badawczych będą stanowiły własność wykonawcy projektu (Wnioskodawcy), a nie Fundacji. Fundacja ta nie będzie zarządzała prawami do wykorzystania wyników tych prac, nie będzie tym samym występowała w charakterze odbiorcy usług. Prawa autorskie do wyników prac nad projektem należą do Wnioskodawcy. A zatem nie można uznać, że Fundacja ta jest odbiorcą – beneficjentem usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, przekazywane na realizację zadania środki finansowe nie mają charakteru wynagrodzenia za wyświadczone usługi, lecz umożliwiają wykonanie czynności naukowych, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w związku z realizowanym projektem naukowym nie mieszczą się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Definicję legalną sprzedaży zawiera art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z przepisem tym koresponduje przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnosząc przedstawioną powyżej analizę przepisów prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności związane z realizowanym projektem naukowym nie mieszczą się w przedmiotowym pojęciu dostawy towarów oraz świadczenia usług, nie dochodzi tutaj do sprzedaży w myśl powołanego powyżej przepisu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT dokumentujących dokonane czynności naukowe.

Reasumując, czynności wykonywane w związku z realizacją projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym czynności te nie powinny być dokumentowane za pomocą faktur VAT. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy nadmienia, ustosunkowując się do fragmentu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego w uzupełnieniu do wniosku odnośnie dokumentowania rozliczeń Wnioskodawcy z Fundacją w związku z realizacją projektu za pomocą not obciążeniowych, iż nota obciążeniowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj