Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1098/10/AK
z 27 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1098/10/AK
Data
2010.08.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
koncesje
koncesje
podział
podział
przychód
przychód
składniki majątkowe
składniki majątkowe
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy opisana transakcja podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego w rozumieniu Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy transakcja podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy transakcja podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625 ze zm.) prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną, udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 28 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja OEE"). Oprócz podstawowej działalności polegającej na obrocie energią elektryczną Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, na podstawie koncesji udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 30 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja WEE").

Wnioskodawca, w związku z projektowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, planuje dokonać podziału Spółki przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH"), poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej (dalej: „Spółka przejmująca") zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. W następstwie dokonanego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i po dniu podziału będzie prowadził działalność wyłącznie w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE.

W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, Wnioskodawca jest właścicielem szeregu urządzeń wytwórczych (hydrozespołów), tj. zespołów obiektów budowlanych i urządzeń technicznych służących faktycznemu wytwarzaniu energii elektrycznej, przypisanych, odpowiednio do ich lokalizacji następującym jednostkom:

  1. Elektrownia Wodna ...,
  2. Elektrownia Wodna ...,
  3. Elektrownia Wodna ...,
  4. Elektrownia Wodna ...,
  5. Elektrownia Wodna ...,
  6. Elektrownia Wodna ...,

(zwanych dalej łącznie „Elektrownie wodne").

Ponadto w skład majątku Wnioskodawcy przypisanego poszczególnym Elektrowniom wodnym wchodzą nieruchomości gruntowe, budynki, budowle oraz urządzenia techniczne stanowiące środki trwałe, jak również wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku wykorzystywane przy prowadzeniu działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.

Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej związanych jest ponadto szereg nieruchomości (gruntów oraz budynków i budowli wraz z wyposażeniem) pełniących zadania pomocnicze względem działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej, w szczególności są to budynki socjalne (hotelowe), mieszczące pomocnicze urządzenia techniczne (rozdzielnie elektryczne) oraz inne materialne składniki majątku, np.: wyposażenie Biura Nadzoru Wytwarzania itp.

Wnioskodawca zawarł ze spółką posiadającą niezbędny potencjał ludzki i organizacyjny oraz doświadczenie, umowę o eksploatację urządzeń i obiektów energetycznych (dalej „Umowa eksploatacyjna”), której przedmiotem jest w szczególności wykonywanie czynności eksploatacyjnych urządzeń i obiektów energetycznych będących własnością Wnioskodawcy Elektrowni Wodnych. Ponadto umowa obejmuje swym zakresem prowadzenie ruchu urządzeń energetycznych oraz prowadzenie gospodarki wodnej na zbiornikach wodnych związanych z Elektrowniami wodnymi, zgodnie z posiadanymi pozwoleniami wodnoprawnymi. W celu zapewnienia realizacji produkcji energii elektrycznej w należących do Wnioskodawcy Elektrowniach wodnych, Wnioskodawca zawarł ponadto szereg umów dotyczących najmu i dzierżawy składników majątku (głównie nieruchomości gruntowych i budynków) niezbędnych lub przydatnych do prawidłowego prowadzenia działalności związanej z eksploatacją urządzeń i obiektów energetycznych Elektrowni wodnych, a także umowy dystrybucyjne dotyczące energii wytwarzanej w Elektrowniach wodnych, który to wymóg wynika z przepisów Prawa energetycznego oraz Koncesji WEE. Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych związane są także umowy, których przedmiotem jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury Elektrowni wodnych oraz porozumienia dotyczące partycypacji w kosztach utrzymania stopni wodnych i użytkowania zbiorników wodnych.

Wnioskodawca wskazuje, że wydzieleniem ze Spółki objęte zostaną wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, tj. w szczególności:

  • nieruchomości gruntowe,
  • budynki,
  • budowle,
  • urządzenia techniczne,
  • wyposażenie oraz inne składniki majątkowe;
  • niematerialne składniki majątku, a w szczególności:
  1. Koncesja WEE,
  2. pozwolenia wodnoprawne oraz
  3. prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, tj. w szczególności wynikające z:
    • Umowy eksploatacyjnej,
    • umów najmu i dzierżawy nieruchomości,
    • umów inwestycyjnych dotyczących obiektów Elektrowni wodnych itp.


W skład zespołu składników majątkowych objętych wydzieleniem do Spółki przejmującej wchodzić będą ponadto wszystkie zobowiązania Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności polegającej na produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które wskazane zostały powyżej. Działalność związana z wytwarzaniem energii elektrycznej podlega u Wnioskodawcy formalnemu wyodrębnieniu w formie wewnętrznej jednostki organizacyjnej Biura Nadzoru Wytwarzania (dalej: „Biuro NW"), do którego zadań należy w szczególności:

  • koszty amortyzacji środków trwałych;
  • koszty podatku od nieruchomości;
  • koszty koncesji i innych opłat publicznoprawnych, związanych z korzystaniem ze środowiska naturalnego;
  • koszty remontów;
  • koszty eksploatacji (w szczególności wynikające z Umowy eksploatacyjnej);
  • koszty wynagrodzenia pracownika Biura WN;
  • inne koszty;

ewidencjonowane są przez Wnioskodawcę na osobnych kontach księgowych w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

Wnioskodawca, będąc podmiotem prowadzącym działalność podstawową w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, sprzedaje swoim klientom energię elektryczną pochodzącą od dostawców zewnętrznych, jak i produkowaną w Elektrowniach wodnych. Tym samym w celu ustalenia wysokości przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w Elektrowniach wodnych dla celów sprawozdawczości zarządczej dokonuje jej wyceny w cenach rynkowych (odnoszonych do ilości faktycznie wyprodukowanej i sprzedanej energii pochodzącej z Elektrowni wodnych). Wyodrębnione w ten sposób dane umożliwiają Wnioskodawcy ustalenie wyniku na działalności wytwórczej dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej. Ponadto do przychodów związanych ze składnikami majątku podlegającymi wydzieleniu Wnioskodawca zalicza przychody z tytułu czynszu najmu i dzierżawy nieruchomości. Wydzieleniem do Spółki przejmującej objęte zostaną zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące wydzielanego zespołu składników majątkowych, jak również stanowiące ich podstawę dokumenty źródłowe (umowy, porozumienia, faktury itp.).

Po dokonaniu podziału spółki Wnioskodawcy, przez wydzielenie do Spółki przejmującej zorganizowanego zespołu składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, Spółka będzie w dalszym ciągu prowadziła swoją podstawową działalność w zakresie obrotu energią elektryczną w oparciu o posiadane materialne i niematerialne składniki majątku, na podstawie Koncesji OEE, a ponadto zachowana zostanie jej struktura organizacyjna (z wyłączeniem podlegającego wydzieleniu Biura NW) oraz realizowane będą wszystkie dotychczasowe funkcje (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej). Wnioskodawca po wydzieleniu posiadać będzie także wszelkie zobowiązania, funkcjonalnie związane z dotychczas prowadzoną działalnością w zakresie sprzedaży energii elektrycznej, jak również dotyczące jej przychody i koszty. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, pozostała po podziale część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „Ustawa CIT”).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisana transakcja podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych skutkować będzie powstaniem przychodu podatkowego w rozumieniu Ustawy CIT... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy CIT, przychodem w spółce podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia, w przypadku, gdy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, mający podlegać wydzieleniu do Spółki Przejmującej zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związany z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a Ustawy CIT. Skoro zatem pozostała w spółce Wnioskodawcy część działalności polegającej na obrocie energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE, prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niepodlegające wydzieleniu do Spółki przejmującej stanowi ponad wszelką wątpliwość zorganizowaną część przedsiębiorstwa (działalność w zakresie obrotu energią elektryczną stanowi podstawy przedmiot działalności Spółki), zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, w związku z podziałem spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie na podstawie przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „updop”), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie w następujących sytuacjach:

  • na każdą ze spółek przejmujących lub nowo zawiązanych nie przechodzi zorganizowana część przedsiębiorstwa (przy podziale przez przejęcie) lub
  • na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną przeniesione zostają składniki majątku nie stanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub na spółkę zostanie przeniesiona zorganizowana część przedsiębiorstwa, lecz majątek pozostały w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa (przy podziale przez wydzielenie).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z podziałem Spółki przez wydzielenie.

W interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2010 r. Znak IBPBI/2/423-877/10/AK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych i niemajątkowych a także zobowiązań związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, wydzielony do spółki przejmującej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego pozostała w Spółce część przedsiębiorstwa związana z działalnością polegającą na obrocie energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE (będąca podstawową działalnością Spółki) również stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, skoro zarówno majątek, który pozostaje w spółce dzielonej, jak i majątek wydzielony do spółki przejmującej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, w związku z podziałem przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych po stronie Spółki nie dojdzie do powstania przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 updop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj