Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-240a/10/MK
z 17 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-240a/10/MK
Data
2010.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
nota księgowa
nota księgowa
powstanie przychodu
powstanie przychodu
premia pieniężna
premia pieniężna
przychód
przychód


Istota interpretacji
Czy za datę powstania przychodu z tytułu otrzymanej przez wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusa) za dokonywanie w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości, czy też za dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminową zapłatę innych należności przysługujących danemu kontrahentowi wnioskodawcy od wnioskodawcy, o której to premii mowa w zdarzeniu przyszłym nr 2 (w pkt II poz. 54 wniosku), należy uznać dzień otrzymania zapłaty tejże premii, np. dzień wpływu środków na rachunek bankowy wnioskodawcy?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodu z tytułu premii pieniężnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu wpływu 20 maja 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji podatkowej przychodu z tytułu premii pieniężnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzeń przyszłych.


Zdarzenie przyszłe nr 1

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Zgodnie z § 5 Statutu zamierza podjąć działalność gospodarczą związaną ze sprzedażą towarów.

Jako sprzedawca zamierza stosować system premii (bonusów) pieniężnych, polegający na tym, iż wypłacał będzie danemu kontrahentowi premie (bonusy) pieniężne za osiągnięcie w danym czasie określonego poziomu obrotów, tj. z tytułu dokonywania przez tegoż kontrahenta u wnioskodawcy zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości w danym określonym czasie, oraz z tytułu dokonywania przez danego kontrahenta na rzecz wnioskodawcy w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowych płatności innych należności przysługujących wnioskodawcy.

Premie te nie będą związane z konkretną dostawą nie będą więc stanowić rabatu, ani nie będą stanowić skonta. Premie te wypłacane będą po osiągnięciu w określonym danym czasie określonych pułapów (progów) obrotów, tj. wartości lub ilości zakupów lub terminowych płatności w danym okresie i w określony sposób. Wysokość premii będzie uzależniona od tego jaki pułap (próg) zakupów w danym określonym okresie osiągnie kontrahent. Kontrahent nie będzie zobowiązany do świadczenia na rzecz wnioskodawcy usług marketingowych. Premia wypłacana będzie po upływie określonego okresu, np. po upływie roku, kwartału, miesiąca.

Ustalenie wysokości premii pieniężnej i jej wypłata następować będzie po zakończeniu danego roku/kwartału/miesiąca, w następnym roku/kwartale/miesiącu na podstawie zastosowanego systemu premiowania i uzyskanego pułapu (progu) poziomu obrotu za dany rok/kwartał/miesiąc lub oceny terminowości dokonanych na rzecz wnioskodawcy jako sprzedawcy w danym okresie: roku/ kwartale/miesiącu płatności za zrealizowane dostawy i terminowości płatności innych należności przysługujących wnioskodawcy od danego kontrahenta.

Potencjalne ustalenie i zapłata premii nastąpi nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego i nie później niż do upływu terminu do złożenia zeznania. System i zasady premiowania określone będą w zawartych między stronami umowach o współpracy dotyczących zasad i warunków zakupu przez danego kontrahenta towarów u wnioskodawcy.


Zdarzenie przyszłe nr 2

Wnioskodawca w ramach podjętej działalności gospodarczej handlowej jako Kupujący uczestniczył będzie w takich samych jak opisane w zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I) systemach premii pieniężnych (bonusów) u swoich Dostawców.

I tak, system premii (bonusów) pieniężnych polegał będzie na tym, iż kontrahent wnioskodawcy jako sprzedawca wypłacał będzie wnioskodawcy, jako kupującemu, premie (bonusy) pieniężne z tytułu dokonywania przez wnioskodawcę u tegoż kontrahenta w danym określonym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości oraz z tytułu dokonywania przez wnioskodawcę na rzecz danego kontrahenta w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowej płatności innych należności przysługujących danemu kontrahentowi od wnioskodawcy.

Premie te nie będą związane z konkretną dostawą nie będą więc stanowić rabatu, ani nie będą stanowić skonta. Premie te wypłacane będą pod warunkiem osiągnięcia określonych pułapów (progów) obrotów, tj. wartości lub ilości zakupów w określonym danym czasie, lub dokonywania terminowej płatności w danym okresie i w określony sposób. Wysokość premii będzie uzależniona od tego jaki pułap (próg) zakupów w danym określonym okresie osiągnie wnioskodawca u danego kontrahenta.

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do świadczenia usług marketingowych na rzecz danego sprzedawcy. Premia wypłacana będzie po upływie danego określonego okresu, np. po upływie roku, kwartału, miesiąca. Ustalenie wysokości premii pieniężnej i jej wypłata przez sprzedawcę następować będzie po zakończeniu danego roku/kwartału/miesiąca w następnym roku/kwartale/miesiącu na podstawie zastosowanego systemu premiowania i uzyskanego pułapu (progu) poziomu obrotu za dany rok/kwartał/miesiąc lub oceny terminowości dokonanych na rzecz danego kontrahenta przez wnioskodawcę w danym okresie: roku/kwartale/miesiącu płatności za zrealizowane dostawy i inne należności przysługujące danemu kontrahentowi od wnioskodawcy.

Potencjalne ustalenie i wypłata premii nastąpi nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego i nie później niż do upływu terminu do złożenia zeznania. System i zasady premiowania określone będą w zawartych między stronami umowach o współpracy dotyczącej zasad i warunków zakupu towarów przez wnioskodawcę u danego kontrahenta.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Zdarzenie przyszłe nr 1

Pytanie 1 – w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy premie (bonusy) pieniężne, o których mowa w zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I poz. 54 wniosku), które będą przyznawane przez wnioskodawcę na rzecz danych kontrahentów za dokonywanie u wnioskodawcy przez tychże kontrahentów zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości w danym określonym czasie, czy też dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i innych należności przysługujących wnioskodawcy od tychże kontrahentów, a więc premie nie związane z konkretną dostawą


  1. nie stanowią rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie wymagają wystawienia faktur korygujących VAT,
  2. nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz wnioskodawcy przez danego kontrahenta (kupującego) i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w konsekwencji brak podstaw do wystawiania przez danego kupującego faktur VAT obejmujących ustalone premie (bonusy) pieniężne,
  3. są obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług i ich przyznanie nie powinno być dokumentowane fakturą VAT ani korektą faktury VAT, a wystarczającym dokumentem księgowym dokumentującym przyznanie premii pieniężnej (bonusa) w tym zakresie będzie nota księgowa wystawiona przez sprzedawcę jako podmiot przyznający i wypłacający premię (bonus) pieniężną.


Pytanie 2 – w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Czy wydatki z tytułu przyznanych premii pieniężnych (bonusów), o których mowa zdarzeniu przyszłym nr 1 (w pkt I poz. 54 wniosku), które będą ponoszone przez wnioskodawcę płacącego premię będą ściśle powiązane z osiągniętym w danym roku przychodem, tzn. roku w którym wnioskodawca osiągnąłby przychody w związku z realizacją umowy premiowanej bonusami, a wobec tego stanowić będą koszt uzyskania przychodu za rok, w którym powstałby tenże przychód z tytułu realizacji umowy premiowanej bonusami, nawet jeśli nota księgowa zostałaby przez wnioskodawcę wystawiona w roku następnym i w roku następnym nastąpiłaby faktyczna zapłata premii pieniężnej (bonusa) przy założeniu, że wypłata premii nastąpiłaby nie później niż w terminach, o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli nie później niż do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego lub złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym powstałby przychód z tytułu realizacji umowy premiowanej bonusami i nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania za tenże rok...


Zdarzenie przyszłe nr 2

Pytanie 1 – w zakresie podatku od towarów i usług:

Czy premie (bonusy) pieniężne, o których mowa w pkt II poz. 54 wniosku, które będą przyznawane wnioskodawcy przez jego kontrahentów za dokonywanie przez wnioskodawcę u tychże kontrahentów w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości oraz za dokonywanie przez wnioskodawcę na rzecz tychże kontrahentów w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i innych należności przysługujących tymże kontrahentom, a więc premie nie związane z konkretną dostawą:


  1. nie stanowią rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie wymagają wystawienia faktur korygujących VAT przez podmiot przyznający premię,
  2. nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług przez wnioskodawcę na rzecz danego kontrahenta (kupującego) i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a w konsekwencji brak podstaw do wystawiania przez wnioskodawcę faktur VAT obejmujących ustalone premie (bonusy) pieniężne,
  3. są obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług i ich przyznanie nie powinno być dokumentowane fakturą VAT ani korektą faktury VAT, a wystarczającym dokumentem księgowym dokumentującym przyznanie premii pieniężnej (bonusa), w tym zakresie będzie nota księgowa wystawiona przez sprzedawcę


Pytanie 2 – w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

Czy za datę powstania przychodu z tytułu otrzymanej przez wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusa) za dokonywanie w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości, czy też za dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminową zapłatę innych należności przysługujących danemu kontrahentowi wnioskodawcy od wnioskodawcy, o której to premii mowa w zdarzeniu przyszłym nr 2 (w pkt II poz. 54 wniosku), należy uznać dzień otrzymania zapłaty tejże premii, np. dzień wpływu środków na rachunek bankowy wnioskodawcy...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie dotyczące zdarzenia przyszłego nr 2 - w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań zostanie rozpatrzony odrębnymi pismami.


Odnosząc się do pytań Wnioskodawca stwierdził, że jego zdaniem za datę powstania przychodu z tytułu otrzymanej w przyszłości przez wnioskodawcę premii (bonusa) pieniężnej za dokonywanie w określonym danym czasie zakupów towarów o określonej wartości, czy ilości, czy też za dokonywanie w pewnym okresie i w określony sposób terminowych płatności za zrealizowane dostawy i terminowej zapłaty innych należności przysługujących danemu kontrahentowi wnioskodawcy od wnioskodawcy, o której to premii mowa w zdarzeniu przyszłym nr 2 (w pkt II poz. 54 wniosku), należy uznać dzień otrzymania przez wnioskodawcę zapłaty z tego tytułu. Ustalenie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej następuje na podstawie uregulowań zawartych w art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku otrzymania przychodu związanego z działalnością gospodarczą, do którego nie stosuje się art. 12 ust. 3a, 3c i 3d ww. ustawy, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

To oznacza, że przychód z tytułu otrzymania premii pieniężnej przez wnioskodawcę powstanie dopiero w dniu otrzymania tej premii, np. w dniu wpływu środków na rachunek bankowy wnioskodawcy, nawet jeśli kontrahent wnioskodawcy (sprzedawca) wystawi notę księgową przed tym dniem, (tak też Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 6 stycznia 2009 r. I SA/Bd 744/08 (opubl.: G. Prawna 2009/2/24) w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwagi jednak na zbieżność regulacji w tym zakresie pogląd ten znajduje zastosowanie również do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 tej ustawy natomiast, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana w treści art. 12 ust. 3a omawianej ustawy. W myśl postanowień tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c - 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:


  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Przytoczony przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadzają zapisy art. 12 ust. 3c-3e omawianej ustawy podatkowej.

W myśl art. 12 ust. 3c tej ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Zapis art. 12 ust. 3d ww. ustawy wskazuje, że przepis ust. 3c stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3 tegoż artykułu, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Jak wynika z treści wniosku w przedmiotowej sprawie Spółka otrzymuje premie pieniężne nie związane z żadną konkretną dostawą, ale uzależnione od zrealizowania określonego obrotu z danym kontrahentem. Premia jest swoistą nagrodą za osiągnięcie konkretnego określonego pułapu zakupów. W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie zachodzi sytuacja świadczenia przez Spółkę na rzecz kontrahenta usługi.

Jednocześnie otrzymana przez Spółkę premia pieniężna jest niewątpliwie związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W rozpatrywanej sprawie, do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu, będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym przychód po stronie Spółki z tytułu otrzymania przez nią premii pieniężnej, udokumentowany wystawieniem noty księgowej, powstanie w dniu otrzymania tej premii, np. w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Spółki.

Odnośnie przytoczonych we wniosku: wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku oraz w Bydgoszczy podnieść należy, że orzeczenia sądów administracyjnych zostały wydawane w indywidualnych sprawach, w określonych, odmiennych stanach faktycznych, a więc tylko do nich się odnoszą i nie wiążą organu podatkowego właściwego do wydania interpretacji indywidualnej. Każdorazowo orzeczenia sądu są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach i tylko do nich zawężają się, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będące przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Wnioskodawcy wskazana we wniosku jest tożsama.

Ponadto, w związku z faktem załączenia do wniosku Statutu Stowarzyszenia należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj