Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-877/10/AK
z 27 sierpnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-877/10/AK
Data
2010.08.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
koncesje
koncesje
podział
podział
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy opisany zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1). W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625 ze zm.) prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną, udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 28 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja OEE"). Oprócz podstawowej działalności polegającej na obrocie energią elektryczną Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, na podstawie koncesji udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 30 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja WEE"). Wnioskodawca, w związku z projektowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, planuje dokonać podziału Spółki przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH"), poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej (dalej: „Spółka przejmująca") zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. W następstwie dokonanego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i po dniu podziału będzie prowadził działalność wyłącznie w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE. W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, Wnioskodawca jest właścicielem szeregu urządzeń wytwórczych (hydrozespołów), tj. zespołów obiektów budowlanych i urządzeń technicznych służących faktycznemu wytwarzaniu energii elektrycznej, przypisanych, odpowiednio do ich lokalizacji następującym jednostkom:
(zwanych dalej łącznie „Elektrownie wodne"). Ponadto w skład majątku Wnioskodawcy przypisanego poszczególnym Elektrowniom wodnym wchodzą nieruchomości gruntowe, budynki, budowle oraz urządzenia techniczne stanowiące środki trwałe, jak również wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku wykorzystywane przy prowadzeniu działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej związanych jest ponadto szereg nieruchomości (gruntów oraz budynków i budowli wraz z wyposażeniem) pełniących zadania pomocnicze względem działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej, w szczególności są to budynki socjalne (hotelowe), mieszczące pomocnicze urządzenia techniczne (rozdzielnie elektryczne) oraz inne materialne składniki majątku, np.: wyposażenie Biura Nadzoru Wytwarzania itp. Wnioskodawca zawarł ze spółką posiadającą niezbędny potencjał ludzki i organizacyjny oraz doświadczenie, umowę o eksploatację urządzeń i obiektów energetycznych (dalej „Umowa eksploatacyjna”), której przedmiotem jest w szczególności wykonywanie czynności eksploatacyjnych urządzeń i obiektów energetycznych będących własnością Wnioskodawcy Elektrowni Wodnych. Ponadto umowa obejmuje swym zakresem prowadzenie ruchu urządzeń energetycznych oraz prowadzenie gospodarki wodnej na zbiornikach wodnych związanych z Elektrowniami wodnymi, zgodnie z posiadanymi pozwoleniami wodnoprawnymi. W celu zapewnienia realizacji produkcji energii elektrycznej w należących do Wnioskodawcy Elektrowniach wodnych, Wnioskodawca zawarł ponadto szereg umów dotyczących najmu i dzierżawy składników majątku (głównie nieruchomości gruntowych i budynków) niezbędnych lub przydatnych do prawidłowego prowadzenia działalności związanej z eksploatacją urządzeń i obiektów energetycznych Elektrowni wodnych, a także umowy dystrybucyjne dotyczące energii wytwarzanej w Elektrowniach wodnych, który to wymóg wynika z przepisów Prawa energetycznego oraz Koncesji WEE. Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych związane są także umowy, których przedmiotem jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury Elektrowni wodnych oraz porozumienia dotyczące partycypacji w kosztach utrzymania stopni wodnych i użytkowania zbiorników wodnych. Wnioskodawca wskazuje, że wydzieleniem ze Spółki objęte zostaną wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, tj. w szczególności:
W skład zespołu składników majątkowych objętych wydzieleniem do Spółki przejmującej wchodzić będą ponadto wszystkie zobowiązania Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności polegającej na produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które wskazane zostały powyżej. Działalność związana z wytwarzaniem energii elektrycznej podlega u Wnioskodawcy formalnemu wyodrębnieniu w formie wewnętrznej jednostki organizacyjnej Biura Nadzoru Wytwarzania (dalej: „Biuro NW"), do którego zadań należy w szczególności:
W Biurze NW zatrudniony jest pracownik odpowiedzialny za wykonywanie wskazanych wyżej zadań, który wraz z całą strukturą Biura NW i przypisanymi mu funkcjami zostanie przeniesiony do Spółki przejmującej w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r., 21 poz. 94 ze zm.). Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa zapewnia możliwość wyodrębnienia kosztów związanych z działalnością w zakresie produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych. Koszty działalności wytwórczej, takie jak w szczególności:
ewidencjonowane są przez Wnioskodawcę na osobnych kontach księgowych w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym. Wnioskodawca, będąc podmiotem prowadzącym działalność podstawową w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, sprzedaje swoim klientom energię elektryczną pochodzącą od dostawców zewnętrznych, jak i produkowaną w Elektrowniach wodnych. Tym samym w celu ustalenia wysokości przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w Elektrowniach wodnych dla celów sprawozdawczości zarządczej dokonuje jej wyceny w cenach rynkowych (odnoszonych do ilości faktycznie wyprodukowanej i sprzedanej energii pochodzącej z Elektrowni wodnych). Wyodrębnione w ten sposób dane umożliwiają Wnioskodawcy ustalenie wyniku na działalności wytwórczej dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej. Ponadto do przychodów związanych ze składnikami majątku podlegającymi wydzieleniu Wnioskodawca zalicza przychody z tytułu czynszu najmu i dzierżawy nieruchomości. Wydzieleniem do Spółki przejmującej objęte zostaną zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące wydzielanego zespołu składników majątkowych, jak również stanowiące ich podstawę dokumenty źródłowe (umowy, porozumienia, faktury itp.). Po dokonaniu podziału spółki Wnioskodawcy, przez wydzielenie do Spółki przejmującej zorganizowanego zespołu składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, Spółka będzie w dalszym ciągu prowadziła swoją podstawową działalność w zakresie obrotu energią elektryczną w oparciu o posiadane materialne i niematerialne składniki majątku, na podstawie Koncesji OEE, a ponadto zachowana zostanie jej struktura organizacyjna (z wyłączeniem podlegającego wydzieleniu Biura NW) oraz realizowane będą wszystkie dotychczasowe funkcje (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej). Wnioskodawca po wydzieleniu posiadać będzie także wszelkie zobowiązania, funkcjonalnie związane z dotychczas prowadzoną działalnością w zakresie sprzedaży energii elektrycznej, jak również dotyczące jej przychody i koszty. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, pozostała po podziale część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „Ustawa CIT”). W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy opisany zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) Zdaniem Spółki, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „Ustawa CIT”), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów Ustawy CIT, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych można stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa mówić można w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych będący przedmiotem określonej w Ustawie CIT czynności prawnej posiada następujące cechy:
Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa podatnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa, mogącej podlegać, np. wydzieleniu do innej spółki kapitałowej, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy wskazuje, że:
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związany z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, mający podlegać wydzieleniu ze spółki Wnioskodawcy w drodze podziału przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.