Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-877/10/AK
z 27 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-877/10/AK
Data
2010.08.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
koncesje
koncesje
podział
podział
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy opisany zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 02 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 lipca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., nr 89, poz. 625 ze zm.) prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną, udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 28 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja OEE"). Oprócz podstawowej działalności polegającej na obrocie energią elektryczną Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, na podstawie koncesji udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 30 czerwca 2007 r. (dalej: „Koncesja WEE").

Wnioskodawca, w związku z projektowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, planuje dokonać podziału Spółki przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH"), poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej (dalej: „Spółka przejmująca") zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. W następstwie dokonanego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i po dniu podziału będzie prowadził działalność wyłącznie w zakresie obrotu energią elektryczną na podstawie posiadanej Koncesji OEE.

W zakresie prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, Wnioskodawca jest właścicielem szeregu urządzeń wytwórczych (hydrozespołów), tj. zespołów obiektów budowlanych i urządzeń technicznych służących faktycznemu wytwarzaniu energii elektrycznej, przypisanych, odpowiednio do ich lokalizacji następującym jednostkom:

  1. Elektrownia Wodna R.,
  2. Elektrownia Wodna C.,
  3. Elektrownia Wodna D.,
  4. Elektrownia Wodna P.,
  5. Elektrownia Wodna K.,
  6. Elektrownia Wodna O.,

(zwanych dalej łącznie „Elektrownie wodne").

Ponadto w skład majątku Wnioskodawcy przypisanego poszczególnym Elektrowniom wodnym wchodzą nieruchomości gruntowe, budynki, budowle oraz urządzenia techniczne stanowiące środki trwałe, jak również wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku wykorzystywane przy prowadzeniu działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.

Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej związanych jest ponadto szereg nieruchomości (gruntów oraz budynków i budowli wraz z wyposażeniem) pełniących zadania pomocnicze względem działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej, w szczególności są to budynki socjalne (hotelowe), mieszczące pomocnicze urządzenia techniczne (rozdzielnie elektryczne) oraz inne materialne składniki majątku, np.: wyposażenie Biura Nadzoru Wytwarzania itp.

Wnioskodawca zawarł ze spółką posiadającą niezbędny potencjał ludzki i organizacyjny oraz doświadczenie, umowę o eksploatację urządzeń i obiektów energetycznych (dalej „Umowa eksploatacyjna”), której przedmiotem jest w szczególności wykonywanie czynności eksploatacyjnych urządzeń i obiektów energetycznych będących własnością Wnioskodawcy Elektrowni Wodnych. Ponadto umowa obejmuje swym zakresem prowadzenie ruchu urządzeń energetycznych oraz prowadzenie gospodarki wodnej na zbiornikach wodnych związanych z Elektrowniami wodnymi, zgodnie z posiadanymi pozwoleniami wodnoprawnymi. W celu zapewnienia realizacji produkcji energii elektrycznej w należących do Wnioskodawcy Elektrowniach wodnych, Wnioskodawca zawarł ponadto szereg umów dotyczących najmu i dzierżawy składników majątku (głównie nieruchomości gruntowych i budynków) niezbędnych lub przydatnych do prawidłowego prowadzenia działalności związanej z eksploatacją urządzeń i obiektów energetycznych Elektrowni wodnych, a także umowy dystrybucyjne dotyczące energii wytwarzanej w Elektrowniach wodnych, który to wymóg wynika z przepisów Prawa energetycznego oraz Koncesji WEE. Z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych związane są także umowy, których przedmiotem jest rozbudowa i modernizacja infrastruktury Elektrowni wodnych oraz porozumienia dotyczące partycypacji w kosztach utrzymania stopni wodnych i użytkowania zbiorników wodnych.

Wnioskodawca wskazuje, że wydzieleniem ze Spółki objęte zostaną wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, tj. w szczególności:

  • nieruchomości gruntowe,
  • budynki,
  • budowle,
  • urządzenia techniczne,
  • wyposażenie oraz inne składniki majątkowe;
  • niematerialne składniki majątku, a w szczególności:
    1. Koncesja WEE,
    2. pozwolenia wodnoprawne oraz
    3. prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej, tj. w szczególności wynikające z:
    • Umowy eksploatacyjnej,
    • umów najmu i dzierżawy nieruchomości,
    • umów inwestycyjnych dotyczących obiektów Elektrowni wodnych itp.


W skład zespołu składników majątkowych objętych wydzieleniem do Spółki przejmującej wchodzić będą ponadto wszystkie zobowiązania Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności polegającej na produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z zawartych przez Wnioskodawcę umów, które wskazane zostały powyżej. Działalność związana z wytwarzaniem energii elektrycznej podlega u Wnioskodawcy formalnemu wyodrębnieniu w formie wewnętrznej jednostki organizacyjnej Biura Nadzoru Wytwarzania (dalej: „Biuro NW"), do którego zadań należy w szczególności:

  • nadzór nad realizacją umów w zakresie eksploatacji Elektrowni wodnych (tj. Umowy eksploatacyjnej, umów najmu i dzierżawy itp.), prowadzenie wszelkich spraw związanych z umowami dotyczącymi działalności wytwórczej oraz merytoryczna kontrola wynikających z nich rozliczeń;
  • opracowanie oraz kontrola realizacji planów eksploatacyjnych, inwestycyjnych i remontów;
  • prowadzenie ewidencji nieruchomości związanych z działalnością wytwarzania energii elektrycznej oraz współpraca z Departamentem Ekonomicznym w zakresie spraw podatkowych i kosztowych tą częścią działalności;
  • koordynacja procesu uzyskiwania świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych;
  • przygotowywanie danych, informacji, sprawozdań, projektów itp. związanych z działalnością w zakresie wytwarzania energii ze źródeł odnawianych na potrzeby wewnętrzne Spółki.

W Biurze NW zatrudniony jest pracownik odpowiedzialny za wykonywanie wskazanych wyżej zadań, który wraz z całą strukturą Biura NW i przypisanymi mu funkcjami zostanie przeniesiony do Spółki przejmującej w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r., 21 poz. 94 ze zm.).

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa zapewnia możliwość wyodrębnienia kosztów związanych z działalnością w zakresie produkcji energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych. Koszty działalności wytwórczej, takie jak w szczególności:

  • koszty amortyzacji środków trwałych;
  • koszty podatku od nieruchomości;
  • koszty koncesji i innych opłat publicznoprawnych, związanych z korzystaniem ze środowiska naturalnego;
  • koszty remontów;
  • koszty eksploatacji (w szczególności wynikające z Umowy eksploatacyjnej);
  • koszty wynagrodzenia pracownika Biura WN;
  • inne koszty;

ewidencjonowane są przez Wnioskodawcę na osobnych kontach księgowych w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

Wnioskodawca, będąc podmiotem prowadzącym działalność podstawową w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym, sprzedaje swoim klientom energię elektryczną pochodzącą od dostawców zewnętrznych, jak i produkowaną w Elektrowniach wodnych. Tym samym w celu ustalenia wysokości przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej w Elektrowniach wodnych dla celów sprawozdawczości zarządczej dokonuje jej wyceny w cenach rynkowych (odnoszonych do ilości faktycznie wyprodukowanej i sprzedanej energii pochodzącej z Elektrowni wodnych). Wyodrębnione w ten sposób dane umożliwiają Wnioskodawcy ustalenie wyniku na działalności wytwórczej dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej. Ponadto do przychodów związanych ze składnikami majątku podlegającymi wydzieleniu Wnioskodawca zalicza przychody z tytułu czynszu najmu i dzierżawy nieruchomości. Wydzieleniem do Spółki przejmującej objęte zostaną zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące wydzielanego zespołu składników majątkowych, jak również stanowiące ich podstawę dokumenty źródłowe (umowy, porozumienia, faktury itp.).

Po dokonaniu podziału spółki Wnioskodawcy, przez wydzielenie do Spółki przejmującej zorganizowanego zespołu składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, Spółka będzie w dalszym ciągu prowadziła swoją podstawową działalność w zakresie obrotu energią elektryczną w oparciu o posiadane materialne i niematerialne składniki majątku, na podstawie Koncesji OEE, a ponadto zachowana zostanie jej struktura organizacyjna (z wyłączeniem podlegającego wydzieleniu Biura NW) oraz realizowane będą wszystkie dotychczasowe funkcje (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej). Wnioskodawca po wydzieleniu posiadać będzie także wszelkie zobowiązania, funkcjonalnie związane z dotychczas prowadzoną działalnością w zakresie sprzedaży energii elektrycznej, jak również dotyczące jej przychody i koszty. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, pozostała po podziale część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „Ustawa CIT”).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisany zespół składników majątkowych związanych z produkcją energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „Ustawa CIT”), przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów Ustawy CIT, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych można stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa mówić można w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych będący przedmiotem określonej w Ustawie CIT czynności prawnej posiada następujące cechy:

  • w skład zespołu wchodzą składniki materialne i niematerialne, które pozostają w funkcjonalnym związku i są przeznaczone do wykonywania określonych zadań gospodarczych;
  • posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa podatnika;
  • został organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie podatnika;
  • zespół składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zadania gospodarcze.

Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa podatnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa, mogącej podlegać, np. wydzieleniu do innej spółki kapitałowej, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy wskazuje, że:

  • w skład zespołu składników majątkowych związanych z działalnością Wnioskodawcy w zakresie wytwarzania energii elektrycznej wchodzą składniki materialne, tj. nieruchomości gruntowe, budynki, budowle, urządzenia techniczne, wyposażenie oraz inne niskocenne składniki majątku; prawa niematerialne wynikające z Koncesji WEE i pozwoleń wodnoprawnych, a także prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę w związku z działalnością w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, które służą realizacji zadań związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych, w szczególności wynikające z Umowy eksploatacyjnej. W skład wskazanego zespołu składników majątkowych wchodzą także zobowiązania związane z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej. Wszystkie wskazane składniki majątku, materialne i niematerialne, a także zobowiązania, pomimo zróżnicowanej lokalizacji geograficznej (w miejscach umożliwiających lokalizację elektrowni opartych o energię wody), pozostają w ścisłym funkcjonalnym związku, służąc prowadzeniu działalności polegającej na wytwarzaniu energii elektrycznej w Elektrowniach wodnych. Składniki majątku niesłużące bezpośrednio wytwarzaniu energii elektrycznej (np. obiekty socjalne, wyposażenie biurowe itp.) pełnią funkcje pomocnicze i są faktycznie wykorzystywane przy prowadzeniu działalności wytwórczej energii elektrycznej. W konsekwencji stwierdzić można, w ocenie Wnioskodawcy, że pomiędzy składnikami podlegającego wydzieleniu do Spółki przejmującej zespołu składników majątkowych, niematerialnych i materialnych oraz zobowiązań zachodzą ścisłe powiązania o charakterze funkcjonalnym i służą one wykonywaniu określonych zadań gospodarczych, tj. wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w Elektrowniach wodnych;
  • działalność Wnioskodawcy podlega wyodrębnieniu w ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy, tj. jej prowadzenie koordynowane jest przez Biuro NW. Działalność ta wyodrębniona jest z pozostałej działalności Wnioskodawcy także pod względem formalno-prawym, albowiem prowadzona jest na podstawie Koncesji WEE udzielonej Wnioskodawcy przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Z uwagi na fakt, że wykonywanie poszczególnych czynności eksploatacyjnych zostało przez Wnioskodawcę zlecone wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu, nie jest konieczne posiadanie przez Wnioskodawcę innych wewnętrznych struktur organizacyjnych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej. Spółka podkreśla, że możliwość powierzenia wykonywania czynności eksploatacyjnych Elektrowni wodnych innemu podmiotowi wynika wprost z przepisów Prawa energetycznego oraz treści Koncesji WEE. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy spełniony jest warunek organizacyjnego wyodrębnienia podlegającej wydzieleniu części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy;
  • ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę do celów zarządczych umożliwia w każdym czasie identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz pasywów i aktywów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, a także ustalenie wyniku tej działalności. Majątek wytwórczy przypisany jest w systemie księgowym do wyodrębnionej jednostki organizacyjnej (Biura NW). Wydzieleniem objęte zostaną także zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy, dotyczące wydzielanego zespołu składników majątkowych, jak również stanowiące ich podstawę dokumenty źródłowe (umowy, porozumienia, faktury itp.). Wnioskodawca podkreśla, że przepis art. 4a pkt 4 Ustawy CIT, nie przewiduje wymogu prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w czasie, gdy wchodzi ono w skład przedsiębiorstwa podatnika, co potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 18 marca 2008 r. Znak IBPB3/423-100/08/MS, stwierdzając, iż wyodrębnienie finansowe: „nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy podlegająca wydzieleniu część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy spełnia wymóg jej finansowego wyodrębnienia w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy;
  • ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie majątkowe, organizacyjne i finansowe, a także wyposażenie w odpowiedni do realizowanego celu majątek, dokumenty oraz pracownika i podwykonawców realizujących zadania i funkcje związane z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, zespół składników majątkowych podlegających wydzieleniu ze Spółki mógłby, w ocenie Wnioskodawcy, stanowić odrębne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji powierzonych zadań. W szczególności majątek oraz prawa niematerialne wynikające z Koncesji WEE, pozwoleń wodno-prawnych oraz umów związanych z eksploatacją urządzeń energetycznych Elektrowni wodnych stanowią łącznie całość pod względem prawnym, gospodarczym i ekonomicznym, która w świetle wymogów Prawa energetycznego, wodnego oraz zasad prawidłowej gospodarki zdolna jest samodzielnie wykonywać funkcje związane z wytwarzaniem energii elektrycznej. Pozostałe funkcje pomocnicze do działalności wytwórczej, w szczególności w zakresie księgowości, służb sprzedażowych, obsługi administracyjnej itp. zostaną zapewnione przez Spółkę przejmującą, albowiem nie mogą być one w sposób wyłączny przypisane części działalności Wnioskodawcy związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej. Należy jednak podkreślić, że powyższe nie pozbawia wydzielanego zespołu składników cechy gospodarczej samodzielności, albowiem funkcje te nie są istotne z punktu widzenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej i będą zapewniane po dokonaniu podziału przez Spółkę przejmującą.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związany z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, mający podlegać wydzieleniu ze spółki Wnioskodawcy w drodze podziału przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj