Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-337/10-4/MK
z 25 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-337/10-4/MK
Data
2010.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
powiat
powiat


Istota interpretacji
Starostwo powiatowe oraz Powiat jako podatnik podatku VAT



Wniosek ORD-IN 794 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu , przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia – bez daty – (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • właściwego stosowania NIP w odniesieniu do umów zlecenia, o dzieło zawieranych przez Powiat – jest nieprawidłowe,
  • określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynszu pobieranego z tytułu użytkowania wieczystego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynności dokonanych przez Starostwo Powiatowe w imieniu Powiatu. Dnia 7 czerwca 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie stanu faktycznego sprawy oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tegoż stanu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

  1. Umowy zlecenia i umowy o dzieło od 1 stycznia 2010 r. zawierane z własnym pracownikiem (gdzie pracodawcą jest Starosta ), zleceniodawcą jest Starostwo Powiatowe, stosuje się NIP Starostwa Powiatowego.
  2. Umowy zlecenia i umowy o dzieło zawierane z osobami fizycznymi z zewnątrz Starostwa, od 1 stycznia 2010 r. (zleceniodawcą jest Powiat ) stosuje się NIP Powiatu . Księgi rachunkowe są prowadzone w Starostwie Powiatowym . Od umów wymienionych wyżej odprowadza się podatek dochodowy od osób fizycznych, i jeżeli jest taka konieczność składki na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne oraz fundusz pracy. Do rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych stosuje się NIP Starostwa Powiatowego.


Podatnikiem podatku VAT zgłoszonym do Urzędu Skarbowego do końca roku 2009, było Starostwo Powiatowe , realizując dochody Skarbu Państwa - czyli zadania z zakresu administracji rządowej i zadania zlecone na podstawie odrębnych przepisów - wystawiało faktury VAT z numerem identyfikacji podatkowej Starostwa Powiatowego oraz odprowadzało z tego tytułu do Urzędu Skarbowego podatek VAT.

Od roku 2010 w związku z interpretacją Ministra Finansów nr ILPP1/443-887/09-4/BD z dnia 23 września 2009 r., która stanowi, że Starostwo Powiatowe nie może być podatnikiem podatku VAT tylko Powiat , faktury dotyczące dochodów Skarbu Państwa z tyt. czynszu, sprzedaży nieruchomości, opłat za grunty oddane w użytkowanie wieczyste po 1 maja 2004 r., wystawiane są z numerem identyfikacji podatkowej Powiatu i to Powiat odprowadza z tego tytułu podatek VAT do Urzędu Skarbowego. Natomiast faktury rejestrowane są w księgach rachunkowych Starostwa Powiatowego . Powiat nie wystawia faktur za opłaty dotyczące gruntów Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste przed 1 maja 2004 r., które nie podlegają VAT, zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007 r. (sygn. akt I FPS 1/06, Pp 2007/3/46).

Dnia 7 czerwca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego wskazując, iż umocowanie do zawierania umów posiada:

  • Starostwo Powiatowe dla umów zlecenia i umów o dzieło (zawieranych podobnie jak w przypadku stosunku pracy z własnym pracownikiem, gdzie pracodawcą jest Starostwo Powiatowe) stosuje NIP Starostwa Powiatowego (art. 2 ust. 2; art. 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych – Dz. U. Nr 223, poz.1458).
  • Powiat dla umów zlecenia i umów o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2010 r. – zgodnie z interpretacją indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 września 2009 r. pismo nr ILPP1/443-887/09-4/BD Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu – z osobami fizycznymi nie będącymi pracownikami Starostwa Powiatowego - zleceniodawcą jest Powiat , stosuje się NIP Powiatu . Powiat nie posiada własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na niego zadania wykonywane są za pośrednictwem jednostek organizacyjnych np. Starostwa Powiatowego . Urząd zapewnia obsługę finansową techniczną i prawną np. odprowadza składki ZUS, podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z powyższym od umów w pkt 1 i 2 ze Starostwa Powiatowego jako płatnika (z podaniem jego numeru NIP i Regon) dokonuje się rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z interpretacją indywidualną Ministerstwa Finansów nr ILPP1/443-887/09-4/BD z dnia 23 września 2009 r. dla umów cywilno-prawnych zawartych przez Powiat (umowa-zlecenie, umowa o dzieło) należy stosować NIP Starostwa Powiatowego, czy NIP Powiatu ... Umowy te skutkują rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych.
  2. Czy podatnikiem podatku VAT od należności Skarbu Państwa z tytułu użytkowania wieczystego czynszu, sprzedaży winien być Powiat czy Starostwo Powiatowe...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 23 września 2009 r. lLPP1/443-887/09-4/BD płatnikiem podatku VAT powinien być Powiat. W myśl ww. interpretacji od roku 2010 płatnikiem podatku VAT jest Powiat , a nie Starostwo Powiatowe , jak było do tej pory. Od umów wymienionych w pkt 1 i pkt 2 odprowadza się podatek dochodowy od osób fizycznych i jeżeli jest taka konieczność, składki na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne i fundusz pracy. Do rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych stosuje się NIP Starostwa Powiatowego.

Obecnie faktury dotyczące dochodów Skarbu Państwa za zadania z zakresu administracji, rządowej i zadania zlecone na podstawie odrębnych przepisów (m. in. z tytułu użytkowania wieczystego, czynszu, sprzedaży nieruchomości) oraz dochodów własnych Powiatu, realizowane przez Starostwo Powiatowe, wystawiane są na Powiat i to Powiat odprowadza z tego tytułu podatek VAT do Urzędu Skarbowego. Wystawiane na Powiat faktury dotyczące zadań Skarbu Państwa rejestrowane są w księgach rachunkowych Starostwa Powiatowego , zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223) oraz zgodnie z obowiązującym w tym zakresie rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości, oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (t. j. Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) - dotyczy to również dochodów własnych Powiatu. Przekazywanie dochodów Skarbu Państwa przez Zarząd Powiatu do dysponenta części budżetowej, odbywa się z budżetu Powiatu, o czym mówi art. 255 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. Nr 157, poz. 1240), Starostwo Powiatowe jak i inne jednostki organizacyjne Powiatu, zobowiązane są do sporządzania, i przekazywania jednostkowych sprawozdań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103), na podstawie którego sporządza się sprawozdania łączne i zbiorcze.

Natomiast stanowisko Starostwa Powiatowego w przedmiotowej sprawie jest następujące.

W związku z tym, że zadania z zakresu administracji rządowej i zadania zlecone na podstawie odrębnych przepisów są zadaniami wykonywanymi za pośrednictwem jednostek organizacyjnych w tym Starostwa Powiatowego, a nie Powiatu, to podatnikiem podatku VAT od ww. dochodów winno być Starostwo Powiatowe. Dotyczy to również dochodów własnych Powiatu. Ustawa o gospodarce nieruchomościami (art. 11 ust. 1) z dnia 21 sierpnia 1997 r. stanowi, że organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Wystawione faktury powinny być rejestrowane w księgach rachunkowych Starostwa Powiatowego, właściwe jest to również dla dochodów własnych Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, tj. Powiatu w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  1. nieprawidłowe – w zakresie właściwego stosowania NIP w odniesieniu do umów zlecenia, o dzieło zawieranych przez Powiat ,
  2. prawidłowe – w zakresie określenia statusu podatnika podatku VAT w odniesieniu do czynszu pobieranego z tytułu użytkowania wieczystego.


Zasady powstania powszechnego obowiązku ewidencyjnego dla celów podatkowych, w którego zakres wchodzi w szczególności obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego składanego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, reguluje ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP.

Zgodnie z ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Biorąc pod uwagę regulacje prawne wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, należy stwierdzić, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.

W myśl art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy), który w myśl art. 33 tej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno – organizacyjnej te osoby prawne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 wyżej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

Starostwo Powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.

Wobec powyższego, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) – tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ zwraca uwagę, iż w oparciu o art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m. in. w starostwie powiatowym. Zakładem pracy dla tych osób jest zatem Starostwo Powiatowe i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy. Taka sama zasada dotyczy przypadku w którym, Starostwo Powiatowe dodatkowo podpisuje umowy cywilno-prawne (umowy zlecenia, umowy o dzieło) z własnymi pracownikami. W obu przypadkach Starostwo Powiatowe jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Powiatu, ale powinno na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawiera z osobami fizycznymi niebędącymi pracownikami Starostwa Powiatowego szereg umów cywilnoprawnych, tj. umów o dzieło i zlecenia, stosując NIP Powiatu .

Zatem, o ile Powiat może podpisać umowę zlecenia lub umowę o dzieło z osobą fizyczną, to wówczas dla takich umów cywilno-prawnych prawidłowym jest stosowanie w rozliczeniach NIP Powiatu.

Reasumując, odpowiedzi na przedmiotowe pytania są następujące:

  1. Do rozliczenia umów cywilno-prawnych w postaci umów zlecenia lub umów o dzieło podpisanych przez Powiat z osobą fizyczną należy stosować NIP Powiatu.
  2. Dla należności Skarbu Państwa z tytułu użytkowania wieczystego podatnikiem podatku od towarów i usług jest również Powiat.


Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego i odnosi się do własnego stanowiska Wnioskodawcy a nie do stanowiska Starostwa . Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj