Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1216/10/KG
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1216/10/KG
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
faktura VAT
faktura VAT
gmina
gmina
komputery
komputery
odliczenia
odliczenia
partnerstwo
partnerstwo
świadczenie usług
świadczenie usług
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wdrożeniem systemu informatycznego – to nie ona będzie nabywcą towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 27 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i na podstawie Konstytucji (art. 165) oraz ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2).

Gmina uczestniczy we wspólnym projekcie pn. „…”.

Liderem projektu jest Powiat C., a Partnerami projektu jest: Gmina D., B. C., G., H., I., S., S., U., W., Z.

Istotą projektu jest wdrożenie systemu informatycznego (SIP) umożliwiającego gromadzenie szeroko rozumianych danych przestrzennych oraz opisowych mogących zostać powiązanych z przestrzenią. Dane pochodzić będą z komórek organizacyjnych Powiatu C. – LIDERA i gmin projektu – Partnerów. Dzięki SIP możliwe będzie zarządzanie oraz udostępnianie danych w postaci zintegrowanej użytkownikom wewnątrz Starostwa (za pośrednictwem sieci lokalnej), jak i użytkownikom zewnętrznym – urzędom gmin, mieszkańcom, turystom, podmiotom gospodarczym i potencjalnym inwestorom (za pośrednictwem internetu), przy wykorzystaniu przeglądarek internetowych.

Przedmiotem projektu jest budowa oraz wdrożenie SIP dla Powiatu C. wspomagającego zarządzanie administracją publiczną w Powiecie i gminach. Projekt zrealizowany zostanie w Starostwie na bazie istniejącej infrastruktury informatycznej.

Celem głównym projektu jest stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju społeczeństwa informatycznego w regionie, co będzie możliwe poprzez wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Podmiotem aplikującym o środki w ramach Programu Rozwoju Subregionu Południowego celem uzyskania współfinansowania kosztów jego realizacji środkami EFRR jest Powiat C.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie w oparciu o umowę o realizacji wspólnego projektu SIP na terenie Powiatu C.

Powiat działa w oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym posiada osobowość prawną i ponosi pełną odpowiedzialność za wdrożenie projektu, w tym nadzór nad jego rzeczową realizacją.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Powiat C. Nadzór nad użytkowaniem i wykorzystaniem przedmiotu przedsięwzięcia po zakończeniu realizacji pełnić będą pracownicy Wydziału Geodezji, Kartografii i Katastru.

Finansowanie kosztów związanych z eksploatacją systemu pokrywane będą ze środków budżetu Powiatu C. przez okres co najmniej 5 lat do daty finansowego zakończenia projektu.

W tych kosztach uczestniczyć będą również partnerzy projektu – gminy, na których spocznie odpowiedzialność nadzorowania i eksploatacji przekazanego im mienia w użyczenie, na zasadach określonych w odrębnym porozumieniu.

Wszystkie faktury za dostawę i usługi wystawiane będą przez wykonawców na Lidera projektu.

Partnerzy są zobowiązani przekazać Liderowi środki finansowe w wysokości wkładu własnego partnera na konto bankowe Lidera obsługującego realizacje projektu w terminach podanych w ramach zawartej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony związany z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…”, może zostać odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako partner w opisanym projekcie nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2, jak również art. 15 ust. 6 o podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach niniejszego projektu takich jak: wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie przestrzeni informatycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu zostały określone w przepisach art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Partner uczestniczy we wspólnym projekcie pn. „…”.

Projekt będzie realizowany w partnerstwie w oparciu o umowę o realizacji wspólnego projektu SIP na terenie Powiatu C.

Istotą projektu jest wdrożenie systemu informatycznego (SIP) umożliwiającego gromadzenie szeroko rozumianych danych przestrzennych oraz opisowych mogących zostać powiązanych z przestrzenią. Dane pochodzić będą z komórek organizacyjnych Powiatu C. – LIDERA i gmin projektu – Partnerów.

Podmiotem aplikującym o środki w ramach Programu Rozwoju Subregionu Południowego celem uzyskania współfinansowania kosztów jego realizacji środkami EFRR jest Powiat C.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Powiat C.

Wszystkie faktury za dostawę i usługi wystawiane będą przez wykonawców na Lidera projektu, tj. Powiat C.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

– imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

– numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Lider projektu (Powiat C.) a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu C. (Lidera) oraz pozostałych gmin (partnerów) biorących udział w projekcie, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj