Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1302/10/EJ
z 26 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1302/10/EJ
Data
2010.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
infrastruktura
infrastruktura
komputery
komputery
odliczenia
odliczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
sprzęt
sprzęt


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na stworzeniu regionalnego systemu informacji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010r. (data wpływu 14 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego VAT-5/B z 28 maja 1993r. W ramach działalności Wnioskodawca realizuje programy i projekty finansowane ze środków publicznych oraz prowadzi działalność szkoleniowo-doradczą. W okresie od 1 marca 2006r. do 30 maja 2008r. Wnioskodawca (wraz z partnerami) realizował projekt RSPI, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, działanie 2.6 Regionalna Strategia Innowacyjna i transfer wiedzy – na podstawie umowy z samorządem Województwa. Celem projektu było utworzenie Regionalnego Systemu Przekazu Informacji dla MŚP w oparciu o technologie informatyczne. Efektem realizowanego projektu było stworzenie kanału informatycznego www., który umożliwił organizacjom otoczenia biznesu dostarczenie użytecznych informacji dla przedsiębiorstw. Projekt realizowany był zgodnie z zasadami realizacji projektów partnerskich w ramach ZPOR 2004-2006 przyjętych rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 ze zm.). Projekt realizował każdy z uczestników (lider –Wnioskodawca oraz partnerzy) w zakresie wynikającym z umowy partnerskiej. Odpowiedzialnym za prawidłową realizację projektu pozostawał Wnioskodawca, który został wyznaczony umową partnerską, jako Beneficjent składający wniosek o dofinansowanie oraz podpisujący umowę o dofinansowanie projektu z Samorządem Województwa (Instytucja Wdrażającą). Wnioskodawca w imieniu swoim i wszystkich partnerów składał okresowe wnioski o płatność, w których znajdowało się zbiorcze rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych zarówno przez lidera jak i partnerów. Lider na podstawie wniosku o płatność otrzymywał środki na realizację projektu od Instytucji Wdrażającej na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu. Następnie zgodnie z harmonogramem i umową partnerstwa przekazywał środki na wyodrębnione konta bankowe partnerów, którzy realizowali założone we wniosku etapy projektu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Utworzenie Regionalnego Systemu Przekazu Informacji dla MŚP w oparciu o technologie informatyczne” (w skrócie RSPI) zawartą między Samorządem Województwa a Wnioskodawcą – wkład własny na realizację projektu wynosił 0,00 PLN. W związku realizacją projektu nie nastąpiło przekazanie jakichkolwiek jego efektów partnerom. Zgodnie z umową partnerską z dnia 14 listopada 2005r., każda ze stron umowy pozostaje wyłącznie właścicielem wiedzy i baz danych stworzonych przed rozpoczęciem projektu i udostępnionych dla celów projektu. Powstały w wyniku realizacji projektu RSPI, regionalny system informacji nie jest w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT, w 100% zużyte na potrzeby projektu i sfinansowane w kwocie brutto przez Europejski Fundusz Społeczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług w trakcie realizacji projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i tym samym nie spełniają przesłanek warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn. „...”. Efektem realizowanego projektu było stworzenie kanału informacyjnego, który umożliwił organizacjom otoczenia biznesu dostarczanie użytecznych informacji dla przedsiębiorców. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT (w całości lub w części) z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Katowicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj