Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-548/10-4/LK
z 8 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-548/10-4/LK
Data
2010.09.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
import towarów
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
przedstawiciel


Istota interpretacji
Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz treść przywołanych przepisów, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze zgłoszeń celnych importowych, pomimo, iż Spółka nie będzie właścicielem importowanych towarów.



Wniosek ORD-IN 696 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 04.06.2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 19.07.2010 r. (data wpływu 21.07.2010 r.) na wezwanie z dnia 13.07.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19.07.2010 r. (data wpływu 21.07.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-548/10-2/LK z dnia 13.07.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach usług świadczonych na rzecz swoich klientów niemających siedziby na terytorium Polski, Przedsiębiorstwo Spedycyjne (dalej Spółka) planuje dokonywać importu towarów z terytorium państw trzecich. Spółka nie będzie właścicielem przedmiotowych towarów ani przed, ani po dokonaniu ich odprawy celnej, natomiast wszelkie czynności związane z importem towarów wykonywane będą w ramach usług świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów.

Dokonując importu towarów należących do innych podmiotów Spółka działać będzie jako tzw. przedstawiciel pośredni w rozumieniu art. 5 ust. 2 Rozporządzenia Rady (EWG) 2913/92 z 12.10.1992 r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny . Oznacza to, iż Spółka działać będzie we własnym imieniu, ale na rzecz zagranicznego kontrahenta. Biorąc pod uwagę, iż przedstawiciel pośredni jest zgłaszającym towar do określonej procedury celnej, na podstawie przepisów celnych P. będzie dokonywała zapłaty długu celnego powstałego w stosunku do importowanych towarów.

Spółka, jako przedstawiciel pośredni, będzie zgłaszającym, a więc importerem towarów zgodnie ze zgłoszeniem celnym. Biorąc pod uwagę, iż na Spółce ciążyć będzie obowiązek uiszczenia należności celnych związanych z importem towarów, Spółka będzie również podatnikiem VAT z tytułu importu towarów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Oprócz czynności polegających na dokonaniu we własnym imieniu zgłoszenia celnego w imporcie w odniesieniu do towarów należących do kontrahenta Spółki, Spółka wykonywać może również inne czynności, w tym Np. organizować przewóz towarów do ich nabywców poza terytorium Polski bądź w Polsce. Za wykonywanie usług związanych z importem towarów, organizacją przywozu i transportu do odbiorców, Spółce przysługiwać będzie od kontrahentów stosowne wynagrodzenie.

Spółka nie będzie w żadnym momencie właścicielem towarów i na żadnym etapie nie będzie dysponować prawem do rozporządzania importowanymi towarami jak właściciel. Spółka dokonywać będzie jednak zgłoszenia towarów do procedury dopuszczenia do obrotu występując na dokumentach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółką dokonując importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego (tj. we własnym imieniu, ale na rzecz kontrahenta) i będąc zobowiązaną do zapłaty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, będzie uprawniona do odliczenia tego podatku...

Zdaniem, Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy dokonuje ona importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego (tj. działa we własnym imieniu, ale na cudzą rzecz), w związku z czym jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu importu tych towarów, podatek VAT uiszczony przez Spółkę stanowi po jej stronie podatek naliczony i podlega odliczeniu od podatku należnego VAT.

Powyższe stanowisko Spółki wynika z poniższych przesłanek:

1. Charakter importu towarów, jako czynności opodatkowanej VAT i skutki w tym zakresie dla prawa do odliczenia VAT.

W ocenie Spółki, dokonanie importu towarów przez podatnika VAT w związku z prowadzoną działalnością opodatkowaną tym podatkiem, wiąże się każdorazowo z prawem do odliczenia podatku naliczonego VAT, niezależnie od tego czy importer jest jednocześnie właścicielem tych towarów, czy też nie. Tezę tę potwierdzają bezpośrednio przepisy ustawy o VAT.

Przepisem regulującym kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1) ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Żaden z przywołanych przepisów nie kreuje warunku by, w przypadku importu towarów, przedmiotowe towary zostały nabyte przez podatnika. Co więcej, użyte w art. 86 ust. 8 pkt 1) sformułowanie „importowane lub nabyte towary i usługi” wyraźnie potwierdza, iż w przypadku importu towarów bez znaczenia pozostaje fakt ich nabycia.

Ponadto, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 2) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów m.in. suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej. Również ten przepis nie wymaga by importer dysponujący zgłoszeniem celnym był zobowiązany nabyć towary będące przedmiotem importu. Dalszego potwierdzenia w tym zakresie dostarcza analiza art. 86 ust. 2 pkt 1) lit a) ustawy o VAT, zgodnie z którym podatkiem naliczonym jest suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Użycie w tym przypadku sformułowania „nabycie” towarów i usług potwierdza, iż w przypadku transakcji krajowych, uprawniających podatnika do odliczenia podatku naliczonego VAT musi nastąpić nabycie usług bądź nabycie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Brak analogicznego sformułowania w odniesieniu do definicji podatku naliczonego odnoszącej się do importu towarów jednoznacznie wskazuje więc, iż prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu towarów jest całkowicie niezależnie od tego, czy podatnik jest (bądź będzie) właścicielem tych towarów.

W związku z powyższym, analizowane regulacje ustawy o VAT prowadzą do wniosku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów nie zostało uzależnione od faktycznego nabycia towarów, czy też otrzymania faktury przez podatnika. Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów uzależnione jest jedynie od dokonania faktycznej czynności importu, tj., przywozu towarów na terytorium kraju, posiadania przez podatnika dokumentu celnego, z którego wynika kwota należnego podatku VAT, oraz istnienia związku dokonanego importu towarów z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Analogiczny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowe; w Warszawie w Interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2007 r, (znak IPPP1-443-47-/07-3/RK) stwierdzając, iż „z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dopuszczenie do obrotu importowanych towarów występuje na terytorium Polski, a po wyprowadzeniu towarów ze składu celnego oraz po zakończeniu procedury przetwarzania pod kontrolą celną i bezpośrednio po przywozie na terytorium Polski towarów spółka będzie dokonywała zgłoszenia celnego, w związku z tym będzie obowiązana do dokonania zapłaty cła oraz podatku należnego do urzędu celnego. Na dokumentach celnych jako importer towarów będzie występować Spółka, ponieważ to do niej będą należeć obowiązki związane z czynnościami zakończenia i rozliczenia procedur składu celnego oraz przetwarzania pod kontrolą celną. Zatem będzie posiadać dokument celny z którego wynika suma zapłaconego podatku, a ww. przepisy wskazują że w przypadku importu towarów, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od nabycia tych towarów”. W podobny sposób wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 13 maja 2009 r. (znak ITPP2/443-147/09/AF) uznając, że z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczył na rzecz kontrahenta z Dani usługę polegająca na sprowadzeniu towarów z Wietnamu na terytorium Wspólnoty, organizacją importu i transportu do odbiorców finalnych na terytorium Wspólnoty. Za wykonanie opisanych usług przysługiwało Jemu odpowiednie wynagrodzenie. W żadnym momencie nie był właścicielem towarów i nie dysponował prawem do rozporządzania nimi jak właściciel. Pomimo tego Wnioskodawca dokonywał zgłoszeń celnych przedmiotowych towarów do procedury dopuszczenia do obrotu, występując na zgłoszeniach celnych jako importer. W konsekwencji obowiązany był do zgłoszenia cła oraz podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów na terytorium Polski ( ) Biorąc pod uwagę podane we wniosku fakty oraz treść przywołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze zgłoszeń celnych importowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Podobne wnioski wynikają również z postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 10 stycznia 2006 r. wydanej przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (znak 1471/NUR1/443-523/05/AP) i informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29 grudnia 2004 r wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim (znak PP/443-16/04).

Stanowisko, zgodnie z którym prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu towarów jest całkowicie niezależne od nabycia towarów wynika nie tylko z konstrukcji art. 86 ustawy o VAT, ale przede wszystkim z natury importu towarów jako czynności opodatkowanej. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Definicja ta potwierdza, iż z importem towarów mamy do czynienia każdorazowo jeśli dochodzi do przywozu towarów na terytorium Polski z państwa trzeciego, całkowicie niezależnie od tego czy przywóz ten wiąże się z nabyciem tych towarów, czy też nie. Chociażby z tej perspektywy importerowi każdorazowo przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu importu towarów, jeśli oczywiście import ten wiąże się z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez tego importera.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w tezach przedstawicieli doktryny podatkowej m.in. w komentarzu do ustawy o VAT (Tomasz Michalik, VAT 2009 Komentarz wyd. 6, Wydawnictwo C.H. Beck, s. 640), w którym stwierdzono, że import podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy jest dokonywany przez właściciela towaru, czy tez nie — opodatkowana jest bowiem, sama czynność faktyczna. Konstrukcja opodatkowania importu zakłada opodatkowanie właśnie tego konkretnego zdarzenia, jakim jest import, a nie czynności czy zdarzeń, które doprowadziły do wprowadzenia towaru na polski obszar celny, w szczególności nabycia importowanych towarów.

Potwierdzenie powyższych też znaleźć można również w wyrokach sądowych administracyjnych, przykładowo w wyroku NSA z 28 maja 2003 r. (sygn. III SA 2591/01) czy wyroku NSA oz W Katowicach z 6 listopada 1996 r. (sygn. SA/Ka 1895/95), wydanych co prawda na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT, ale zachowujących swoją aktualność w odniesieniu do kwalifikacji importu towarów jako czynności opodatkowanej niezależnie od tego czy towarzyszy mu nabycie towarów.

2. Skutki dokonania importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego

W przypadku, gdy Spółka działać będzie jako tzw. przedstawiciel pośredni zagranicznego podmiotu (właściciela towarów), Spółka jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku. Wynika to przede wszystkim z faktu, że w przypadku przedstawicielstwa pośredniego, przedstawiciel działa we własnym imieniu ale na rachunek innej osoby (w tym przypadku na rzecz zagranicznego kontrahenta). Oznacza to, że przedstawiciel pośredni jest w tym przypadku zgłaszającym (importerem towarów).

Obowiązek uiszczenia cła związany jest z instytucją długu celnego Zgodnie z art. 4(9) WKC długiem celnym jest nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych lub należności wywozowych, które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi. Stosownie do art. 201 WKC, do uiszczenia długu celnego zobowiązany jest dłużnik. Dłużnikiem jest przede wszystkim zgłaszający, którym co do zasady jest podmiot dokonujący importu. Skoro Spółka, jako przedstawiciel pośredni dokonywać będzie zgłoszenia celnego we własnym imieniu, to ona będzie zgłaszającym (importerem towarów) zgodnie ze zgłoszeniem celnym.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oznacza, iż Spółka, występująca w dokumentach celnych jako zgłaszający (importer), zobowiązana będzie do zapłaty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, gdyż to Spółkę obciążać będzie dług celny. Z tego względu, Spółka będzie faktycznie podatnikiem VAT z tytułu importu towarów, mimo iż nie będzie ich właścicielem. Podatek VAT zapłacony z tytułu importu towarów przez Spółkę będzie więc podatkiem zapłaconym przez podatnika tego podatku, wynikającym ze zgłoszenia celnego złożonego we własnym imieniu przez Spółkę. Oznacza to tym samym, iż Spółka, jako podatnik VAT z tytułu importu towarów, co do zasady, winna być uprawniona do odliczenia uiszczonego podatku VAT, o ile dokonany przez nią import towarów związany jest z czynnościami opodatkowanymi VAT.

3. Związek importu towarów z usługami świadczonymi przez Spółkę

Za istnieniem prawa Spółki do odliczenia podatku uiszczonego z tytułu importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego przemawia również zasada neutralności podatku VAT, której istotą jest zapewnienie całkowitej neutralności tego podatku dla działalności gospodarczej. Zasada ta znalazła swoje odzwierciedlenie w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-268/83 D. A. Rompelman i E. A. Rompelman Van Deelen z 14 lutego 1985 r. w którym uznano, ze system odliczeń podatku ma na celu zwolnienie podatnika w całości od obciążeń podatkiem VAT należnym do zapłaty lub zapłaconym w toku prowadzenia działalności (o ile, oczywiście, podatek ten wynika z czynności mających związek z działalnością opodatkowaną VAT).

P. prowadząc działalność gospodarczą w zakresie spedycji, co do zasady wykonuje czynności opodatkowane VAT, uprawniające Spółkę do odliczenia podatku naliczonego. Usługi, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, obejmować będą m.in. wprowadzenie towarów na obszar celny Wspólnoty, organizację importu i następującego po nim transportu towarów do odbiorców na terytorium Polski bądź innych krajów członkowskich UE. Usługi te, świadczone przez Spółkę na rzecz zagranicznych kontrahentów za wynagrodzeniem, będą usługami, do których odnosi się art. 28b ustawy o VAT Tym samym, miejscem świadczenia przedmiotowych usług i miejscem ich opodatkowania będzie każdorazowo kraj, w którym mieścić się będzie siedziba (bądź stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy Niezależnie od faktu, iż usługi świadczone przez Spółkę na rzecz zagranicznych kontrahentów nie będą opodatkowane podatkiem VAT na terytorium Polski, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z przedmiotowymi czynnościami. Przepis ten stanowi bowiem, iż podatnik ma również prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczeni usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W związku z powyższym, Spółka pragnie wskazać na bezpośredni związek między podatkiem VAT, który zostanie uiszczony przez Spółkę z tytułu importu towarów, a świadczonymi przez Spółkę usługami, które uprawniają ją do odliczenia naliczonego. Związek ten polega przede wszystkim na tym, że dokonanie importu towarów będzie podstawowym elementem usług świadczonych przez Spółkę na rzecz zagranicznych kontrahentów. Jako że czynność polegająca na imporcie towarów stanowić będzie de facto istotę świadczonych przez Spółkę usług, istnienie związku pomiędzy uiszczeniem przez Spółkę podatku VAT należnego z tytułu importu towarów a wykonanym na rzecz zagranicznego kontrahenta świadczeniem nie budzi wątpliwości.

Reasumując powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż dokonanie importu towarów w charakterze przedstawiciela pośredniego oraz w ramach usług świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów uprawniać będzie Spółkę do odliczenia podatku VAT uiszczonego przez P. z tytułu importu przedmiotowych towarów.

W związku z powyższym, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. import towarów. Przez import towarów, na podstawie art. 2 pkt 7 ww. ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;

Stosownie do treści art. 201 ust. 1 pkt 1 rozporządzania Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks celny (Dz. U. UE L 302 z dnia 19 października 1992 r.), dług celny w przywozie powstaje w wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom przywozowym. Dłużnikiem jest zgłaszający, a w przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na rzecz której składane jest zgłoszenie celne (ust. 3 ww. artykułu).

Kwestie prawa podatników do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług regulują zapisy art. 86 ustawy o VAT. I tak, art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…). W myśl art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy - w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach usług świadczonych na rzecz swoich klientów niemających siedziby na terytorium Polski, planuje dokonywać importu towarów z terytorium państw trzecich. Spółka nie będzie właścicielem przedmiotowych towarów ani przed, ani po dokonaniu ich odprawy celnej, natomiast wszelkie czynności związane z importem towarów wykonywane będą w ramach usług świadczonych na rzecz zagranicznych kontrahentów. Za wykonywanie usług związanych z importem towarów, organizacją przywozu i transportu do odbiorców, Wnioskodawcy przysługiwać będzie od kontrahentów stosowne wynagrodzenie.

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego. Aby zatem podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentu celnego, musi istnieć związek pomiędzy importowanym towarem, a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dopuszczenie do obrotu importowanych towarów wystąpi na terytorium Polski, Spółka będzie dokonywała zgłoszenia celnego, w związku z tym będzie zobowiązana do dokonania zapłaty cła oraz podatku należnego do urzędu celnego. Na dokumentach celnych, jako importer towarów będzie występować Spółka, ponieważ to do niej będą należeć obowiązki związane z czynnościami zakończenia i rozliczenia procedur celnych. Podatek zapłacony z tytułu importu towarów związany jest z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta tj. z usługami spedycyjnymi. Dokonanie przez Wnioskodawcę importu przedmiotowych towarów których właścicielem jest kontrahent jest niezbędnym elementem przy świadczeniu usługi spedycyjnej (świadczonej na rzecz kontrahenta) opodatkowanej podatkiem VAT.

A zatem Wnioskodawca będzie posiadać dokument celny, z którego wynika suma zapłaconego podatku, a powołane wyżej przepisy wskazują, że w przypadku importu towarów prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od nabycia tych towarów.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz treść przywołanych przepisów, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy, w oparciu o art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego ze zgłoszeń celnych importowych, pomimo, iż Spółka nie będzie właścicielem importowanych towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj