Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-652/10-3/MN
z 19 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-652/10-3/MN
Data
2010.07.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Rozliczenie podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności --> Korekta podatku należnego w przypadku wierzytelności odpisanych lub nieściągalnych


Słowa kluczowe
dług
dług
dłużnik
dłużnik
korekta podatku
korekta podatku
likwidacja
likwidacja
upadłość
upadłość
wierzyciel
wierzyciel
wierzytelności nieściągalne
wierzytelności nieściągalne
zawiadomienie
zawiadomienie
zmniejszenie podatku należnego
zmniejszenie podatku należnego


Istota interpretacji
Czy wierzyciele, którzy zgłosili do listy wierzytelności w postępowaniu upadłościowym kwoty brutto wynikające z faktur, mogą skorygować deklaracje VAT na podstawie art. 89a ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 606 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.) o potwierdzenie dokonania należnej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu XX września 2008 r. Sąd Rejonowy w XXXX ogłosił upadłość Spółki z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Na bazie ogłoszonego postanowienia wierzyciele mogli dokonywać zgłoszenia wierzytelności w ciągu 2 miesięcy od daty ogłoszenia postanowienia w prasie. Wierzyciele dokonywali zgłoszeń w kwotach brutto wynikających z faktur za dokonywane zakupy materiałów zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. W następstwie dokonywanych zgłoszeń została ustalona lista wierzytelności, która została przedłożona do wglądu w celu sprawdzenia i zgłoszenia ewentualnych uwag. Po upływie terminów określonych przez sędziego komisarza, lista została zamknięta i stanowiła podstawę do ustalenia należności poszczególnych wierzycieli. W ramach toczącego się postępowania, Spółka przedłożyła propozycje układowe, w których zaproponowała spłatę wierzytelności wraz z odsetkami i ewentualnymi kosztami w różnym okresie (w zależności od grupy interesów) przy częściowym umorzeniu wierzytelności (od 10% do 30%).

W dniu XX kwietnia 2009 r. do siedziby Spółki wpłynęło zawiadomienie jednego z wierzycieli, który na podstawie art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług zamierza dokonać korekty podatku należnego z tytułu niezapłaconych faktur za dostawy materiałów odpisanych jako nieściągalne. Zgodnie z art. 89a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jednym z warunków jest dostawa towaru na rzecz podatnika nie będącego w trakcie postępowania upadłościowego. Podmiot, który przesłał to zawiadomienie miał informację o tym, że Wnioskodawca był również w trakcie takiego postępowania. Spółka zwraca także uwagę na treść art. 87 prawa upadłościowego i naprawczego, który wyłącza możliwość spełnienia przez upadłego (a więc przez Zainteresowanego) świadczeń, które z mocy prawa są objęte układem.

Spółka w momencie dostawy materiałów spełniała definicję podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W momencie dokonywania dostawy towarów Wnioskodawca nie był w trakcie postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji. Upadłość likwidacyjną Sąd Rejonowy ogłosił w dniu XX lipca 2008 r., a po odwołaniu przez Spółkę i uchyleniu postanowienia Sądu I instancji od dnia XX września 2008 r. Spółka była objęta postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu. Wierzytelności objęte zgłoszeniem zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. Kwota objęta zgłoszeniem nie została uregulowana przez Zainteresowanego z uwagi na toczące się postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu. Cała wierzytelność została ujęta na liście wierzytelności przedłożonej i następnie wyłożonej w Sądzie Rejonowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, upadły nie mógł uregulować takich zobowiązań po zgłoszeniu upadłości. Wnioskodawca został jedynie poinformowany o zamiarze dokonania korekty przez wierzyciela z tytułu nieuregulowanych faktur, ale do chwili obecnej korekta nie została dokonana. Głosowanie nad zawarciem układu odbyło się w dniu XX lipca 2009 r., a postanowieniem z dnia XX września 2009 r. Sąd Rejonowy zatwierdził układ z wierzycielami. Natomiast postanowieniem z dnia XX września 2009 r. Sąd Rejonowy zakończył postępowanie. Zgodnie z treścią postanowienia i załącznikiem do niego, Spółka ma obowiązek uregulować spłatę wierzytelności wobec wszystkich wierzycieli, ale w określonych ratach w określonym czasie (nie jest to zbycie w rozumieniu art. 89a ust. 2 pkt 4 ustawy). Pomiędzy Wnioskodawcą a wierzycielem nie istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy, a od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelności minął rok – licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura, a pół roku – licząc od końca roku, w którym została ona wystawiona (2008 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wierzyciele, którzy zgłosili do listy wierzytelności w postępowaniu upadłościowym kwoty brutto wynikające z faktur, mogą skorygować deklaracje VAT na podstawie art. 89a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek ten jako część składowa całej wierzytelności zapłacony zostanie w trakcie wykonywania przez Zainteresowanego zawartego układu w postępowaniu upadłościowym. Wierzyciel nie może dokonać korekty podatku należnego gdyż nie jest spełniony warunek dotyczący upadłości – według Wnioskodawcy, powinien być spełniony w momencie powstania obowiązku podatkowego, a także później – w momencie dokonywania korekty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Możliwość rozliczenia podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności uregulowana została przez ustawodawcę w Dziale IX Rozdziale 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny;
  3. wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;
  4. wierzytelności nie zostały zbyte;
  5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;
  6. wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.


Ponadto, zgodnie z art. 89a ust. 7 ustawy, przepisów ust. 1-6 nie stosuje się, jeżeli pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4.

Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawodawca w dwóch różnych punktach art. 89a ust. 2 ustawy określa wymóg co do statusu stron transakcji. Art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, iż dłużnik w chwili dokonywania transakcji musi być czynnym podatnikiem niebędącym w trakcie postępowania upadłościowego ani likwidacji, natomiast pkt 3 wskazuje, iż w chwili dokonania korekty zarówno wierzyciel, jak i dłużnik powinni być czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W pkt 3 nie znajduje się już powtórzenie warunku zawartego w pkt 1 odnośnie postępowania likwidacyjnego czy upadłościowego. Literalne brzmienie przepisu pozwala zatem na wyprowadzenie wniosku, iż postawienie dłużnika w stan upadłości czy likwidacji już po dokonaniu dostawy nie stoi na przeszkodzie w skorzystaniu z ulgi na złe długi.

Z opisu sprawy wynika, iż w dniu XX września 2008 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość Spółki z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Na bazie ogłoszonego postanowienia wierzyciele mogli dokonywać zgłoszenia wierzytelności w ciągu 2 miesięcy od daty ogłoszenia postanowienia w prasie. Wierzyciele dokonywali zgłoszeń w kwotach brutto wynikających z faktur za dokonywane zakupy materiałów zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy prawo upadłościowe i naprawcze. W ramach toczącego się postępowania, Spółka przedłożyła propozycje układowe, w których zaproponowała spłatę wierzytelności wraz z odsetkami i ewentualnymi kosztami w różnym okresie (w zależności od grupy interesów) przy częściowym umorzeniu wierzytelności (od 10% do 30%). W dniu XX kwietnia 2009 r. do siedziby Spółki wpłynęło zawiadomienie jednego z wierzycieli, który na podstawie art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy zamierza dokonać korekty podatku należnego z tytułu niezapłaconych faktur za dostawy materiałów odpisanych jako nieściągalne.

Spółka w momencie dostawy materiałów spełniała definicję podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, tj. była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W momencie dokonywania dostawy towarów Wnioskodawca nie był w trakcie postępowania upadłościowego ani w trakcie likwidacji. Wierzytelności objęte zgłoszeniem zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny. Kwota objęta zgłoszeniem nie została uregulowana przez Zainteresowanego z uwagi na toczące się postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu. Cała wierzytelność została ujęta na liście wierzytelności przedłożonej i następnie wyłożonej w Sądzie Rejonowym. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, upadły nie mógł uregulować takich zobowiązań po zgłoszeniu upadłości. Wnioskodawca został jedynie poinformowany o zamiarze dokonania korekty przez wierzyciela z tytułu nieuregulowanych faktur, ale do chwili obecnej korekta nie została dokonana. Głosowanie nad zawarciem układu odbyło się w dniu XX lipca 2009 r., a postanowieniem z dnia XX września 2009 r. Sąd Rejonowy zatwierdził układ z wierzycielami. Natomiast postanowieniem z dnia XX września 2009 r. Sąd Rejonowy zakończył postępowanie. Zgodnie z treścią postanowienia i załącznikiem do niego, Spółka ma obowiązek uregulować spłatę wierzytelności wobec wszystkich wierzycieli, ale w określonych ratach w określonym czasie (nie jest to zbycie w rozumieniu art. 89a ust. 2 pkt 4 ustawy). Pomiędzy Wnioskodawcą a wierzycielem nie istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2-4 ustawy. Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelności minął rok – licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura, a pół roku – licząc od końca roku, w którym została ona wystawiona (2008 r.).

Na podatniku (wierzycielu) dokonującym korekty podatku należnego w ramach ulgi na złe długi ciążą liczne obowiązki związane z dokonaniem korekt. Zostały one określone w art. 89a ust. 3-6 ustawy.

Stosownie do art. 89a ust. 3 ustawy, korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

Według art. 89a ust. 4 ustawy, w przypadku gdy po dokonaniu korekty określonej w ust. 1 należność została uregulowana w jakiejkolwiek formie, podatnik, o którym mowa w ust. 1, obowiązany jest zwiększyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek należny zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego (art. 89a ust. 5 ustawy).

Na mocy art. 89a ust. 6 ustawy, podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 89b ust. 1 ustawy, w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia.

W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części (art. 89b ust. 4 ustawy).

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż pierwszym etapem skorzystania z ulgi na złe długi przez podatnika – sprzedawcę jest zawiadomienie podatnika – dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnej, wraz z ewentualnym poinformowaniem o zamiarze skorzystania z ulgi na złe długi. Doręczenie tego zawiadomienia dłużnikowi powoduje rozpoczęcie 14-dniowego okresu oczekiwania. Jest to czas dla podatnika – dłużnika na ewentualne uregulowania należności, o odpisaniu której w wierzytelności nieściągalnej zawiadomił podatnik – sprzedawca.

Odnosząc przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wierzyciele, którzy zgłosili do listy wierzytelności w postępowaniu upadłościowym kwoty brutto wynikające z faktur na podstawie art. 89a ust. 1 i art. 89a ust. 1a ustawy, w sytuacji gdy spełnione są warunki, o których mowa w art. 89a ust. 2 ustawy, mogą skorygować podatek należny z tytułu dostaw towarów do Wnioskodawcy.

W przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy i nieuregulowania należności w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do odpowiedniego powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia. Natomiast, w przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj