Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-261/12-4/BA
z 24 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży suplementu diety z grzyba GX – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży suplementu diety z grzyba GX. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca importuje z Chin preparaty zarejestrowane w Polsce jako suplementy diety przez G. I. S. w X. Preparaty te są sporządzone z grzyba GX. Jest to nazwa łacińska tego grzyba. Preparaty z tego grzyba występują pod innymi nazwami a mianowicie:

R – nazwa japońska,

L– nazwa chińska,

LL– nazwa polska.

Sprzedawane preparaty z tego grzyba mają różne nazwy. Zainteresowany przyjął nazwę łacińską, tj. GX. Żaden z preparatów nie zawiera innych domieszek, konserwantów ani wypełniaczy. Preparaty z grzyba GX sprzedawane na polskim rynku przez różne podmioty gospodarcze miały różne stawki podatku od towarów i usług jak i różne klasyfikacje PKWiU. W obrocie gospodarczym funkcjonowały stawki 7% i 22% podatku od towarów i usług. Obecnie funkcjonują stawki 8% i 23%. Wnioskodawca stosował stawkę 7%. Zgodnie z sugestią Urzędu Celnego we X Zainteresowany zwrócił się do Dyrektora Izby Celnej w X wydanie wiążącej informacji taryfowej. Dyrektor Izby Celnej wydał z dniem 31 sierpnia 2009 r. wiążącą informację taryfową o numerze PL-(…), w której został określony kod taryfy celnej CN 1211908500 – rośliny wykorzystywane głównie w przemyśle perfumeryjnym, farmacji lub do celów owadobójczych. Dla tego kodu przepisana jest obecnie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Od dnia wydania WIT-u stosuje on stawkę 22% i 23%. Inne podmioty gospodarcze w przeważającej większości stosują stawkę podatku 8% podając PKWiU 10.89.19.0 – pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, dla których stosują kod taryfy celnej 21069098 jako pozostałe przetwory spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 245, poz. 1638) w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie, załącznik nr 1 poz. 168, podany kod CN 2106 – przetwory spożywcze, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone (z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%) obowiązuje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W związku z powyższym w obrocie gospodarczym funkcjonują dwie stawki podatku od towarów i usług tj. 8% i 23% na ten sam preparat. Podmioty stosujące stawkę 8% powołują się również między innymi na interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2010 r. sygn. IPPP1-443-767/10-3/EK oraz z dnia 4 maja 2009 r. sygn. IPPP3/443-337/09-2/KG. Według ww. interpretacji sprzedaż suplementów diety winna być opodatkowana preferencyjną stawką podatku od towarów i usług. W świetle powyższych interpretacji, preparat Wnioskodawcy ze stawką 23% nie może konkurować z innymi preparatami dla których stosowana jest stawka 8%. W świetle ustawodawstwa podatkowego nie mogą być stosowane różne stawki podatku od towarów i usług na te same preparaty.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że zgodnie z Wiążącą Informacją Taryfową, którą on otrzymał, suplement diety z grzyba GX został objęty stawką w wysokości 23% - a więc nie ma potrzeby stosować klasyfikacji statystycznej PKWiU. Wnioskodawca uważa jednak, iż oferowany suplement diety powinien być objęty stawką VAT w wysokości 8% - tak jak inne suplementy oferowane na rynku, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 10.89.19.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo Spółka stosuje podatek od towarów i usług w wysokości 23% na suplement diety z grzyba GX?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosuje on stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% tylko na podstawie wydanego WIT-u. Gdy konkurencja stosuje na te same suplementy diety stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% zrodziły się jego wątpliwości co do prawidłowości stosowania przez niego stawki 23%. W celu potwierdzenia słuszności stosowania stawki 23% zwraca się on do Dyrektora Izby Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca częstokroć odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załącznika nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% wymieniono w pozycji 48 grupę ex PKWiU 10.89.19.0 – pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem, umieszczenie tego dopisku przy danym symbolu statystycznym oznacza zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego i spełniającego warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku VAT lub zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie danego towaru, o podanej w danej pozycji nazwie i podanym grupowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca importuje z Chin preparaty zarejestrowane w Polsce jako suplementy diety przez G. I. S.w X. Preparaty te są sporządzone z grzyba GX. Jest to nazwa łacińska tego grzyba. Sprzedawane preparaty z tego grzyba mają różne nazwy. Zainteresowany przyjął nazwę łacińską, tj. GX. Żaden z preparatów nie zawiera innych domieszek, konserwantów ani wypełniaczy. Preparaty z grzyba GX sprzedawane na polskim rynku przez różne podmioty gospodarcze miały różne stawki podatku od towarów i usług jak i różne klasyfikacje PKWiU. Oferowany suplement diety powinien być objęty stawką VAT w wysokości 8% - tak jak inne suplementy oferowane na rynku, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 10.89.19.0.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, iż do sprzedawanego przez Wnioskodawcę suplementu diety z grzyba GX, zaklasyfikowanego do grupowania PKWiU 10.89.19.0 – pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, Zainteresowany winien zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymienioną w poz. 48 załącznika Nr 3 do ustawy.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do interpretacji indywidualnych powołanych przez Zainteresowanego stwierdzić należy, iż stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach i tylko do nich się zawężają.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj