Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-422/10-4/KG
z 21 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-422/10-4/KG
Data
2010.09.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
programy lojalnościowe
usługi marketingowe
wydanie towarów


Istota interpretacji
1) Czy wydanie uczestnikowi programu lojalnościowego towaru (nagrody) za częściową odpłatnością, stanowi odrębną dostawę towarów, której podstawą opodatkowania jest rzeczywiście ponoszona przez uczestnika programu odpłatność?2) Czy różnica między wartością towaru i ceną, po jakiej będzie on wydany uczestnikowi programu, stanowiąca element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia przez Spółkę na rzecz kontrahenta usługi marketingowej, jest opodatkowana VAT w ramach wynagrodzenia Spółki za świadczoną usługę?



Wniosek ORD-IN 490 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.06.2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14.07.2010r. (data wpływu 16.07.2010r., data nadania 15.07.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 07.07.2010r. nr IPPP2-443-422/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 12.07.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku częściowo odpłatnego przekazania towarów w ramach zawartej usługi marketingowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku częściowo odpłatnego przekazania towarów w ramach zawartej usługi marketingowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14.07.2010r. (data wpływu 16.07.2010r., data nadania 15.07.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 07.07.2010r. nr IPPP2-443-422/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 12.07.2010r.). Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach własnej działalności gospodarczej prowadzi na rzecz swoich kontrahentów (zleceniodawców) programy lojalnościowe. Celem programów jest zachęta klientów kontrahentów Spółki (uczestników programów) do zwiększania wartości zakupów oraz ich ponawiania. Istotą typowego programu jest umożliwienie uczestnikom gromadzenia punktów przyznawanych za dokonanie określonych zakupów. Punkty mogą być następnie wymieniane na określone nagrody zgodnie z przyjętym regulaminem.

Spółka zapewnia swoim kontrahentom pełną obsługę programu lojalnościowego (kompleksowa usługa marketingowa). W szczególności Spółka nabywa towary stanowiące nagrody, dystrybuuje nagrody wśród klientów swoich kontrahentów. Nagrody przekazywane są przez Spółkę uczestnikom programów lojalnościowych nieodpłatnie. Wartość nagród jest natomiast elementem kalkulacyjnym wynagrodzenia Spółki za prowadzenie programu lojalnościowego, którym obciąża ona swoich kontrahentów.

Przy tożsamym stanie faktycznym, wydane zostało dla Spółki postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 6 czerwca 2005 r., stwierdzające, iż w sytuacji w której wartość nagród stanowi jeden z elementów usługi świadczonej na rzecz kontrahenta Spółki, nieodpłatne przekazanie nagród uczestnikom programu lojalnościowego nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynnością opodatkowaną w takim wypadku jest usługa marketingowa i w jej ramach Spółka otrzymuje od kontrahenta wynagrodzenie za przekazane uczestnikom programów towary.

W porozumieniu z jednym z kontrahentów Spółka planuje dokonać modyfikacji w prowadzonym dla niego programie lojalnościowym, polegającej na wprowadzeniu częściowej odpłatności za wydawane nagrody. Po zmianie uczestnik programu będzie miał możliwość wymiany zgromadzonych punktów na wybrany przez siebie przedmiot (towar) przy jednoczesnej dopłacie określonej kwoty pieniężnej. Stosunek wymaganych punktów do dopłacanej kwoty będzie wartością stałą określoną w katalogu nagród (uczestnik programu będzie pozbawiony możliwości kształtowania stosunku wymienianych punktów do wysokości kwoty, jaką zobowiązany będzie dopłacić). Po modyfikacji obowiązek dostawy towarów za zapłatą określonej kwoty pieniężnej przez uczestnika programu (przy spełnieniu przez uczestnika programu pozostałych warunków wynikających z regulaminu programu lojalnościowego) byłby jednym z elementów świadczonej odpłatnie usługi marketingowej. Kontrahent Spółki obciążany byłby - w ramach wynagrodzenia należnego Spółce, za prowadzenie programu lojalnościowego - wartością towaru w zakresie, w jakim nie pokrywa jej odpłatność ze strony uczestnika programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydanie uczestnikowi programu lojalnościowego towaru (nagrody) za częściową odpłatnością, stanowi odrębną dostawę towarów, której podstawą opodatkowania jest rzeczywiście ponoszona przez uczestnika programu odpłatność...
  2. Czy różnica między wartością towaru i ceną, po jakiej będzie on wydany uczestnikowi programu, stanowiąca element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu świadczenia przez Spółkę na rzecz kontrahenta usługi marketingowej, jest opodatkowana VAT w ramach wynagrodzenia Spółki za świadczoną usługę...

Zdaniem Spółki, po opisanej w zdarzeniu przyszłym modyfikacji jednego z programów lojalnościowych, stanowisko wyrażone w przywołanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego pozostanie częściowo aktualne.

Po wprowadzeniu omawianej zmiany, Spółka będzie w istocie z jednej strony świadczyć na rzecz swojego kontrahenta usługę marketingową i jednocześnie dokonywać sprzedaży towaru na rzecz uczestnika programu lojalnościowego. Sprzedaż towaru stanowić będzie odpłatną dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Spółka zamierza każdą tego typu transakcję dokumentować zgodnie z przepisami ustawy, w przypadku towarów sprzedawanych uczestnikom programu będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej - poprzez zarejestrowanie obrotu w kasie rejestrującej.

Podstawą opodatkowania z tytułu omawianej dostawy towaru będzie zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, kwota należna z tytułu sprzedaży, tj. kwota, którą Spółka faktycznie otrzyma (powinna otrzymać) od nabywcy (uczestnika programu).

Z perspektywy uczestnika programu to różnica między wartością towaru, a ceną po jakiej Spółka ów towar uczestnikowi przekaże, stanowić będzie rzeczywistą nagrodę. Różnica ta nie będzie jednak kształtować podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towaru.

Dostawa towarów na rzecz uczestnika programu jest bowiem ściśle związana ze świadczeniem przez Spółkę na rzecz jej kontrahenta kompleksowej usługi marketingowej.

Treść stosunku prawnego łączącego Spółkę z kontrahentem uzasadnia natomiast (determinuje) warunki dostawy towaru, dokonywanej przez Spółkę na rzecz uczestnika programu (w szczególności dotyczy to wysokości wynagrodzenia).

Różnica między wartością towaru a ceną, po jakiej zostanie on wydany uczestnikowi programu stanowić będzie element kalkulacyjny wynagrodzenia Spółki z tytułu świadczenia - na rzecz kontrahenta, dla którego program jest prowadzony - usługi marketingowej. Innymi słowy, wartość uzyskiwanej przez uczestnika programu nagrody (rozumianej jako różnica między wartością towaru a ceną jego sprzedaży na rzecz uczestnika) będzie zwiększać kwotę należną Spółce (podstawę opodatkowania VAT) z tytułu świadczenia na rzecz kontrahenta usługi marketingowej.

W tym właśnie zakresie aktualne w ocenie Spółki pozostaje stanowisko wyrażone w powołanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. Należy przy tym podkreślić, iż prawidłowość stanowiska Naczelnika potwierdza też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 stycznia 2009 r., znak IPPP1-443-2096/08-4/AK wydana w analogicznym stanie faktycznym.

Dotychczas w cenę kompleksowej usługi marketingowej wkalkulowana była pełna wartość wydawanego nieodpłatnie uczestnikowi towaru („cała” nagroda), po zmianie w wynagrodzenie za usługę wkalkulowana będzie różnica między wartością towaru a ceną jego sprzedaży uczestnikowi (z perspektywy uczestnika w dalszym ciągu będzie to „cała” nagroda). Różnica ta będzie zatem opodatkowana podatkiem VAT w ramach wynagrodzenia za usługę marketingową.

Podsumowując, modyfikacja prowadzonego dla jednego z kontrahentów Spółki programu lojalnościowego, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego na gruncie rozliczeń podatku od towarów i usług spowoduje, że:

  • przeniesienie własności towaru za częściową odpłatnością na rzecz uczestnika programu kwalifikowane będzie jako dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym podstawą opodatkowania w przypadku tej dostawy będzie wyłącznie kwota faktycznie płacona przez uczestnika programu (faktycznie przez Spółkę żądana od uczestnika programu),
  • kwota różnicy między wartością towaru i ceną, po jakiej będzie on wydany uczestnikowi programu będzie elementem kalkulacyjnym wynagrodzenia za opodatkowaną podatkiem od towarów i usług kompleksową usługę marketingową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi na rzecz swoich kontrahentów (zleceniodawców) programy lojalnościowe. Celem programów jest zachęta klientów kontrahentów Spółki (uczestników programów) do zwiększania wartości zakupów oraz ich ponawiania. Spółka zapewnia swoim kontrahentom pełną obsługę programu lojalnościowego (kompleksowa usługa marketingowa). Istotą typowego programu jest umożliwienie uczestnikom gromadzenia punktów przyznawanych za dokonanie określonych zakupów. Punkty mogą być następnie wymieniane na określone nagrody zgodnie z przyjętym regulaminem.

W porozumieniu z jednym z kontrahentów Spółka planuje wprowadzić częściową odpłatność za wydawane nagrody. Po zmianie uczestnik programu będzie miał możliwość wymiany zgromadzonych punktów na wybrany przez siebie przedmiot (towar) przy jednoczesnej dopłacie określonej kwoty pieniężnej. Po modyfikacji obowiązek dostawy towarów za zapłatą określonej kwoty pieniężnej przez uczestnika programu (przy spełnieniu przez uczestnika programu pozostałych warunków wynikających z regulaminu programu lojalnościowego) byłby jednym z elementów świadczonej odpłatnie usługi marketingowej. Kontrahent Spółki obciążany byłby - w ramach wynagrodzenia należnego Spółce, za prowadzenie programu lojalnościowego - wartością towaru w zakresie, w jakim nie pokrywa jej odpłatność ze strony uczestnika programu.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca z jednej strony będzie świadczyć usługę marketingową na rzecz swojego kontrahenta, z drugiej zaś dokonywać będzie odpłatnej dostawy towarów na rzecz uczestnika programu lojalnościowego. Zatem Wnioskodawca działający w charakterze pośrednika w przekazywaniu nagród w ramach tych programów, będzie podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w części, jaką za wydanie nagrody zobowiązany będzie dopłacić uczestnik programu.

Z uwagi na fakt, iż jak wskazuje Strona, w wynagrodzenie za usługę marketingową zostanie wkalkulowana różnica między wartością towaru a ceną jego sprzedaży uczestnikowi, to różnica ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako element kalkulacyjny wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj