Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-700/10-2/JB
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-700/10-2/JB
Data
2010.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
odpłatne zbycie
odpłatne zbycie
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie stanowiła u Wnioskodawcy przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 593 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2010 r. (data wpływu 12.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 29.12.2009 r. nabył do majątku wspólnego wraz z małżonką nie zabudowaną nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr 71 o powierzchni 0,1625 ha położoną w W. Zakup działki sfinansowany był ze środków prywatnych. W momencie nabycia małżonkowie nie mieli zamiaru odsprzedaży tej nieruchomości. Nieruchomość została nabyta na własne potrzeby osobiste, a nie z przeznaczeniem do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie wykonywania robót ogólnobudowlanych związanych z wznoszeniem budynków (PKD 45.21 A), kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD 70.12.A) oraz wynajmu nieruchomości na własny rachunek (PKD 70.20.A).

Zgodnie z pierwotnymi planami na nowo zakupionej działce małżonkowie mieli zamiar rozpocząć budowę domu jednorodzinnego. Planowana budowa domu jednorodzinnego podyktowana była chęcią poprawienia warunków mieszkaniowych. Po zakończeniu budowy Wnioskodawca wraz z rodziną chciał przeprowadzić się z dotychczas zajmowanego mieszkania do mieszkania nowo wybudowanego. Z uwagi na uwarunkowania rodzinne zrezygnowano z planów budowy domu jednorodzinnego. Mając na uwadze dobro dzieci, komfort dojazdu do ośrodków edukacyjno-wychowawczych małżonkowie postanowiliśmy nie wyprowadzać się z dotychczasowego miejsca zamieszkania. Obecnie małżonkowie uznają za niecelowe utrzymywanie przedmiotowej działki i ponoszenie związanych z nią wysokich podatków (podatek od nieruchomości). W efekcie zmiany planów rodzinnych Wnioskodawca wraz z małżonką chcieliby sprzedać przedmiotową działkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie stanowiła u Wnioskodawcy przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług...

Odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie nieruchomości stanowi odrębne od przychodów z działalności gospodarczej źródło przychodów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przychody z odpłatnego zbycia zostały przez ustawodawcę określone jako odrębne źródło przychodu. Aby osiągane przez podatników przychody mogły być klasyfikowane jako przychody z odpłatnego zbycia, zbycie musi mieć charakter odpłatny, zbycie nie może następować w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, składniki majątku nie mogą być związane z działalnością gospodarczą oraz odpłatne zbycie musi zostać dokonane przed upływem 5 lat od nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełni On wszystkie opisane powyżej przesłanki do uznania przychodu ze zbycia działki jako przychodu ze zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8).W szczególności Wnioskodawca podnosi, iż przedmiotowa nieruchomość nigdy nie była związana z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Jak opisano w pierwszej części wniosku działka została nabyta w celu realizacji potrzeb osobistych. Nie stanowiła składnika majątku związanego z powadzoną działalnością, nie była też wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Co więcej lokalizacja i niewielka powierzchnia działki powodowały, iż nawet hipotetycznie Wnioskodawca nie rozważał prowadzenia działalności inwestycyjnej w tym miejscu. Zakup nieruchomości sfinansowany był ze środków prywatnych. Zakup został neutralny pod kątem rozliczeń podatkowych związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, ponieważ nie stanowił ani towaru ani środka trwałego. Nie stanowił więc kosztu uzyskania przychodu ani jednorazowo, ani poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Gdy rzecz nie jest uznana za towar (handlowy) u zbywcy to odpłatne zbycie nie będzie następowało w wykonywaniu działalności gospodarczej. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że prowadzenie działalności gospodarczej we wskazanym we wniosku zakresie nie ma wpływu na podatkowe rozliczenie sprzedaży majątku prywatnego.

W opinii Wnioskodawcy, pomocne dla rozstrzygnięcia, czy zbycie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej, może być również ustalenie, którym podatkiem pośrednim powinna być opodatkowana dana transakcja. Jeżeli zbycie zostaje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług albo do samej transakcji mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (zbywca korzysta ze zwolnienia podatkowego albo sama czynność objęta jest zwolnieniem), zbycie, co do zasady, następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.d.o.f. Natomiast jeżeli do zbycia mają zastosowanie przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wówczas nie mamy do czynienia ze zbyciem następującym w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem przychód z tego zbycia może być przychodem ze źródła określonego w art. 10 ust 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochód ze zbycia przedmiotowej nieruchomości należy, zdaniem Wnioskodawcy, ustalić na podstawie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust 6c i 6d. powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust 1 pkt 1 dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Wnioskodawca uważa więc, iż w opisanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 30e ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym przepisy ust 1-4 nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wie czystego użytkowania gruntów są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika;
  2. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust 2 pkt 1.

W opinii Wnioskodawcy brzmienie przepisu wyklucza zastosowanie opodatkowania według zasad określonych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy przedmiotom działalności gospodarczej podatnika jest budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jedynie w sytuacji, gdy zbycie nieruchomości jest dokonano w wykonaniu, prowadzonej działalności gospodarczej. Przyjęcie odmiennej wykładni zakładającej, że sprzedaż nieruchomości zajmowanej przez podatnika na własne cele osobiste podlegałaby różnemu opodatkowaniu w zależności od tego, czy przedmiotem działalności gospodarczej podatnika jest budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów prowadziłaby do naruszenia konstytucyjnej zasady równości wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj