Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-69/10-2/TW
z 12 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-69/10-2/TW
Data
2010.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
alkohol etylowy
alkohol etylowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
zwolnienie z podatku akcyzowego
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Czy według obowiązujących przepisów o podatku akcyzowym, na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, z tytułu dystrybuowania na terenie Polski nabywanych od kontrahenta z Unii Europejskiej towarów, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wskazany w stanie faktycznym oraz jakie inne obowiązki wynikające z tych przepisów ciążą na Zainteresowanej?



Wniosek ORD-IN 315 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

  • prawidłowe – w zakresie materiałów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony,
  • nieprawidłowe – w zakresie materiałów zawierających alkohol etylowy nieskażony.


UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której jest m.in. dystrybutorem kartridży atramentowych lub podobnych materiałów eksploatacyjnych, używanych do druku przemysłowego. Produkty te są nabywane z krajów Unii Europejskiej i dystrybuowane na terenie Polski.

Dodatkowo Zainteresowana jest przedstawicielem określonej firmy zajmującej się produkcją urządzeń do znakowania i etykietowania produktów na liniach produkcyjnych.

Dystrybuowane przez Wnioskodawczynię materiały eksploatacyjne są wykorzystywane do drukarek, które drukują wymagane informacje np. daty przydatności do spożycia, kody kresowe, nazwy, znaki graficzne na produktach i opakowaniach przy użyciu atramentu.

Wśród materiałów eksploatacyjnych znajdują się: części, farby, zmywacze, rozcieńczalniki. W zależności od rodzaju materiału i jego przeznaczenia stosuje się różne materiały eksploatacyjne, wykorzystywane do: znakowania metalu, elementów z tworzyw sztucznych szkła, kartonu, papieru oraz bezpośrednio na produktach spożywczych (np. skorupki jajek, sery żółte, cytryny).

Niektóre materiały eksploatacyjne zawierają w swoim składzie alkohol etylowy o różnym stężeniu: od co najmniej 1,2% do 100%.

Wśród materiałów występują takie, które:

  • zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony i Wnioskodawczyni ma informacje jakie skażalniki są użyte do jego skażenia,
  • zawierają alkohol etylowy nieskażony z uwagi na ich wykorzystanie, tj. mają kontakt z żywnością.


Konieczne jest zdaniem Zainteresowanej podkreślenie, iż fakt dystrybuowania przez nią materiałów eksploatacyjnych – zawierających w swoim składzie alkohol etylowy nieskażony – które są wykorzystywane do znakowania materiałów mających styczność z żywnością bądź bezpośrednio na żywność, jest wynikiem wysokich wymogów sanitarnych.

Istotne jest również wyjaśnienie przeznaczenia materiałów eksploatacyjnych zawierających w swoim skaldzie alkohol etylowy. Służą one bowiem jako materiał wykorzystywany przez drukarkę przemysłową w procesie utrwalenia atramentu na znakowanym produkcie. W momencie naniesienia atramentu alkohol wyparowuje, zatem nie jest on przeznaczony do spożycia przez ludzi.

Wykorzystanie materiałów zawierających alkohol etylowy, stanowi element procesu produkcyjnego, mającego na celu uzyskanie wysokiej jakości znakowania atramentem danego produktu.

Wnioskodawczyni chciałby również wskazać na dotychczasową praktykę kwalifikacji nabywanych przez nią materiałów eksploatacyjnych, z punktu widzenia przepisów o podatku akcyzowym. Mianowicie, specyfika nabywanych towarów przez Wnioskodawczynię – pomimo, iż zawierają one w swoim składzie alkohol etylowy – powodowała kwalifikowanie tych towarów z punktu widzenia przepisów o podatku akcyzowym, jako nie powodującym obowiązku zapłaty akcyzy, w szczególności materiałów eksploatacyjnych klasyfikowanych dotychczas do kodów CN 3814 00 90. W tym miejscu Wnioskodawczyni chciałaby się powołać na wydaną dla niej interpretację przepisów prawa podatkowego przez Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 5 lipca 2007 r. (sygn. 3(..) i 3(...)).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy według obowiązujących przepisów o podatku akcyzowym, na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, z tytułu dystrybuowania na terenie Polski nabywanych od kontrahenta z Unii Europejskiej towarów, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy wskazany w stanie faktycznym oraz jakie inne obowiązki wynikające z tych przepisów ciążą na Zainteresowanej...

Zdaniem Wnioskodawczyni, z tytułu dystrybuowania przez nią materiałów eksploatacyjnych, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy – opisanych w stanie faktycznym – jest ona zwolniona z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego oraz innych obowiązków przewidzianych przepisami o podatku akcyzowym

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie materiałów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy skażony,
  • nieprawidłowe – w zakresie materiałów zawierających alkohol etylowy nieskażony.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 43 tego załącznika został wymieniony – bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowyalkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % obj.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Wyrobem akcyzowym jest zatem alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez Zainteresowaną materiałach eksploatacyjnych.

Stawka podatku akcyzowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100 % vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Wnioskodawczyni wskazała, iż nabywa ona wewnątrzwspólnotowo kartridże atramentowe lub podobne materiały eksploatacyjne o kodzie CN 3814 00 90, które nie są wyrobami akcyzowymi. Produkty te są nabywane z krajów Unii Europejskiej i dystrybuowane na terenie Polski. Dystrybuowane materiały eksploatacyjne są wykorzystywane do drukarek, które drukują wymagane informacje np. daty przydatności do spożycia, kody kresowe, nazwy, znaki graficzne na produktach i opakowaniach przy użyciu atramentu. Wśród materiałów eksploatacyjnych znajdują się: części, farby, zmywacze, rozcieńczalniki.

Niektóre materiały eksploatacyjne zawierają w swoim składzie alkohol etylowy o różnym stężeniu: od co najmniej 1,2% do 100%.

Wśród materiałów występują takie, które:

  • zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony i Wnioskodawczyni ma informacje jakie skażalniki są użyte do jego skażenia,
  • zawierają alkohol etylowy nieskażony z uwagi na ich wykorzystanie, tj. mają kontakt z żywnością.


Wykorzystanie materiałów zawierających alkohol etylowy, stanowi element procesu produkcyjnego, mającego na celu uzyskanie wysokiej jakości znakowania atramentem danego produktu.

Odnośnie wyrobów, które zawierają w swoim składzie alkohol etylowy skażony należy zauważyć, że stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu.

W świetle postanowień § 4 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju.

Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego – w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej – wyrobami, o których mowa powyżej, są w szczególności faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Tym samym alkohol etylowy skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo towarach korzysta ze zwolnienia od akcyzy. Dalsza sprzedaż tych towarów nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z kolei odnośnie wyrobów, które zawierają alkohol etylowy nieskażony zauważyć należy, iż zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 dyrektywy 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE. L 1992 Nr 316, str. 21), Państwa członkowskie mogą zwolnić produkty objęte niniejszą dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego na warunkach, które zostaną przez nie określone w celu zapewnienia prawidłowego i uczciwego stosowania tych zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym przypadkom uchylania się od tych przepisów oraz ich omijania lub naruszania, gdy produkty te są używane:

  1. jako próbki do analiz, do niezbędnych prób produkcyjnych lub do celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do celów medycznych w szpitalach i aptekach;
  4. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu;
  5. do produkcji komponentów, które nie są objęte podatkiem akcyzowym w myśl niniejszej dyrektywy.


Powyższe uregulowania znajdują swoje odzwierciedlenie m.in. w zapisach zawartych w rozdziale 3 „Zwolnienia od akcyzy wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej” rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 tego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.


Zwrócić należy przy tym uwagę na fakt, iż przepisy zawarte w art. 30 ust. 9 ustawy, nie pozwalają na zwolnienia od akcyzy czystego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez Zainteresowaną towarach. Stąd też ich nabycie wewnątrzwspólnotowe nie jest zwolnione od podatku akcyzowego. Może ono odbywać się zatem albo w trybie z zapłaconą akcyzą (art. 77 ustawy i następne) albo w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy).

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 5.

W myśl art. 78 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.


Zatem w przypadku nabycia ww. wyrobów zawierających w swoim składzie alkohol etylowy jako wyrób akcyzowy podlega on opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego w wysokości 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100 % vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Z kolei w drugim z ww. przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego procedura zawieszonego poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju (art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy).

Zastosowanie tej procedury związane jest z nabyciem materiałów eksploatacyjnych ze składu podatkowego działającego na terytorium kraju członkowskiego do składu podatkowego w kraju (nie musi to być przy tym skład podatkowy prowadzony osobiście przez Wnioskodawcę).

Wówczas wykorzystanie nabytych wyrobów, zawierających alkohol etylowy, do procesów produkcyjnych (pod warunkiem, że produkt końcowy nie będzie zawierał alkoholu etylowego), może podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Tym niemniej zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Zauważyć zatem należy, iż przepisy art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy wskazują, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Ponadto spełnione muszą być warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika w szczególności, iż zwolniona od podatku akcyzowego dystrybucja na terytorium kraju wyrobów zawierających czysty alkohol etylowy, musi odbywać się albo ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego (zdefiniowanego w art. 2 pkt 22 ustawy) albo podmiot prowadzący skład podatkowy zużywający ten wyrób występować będzie równocześnie jako podmiot zużywający.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj