Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-593/10/LSz
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-593/10/LSz
Data
2010.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlane
roboty budowlane
stawka
stawka


Istota interpretacji
Opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT podlegają roboty budowlane polegające na wybudowaniu budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 wraz z podjazdem dla osób niepełnosprawnych, który stanowi integralną część budynku. Natomiast, plac manewrowy oraz chodniki nie stanowią części budynku lecz są odrębnymi obiektami budowlanymi i podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu do tut. organu 22 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 15 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla projektu inwestycyjnego realizowanego w całości przez generalnego wykonawcę jako kompleksowa usługa obejmującego nowy budynek Domu Pomocy Społecznej wraz z placem manewrowym dla straży pożarnej, chodnikiem dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędnymi podjazdami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla projektu inwestycyjnego realizowanego w całości przez generalnego wykonawcę jako kompleksowa usługa obejmującego nowy budynek Domu Pomocy Społecznej wraz z placem manewrowym dla straży pożarnej, chodnikiem dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędnymi podjazdami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 15 września 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgromadzenie z siedzibą władz generalnych w K. (dalej: Wnioskodawca, Zgromadzenie) posiada osobowość prawną potwierdzoną Zaświadczeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia …. (sygn. …). Zgromadzenie w ramach działalności społecznej oraz dydaktyczno - wychowawczej prowadzi Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych Intelektualnie w J. (dalej: Dom Pomocy Społecznej).

Dom Pomocy Społecznej prowadzony jest przez Zgromadzenie na podstawie wpisu placówki do rejestru domów pomocy społecznej wydanego przez Wojewodę widniejącej w Księdze Rejestrowej Domu Pomocy Społecznej …, nr wpisu …, Dz. Urz. Woj. z dnia 22 lipca 2005, nr …, poz. …. Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej świadczącą, całodobowo usługi bytowe opiekuńcze, wspomagające i edukacyjnie w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb jego mieszkanek. Spełnia wymogi standaryzacji zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej z dnia 19 października 2005r. (Dz. U. Nr 217, poz. 1837).

Aktualnie Wnioskodawca realizuje jako inwestor projekt inwestycyjny dotyczący rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Inwestycja obejmuje konieczną rozbudowę istniejącego budynku Domu Pomocy Społecznej. W ramach projektu powstanie nowy dwukondygnacyjny budynek rehabilitacyjno-mieszkaniowy (całkowita powierzchnie rozbudowanego obiektu: 548 m²) jako niezbędne uzupełnienie bazy rehabilitacyjno-terapeutycznej oraz powierzchni mieszkalnej do istniejącego zaplecza wraz z przewiązką do istniejącego budynku. Zakres przedmiotowy umowy z generalnym wykonawcą obejmuje wykonanie robót budowlanych obejmujących rozbiórkę, prace ziemne, stan surowy zamknięty i stan wykończeniowy wewnętrzny i zewnętrzny, instalację wodno - kanalizacyjną wewnętrzną, instalację centralnego ogrzewania, kotłownie, kanalizację deszczową, instalację solarną, instalację elektryczną. Dodatkowo prace obejmują wykonanie placu manewrowego dla straży pożarnej (300 m²), chodnika dla podopiecznych i pracowników, niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Według harmonogramu, roboty budowlane dotyczące opisanego powyżej projektu inwestycyjnego mają trwać od 31 marca 2010r. do 31 sierpnia 2011r. Zgromadzenie dokonało wyboru głównego wykonawcy robót budowlanych w drodze skierowania zapytań ofertowych do trzech potencjalnych wykonawców oraz porównania 3 zebranych ofert w oparciu o kryteria wyboru (Cena - waga 80%, Gwarancja - waga 10%, Termin - waga 10%). W zapytaniu ofertowym Wnioskodawca wskazał, iż cena, jako kryterium wyboru powinna zawierać podatek VAT według stawki 7% na roboty budowlane i 22% na materiały i sprzęt.

Zgromadzenie zawarło z wybranym głównym wykonawcą umowę, na podstawie której wykonawca zrealizuje wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym oraz zapewni niezbędnych pracowników, sprzęt oraz materiały budowlane. Tym samym, umowa pomiędzy Zgromadzeniem a generalnym wykonawcą obejmuje realizację kompleksowej usługi budowlanej dotyczącej opisanego powyżej projektu inwestycyjnego. Rozliczenie, które strony uzgodniły na zasadzie wynagrodzenia ryczałtowego za wskazaniem w umowie ustalonego z góry wynagrodzenie brutto dla wykonawcy za całość usługi budowlanej, następuje na podstawie faktur dotyczących poszczególnych etapów realizacji inwestycji. Faktury wystawiane są za kolejne etapy z wyodrębnieniem wynagrodzenia za roboty budowlane z uwzględnieniem naliczenia stawki 7% VAT i odrębnie za materiał i sprzęt z uwzględnieniem naliczenia stawki 22% VAT.

Obecnie Wnioskodawca zastanawia się, czy stawka VAT uwzględniona w zapytaniu ofertowym przyjęta została prawidłowo. W szczególności Zgromadzenie zastanawia się, czy inwestycja polegająca na rozbudowie Domu Pomocy Społecznej realizowana w całości przez generalnego wykonawcę budowlanego (realizującego kompleksową usługę na prace budowlane oraz dostawę materiałów i sprzętu) nie powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Budynek, którego dotyczy projekt inwestycyjny, jest budynkiem stałego zamieszkania, sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w grupowaniu 1130.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że roboty budowlane wykonywane przez generalnego wykonawcę dotyczące remontu i rozbudowy budynku domu pomocy społecznej (a w szczególności niezbędny podjazd dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) są trwale związane z konstrukcją tego budynku. Jedynie realizowane przez generalnego wykonawcę roboty budowlane dotyczące budowy placu manewrowego dla straży pożarnej oraz chodnika nie są trwale związane z konstrukcją budynku domu pomocy społecznej.

Firma wykonująca zlecone prace jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podmiot ten posiada następujący numer identyfikacji podatkowej: NIP ...

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., realizowana przez generalnego wykonawcę kompleksowa usługa budowlana mieści się w następujących grupowaniach:

  • 45.21 Roboty ogólnobudowlane w zakresie budynków i budowli oraz inżynierii lądowej,
  • 45.22 Roboty związane z wykonywaniem pokryć i konstrukcji dachowych,
  • 45.25 Specjalistyczne roboty budowlane,
  • 45.31 Roboty związane z montażem instalacji elektrycznych i osprzętu elektrycznego,
  • 45.32 Roboty izolacyjne,
  • 45.33 Roboty instalacyjne gazowe, wodno-kanalizacyjne, wentylacyjne i centralnego ogrzewania,
  • 45.34 Roboty instalacyjne budowlane, pozostałe,
  • 45.41 Roboty tynkarskie,
  • 45.42 Roboty związane z montażem stolarki budowlanej,
  • 45.43 Roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian,
  • 45.44 Roboty malarskie i szklarskie,
  • 45.45 Roboty budowlane wykończeniowe pozostałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy realizacja opisanego w stanie faktycznym projektu inwestycyjnego realizowanego w całości przez generalnego wykonawcę jako kompleksowa usługa budowlana obejmująca roboty budowlane, materiały i sprzęt winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%...
  2. Czy stawka 7% dotyczy całego projektu inwestycyjnego obejmującego nowy budynek Domu Pomocy Społecznej wraz placem manewrowym dla straży pożarnej, chodnikiem dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędnymi podjazdami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich...

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku od towarów i usług (VAT) dotycząca zleconych przez Wnioskodawcę usług związanych z rozbudową Domu Pomocy Społecznej winna wynosić 7%. Powyższa stawka powinna być zastosowana do całej usługi budowlanej, obejmującej robociznę, montaż gotowych elementów oraz dostawę materiałów i zapewnienie niezbędnego sprzętu. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy stawka 7% VAT powinna dotyczyć całego projektu inwestycyjnego obejmującego nie tylko nowy budynek Domu Pomocy Społecznej, ale również plac manewrowy dla straży pożarnej, chodnik dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

Art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast ust. 2 tego przepisu stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o /AT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jednocześnie, stosownie do treści art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12e nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z § 37 Rozporządzenia VAT z 2009r., w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7%. W odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Mając na uwadze treść cytowanych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Z przepisów tych wynika również, że ustawodawca wprowadził preferencyjną stawkę opodatkowania dla szeroko rozumianych usług budowlanych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych. Tym samym, nie powinno ulegać wątpliwości, że usługi budowlane związane z opisanym we wniosku projektem inwestycyjnym dotyczącym rozbudowy Domu Pomocy Społecznej (budynku sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1130) powinny podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem 7% stawki VAT.

Analogiczne stanowisko w zakresie stosowania 7% stawki VAT w odniesieniu do usług budowlanych realizowanych w Domach Pomocy Społecznej prezentują również organy podatkowe, m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 13 października 2009r. (sygn. IBPP2/443-632/09/BW),
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 25 czerwca 2009r. (sygn. ILPP1/ 443-514/09-2/AW).

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że stawka 7% VAT powinna dotyczyć całego projektu inwestycyjnego obejmującego nie tylko nowy budynek Domu Pomocy Społecznej, ale również plac manewrowy dla straży pożarnej, chodnik dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Uzasadnieniem dla powyższego stanowiska jest okoliczność, że roboty budowlane wykonywane przez generalnego wykonawcę dotyczące remontu i rozbudowy budynku domu pomocy społecznej (a w szczególności niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) są trwale związane z konstrukcją tego budynku. Ponadto świadczenia generalnego wykonawcy są ze sobą funkcjonalnie połączone, co uzasadnia stosowanie preferencyjnej stawki w odniesieniu do całej inwestycji będącej przedmiotem niniejszego Wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264- wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią § 37 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powołanych wyżej znowelizowanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te począwszy od dnia 1 stycznia 2008r., ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynku zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku VAT, o ile mieszczą się w czynnościach dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast dla pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 22%.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje jako inwestor projekt inwestycyjny dotyczący rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Inwestycja obejmuje konieczną rozbudowę istniejącego budynku Domu Pomocy Społecznej. W ramach projektu powstanie nowy dwukondygnacyjny budynek rehabilitacyjno-mieszkaniowy (całkowita powierzchnie rozbudowanego obiektu: 548 m²) jako niezbędne uzupełnienie bazy rehabilitacyjno-terapeutycznej oraz powierzchni mieszkalnej do istniejącego zaplecza wraz z przewiązką do istniejącego budynku. Zakres przedmiotowy umowy z generalnym wykonawcą obejmuje wykonanie robót budowlanych obejmujących rozbiórkę, prace ziemne, stan surowy zamknięty i stan wykończeniowy wewnętrzny i zewnętrzny, instalację wodno - kanalizacyjną wewnętrzną, instalację centralnego ogrzewania, kotłownie, kanalizację deszczową, instalację solarną, instalację elektryczną. Dodatkowo prace obejmują, wykonanie placu manewrowego dla straży pożarnej (300 m²), chodnika dla podopiecznych i pracowników, niezbędne podjazdy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Wnioskodawca zawarł z głównym wykonawcą umowę, na podstawie, której wykonawca zrealizuje wszystkie roboty budowlane związane z projektem inwestycyjnym oraz zapewni niezbędnych pracowników, sprzęt oraz materiały budowlane. Tym samym, umowa obejmuje realizację kompleksowej usługi budowlanej dotyczącej opisanego powyżej projektu inwestycyjnego. Rozliczenie, które strony uzgodniły na zasadzie wynagrodzenia ryczałtowego za wskazaniem w umowie ustalonego z góry wynagrodzenie brutto dla wykonawcy za całość usługi budowlanej, następuje na podstawie faktur dotyczących poszczególnych etapów realizacji inwestycji. Faktury wystawiana są za kolejne etapy z wyodrębnieniem wynagrodzenia za roboty budowlane z uwzględnieniem naliczenia stawki 7% VAT i odrębnie za materiał i sprzęt z uwzględnieniem naliczenia stawki 22% VAT.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że realizowana przez generalnego wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy kompleksowa usługa budowlana obejmująca nowy budynek Domu Pomocy Społecznej wraz z placem manewrowym dla straży pożarnej, chodnikiem dla podopiecznych i pracowników oraz niezbędnymi podjazdami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich mieści się w grupowaniu w dziale PKWiU pod symbolem 45 – roboty budowlane.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że budynek, którego dotyczy projekt inwestycyjny, jest budynkiem stałego zamieszkania, sklasyfikowanym według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupowaniu 1130.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, do końca roku 2007 stosowana była 7% stawka podatku. Natomiast od dnia 1 stycznia 2008r. stawką 7% podatku od towarów i usług opodatkowane są roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane wyłącznie ze wskazanymi w ustawie obiektami budownictwa mieszkaniowego. Obecnie nie przewidziano w ustawie ani w przepisach wykonawczych obniżonej stawki ww. podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż pojęcie „usługa kompleksowa” rozumiana jako wykonanie funkcjonalnie powiązanych świadczeń przez jednego usługodawcę nie powinno być mylone z rozgraniczeniem na usługi zasadnicze i pomocnicze. Usługa kompleksowa związana z pracami budowlanymi może bowiem dotyczyć wykonania przez jednego wykonawcę np. fundamentów bądź robót dekarskich, stanu surowego budynku, lub całego budynku z lokalami mieszkalnymi, użytkowymi, osiedla z budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, infrastrukturą osiedlową (drogi, dojścia, kanalizacja itd.). Wykonanie usługi kompleksowej absolutnie nie jest identyfikowane z zastosowaniem jednej stawki podatku od towarów i usług. Każda z tych kategorii usług może mieć charakter kompleksowy i być świadczona przez jednego wykonawcę. Z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT może mieć jedynie znaczenie podział na usługi zasadnicze i pomocnicze, a nie charakter kompleksowej usługi. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest tą samą stawką. Usługa pomocnicza w stosunku do zasadniczego świadczenia to najczęściej dostawa towaru w połączeniu z usługą transportu, przeładunku lub montażu. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie.

Zarówno budowa infrastruktury towarzyszącej, jak i budynku może być przedmiotem odrębnej umowy z wykonawcą i obie te roboty budowlane należy kwalifikować jako odrębne usługi zasadnicze, które podlegają opodatkowaniu według stawek wyznaczonych przepisami.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano - montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego tut. organ stwierdza, że o ile faktycznie przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę jest wykonanie przez wykonawcę budynku jako całości, a nie poszczególnych jego elementów wówczas opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają roboty budowlane polegające na wybudowaniu budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, tj. w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wraz z podjazdem dla osób niepełnosprawnych. Podjazd dla niepełnosprawnych stanowi bowiem spójność z budynkiem mieszkalnym i jest elementem konstrukcyjnym na stałe połączonym z budynkiem w sposób trwały, zatem w ocenie tut. organu, mimo iż znajduje się poza bryłą budynku mieszkalnego, należy uznać, iż stanowi jego integralną część i służy bezpośredniemu zaspokajaniu potrzeb mieszkalnych.

Natomiast, plac manewrowy oraz chodniki nie stanowią części budynku lecz są odrębnymi obiektami budowlanymi. Obiekty te stanowią elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Nie są częścią budynku gdyż konstrukcyjnie nie są z nim powiązane.

W związku z tym, iż obecnie nie przewidziano w ustawie obniżonej stawki podatku na remont i budowę infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, to roboty wykonywane przez wykonawcę poza bryłą budynku, tj. związane z infrastrukturą towarzyszącą m.in.: zagospodarowanie terenu (plac manewrowy oraz chodniki), podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB) lub zmiany stanu prawnego. Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 października 2009r. nr IBPP2/443-632/09/BW oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 czerwca 2009r. nr ILPP1/ 443-514/09-2/AW niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po przednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj