Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-33/13-2/AW
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2013r. (data wpływu 11.01.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.01.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka (zwany dalej Wnioskodawcą) świadczy następujące usługi kontrahentowi:

Usługi wsparcia w zakresie wdrażania oraz późniejszego funkcjonowania programów / aplikacji informatycznych dla obszarów związanych z kartami kredytowymi, banking oraz internetowymi produktami bankowymi. W szczególności następujące usługi:


  1. Wsparcie w zakresie kierowania projektami obejmujące utrzymywanie bieżącej komunikacji z kontrahentami, technologicznymi kierownikami projektów i dostawcą ITO celem monitorowania przyszłych potrzeb i teraźniejszych ryzyk oraz problemów w obszarze wdrażanych programów / aplikacji, w szczególności całościowe wsparcie procesu SDLC [Software Development Lifecycle — cykl życia projektu aplikacyjnego] polegające na:

    • przejęciu wymagań biznesowych,
    • doprecyzowaniu wymagań pomiędzy kontrahentami a dostawcą oprogramowania,
    • przedstawieniu propozycji realizacji wymagań,
    • wdrożeniu aplikacji,
    • zapewnienie odpowiedniej dokumentacji wszystkich faz projektowych,
    • regularne raportowanie postępu projektów do Klienta.

  2. Wsparcie w zakresie organizowania procesu testowania dostarczanej aplikacji i konfiguracji produktów biznesowych, polegające na:

    • przygotowywanie planu testów dla projektów i produktów biznesowych,
    • przygotowywanie skryptów / przypadków testowych,
    • terminowe przeprowadzanie testów, zgodnie z planem testów,
    • ocena i analiza progresu w testach oraz ryzyk, w tym związanych z niedotrzymaniem terminów przeznaczonych na testy,
    • regularne raportowanie statusów błędów (defektów) napotkanych podczas testów,
    • kompletne dokumentowanie rezultatów wykonywanych testów ( m.in. wydruki z ekranów systemu),
    • analizowanie i logowanie błędów wykrytych podczas testów,
    • regularne raportowanie i wyjaśnianie błędów zidentyfikowanych w aplikacjach, ustawianych produktach,
    • regularne raportowanie statusu testów,
    • współpraca przy rozwiązywaniu problemów produkcyjnych,
    • parametryzowanie produktów i aplikacji biznesowych zgodnie z wytycznymi biznesowymi,
    • przeprowadzanie kontroli ustawień parametrów.

  3. Usługi doradcze, ze szczególnym uwzględnieniem analiz biznesowych dla procesu SDLC.
  4. Wsparcie funkcjonowania produkcyjnego programu / aplikacji/ platformy obejmujące:

    • wsparcie rozwiązywania incydentów zgłaszanych przez Klienta (wsparcie 24/7w przypadku krytycznych problemów produkcyjnych),
    • współpraca z ITO (International Technology Organization) przy rozwiązywaniu problemów wymagających prac programistycznych,
    • nadzorowanie czasu rozwiązywania problemów,
    • regularne raportowanie do kontrahenta statusu problemów.

  5. Obsługa zmian ustawień parametrów systemów:

    • koordynacja, testowanie i ustawianie zmian parametrów w systemie na wniosek kontrahentów,
    • prowadzenie dokumentacji zmian parametrów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów wykonywane usługi podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Stawka ta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na postawie przepisów przejściowych wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy o VAT).


W przepisach ustawy o VAT jak i przepisach wykonawczych do ustawy zostały określone preferencyjne stawki podatku jak i zwolnienia od podatku.


Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 2a ustawy o VAT stawki obniżone (5%, 8%) mają zastosowanie do czynności określonych w załącznikach do ustawy nr 3 i nr 10. Należy zaznaczyć, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być stosowane do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem, aby było możliwe zastosowanie 8% lub 5% stawki podatku VAT dany towar bądź dana usługa powinny być wymienione w odpowiednim załączniku do ustawy lub w rozporządzeniu wykonawczym. Przedstawione we wniosku usługi nie stanowią żadnych z usług wymienionych ww. przepisach. Tym samym, nie korzystają z opodatkowania preferencyjnymi stawkami podatku VAT.

Natomiast usługi zwolnione od podatku zostały określone w art. 43 ustawy o VAT. Kluczową rolę w odpowiedzi na pytanie czy przedstawione we wniosku usługi mieszczą się w katalogu usług zwolnionych odgrywają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7, 38, 39, 40 i 41 oraz art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W cytowanych przepisach art. 43 ust. 1 pkt 7, 38, 39, 40 i 41 ustawy o VAT dotyczących usług finansowych ustawodawca nie wymienił usług przedstawionych we wniosku. Ponadto, przedstawione we wniosku usługi nie spełniają przesłanek do uznania ich za usługi pomocnicze, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Bowiem zgodnie z ww. przepisem ze zwolnienia korzystają także usługi stanowiące element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41. Trudno uznać, iż Wnioskodawca wykonuje stanowiący odrębną całość element niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej z VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają wyłącznie charakter informatyczny i techniczno-administracyjny. Czynności te banki (instytucje finansowe) mogłyby i często wykonują we własnym zakresie (przy użyciu wewnętrznych zasobów ludzkich i technicznych). Fakt, że z powodów ekonomicznych decydują się zlecać je podmiotom zewnętrznym nie przesądza o ich niezbędności dla wykonywania usług finansowych. Dla wykonania przez kontrahentów usług finansowych usługi nabywane od Wnioskodawcy nie są niezbędne. Podsumowując, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują obsługę informatyczną i techniczno-administracyjną pewnych procesów związanych ze świadczeniem przez kontrahentów określonych usług finansowych, jednak same w sobie takimi usługami nie są.

Przedstawione we wniosku usługi nie mieszczą się w zakresie zwolnień ani w zakresie stawek preferencyjnych przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku VAT.


W związku z powyższym świadczenie przedmiotowych usług zdaniem Spółki podlega opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT wynoszącej 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj