Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1118/10/EJ
z 28 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1118/10/EJ
Data
2010.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania naukowe
badania naukowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
edukacja
edukacja
odliczenie podatku
odliczenie podatku
proporcja
proporcja
sprzedaż opodatkowana
sprzedaż opodatkowana


Istota interpretacji
odliczenie podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi VAT, zwolnionymi z VAT jak i czynnościami niepodlegającymi VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 6 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…" w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) obowiązujący dla całego Uniwersytetu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego „…" w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) obowiązujący dla całego Uniwersytetu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca we współpracy z innymi jednostkami naukowo-badawczymi realizuje projekt badawczy pn. „…". Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (dalej: POIG) Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy (Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych). Zgodnie z zawartą Umową o dofinansowanie projektu z dnia 30 grudnia 2009r. pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucją Pośredniczącą), a Wnioskodawcą (Beneficjent) przedmiotem umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu oraz określa prawa i obowiązki Stron Umowy wynikających z jego realizacji w zakresie zarządzania, rozliczania, zwrotu dofinansowania, monitorowania, sprawozdawczości i kontroli, a także w zakresie informacji i promocji. Do umowy o dofinansowanie projektu został podpisany aneks z dnia 9 kwietnia 2010r. Na podstawie ww. umowy wypłata dofinansowania następuje w formie: refundacji całości lub części poniesionych wydatków kwalifikowanych, albo zaliczki lub w obu formach zgodnie z harmonogramem realizacji projektu według kwartałów po złożeniu przez Beneficjenta wniosku o płatność.

Projekt realizuje cele strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarach tematycznych określonych w POIG i jest zgodny z Krajowym Programem Badań Naukowych i Prac Rozwojowych (Obszar Zdrowie: Zdrowe naczynia krwionośne - zdrowe społeczeństwo), który został przyjęty przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekty dofinansowane w ramach podziałania 1.1.2 POIG musiały wpisywać się realizację ww.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Do realizacji projektu przystąpiły renomowane jednostki badawczo-rozwojowe: Uniwersytet..., Politechnika... oraz Instytut..., Uniwersytet..., Uniwersytet..., Akademia... , Instytut... , Akademia ..., Instytut .... W celu uregulowania stosunków pomiędzy Partnerami konsorcjum i Jednostkami współpracującymi odnośnie realizacji Projektu podpisane zostało w dniu 15 kwietnia 2009r. Porozumienie o współpracy.

Liderem Konsorcjum jest Uniwersytet, a w ramach jego struktur jednostką odpowiedzialną za jego realizację jest Centrum, Projekt wpisuje się w cele tej jednostki, którymi są: rozwijanie interdyscyplinarnych badań nad syntezą, mechanizmami działania farmakologicznego i właściwościami terapeutycznymi oryginalnych związków chemicznych (pochodzenia naturalnego i syntetycznego), wskazanie ich potencjału terapeutycznego w klinice, a następnie doprowadzenie wybranego związku chemicznego do fazy wstępnych badań klinicznych w ramach partnerstwa z przemysłem.

Program badawczy realizowany w ramach projektu jest ukierunkowany na zastosowanie wyników w praktyce poprzez wdrożenia w przemyśle oraz realizację usług na rzecz firm z sektora farmaceutycznego. Oprócz usług w ramach projektu planowane jest opracowanie cząsteczki będącej kandydatem na lek. Jeśli badania zaplanowane w ramach projektu powiodą się i zostanie wypracowany kandydat na lek, zostanie zapewniona jego ochrona patentowa i planowane jest znalezienie partnera przemysłowego, który będzie zainteresowany zakupem lub licencją wypracowanego rozwiązania. Możliwe jest także stworzenie spółki w oparciu o wypracowaną w ramach projektu własność intelektualną w postaci np. zgłoszenia patentowego. Poprzez zaangażowanie wielu wybitnych jednostek naukowych, realizacja projektu przyczyni się do integracji rozproszonego środowiska naukowego w Polsce oraz osiągnięcia nowej jakości prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych, konkurencyjnych w skali europejskiej oraz do rozwinięcia nowego priorytetowego obszaru badań. Badania prowadzone będą w oparciu nie tylko o krajową, ale również międzynarodową współpracę w tym z kilkoma znakomitym akademickim ośrodkami rozwoju leków w Europie i USA. Do wniosku zostały załączone listy intencyjne potwierdzające szeroki zakres przyszłej współpracy z innymi ośrodkami akademickimi. Uniwersytet oraz członkowie Konsorcjum posiada pełną zdolność do utrzymania trwałości rezultatów Projektu w perspektywie, co najmniej 5 lat po zakończeniu jego realizacji. Zarówno Lider (Wnioskodawca) jak i Partnerzy oraz jednostki współpracujące zobowiązani są prowadzić wyodrębnioną informatyczną ewidencję księgową środków dotyczących realizowanego Projektu w układzie rodzajowym z podziałem analitycznym lub stosować w ramach istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębny kod księgowy umożliwiający identyfikację środków wydatkowanych na poszczególne zadania realizacji Projektu i przekazywanych Beneficjentowi w drodze refundacji lub zaliczki oraz zapewnić, że operacje gospodarcze są ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dla potrzeb rozliczania podatku od towarów i usług Lider, Partnerzy oraz Jednostki współpracujące zobowiązani są do prowadzenia odrębnej ewidencji, która zawiera wykaz wydatków, w stosunku do których podatek VAT jest uznany za wydatek kwalifikowalny. Ponadto Lider zobowiązany jest do przedkładania Instytucji Pośredniczącej informacji kwartalnych, rocznych i końcowych z realizacji Projektu. Projekt ma charakter naukowo-badawczy oraz aplikacyjny. Instytucja finansująca nie wymaga, a Konsorcjum naukowe nie deklaruje, iż projekt zakończy się bezpośrednim wdrożeniem wyników prac badawczych w gospodarce (np. poprzez sprzedaż licencji na wykorzystanie wyników badań/patentu). Zespoły naukowe realizujące projekt mają jednak nadzieję, iż jego wyniki znajdą zastosowanie praktyczne. Przystępując do realizacji Projektu Lider, Partnerzy i Jednostki współpracujące liczą na to, iż w jego wyniku dojdzie do wypracowania wspólnych rozwiązań, które będą mogły zostać skomercjalizowane. Bezpośrednio w wyniku realizacji prac Wnioskodawca nie osiągnie przychodów, natomiast przystępując do realizacji Projektu Partnerzy Konsorcjum oczekują, iż w jego wyniku dojdzie do wypracowania metodologii niezbędnej do świadczenia unikatowych prac badawczych oraz własności intelektualnej, która będzie mogła stać się przedmiotem sprzedaży w przyszłości. W wyniku realizacji projektu planowane jest powstanie usług, które będą świadczone dla firm z sektora farmaceutycznego stanowiących sprzedaż opodatkowaną. Planowana jest także sprzedaż praw do uzyskanych wyników badań np. w formie udzielenia licencji na wykorzystanie patentu będzie sprzedażą opodatkowaną. Nie można zagwarantować, że do sprzedaży w ogóle dojdzie. W dokumentacji Projektu wskazano również, iż oczekiwanym jego rezultatem będą także publikacje naukowe i na ich podstawie uzyskanie w trakcie realizacji Projektu stopni naukowych przez członków zespołów realizujących Projekt.

Projekt wpisuje się w statutową działalność Uniwersytetu, którą jest min. zdobywanie i gromadzenie nowej wiedzy. Zatem efektem Projektu mogą być czynności opodatkowane, czynności zwolnione (publikacje naukowe) i nie podlegające opodatkowaniu (cele edukacyjne, własne prace badawcze).

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego występuje jedynie jako strona finansująca i nie jest odbiorcą efektów prac, które ewentualnie stanowić będą wyłączną własność Konsorcjum realizujące Projekt. Budżet Projektu został podzielony pomiędzy poszczególnych Partnerów Konsorcjum i każdy z Partnerów jest nabywcą towarów i usług w ramach przypadającej na Niego części budżetu. Uzyskane rezultaty łączą się we wspólną merytoryczną całość i w tym znaczeniu większość zakupów w Projekcie może służyć wypracowaniu wspólnego dobra w postaci własności intelektualnej.

W ramach poszczególnych zadań badawczych przypadających na poszczególnych Partnerów Konsorcjum zaplanowano następujące kategorie wydatków:

  • zakup materiałów i surowców: odczynniki, zwierzęta laboratoryjne,
  • zakup aparatury badawczej,
  • koszty ochrony patentowej,
  • zakupy związane z promocją Projektu (tablice informacyjne, strona internetowa, organizacja konferencji i spotkań roboczych itp.),
  • panele ekspertów,
  • usługi badawcze,
  • zakup oprogramowania,
  • delegacje,
  • audyt finansowy.

Nabywcą towarów i usług, figurującym na fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji Projektu ze środków przypadających na Wnioskodawcę, jest Wnioskodawca. Zakupiona aparatura po zakończeniu Projektu może być wykorzystywana do realizacji innych projektów badawczych, a po okresie trwałości Projektu (5 lat od zakończenia) może być wykorzystywana bezpośrednio do realizacji usług badawczych zamawianych przez podmioty zewnętrzne.

Jeśli zakładane tezy badawcze uda się potwierdzić w przyszłości dojdzie do wypracowania nowego rozwiązania/ rozwiązań, które zostaną udostępnione na równych zasadach wszystkim zainteresowanym. Zapotrzebowanie i zainteresowanie wypracowanymi rozwiązaniami, które mogą być efektem realizowanego Projektu potencjalnych nabywców zostało opisane w dokumentacji Projektu.

Zgodnie z zapisami Umowy konsorcjum Partnerzy i Jednostki współpracujące z są zobowiązanie niezwłocznie poinformować Lidera o powstaniu dóbr, o których mowa powyżej w celu umożliwienia mu podjęcia działań niezbędnych do zapewnienia właściwej ochrony prawnej dóbr w imieniu i na rzecz uprawnionych Stron.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) obowiązujący dla całego Uniwersytetu przyjmując jednocześnie obowiązek dokonywania korekt...

Zdaniem Wnioskodawcy, celem realizowanego Projektu badawczego jest przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych przez członków Konsorcjum realizujących projekt oraz ewentualne zastosowanie tych wyników w praktyce poprzez wdrożenia w przemyśle oraz realizację usług na rzecz firm z sektora głównie farmaceutycznego. Realizacja projektu powinna się przyczynić do stworzenia silnej współpracy jednostek naukowo-badawczych z przemysłem. Podejście takie stanowi główną oś przedstawionego Projektu. Propozycje konkretnych obszarów współpracy zostały przedstawione w listach intencyjnych, opisanych i dołączonych do wniosku. Realizacja opisanego Projektu badawczego skupia się na wytworzeniu własności intelektualnej (prawa do uzyskania patentów na wynalazki, autorskie prawa majątkowe do wyników badań), która będzie udostępniona na drodze sprzedaży licencji, zatem służy czynnościom opodatkowanym. Celem realizacji projektu jest prowadzenie badań i opracowywanie publikacji naukowych, które stanowią bezpośrednią odpowiedź na założenia zaprezentowane w Krajowym Programie Badań Naukowych i Prac Rozwojowych. W ramach tego programu zdefiniowane są obszary badawcze kluczowe z punktu widzenia polityki naukowej Państwa. Realizacja opisanego Projektu badawczego może zatem służyć czynnościom opodatkowanym (wytworzenie własności intelektualnej, która mogłaby być udostępniona na drodze sprzedaży licencji), czynnościom zwolnionym (publikacje naukowe) i nie podlegającym opodatkowaniu (cele edukacyjne, własne prace badawcze, zdobywanie stopni naukowych, gromadzenie wiedzy). Ponadto nie ma możliwości wyodrębnienia kwot wydatków ponoszonych w związku z poszczególnymi czynnościami.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegąjących temu podatkowi. Wobec powyższego Uniwersytet powinien prowadzić rozliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT, czyli zgodnie z obowiązującym dla całego podmiotu wskaźnikiem struktury (sprzedaży), przyjmując jednocześnie obowiązek dokonywania korekt, o którym mowa w art. 91 ustawy. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części według wskaźnika proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT.

W myśl art. 90 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust 10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wraz z innymi jednostkami badawczymi realizuje projekt pn. „…”. Liderem projektu jest Wnioskodawca, a w ramach jego struktur jednostka odpowiedzialną za jego realizację jest Centrum. Dla potrzeb rozliczania podatku VAT Lider, Partnerzy oraz jednostki współpracujące zobowiązani są do prowadzenia odrębnej ewidencji, która zawiera wykaz wydatków, w stosunku do których podatek VAT jest uznany za wydatek kwalifikowalny. Ponadto Lider zobowiązany jest do przedkładania Instytucji Pośredniczącej informacji kwartalnych, rocznych i końcowych z realizacji projektu. Budżet projektu podzielony został pomiędzy poszczególnych Partnerów Projektu i każdy z Partnerów jest nabywcą towarów i usług w ramach przypadającej na Niego części budżetu. Projekt wpisuje się w cele tej jednostki, którymi są: rozwijanie interdyscyplinarnych badań nad syntezą, mechanizmami działania farmakologicznego i właściwościami terapeutycznymi oryginalnych związków chemicznych (pochodzenia naturalnego i syntetycznego), wskazanie ich potencjału terapeutycznego w klinice, a następnie doprowadzenie wybranego związku chemicznego do fazy wstępnych badań klinicznych w ramach partnerstwa z przemysłem.

Program badawczy realizowany w ramach projektu jest ukierunkowany na zastosowanie wyników w praktyce poprzez wdrożenia w przemyśle oraz realizację usług na rzecz firm z sektora farmaceutycznego. Oprócz usług w ramach projektu planowane jest opracowanie cząsteczki będącej kandydatem na lek. Jeśli badania zaplanowane w ramach projektu powiodą się i zostanie wypracowany kandydat na lek, zostanie zapewniona jego ochrona patentowa i planowane jest znalezienie partnera przemysłowego, który będzie zainteresowany zakupem lub licencją wypracowanego rozwiązania. Możliwe jest także stworzenie spółki w oparciu o wypracowaną w ramach projektu własność intelektualną w postaci np. zgłoszenia patentowego.

Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazał, iż projekt wpisuje się w statutową działalność Uniwersytetu, a efektem Projektu mogą być czynności opodatkowane, czynności zwolnione (publikacje naukowe) i nie podlegające opodatkowaniu (cele edukacyjne, własne prace badawcze). Z treści wniosku wynika ponadto, że nie ma możliwości wyodrębnienia kwot wydatków ponoszonych w związku z poszczególnymi czynnościami.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności niepodlegające podatkowi VAT, zatem mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca winien przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związany z realizowanym projektem poszczególnym rodzajom działalności.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, należy wydzielić tę ich część, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Podkreślić bowiem należy, iż po zakończeniu realizacji projektu jego efekty będą generować obrót opodatkowany i zwolniony. W zależności od stanu faktycznego struktura sprzedaży uzyskana przez Wnioskodawcę może się zmieniać i rzeczywisty poziom wskaźnika korekty znany będzie Podatnikowi po zakończeniu każdego roku podatkowego. Zatem konieczna będzie korekta odliczonego wcześniej podatku naliczonego.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu wskazać, iż bez względu na fakt, czy realizacja projektu odniesie zamierzony skutek, to w momencie nabycia towarów i usług zachowana pozostanie pierwotna intencja ich nabycia – zostały one nabyte celem wykorzystania ich w części do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli nawet Wnioskodawca z tytułu realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów z powodów obiektywnych, to czynność opodatkowana nie wystąpi nie dlatego, że Wnioskodawca świadomie zmienił pierwotne przeznaczenie nabytych towarów i usług, lecz dlatego że wskutek niezależnych od niego czynników, wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych stało się niemożliwe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do odliczania podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) obowiązujący dla całego Uniwersytetu, uznać należy za nieprawidłowe, bowiem możliwość zastosowania proporcji znajduje uzasadnienie tylko w odniesieniu do czynności objętych działaniem ustawy o VAT (zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych), z wyłączeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj